Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Trends of Postgraduate Thesis Based on Creative Drama and Language Education

Yıl 2023, , 1 - 13, 30.06.2023
https://doi.org/10.29228/ijlet.70362

Öz

In this study, postgraduate theses in the Open Access Theses and Dissertations (OATD) database were examined in the axis of creative drama and language skills. For this purpose, 14275 theses indexed in the database and including "drama" among the keywords were examined, and after the exclusion criteria, it was determined that 145 of the postgraduate studies included the relationship between language education and drama. This descriptive study was based on the survey model. Theses were analyzed in terms of language skills, university, year of publication, keywords and preferred scientific research method. The data were analyzed and visualized through the Maxqda 2022 program. The main results obtained in the study are as follows: It is seen that the most studies at the graduate level are in the field of speaking education. This is followed by writing, reading and listening. The period between 2011 and 2015 is the period in which the most postgraduate studies in accordance with the criteria in question were conducted. It was seen that most of the studies in the determined criteria were conducted in universities in the United States of America. The top 5 most preferred keywords/phrase groups in the theses were drama techniques, second language teaching, literature education, communicative skills, and educational theater. The most preferred scientific research method was mixed method. It is thought that the results of the study will guide researchers, field experts and practitioners working in the field of creative drama and language education.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde yaratıcı drama. Pegem.
  • Annarella, L. A. (1992) Creative drama in the classroom. ERIC Document Reproduction Service ED: 391206.
  • Anthony, E. (1963). Approach, method and technique. ELT Journal, XVII(2), 63–67.
  • Aytaş, G., Özcan, Ş. (2019). Türkçe eğitimi konularını temel alan drama çalışmalarına yönelik bir inceleme. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(1), 235-255.
  • Baltacıoğlu, İ. H. (1938). Toplu tedris. (Öğretmen Kitapları). İstanbul: Sebat Basımevi.
  • Batdı, V., Batdı, H. (2015). Effect of creative drama on academic achievement: a meta-analytic and thematic analysis. Educational Sciences: Theory & Practice, 15(6), 1459-1470.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. ve Kılıç, E. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Calp, M., Sezgin, M. G. (2019). Türkiye’de yaratıcı drama alanında yapılmış tezlere yönelik betimsel bir analiz. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 365-388.
  • Creswell, J.W. (2020). Eğitim araştırmaları: nitel ve nicel araştırmanın planlanması, yürütülmesi, araştırılması (H. Ekşi, Çev.Ed.). EDAM.
  • Çelik, M. (2022). Eğitimde drama araştırmaları. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 6(1), 135-148.
  • Çevik, A., Muzaffer, N. (2023). Yabancılara Türkçe öğretiminde drama yönteminin kullanımı üzerine yapılan çalışmaların incelenmesi. Fatih Kana, Hulusi Geçgel (Editör). Türkçe eğitimi araştırmaları IV içinde. Holistence Publications.
  • Çoruh, S. (1943). Okullarda dramatizasyon. (1. Baskı). Ankara Kitabevi.
  • Ediskun, H. (1958). Okulda sahne çalışmaları. (1. Baskı). İstanbul: İd Yayınları.
  • Elver, K, ve Yılmaz, M. F. (2023). İlkokul derslerinde bir öğretim yöntemi olarak kullanılan yaratıcı drama ile ilgili tezlerin incelemesi: bibliyografik bir çalışma, Temel Eğitim Dergisi, 17, 16-34.
  • Freeman, G. D., Sullivan, K., Fulton, C. R. (2010). Effects of creative drama on self-concept. Social Skills and Problem Behavior, 131-138.
  • Güler, H., Solmaz, L. (2023). Türkiye’de drama eğitimi ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin (yüksek lisans) incelenmesi. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 1834. https://doi.org/10.31463/aicusbed.1206420.
  • Kalley, K. K. (2006). “I’m a lot like her”: entering the world of others through process drama. J.J. Scheneider T. Crumpler, T. Rogers (Eds.) In Process Drama and Multiple Literacies in. Heinemann.
  • Liu, A. (2002). Process drama in second language classrooms. Gerd Brauer (Ed). In Body and language: Intercultural learning through drama. Ablex Publishing.
  • Samsa, F. (2020). Türkiye’de yaratıcı drama ile ilgili yapılan lisans üstü tezlerin eğilimleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Mages, W. K. (2008). Does creative drama promote language development in early childhood? A review of the methods and measures employed in the empirical literature. Review of Educational Research, 78(1), 124–152.
  • McCaslin, N. (2019). Sınıf içinde ve dışında yaratıcı drama. (8. Baskı). (Çev. Pınar Özdemir Şimşek). Nobel.
  • OATD. (2023). Open Access theses and dissertations. https://oatd.org/ adresinden 22.05.2023 tarihinde erişildi.
  • Özdemir, C. (2022). Türkiye’de sınıf eğitimi alanında yaratıcı drama yöntemi ile ilgili yapılmış lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 18(1), 1-20.
  • Pinciotti, P. (1993). Creative drama and young children: The dramatic learning connection. Arts Education Policy Review, (l)94, (6-24).
  • San, İ. (2010). Türkiye’de yaratıcı drama çalışmalarının gelişimi. Ömer Adıgüzel (Ed.). Yaratıcı drama 1999-2002 Yazılar içinde. Naturel Yayıncılık.
  • Şengün, Y., İskenderoğlu, T. (2010). A review of creative drama studies in math education: aim, data collection, data analyses, sample and conclusions of studies. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1214–1219.
  • Vandergrift, L. (1997). The cinderella of communication strategies: reception strategies in interactive listening. The Modern Language Journal, 81, (494-505).
  • Webometrics. (2023). USA’s ranking. https://www.webometrics.info/en/Americas/USA?page=31 adresinden 21.05.2023 tarihinde erişildi.
  • Yeşiltaş, E. ve Evci, N. (2023). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitiminde drama üzerine yapılan akademik çalışmaların eğilimleri (2001-2021). Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (32), 220-238.

