Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teachers' Views on Learning Losses Caused by the Covid 19 Epidemic in Turkish Education

Yıl 2021, , 62 - 76, 30.06.2021
https://doi.org/10.29228/ijlet.49737

Öz

The purpose of this research is to determine the situation regarding learning losses in Turkish education during the Covid 19 outbreak, based on the views of Turkish teachers. For this purpose, the opinions of Turkish teachers were consulted. The research was conducted as a case study, which is one of the qualitative research designs. Research 131 Turkish teachers working in different provinces of Turkey participated. The opinions obtained with the semi-structured interview form developed in line with expert opinions were analyzed using content analysis and descriptive analysis method. As a result of the research, it was seen that the distance education opportunities implemented during the Covid 19 outbreak were insufficient in meeting the special objectives of the Turkish Language Teaching Program. It was determined that distance education, which was implemented during the Covid 19 outbreak, caused the most learning losses in the field of writing skills in teaching language skills. In addition, it has been determined that learning losses are experienced in the field of reading skills, grammar teaching, speaking skills, listening / watching skills, respectively, in the distance education process. In order to prevent the learning losses in Turkish education during the distance education process, Turkish Language Teaching Program should be organized considering the distance education opportunities.

Kaynakça

  • Aktay, S. ve Keskin, T. (2016). Eğitim bilişim ağı incelemesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırma Dergisi, 2(3), 27-44.
  • Arı, A. (2005). İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Yaz Tatillerindeki Öğrenme Kayıpları. (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, E. (2020). Covid-19 Döneminde EBA Tv Üzerinden Yapılan Türkçe Derslerinin Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1) (Özel Sayı), 877-894.
  • Aydınözü, D., Sözcü, U. ve Akbaş, V. (2016). Coğrafya öğretiminde eba içeriklerinin öğrenci başarısına etkisi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15),339-357.
  • Bayburtlu, Y.S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe eğitimi. Turkish Studies, 15(4), 131-151.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Can, E. ve Aydoğan, Y. (2018). Eba Ders Modülünde Yer Alan Türkçe Ders Videolarının 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programı ile Uyumu. Fatih Projesi Eğitim Teknolojileri Zirvesinde sunulan bildiri, Millî Eğitim Bakanlığı, Ankara. Erişim adresi: http://fatihprojesietz.meb.gov.tr/etz_ 2018_bildiri_kitab%C4%B1
  • Can, E. ve Topçuoğlu Ünal, F. (2018). Eğitim bilişim ağı kullanımının (EBA) ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutumlarına etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi, 3(1), 61-68.
  • Creswell, J. W. (2017). Eğitim araştırmaları. İstanbul: EDAM Eğitim Danışmanlığı ve Araştırmaları Merkezi.
  • Demirtaşlı, R. N. (2014). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Rahime Nükhet DEMİRTAŞLI (Ed.), Öğrenme, Öğretim ve Değerlendirme Arasındaki İlişkiler (s. 1-27). Ankara: Edge Akademi.
  • Gall, M. D., Borg, W. R. ve Gall, J. P. (1996). Educational research an introduction (6. Baskı). USA: Longman Publisher.
  • Göker, M. (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretiminde Uzaktan Eğitim Web Sitelerinin Kullanılabilirlik Açısından İncelenmesi (3 Dakikada Türkçe Örneği). (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Sakarya.
  • Güngör, H., Çangal, Ö. ve Demir, T. (2020). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve Öğretici Görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 1163-1191.
  • Karabacak, K. (2017). Eğitim Bilimine Giriş. Ali ARSLAN (Ed.), Eğitime İlişkin Temel Kavramlar (s. 3-21). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M. Ö., Esendemir, N., ve Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (19), 220-241.
  • Miles, M. B. And Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks, Sage Publication.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • Ozan, Ö. Ve Göçmenler, H. (2018). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Farklılaştırılmış Öğretimi Projesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 31 (Özel Sayı), 129-152.
  • Özgül, E., Dilek, C. ve Yıldız, D. (2020). Uzaktan Eğitimle Yapılan Türkçe Dersinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1) (Özel Sayı), 395-412.
  • Plancı, H., Saltık, O. ve Zenci, S.Ç. (2020). Açık ve Uzaktan Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğreticileri İçin Temel İlkeler. Uluslararası Beşerî Bilimler Ve Eğitim Dergisi (IJHE), 6(14), 516-529.
  • Sönmez, V. (2014). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Şen, Ü. (2016). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Uzaktan Eğitim Programları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD. 17(2),411-428.
  • Tüysüz, C. ve Çümen, V. (2016). Eba ders web sitesine ilişkin ortaokul öğrencilerinin görüşleri, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 278-296.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Genişletilmiş 10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Covid 19 Salgının Türkçe Eğitiminde Neden Olduğu Öğrenme Kayıplarına İlişkin Öğretmen Görüşleri

