Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

CREATIVE WRITING EDUCATION FOR GIFTED CHILDREN

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 1, 377 - 393, 30.04.2017

Öz

The etymological origin of the concept of creativity from the Latin word "Creare" is "Kreativitaet, creativitiy" in the western languages. This word is a dynamic process which means to create, to give birth, to bring to the square, to find and to explore. Creativity is a teaching without boundaries; Science and professions. This concept, which means that emotions, imagination, intuitions are combined with the right information and motivation, is at every moment of life and everywhere because of the nature of man being creative. Creativity is actually a way of thinking; For this reason he is dragging the person into reaching a certain reason. The ability to grasp the relationship between abstract or concrete objects with the help of concepts and perceptions, abstract thinking, reasoning, and ability to use these mental functions in a concerted way is called intelligence. In spite of the fact that there are notable talent expressions and different definitions, theories about intelligence all converge at the point where there is a capacity or potential for which intelligence can be developed and where there are biological bases. According to this intelligence, the individual is innately possessed, inherited from the western branch and the functions of the central nervous system, Experience, learning, and influencing factors. In this study, it was aimed to manifest by taking the concept “creativity” into account that, out of highly-gifted students, ones exhibiting extraordinary performance in the domain of verbal language competence in comparison with the others can prove to be successful after receiving creative writing trainings. Suggestions were proposed for the gifted children and the educators by compiling a great deal of sources on creative writing and references were made to the sources that they can make use of.

Kaynakça

  • Alpaslan, G. (2000). Derslikten Günlük Yaşama Edebiyat Eğitimi. Türkbilig /I-Türkoloji Araştırmaları, Ankara, 185-202.
  • Andaç, F. (2004). Yazarın Kitabı. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Aslan, E. (2001). Torrance Yaratıcı Düşünce Testi’nin Türkçe Versiyonu. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14, 19-40.
  • Ataman, A. (2004). Üstün Zekalı ve Özel Yetenekli Çocuklar. 1.Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi, Üstün Yetenekli Çocuklar Seçilmiş Makaleler Kitabı, İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, 155- 168.
  • Bora, E. ve Alper, Y. (2005). Sanatsal Yaratıcılık ve Beyin. Yeni Sempozyum, 43 (1), 3-8.
  • Brande, D. (2006). Yazar Olmak. (Çev.: Mustafa Yıldırım). İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Cropley, A. J. & Dehn, D. (1996). Fostering the growth of high ability: European perspectives , Creative Writing: Fostering Verbal Gifts in Young People (pp. 389-399). Greenwood Publishing Group.
  • Duras, M. (1999). Yazmak. (Çev.:Aykut Derman) (2.Baskı). İstanbul: Can Yayınları.

ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLARDA YARATICI YAZMA EĞİTİMİ

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 1, 377 - 393, 30.04.2017

Öz

Etimolojik kökeniyle Latince “Creare” sözcüğünden gelen yaratıcılık kavramının batı dillerindeki karşılığı “Kreativitaet, creativitiy”dir. Yaratmak, doğurmak, meydana getirmek, bulmak, keşfetmek anlamına gelen bu sözcük dinamik bir süreçtir. Yaratıcılık sınırları olmayan bir öğretidir; bilim ve meslekler üstü bir kurguya sahiptir. Duyguların, hayal gücünün, sezgilerin doğru bilgi ve motivasyonla birleşmesi anlamına gelen bu kavram, insanın doğası gereği yaratıcı olma özelliğine sahip olmasından dolayı hayatın her anında ve her yerdedir. Yaratıcılık aslında bir düşünme yöntemidir; bu nedenle kişiyi belli bir amaca ulaşmaya sürüklemektedir. Kavramlar ve algılar yardımıyla soyut ya da somut nesneler arasındaki ilişkiyi kavrayabilme, soyut düşünme, muhakeme etme ve bu zihinsel işlevleri uyumlu şekilde bir amaca yönelik olarak kullanabilme yetenekleri ise zekâ olarak adlandırılmaktadır. Tanımda dikkat çeken yetenek ifadesi ve zekâya ilişkin kuramların tümü zekânın geliştirilebilecek bir kapasite ya da potansiyel olduğu ve biyolojik temellerinin bulunduğu noktalarında birleşir. Buna göre zekâ, bireyin doğuştan sahip olduğu, kalıtımla kuşaktan kuşağa geçen ve merkez sinir sisteminin işlevlerini kapsayan; deneyim, öğrenme ve çevreden kaynaklanan etkenlerle biçimlenen bir bileşimdir. Bu çalışmada, yaratıcılık ve zekâ kavramından yola çıkılarak üstün yetenekli çocuklar içerisinde sözel-dil yetenek alanında, diğer çocuklara göre üst düzeyde performans gösteren öğrencilerin yaratıcı yazma alanında belli bir eğitim aldıktan sonra başarı gösterebilecekleri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Yaratıcı yazma alanında hazırlanan pek çok kaynak derlenerek üstün yetenekli çocuklara ve eğitimcilere önerilerde bulunulmuş ve faydalanabilecekleri kaynaklara atıflar yapılmıştır.

Kaynakça

  • Alpaslan, G. (2000). Derslikten Günlük Yaşama Edebiyat Eğitimi. Türkbilig /I-Türkoloji Araştırmaları, Ankara, 185-202.
  • Andaç, F. (2004). Yazarın Kitabı. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Aslan, E. (2001). Torrance Yaratıcı Düşünce Testi’nin Türkçe Versiyonu. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14, 19-40.
  • Ataman, A. (2004). Üstün Zekalı ve Özel Yetenekli Çocuklar. 1.Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi, Üstün Yetenekli Çocuklar Seçilmiş Makaleler Kitabı, İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, 155- 168.
  • Bora, E. ve Alper, Y. (2005). Sanatsal Yaratıcılık ve Beyin. Yeni Sempozyum, 43 (1), 3-8.
  • Brande, D. (2006). Yazar Olmak. (Çev.: Mustafa Yıldırım). İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Cropley, A. J. & Dehn, D. (1996). Fostering the growth of high ability: European perspectives , Creative Writing: Fostering Verbal Gifts in Young People (pp. 389-399). Greenwood Publishing Group.
  • Duras, M. (1999). Yazmak. (Çev.:Aykut Derman) (2.Baskı). İstanbul: Can Yayınları.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hilal Akça

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akça, H. (2017). ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLARDA YARATICI YAZMA EĞİTİMİ. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(1), 377-393.