Yaratıcı Drama ve Dil Eğitimi Temelli Lisansüstü Tezlerin Eğilimleri

Yıl 2023, , 1 - 13, 30.06.2023
https://doi.org/10.29228/ijlet.70362

Öz

Bu çalışmada Open Access Theses and Dissertations (OATD) veri tabanında yer alan lisansüstü tezler, yaratıcı drama ve dil becerileri ekseninde incelenmiştir. Bu amaçla veri tabanında dizinlenen ve anahtar kelimeleri arasında “drama” yer alan 14275 tez incelenmiş, hariç tutma kriterleri sonrasında lisansüstü çalışmaların 145 tanesinde dil eğitimi-drama ilişkisine yer verildiği belirlenmiştir. Betimsel nitelikteki bu araştırmada tarama modeli temel alınmıştır. Tezler; dil becerileri, üniversite, yayın yılı, anahtar kelimeler ve tercih edilen bilimsel araştırma yöntemi ekseninde incelenmiştir. Veriler, Maxqda 2022 programı aracılığıyla analiz edilerek görselleştirilmiştir. Çalışmada elde edilen başlıca sonuçlar şöyledir: Lisansüstü düzeyde en çok çalışmanın konuşma eğitimi alanında yapıldığı görülmektedir. Bunu yazma, okuma ve dinleme izlemektedir. Söz konusu kriterlere uygun lisans üstü çalışmanın en fazla yapıldığı zaman aralığı, 20112015 yılları arasındaki dönemdir. Belirlenen kriterdeki çalışmaların en çok Amerika Birleşik Devletleri’ndeki üniversitelerde yapıldığı görülmüştür. Tezlerde en çok tercih edilen ilk 5 anahtar kelime/kelime grubu; drama teknikleri, ikinci dil öğretimi, edebiyat eğitimi, iletişimsel beceri, eğitsel tiyatro olmuştur. En yüksek oranda tercih edilen bilimsel araştırma yöntemi, karma yöntemdir. Çalışma sonuçlarının yaratıcı drama ve dil eğitimi alanında çalışan araştırmacılara, alan uzmanlarına ve uygulayıcılara yol göstereceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde yaratıcı drama. Pegem.
  • Annarella, L. A. (1992) Creative drama in the classroom. ERIC Document Reproduction Service ED: 391206.
  • Anthony, E. (1963). Approach, method and technique. ELT Journal, XVII(2), 63–67.
  • Aytaş, G., Özcan, Ş. (2019). Türkçe eğitimi konularını temel alan drama çalışmalarına yönelik bir inceleme. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(1), 235-255.
  • Baltacıoğlu, İ. H. (1938). Toplu tedris. (Öğretmen Kitapları). İstanbul: Sebat Basımevi.
  • Batdı, V., Batdı, H. (2015). Effect of creative drama on academic achievement: a meta-analytic and thematic analysis. Educational Sciences: Theory & Practice, 15(6), 1459-1470.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. ve Kılıç, E. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Calp, M., Sezgin, M. G. (2019). Türkiye’de yaratıcı drama alanında yapılmış tezlere yönelik betimsel bir analiz. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 365-388.
  • Creswell, J.W. (2020). Eğitim araştırmaları: nitel ve nicel araştırmanın planlanması, yürütülmesi, araştırılması (H. Ekşi, Çev.Ed.). EDAM.
  • Çelik, M. (2022). Eğitimde drama araştırmaları. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 6(1), 135-148.
  • Çevik, A., Muzaffer, N. (2023). Yabancılara Türkçe öğretiminde drama yönteminin kullanımı üzerine yapılan çalışmaların incelenmesi. Fatih Kana, Hulusi Geçgel (Editör). Türkçe eğitimi araştırmaları IV içinde. Holistence Publications.
  • Çoruh, S. (1943). Okullarda dramatizasyon. (1. Baskı). Ankara Kitabevi.
