The purpose of this study is to identify the ‘distribution of grammar contents’ in Turkey Maarif Foundation’s Teaching Turkish as a Foreign Language Program and in Turkish teaching sets. In the study, ‘document review technique’, which is one of the ‘qualitative research method’ techniques, was used and ‘maximum variation sampling’, which is one of the ‘purposeful (purposive) sampling methods’, was preferred. The data of the study were analyzed by dividing into 6 “categories”. The analysis of the data was determined by dividing into "themes". According to the results of the research, A1 Level, it was identified that Turkey Maarif Foundation’s Teaching Turkish as a Foreign Language Program had the highest distribution with 45 grammar topics; A2 level, it was concluded that the Turkey Maarif Foundation’s Teaching Turkish as a Foreign Language Program had the highest distribution with 27 grammar topics; B1 level, it was identified that Yeni Hitit Turkish Textbooks for Foreigners had the highest distribution with 41 grammar topics; B2 level, it was concluded that Gazi University’s Turkish Grammar Books for Foreigners had the highest distribution with 86 grammar topics; C1 level, it was identified that Gazi University’s Turkish Grammar Books for Foreigners had the highest distribution with 66 grammar topics; C2 level, it was concluded that while there were 18 grammar topics in Istanbul Turkish Books for Foreigners, there was no grammar section in the other language sets.
Araştırmanın amacı, Türkiye Maarif Vakfı Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Programı ile Türkçe öğretim setlerindeki ‘dil bilgisi içeriklerinin dağılımını’ tespit etmektir. Araştırmada, ‘nitel araştırma yöntemi’ tekniklerinden ‘doküman incelemesi tekniği’; ‘amaçlı örnekleme yöntemlerinden’, ‘maksimum çeşitlilik örneklemesi’ tercih edilmiştir. Veriler, 6 “kategoriye” ayrılmıştır. Verilerin analizi, “temaya” ayrılarak belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; A1 düzeyinde Programın, 45 dil bilgisi konusuyla en yüksek dağılıma, Gazi Üniversitesi Yabancılar İçin Türkçe Dil Bilgisi Kitaplarının 15 dil bilgisi konusuyla en düşük dağılıma; A2 düzeyinde Programın, 27 dil bilgisi konusuyla en yüksek dağılıma, Yunus Emre Enstitüsü Yedi İklim Türkçe Setlerinin 15 dil bilgisi konusuyla en düşük dağılıma; B1 düzeyinde Yeni Hitit Yabancılar İçin Türkçe Kitaplarının 41 dil bilgisi konusuyla en yüksek dağılıma, Yunus Emre Enstitüsü Yedi İklim Türkçe Setlerinin 9 dil bilgisi konusuyla en düşük dağılıma; B2 düzeyinde Gazi Üniversitesi Yabancılar İçin Türkçe Dil Bilgisi Kitaplarının 86 dil bilgisi konusuyla en yüksek dağılıma, Programın 9 dil bilgisi konusuyla en düşük dağılıma; C1 düzeyinde de Gazi Üniversitesi Yabancılar İçin Türkçe Dil Bilgisi Kitaplarının 66 dil bilgisi konusuyla en yüksek dağılıma Programın 5 dil bilgisi konusuyla en düşük dağılıma ve C2 düzeyinde İstanbul Yabancılara İçin Türkçe Öğretim seti hariç diğer dil setlerinde dil bilgisine yer verilmediği sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |