Dil öğretimi süreci; dinleme/ izleme, konuşma, okuma, yazma, görsel okuma ve sunu temel dil becerileri ile dil bilgisi öğrenme alanından oluşan ayrılmaz bir bütündür. Ancak alanyazın incelendiğinde bu bütünün her boyutuna eşit derecede önem verilmediği, dinleme/ izleme ile konuşma becerilerinin bu süreçte ihmal edilen beceriler olduğu görülmektedir. Bu çalışma bir Türkçe ders kitabını dinleme becerisi bakımından ele aldığı için önemlidir. Ders kitaplarındaki dinleme eğitimi bakımından eksikliklerin ortaya konulması, ders kitaplarının dinleme eğitimi bakımından geliştirilmesini de sağlayacaktır. Araştırma kapsamında betimsel yöntem kullanılmıştır. Çalışmada 2017 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı’nda yer alan 8 dinleme/ izleme metnine yönelik olarak oluşturulan bütün etkinlikler; öğrenci düzeyi ile 2017 ve 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programlarındaki dinleme/ izleme kazanımlarına uygunluk açısından değerlendirilmiştir. Çalışma verilerinden hareketle ulaşılan en önemli sonuç, etkinliklerde temel dil becerileri (dinleme/izleme, konuşma, okuma, yazma, görsel okuma- görsel sunu ve dil bilgisi) arasında keskin çizgilerle belirgin bir ayrımın yapılmayıp bunun tam aksine beceriler arası geçişkenliğin ön plana çıkarılmış olmasıdır.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (2017) dinleme/ izleme etkinlikleri 2017 ve 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 2 |