In this study, it is aimed to examine the secondary school Turkish textbooks in terms of theme teaching. Textbooks-5th Grade Anıttepe, 6th-7th-8th Grades MEB, 6th Grade Ata and 7th Grade Özgün Turkish Textbooks-were analysed using the document analysis method. As a result of the investigations, it was concluded that the activities related to theme teaching in the examined textbooks show a distribution in accordance with the compulsory and optional themes determined in the Turkish curriculum, the compulsory and elective themes determined in the program are included at every grade level, the activities do not show a homogeneous distribution in terms of language skills, listening skill is a skill that is neglected in activities, the direct text-based activities related to the theme are mostly aimed at reading/comprehension basic skills, the activities give the impression of being the same despite the fact that the activities related to speaking and writing skills allow to be answered independently from the text, the instructions in the activities are generally clear and understandable, activities can be developed in terms of functionality, each of the activities prepared in the context of the theme is in accordance with the subject suggestions that may develop around the main theme, the activities are suitable for the acquisitions in terms of basic language skills in the Turkish curriculum.
Bu çalışmada, ortaokul Türkçe ders kitaplarının tema öğretimi açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Ders kitapları-5.Sınıf Anıttepe, 6-7-8. Sınıflar MEB, 6.Sınıf Ata ve 7.Sınıf Özgün Türkçe Ders Kitapları- doküman analizi yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Yapılan incelemeler sonucunda incelenen ders kitaplarındaki tema öğretimine ilişkin etkinliklerin Türkçe programında belirlenen zorunlu ve seçmeli temalara uygun birer dağılım gösterdiği, programda belirlenen zorunlu ve seçmeli temalara her sınıf seviyesinde yer verildiği, etkinliklerin dil becerileri anlamında homojen bir dağılım göstermediği, dinleme becerisinin etkinliklerde ihmâl edilen bir beceri olduğu, temaya ilişkin doğrudan metne dayalı etkinliklerin daha çok okuma/anlama temel becerisine yönelik olduğu, konuşma ve yazma becerisine ilişkin etkinliklerin metinden bağımsız cevaplandırılmaya imkân sunmasına rağmen etkinliklerin birbirinin aynısı izlenimi verdiği, etkinliklerdeki yönergelerin genel anlamda açık ve anlaşılır olduğu, etkinliklerin işlevsellik noktasında geliştirilebileceği, tema bağlamında hazırlanan etkinliklerin her birinin ana tema etrafında gelişebilecek konu önerilerine uygunluk halinde olduğu, etkinliklerin Türkçe öğretim programında yer alan temel dil becerileri açısından kazanımlara uygun olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |