Extra scholastic learning practice facilitates integration of education with life and such learning patterns suitable to child nature. It is observed in various studies that learning environments have a great impact on learning success in any educational event held in extra scholastic learning venues such as museums, national parks, and libraries. Teaching native language is a field of linguistic success, which starts in cradle in the family environment and may not to be limited to a formal education. Concordantly, teaching Turkish has such distinctions suitable for configuring courses and activities that may be applied extra scholastically. The objective of the current study is to propose an example of educational attainment that is designed and applied for realization in children libraries as an extra scholastic learning venue. In the study, an example is presented as result of the application of this educational attainment in terms of respect for diversity that is configured in a story form intended for developing native language skills of Turkish children living in Germany and contains an overall evaluation of the study with the feedbacks received from the participants. Educational attainment drawn up with utilization of integrated approach is configured by means of the storybook “Sadece Mor Rengi Seven Kral (`The King Loving Only Purple Color`)” written and illustrated by Ismail Kaya, and applied in Children Section of Essen City Library on 07.07.2018. Ten volunteer children ranging in 8 to 10 years old attended the application. While an example of educational attainment is exhibited with this qualitative study, such feedbacks are presented in regards to the impact of the activities of teaching Turkish held in extra scholastic learning venues.
Okul dışı öğrenme, eğitimin yaşamla bütünleşmesine ve çocuk doğasına uygun öğrenme biçimlerine olanak tanır. Müze, millî park, kütüphane gibi okul dışı öğrenme ortamlarında gerçekleştirilen eğitim etkinliklerinde ortamın öğrenme başarısına etkisinin yüksek olduğu, çeşitli araştırmalarda görülmektedir. Anadili eğitimi ise bebeklikten itibaren ailede başlayan ve örgün eğitimle sınırlandırılamayacak dilsel bir beceri alanıdır. Bu bağlamda Türkçe eğitimi sınıf ortamı dışında da uygulanabilecek ders ve etkinliklerin yapılandırılmasına uygun özelliklere sahiptir. Bu çalışmanın amacı, bir okul dışı öğrenme ortamı olarak çocuk kütüphanesinde gerçekleştirmek üzere tasarlanmış ve uygulaması yapılmış bir eğitim durumu örneği sunmaktır. Çalışmada Almanya’da yaşayan Türk çocuklarının anadili becerilerini geliştirmeye yönelik ve masal türüyle yapılandırılmış, farklılıklara saygı konulu bu eğitim durumunun uygulaması sonucunda katılımcılardan alınan dönütlerle çalışmanın genel değerlendirmesini de içeren bir örnek ortaya koyulmaktadır. Bütünleştirilmiş yaklaşım kullanılarak hazırlanan eğitim durumu, İsmail Kaya’nın yazıp resimlediği “Sadece Mor Rengi Seven Kral” adlı masal kitabıyla yapılandırılmış ve Essen Şehir Kütüphanesi’nin Çocuk Bölümü’nde 07.07.2018 tarihinde uygulanmıştır. Uygulamaya 8-10 yaş aralığında gönüllü 10 çocuk katılmıştır. Bu nitel araştırmayla uygulaması yapılan eğitim durumu örneğine yer verilirken okul dışı öğrenme ortamlarında gerçekleştirilen Türkçe eğitimi çalışmalarının etkili olma durumuna ilişkin de dönütler sunulmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |