Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Sesletim ve Etkileşim Odaklı Konuşma Görevleri

Yıl 2020, , 80 - 99, 30.09.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.44151

Öz

Bu çalışmanın amacı; Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde dil öğrenicilerinin konuşma becerilerinin gelişimine katkı sunmak
amacıyla sesletim ve etkileşim odaklı konuşma görevlerini içeren ders malzemeleri geliştirmektir. Söz konusu konuşma görevleri,
sesletim öğretimi sürecinin yoğun olarak gerçekleştiği ve pekiştirildiği düzeyler olan A1-A2 düzeyleri için hazırlanmıştır. Üzerine
çalışılacak sesler ise dil öğrenicilerinin sıklıkla sorun yaşamakta olduğu e, ı, i, o, ö, u, ü ünlü sesleri, ğ yazıbirimi ve ç, c, s, ş ünsüz
sesleridir. Bilişsel sürece dayalı olup iletişimsel dili önceleyen, diğer dil becerileriyle ilişkilendirilme, anlaşılabilirlik, dil
öğreticilerine etkili bir destek sunma gibi ilkeleri benimseyen işe/göreve dayalı yaklaşım, ders malzemeleri hazırlanırken temel
alınan yaklaşımdır. Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde de deneyimi bulunan araştırmanın yazarları tarafından geliştirilen
ders malzemelerinin son hâli 4 alan uzmanı ve 2 akran (meslektaş) değerlendirmesine tabi tutulmuştur. Alınan dönütler
doğrultusunda ders malzemeleri3ne son biçimi verilmiş, ardından görevlerin uygulanışına yönelik dil öğreticilerine önerilerde
bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Açık, F. (2008). Türkiye'de Yabancılara Türkçe Öğretilirken Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu, Kıbrıs.
  • http://turkoloji.cu.edu.tr/pdf/fatma_acik_yabancilara_turkce_ogretimi.pdf. Erişim tarihi: 15.03.2017.
  • Ak-Başoğul, D. & Aksu-Raffard, C. (2018). Reflective Practices in Learning Turkish Pronunciation as a Foreign Language, Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(4),1118-1143.
  • Ak-Başoğul, D. & Can, F. S. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Balkanlı Öğrencilerin Yazılı Anlatımda Yaptıkları Hatalar Üzerine Tespitler. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 10, 100-119.
  • Aksan, D. (2003). Türkçenin Gücü. Bilgi Yayınları: Ankara.
  • Bölükbaş, F. (2011). Arap Öğrencilerin Türkçe Yazılı Anlatım Becerilerinin Değerlendirilmesi. Turkish Studies, 6(3), 1357-1367.

Pronunciation and Interaction Based Speech Tasks in Teaching Turkish As A Foreign Language

Yıl 2020, , 80 - 99, 30.09.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.44151

Öz

The aim of this study is to develop speech and interaction based speech materials in order to contribute to the development of
speech skills of language learners in teaching Turkish as a foreign language. The tasks are prepared for the A1-A2 levels, which
are the levels where the pronunciation teaching process is carried out intensively. The sounds to be studied which are often the
problems of language learners, are the vowels of e, ı, i, o, ö, u, ü; ğ grapheme and the consonants of ç, c, s, ş. Task-based approach,
which adopts principles such as associating with other language skills, intelligibility, providing efficient support to language
teachers, is based on cognitive process and prioritizes communicative language. The course materials developed by the authors
who have experience in teaching Turkish as a foreign language were presented to the evaluation of 4 field experts and 2 peers. In
line with the feedback received, the course materials were finalized and suggestions were made to the language teachers for the
implementation of the tasks.

Kaynakça

  • Açık, F. (2008). Türkiye'de Yabancılara Türkçe Öğretilirken Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu, Kıbrıs.
  • http://turkoloji.cu.edu.tr/pdf/fatma_acik_yabancilara_turkce_ogretimi.pdf. Erişim tarihi: 15.03.2017.
  • Ak-Başoğul, D. & Aksu-Raffard, C. (2018). Reflective Practices in Learning Turkish Pronunciation as a Foreign Language, Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(4),1118-1143.
  • Ak-Başoğul, D. & Can, F. S. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Balkanlı Öğrencilerin Yazılı Anlatımda Yaptıkları Hatalar Üzerine Tespitler. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 10, 100-119.
  • Aksan, D. (2003). Türkçenin Gücü. Bilgi Yayınları: Ankara.
  • Bölükbaş, F. (2011). Arap Öğrencilerin Türkçe Yazılı Anlatım Becerilerinin Değerlendirilmesi. Turkish Studies, 6(3), 1357-1367.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Duygu Ak Başoğul Bu kişi benim

Cansu Aksu Raffard Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Ak Başoğul, D., & Aksu Raffard, C. (2020). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Sesletim ve Etkileşim Odaklı Konuşma Görevleri. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 8(3), 80-99. https://doi.org/10.29228/ijlet.44151