Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Erken Çocukluk Dönemi Dil Gelişiminde Cinsiyet Değişkeni: Türkiye’de Yapılan Çalışmaların Meta Analizi

Yıl 2020, , 285 - 303, 30.06.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.43283

Öz

Bu çalışmanın amacı, erken çocukluk döneminde dil gelişimi alanında yapılan çalışmalarda cinsiyet değişkenini incelemek ve bu
konuda genel bir görüş elde etmektir. Çalışmada meta analiz yöntemi kullanılmıştır. Çalışma kapsamında 1995-2019 yılları
arasında Türkiye’de dil gelişimi ile ilgili yapılan çalışmalarda cinsiyet değişkenini inceleyen lisansüstü tezler ve bilimsel
makaleler incelenmiştir. Araştırmanın dahil etme ve hariç tutma kriterlerine uyan 36 çalışmanın 49 adet veri seti araştırma
kapsamına alınmıştır. Verilerin analizi, CMA Ver. 2.0 istatistik programı ile gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada her bir çalışmanın
örneklemi farklı olduğu için etki büyüklüklerinin hesaplanması ve yorumlanmasında rastgele etkiler modeli kullanılmıştır.
Araştırma sonuçları, cinsiyetin çocukların dil gelişimleri üzerindeki etkisinin çok düşük düzeyde olduğunu göstermiştir. Bu
sonuca dayanarak, cinsiyetin çocukların dil gelişimleri üzerinde önemsiz bir etkiye sahip olduğu söylenebilir. Dolayısıyla
araştırmacıların bundan sonra yapılacak olan çalışmalarda bu tür değişkenler yerine daha birincil etkenleri incelemeye
yönelmeleri önerilmektedir.

Kaynakça

  • Akay, D. (2017). Anaokulu ve ilkokul birinci sınıfa devam eden 60-71 aylık çocukların zihinsel-dil gelişimleri açısından ilkokula hazır oluş düzeylerinin karşılaştırılması. (Yüksek lisans tezi) Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Aksu-Koç, A. & Slobin, D. I. (1985). The acquisition of Turkish. In D. Slobin (Eds.), The cross linguistic study of child language, V. 1. Hillsdale, N.J: Lawrence Erlbaum Publ.
  • Aral, N., Baran, G., Bulut, F. & Çimen, S. (2000). Çocuk gelişimi [Child development]. İstanbul: Ya-Pa Publ Barbu, S., Nardy, A., Chevrot, J.-P., Guellaï, B., Glas, L., Juhel, J., & Lemasson, A. (2015). Sex differences in language across early childhood: Family socioeconomic status does not impact boys and girls equally. Frontiers in Psychology, 6, 1874. http://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01874.
  • Baydar, N., Küntay, A. C., Yagmurlu, B., Aydemir, N., Cankaya, D., Göksen, F., & Cemalcilar, Z. (2014). “It takes a village” to support the vocabulary development of children with multiple risk factors. Developmental Psychology, 50(4), 1014–1025. doi:10.1037/a0034785

The Gender Variable in Language Development in the Early Childhood Period: A Meta-Analysis of the Studies Carried Out In Turkey

Yıl 2020, , 285 - 303, 30.06.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.43283

Öz

The purpose of this study is to investigate the effect of gender variable in studies conducted on language development in the early
childhood period and obtain a general point of view on this issue. A meta-analysis method was used in the study. The thesis
studies and research articles published in Turkey between 1995 and 2009 on the gender variable in language development in the
early childhood period were investigated under the scope of this study. A total of 49 data sets from 36 studies which conformed
the inclusion and exclusion criteria of the study were included in the current study. The data analysis was performed through
CMA Version 2.0 statistical program. Due to the diversity of the sample sizes of the covered studies, the random-effects model
was adopted to calculate and interpret the effect size. The results of the study revealed that the effect of gender on children’s
language development is quite low. Based on this finding, it can be stated that gender has a negligible effect on children’s language
development. Therefore it is suggested that later studies on this issue may focus on other primary factors rather than variables
such as gender.

Kaynakça

  • Akay, D. (2017). Anaokulu ve ilkokul birinci sınıfa devam eden 60-71 aylık çocukların zihinsel-dil gelişimleri açısından ilkokula hazır oluş düzeylerinin karşılaştırılması. (Yüksek lisans tezi) Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Aksu-Koç, A. & Slobin, D. I. (1985). The acquisition of Turkish. In D. Slobin (Eds.), The cross linguistic study of child language, V. 1. Hillsdale, N.J: Lawrence Erlbaum Publ.
  • Aral, N., Baran, G., Bulut, F. & Çimen, S. (2000). Çocuk gelişimi [Child development]. İstanbul: Ya-Pa Publ Barbu, S., Nardy, A., Chevrot, J.-P., Guellaï, B., Glas, L., Juhel, J., & Lemasson, A. (2015). Sex differences in language across early childhood: Family socioeconomic status does not impact boys and girls equally. Frontiers in Psychology, 6, 1874. http://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01874.
  • Baydar, N., Küntay, A. C., Yagmurlu, B., Aydemir, N., Cankaya, D., Göksen, F., & Cemalcilar, Z. (2014). “It takes a village” to support the vocabulary development of children with multiple risk factors. Developmental Psychology, 50(4), 1014–1025. doi:10.1037/a0034785
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zeynep Fulya Temel Bu kişi benim

Rukiyye Yıldız Altan

Emre Sönmez

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Temel, Z. F., Yıldız Altan, R., & Sönmez, E. (2020). The Gender Variable in Language Development in the Early Childhood Period: A Meta-Analysis of the Studies Carried Out In Turkey. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 8(2), 285-303. https://doi.org/10.29228/ijlet.43283