  • Ediskun, H. (1958). Okulda sahne çalışmaları. (1. Baskı). İstanbul: İd Yayınları.
  • Elver, K, ve Yılmaz, M. F. (2023). İlkokul derslerinde bir öğretim yöntemi olarak kullanılan yaratıcı drama ile ilgili tezlerin incelemesi: bibliyografik bir çalışma, Temel Eğitim Dergisi, 17, 16-34.
  • Freeman, G. D., Sullivan, K., Fulton, C. R. (2010). Effects of creative drama on self-concept. Social Skills and Problem Behavior, 131-138.
  • Güler, H., Solmaz, L. (2023). Türkiye’de drama eğitimi ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin (yüksek lisans) incelenmesi. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 1834. https://doi.org/10.31463/aicusbed.1206420.
  • Kalley, K. K. (2006). “I’m a lot like her”: entering the world of others through process drama. J.J. Scheneider T. Crumpler, T. Rogers (Eds.) In Process Drama and Multiple Literacies in. Heinemann.
  • Liu, A. (2002). Process drama in second language classrooms. Gerd Brauer (Ed). In Body and language: Intercultural learning through drama. Ablex Publishing.
  • Samsa, F. (2020). Türkiye’de yaratıcı drama ile ilgili yapılan lisans üstü tezlerin eğilimleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Mages, W. K. (2008). Does creative drama promote language development in early childhood? A review of the methods and measures employed in the empirical literature. Review of Educational Research, 78(1), 124–152.
  • McCaslin, N. (2019). Sınıf içinde ve dışında yaratıcı drama. (8. Baskı). (Çev. Pınar Özdemir Şimşek). Nobel.
  • OATD. (2023). Open Access theses and dissertations. https://oatd.org/ adresinden 22.05.2023 tarihinde erişildi.
  • Özdemir, C. (2022). Türkiye’de sınıf eğitimi alanında yaratıcı drama yöntemi ile ilgili yapılmış lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 18(1), 1-20.
  • Pinciotti, P. (1993). Creative drama and young children: The dramatic learning connection. Arts Education Policy Review, (l)94, (6-24).
  • San, İ. (2010). Türkiye’de yaratıcı drama çalışmalarının gelişimi. Ömer Adıgüzel (Ed.). Yaratıcı drama 1999-2002 Yazılar içinde. Naturel Yayıncılık.
  • Şengün, Y., İskenderoğlu, T. (2010). A review of creative drama studies in math education: aim, data collection, data analyses, sample and conclusions of studies. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1214–1219.
  • Vandergrift, L. (1997). The cinderella of communication strategies: reception strategies in interactive listening. The Modern Language Journal, 81, (494-505).
  • Webometrics. (2023). USA’s ranking. https://www.webometrics.info/en/Americas/USA?page=31 adresinden 21.05.2023 tarihinde erişildi.
  • Yeşiltaş, E. ve Evci, N. (2023). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitiminde drama üzerine yapılan akademik çalışmaların eğilimleri (2001-2021). Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (32), 220-238.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Başak Uysal 0000-0002-5803-9878

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Uysal, B. (2023). Yaratıcı Drama ve Dil Eğitimi Temelli Lisansüstü Tezlerin Eğilimleri. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 11(2), 1-13. https://doi.org/10.29228/ijlet.70362