Yıl 2021, , 62 - 76, 30.06.2021
https://doi.org/10.29228/ijlet.49737

Öz

Bu araştırmanın amacı, Türkçe öğretmenlerinin görüşlerinden hareketle Covid 19 salgını sürecinde Türkçe eğitiminde yaşanan öğrenme kayıplarına ilişkin durum tespiti yapmaktır. Araştırma nitel araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması olarak yürütülmüştür. Araştırmaya Türkiye’nin farklı illerinde görev yapan 131 Türkçe öğretmeni katılmıştır. Uzman görüşleri doğrultusunda geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilen görüşler, içerik analizi yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Araştırmaya katılan Türkçe öğretmenlerinin görüşlerine göre Covid 19 salgını sürecinde uygulanmakta olan uzaktan eğitimin Türkçe eğitiminde öğrenme kayıplarına neden olduğu tespit edilmiştir. Uzaktan eğitimin dil becerileri öğretiminde en fazla yazma becerisi alanında öğrenme kayıplarına neden olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca sırasıyla okuma becerisi, dil bilgisi öğretimi, konuşma becerisi, dinleme/izleme becerisi alanında da uzaktan eğitim sürecinde öğrenme kayıplarının yaşandığı belirlenmiştir. Türkçe öğretmenlerinin Covid 19 salgını sürecinde Türkçe eğitiminde yaşanan öğrenme kayıplarına yönelik telafi çalışmaları yapmaya çalıştıkları ancak yaşanan sorunlardan dolayı telafi çalışmalarının verimli olmadığı, öğrenme kayıplarına yönelik telafi çalışmalarının ancak yüz yüze eğitim yoluyla yapılabileceği anlaşılmaktadır. Uzaktan eğitim uygulamalarının MEB 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın uygulanabilirliğine yönelik geliştirilmesi gerekmektedir. Uzaktan eğitim sürecinde Türkçe eğitiminde yaşanan öğrenme kayıplarının önlenebilmesi açısından MEB 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın uzaktan eğitim imkânları göz önünde bulundurularak düzenlenmesi gerekmektedir.

Kaynakça

  • Aktay, S. ve Keskin, T. (2016). Eğitim bilişim ağı incelemesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırma Dergisi, 2(3), 27-44.
  • Arı, A. (2005). İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Yaz Tatillerindeki Öğrenme Kayıpları. (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, E. (2020). Covid-19 Döneminde EBA Tv Üzerinden Yapılan Türkçe Derslerinin Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1) (Özel Sayı), 877-894.
  • Aydınözü, D., Sözcü, U. ve Akbaş, V. (2016). Coğrafya öğretiminde eba içeriklerinin öğrenci başarısına etkisi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15),339-357.
  • Bayburtlu, Y.S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe eğitimi. Turkish Studies, 15(4), 131-151.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Can, E. ve Aydoğan, Y. (2018). Eba Ders Modülünde Yer Alan Türkçe Ders Videolarının 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programı ile Uyumu. Fatih Projesi Eğitim Teknolojileri Zirvesinde sunulan bildiri, Millî Eğitim Bakanlığı, Ankara. Erişim adresi: http://fatihprojesietz.meb.gov.tr/etz_ 2018_bildiri_kitab%C4%B1
  • Can, E. ve Topçuoğlu Ünal, F. (2018). Eğitim bilişim ağı kullanımının (EBA) ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutumlarına etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi, 3(1), 61-68.
  • Creswell, J. W. (2017). Eğitim araştırmaları. İstanbul: EDAM Eğitim Danışmanlığı ve Araştırmaları Merkezi.
  • Demirtaşlı, R. N. (2014). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Rahime Nükhet DEMİRTAŞLI (Ed.), Öğrenme, Öğretim ve Değerlendirme Arasındaki İlişkiler (s. 1-27). Ankara: Edge Akademi.
  • Gall, M. D., Borg, W. R. ve Gall, J. P. (1996). Educational research an introduction (6. Baskı). USA: Longman Publisher.
  • Göker, M. (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretiminde Uzaktan Eğitim Web Sitelerinin Kullanılabilirlik Açısından İncelenmesi (3 Dakikada Türkçe Örneği). (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Sakarya.
  • Güngör, H., Çangal, Ö. ve Demir, T. (2020). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve Öğretici Görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 1163-1191.
  • Karabacak, K. (2017). Eğitim Bilimine Giriş. Ali ARSLAN (Ed.), Eğitime İlişkin Temel Kavramlar (s. 3-21). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M. Ö., Esendemir, N., ve Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (19), 220-241.
  • Miles, M. B. And Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks, Sage Publication.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • Ozan, Ö. Ve Göçmenler, H. (2018). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Farklılaştırılmış Öğretimi Projesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 31 (Özel Sayı), 129-152.
  • Özgül, E., Dilek, C. ve Yıldız, D. (2020). Uzaktan Eğitimle Yapılan Türkçe Dersinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1) (Özel Sayı), 395-412.
  • Plancı, H., Saltık, O. ve Zenci, S.Ç. (2020). Açık ve Uzaktan Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğreticileri İçin Temel İlkeler. Uluslararası Beşerî Bilimler Ve Eğitim Dergisi (IJHE), 6(14), 516-529.
  • Sönmez, V. (2014). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Şen, Ü. (2016). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Uzaktan Eğitim Programları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD. 17(2),411-428.
  • Tüysüz, C. ve Çümen, V. (2016). Eba ders web sitesine ilişkin ortaokul öğrencilerinin görüşleri, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 278-296.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Genişletilmiş 10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Emre Can 0000-0001-9112-3169

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Can, E. (2021). Covid 19 Salgının Türkçe Eğitiminde Neden Olduğu Öğrenme Kayıplarına İlişkin Öğretmen Görüşleri. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 9(2), 62-76. https://doi.org/10.29228/ijlet.49737