Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çeviri Eğitiminde Proje Temelli Yaklaşım: Öğrencilerin Görüşleri

Yıl 2020, , 335 - 344, 30.06.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.42653

Öz

Çeviri eğitiminde uygulanan proje temelli yaklaşımın, öğrencilere gerçek yaşam deneyimi sunarak onların çeviri bilgi ve
becerilerini geliştiren en etkili yöntemlerden biri olduğu tartışılmaktadır. Bu çalışmada 2018-2019 akademik yılında bir
üniversitenin Mütercim Tercümanlık Lisans programına kayıtlı 30 kişiden oluşan 3. sınıf öğrencilerine verilen bir teknik çeviri
dersi kapsamında yapılandırmacı eğitim yaklaşımı benimsenerek proje temelli öğrenme modeli uygulanmıştır ve öğrencilerin
uygulamaya yönelik görüşleri alınmıştır. Bu doğrultuda, söz konusu yöntemin uygulanması sonucunda öğrencilerin ilgili bilgi
ve becerileri geliştirip geliştirmediğini değerlendirdikleri 5’li Likert tipi sorulardan oluşan bir anket ve öğrencilerin bu yaklaşım
süresince deneyimledikleri çeviri süreçlerine ilişkin yorumlarını içeren yapılandırılmamış değerlendirmeler incelenmiştir.
Sonuçlar, öğrencilerin çoğunluğunun proje temelli öğrenme yaklaşımı yoluyla, kendi bilişsel becerilerinin farkında uzman
çevirmenler olmak için gerekli olan üstbilişsel bilgi ve becerilerine katkı sağladığı öğrenciler tarafından vurgulanmıştır.

Kaynakça

  • Alves, F., & Gonçalves, J. L. (2007). Modelling translator’s competence: Relevance and expertise under scrutiny. In Y. Gambier, M. Shlesinger & R. Stolze (Eds.), Translation studies: Doubts and directions (pp. 41–55). Amsterdam: John Benjamins.
  • Angelone, E., & Shreve, G. M. (2010). Translation and cognition. Amsterdam: John Benjamins Publishing Co.
  • Fisher, R. (1998). Thinking about thinking: Developing metacognition in children. Early Child Development and Care, 141, 1-15.
  • González, M. G. & Díaz, M.T.V. (2015). Guided inquiry and project-based learning in the field of specialised translation: description of two learning experiences. Perspectives, 23 (1), 107-123. doi: 10.1080/0907676X.2014.948018
  • Kiraly, D. (2005). Project-based learning: A case for situated translation. Meta, 50(4), 1098–1111. doi: 10.7202/012063ar

A Project-Based Approach in Translation Classroom: From the Students’ Perspectives

Yıl 2020, , 335 - 344, 30.06.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.42653

Öz

The project-based approach has been discussed as one of the most influential methods applied in translation pedagogy, which
ensures the development of translation knowledge and skills of students by providing them with a chance of real-life experiences.
In this study, a project-based learning model was applied with a constructivist training approach in a technical translation course
offered to 30 3rd grade students studying at Translation and Interpreting Department at a university in the 2018-2019 academic
year and the students’ views were taken. To this end, a 5-point Likert scale questionnaire was used to evaluate whether the
students improved their related knowledge and skills through this training method, and unstructured evaluation forms were
collected to investigate the students’ comments on their translation processes. The results demonstrated that the majority of the
students believed that, with the application of the project-based learning approach, they improved their metacognitive knowledge
and skills which are required to be competent translators who are in full awareness of their cognitive abilities.

Kaynakça

  • Alves, F., & Gonçalves, J. L. (2007). Modelling translator’s competence: Relevance and expertise under scrutiny. In Y. Gambier, M. Shlesinger & R. Stolze (Eds.), Translation studies: Doubts and directions (pp. 41–55). Amsterdam: John Benjamins.
  • Angelone, E., & Shreve, G. M. (2010). Translation and cognition. Amsterdam: John Benjamins Publishing Co.
  • Fisher, R. (1998). Thinking about thinking: Developing metacognition in children. Early Child Development and Care, 141, 1-15.
  • González, M. G. & Díaz, M.T.V. (2015). Guided inquiry and project-based learning in the field of specialised translation: description of two learning experiences. Perspectives, 23 (1), 107-123. doi: 10.1080/0907676X.2014.948018
  • Kiraly, D. (2005). Project-based learning: A case for situated translation. Meta, 50(4), 1098–1111. doi: 10.7202/012063ar
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Çeviribilim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gökçen Hastürkoğlu

Özge Bayraktar Özer

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Hastürkoğlu, G., & Bayraktar Özer, Ö. (2020). A Project-Based Approach in Translation Classroom: From the Students’ Perspectives. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 8(2), 335-344. https://doi.org/10.29228/ijlet.42653