The purpose of this research is to determine the views of the candidates of the Turkish Language and Literature teacher regarding the course of Material Design in Turkish Language Teaching (MDTL), which is studied in the distance education process. In this study the phenomenology pattern was used as the pattern of the qualitative research method as the pattern of the research. The study group consists of 20 candidates of teachers in their 3rd year of the Turkish Language and Literature Teaching Program, who have taken the course of Material Design in Turkish Language Teaching (MDTL), was assigned from a state university in the spring semester of the 2020-2021 academic year. In the selection of the sample, criterion sampling (study group) was preferred over purposeful sampling (study group) methods. The data of the study were prepared by the researcher and the final version was given after the expert opinion was obtained using the questionnaire form (online) via Google Forms. Eight open-ended questions were asked to teacher candidates so that they could express their views about the study process and recommendations of the MDTL course studied in the distance education process. Descriptive and content analysis were used in the data analysis. The data were coded by the researcher in categories and codes. The data were interpreted by providing the percentage and frequency in the tables, and the direct comments of the participants were also incorporated in this context. As a result of research, the majority of Turkish Language and Literature teacher candidates do not have any information to indicate “material design” during their secondary education, they seen the lesson MDTL, which studied in the distance education period, as a necessary and important lesson, in terms of themselves, they found the lesson efficient and it was determined that, MDTL lesson provides an important contribution, such as in some practices/activities related to Material Design; making the lessons fun in teaching and learning process, facilitating the learning, increasing the permanence of learning, making teacher candidates to concentrate more carefully to the lesson, increasing their creativity and active class participation. Furthermore, it has been realized, in the process of distance education, the teacher candidates also, because it is a practical course, experienced some negativities/problems such as; equipment/material supply, material selection, Material Design, material development. Several recommendations have been made under the results obtained from the study.
Distance Education Turkish Language teaching Material Design Turkish Language and Literature Teacher Candidates Views
Bu araştırmanın amacı, Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni adaylarının uzaktan eğitim sürecinde işlenen Türk Dili Öğretiminde Materyal Tasarımı (TDÖMT) dersine ilişkin görüşlerinin tespit edilmesidir. Bu araştırmada, nitel araştırma yöntemi desenlerinden olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2020-2021 eğitim ve öğretim yılı bahar döneminde bir devlet üniversitesinin Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Programı 3. sınıfta öğrenim gören ve TDÖMT dersini almış 20 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Örneklem seçiminde amaçlı örnekleme (çalışma grubu) yöntemlerinden ölçüt örneklemesi (çalışma grubu) tercih edilmiştir. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından hazırlanmış ve Google Forms üzerinden anket (online) oluşturularak uzman görüşü alındıktan sonra son hali verilmiştir. Öğretmen adaylarına uzaktan eğitim sürecinde işlenen TDÖMT dersinin çalışma süreci ve önerileri hakkında görüşlerini ifade edebilmeleri için sekiz açık uçlu soru sorulmuştur. Veri analizinde betimsel ve içerik analizi kullanılmıştır. Veriler kategori ve kodlar hâlinde araştırmacı tarafından kodlanmıştır ve tablolarda yüzde ve frekans verilerek yorumlanmış, katılımcıların doğrudan yorumları da bu kapsamda yer almıştır. Araştırma sonucunda, Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni adaylarının çoğunluğunun, ortaöğretim öğrenimleri süresince “materyal tasarımı”na dair genel herhangi bir bilgiye sahip olmadıkları, uzaktan eğitim sürecinde işlenen TDÖMT dersini; gerekli, önemli ve verimli bir ders olarak gördükleri tespit edilmiştir. Öğretmen adayları, derste yapılan materyal tasarımı ile ilgili uygulamaları/etkinlikleri; öğrenme ve öğretme sürecinde dersi eğlenceli hâle getirme, öğrenmeyi kolaylaştırma, öğrenmenin kalıcılığını artırma, derse yoğunlaşmalarını sağlama, yaratıcılıklarını ve aktif olarak derse katılım düzeylerini artırma gibi hususlarda kendilerine önemli derecede katkılar sağladığını düşündükleri tespit edilmiştir. Ayrıca uzaktan eğitim sürecinde, uygulamaya dayalı bir ders olmasından ötürü; araç-gereç/malzeme temini, materyal seçimi, materyal tasarımı, materyal geliştirilmesi gibi konularda öğretmen adaylarının, bazı olumsuzlukları/sorunları da yaşadıkları tespit edilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda birtakım önerilerde bulunulmuştur.
Uzaktan eğitim Türk dili öğretimi materyal tasarımı Türk dili ve edebiyatı öğretmen adayları görüşler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türk Dili ve Edebiyatı (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |