Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of the Story Characters in Middle School Turkish Course Books

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 1, 222 - 233, 30.03.2019

Öz

While providing important information about people's behavior, characteristics and cultures, they can also be subject to literary works.
In this way, the characteristics of heroes become important information in the works. In particular, the characteristics of heroes in the
textbooks that the students of the age of development have studied in the textbooks in schools are important for their individual
development. In fact, it is a possible situation for the students to acquire intellectual and behavioral contributions to the individual. The
aim of this study was to determine the heroic characteristics of the story texts in Turkish textbooks and to determine the characteristics
of the characters given to the students with storytelling. This research was conducted in accordance with the descriptive survey model.
The sample of the study consisted of the Ministry of National Education, which was taught in the 2015-2016 academic year, the
secondary school (5, 6, 7, 8) and the special education publications of the Ministry of Education. Documentary screening technique was
used to collect data. Content analysis and frequency analysis were used to analyze the data. As a result of the research, the heroic
features of the stories in Turkish textbooks were determined. When the story and hero rankings are examined, the first two places are 11
stories and 15 heroes in Cem Publications and 7 stories and 10 heroes in 6th class MEB publications. When all the texts in Turkish
textbooks are examined, it is determined that 29 authors have more than one publication. In the secondary school textbooks, it is
determined that the heroes of the story characters, which are located, are not intense. When the characteristics of the story heroes found
in the books are examined, it is determined that the most common feature is persevering.

Kaynakça

  • Achmet, K. İ., (2005) , Yunanistan’ da (Batı Trakya’da) İki Dilli Eğitim Veren Azınlık Okullarında Türkçe ve Yunanca Öğrenim Gören Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Ve Yazılı Anlatım Becerilerinin Değerlendirilmesi (Doktora Tezi), Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Anabilim Dalı, Ankara Üniversitesi.
  • Akyol, Y., (2015), Ortaokul Sosyal Bilgiler Ders Kitabında Kullanılan Okuma Metinlerinde Yer Alan Değerler, Uluslar arası Eğitim Bilimleri Dergisi, Yıl 2, Sayı 5, s. 194-207.
  • Balay, R.,(2004), Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, cilt 37, sayı 2, sayfa 61-82.
  • Berg, B. L.,Lune, H.,(2015), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Eğitim Yayınevi, Konya, s.75, 380.
  • Hayta, N., Şahin, M. vd., (2003), Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.

Ortaokul Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Hikâye Kahramanlarının İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 1, 222 - 233, 30.03.2019

Öz

İnsanların davranışları, özellikleri, kültürler hakkında önemli bilgiler sağlarken, aynı zamanda yazınsal eserlere konu olabilmektedirler.
Böylelikle eserlerde kahramanların özellikleri önemli birer bilgi halini almaktadır. Özellikle gelişme çağındaki öğrencilerin okullarda
ders kitaplarında okumuş oldukları metinlerdeki kahramanların özellikleri bireysel gelişimleri adına önem arz etmektedir. Öyle ki,
öğrencilerin ders kitaplarında okudukları metinlerin kahramanlarından hareketle edinebilecekleri özelliklerin, bireye düşünsel ve
davranışsal katkılar sağlayacağı olası bir durum olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışma, Türkçe ders kitaplarında yer alan hikâye
metinlerindeki kahraman özelliklerinin belirlenmesi ve öğrencilere hikâye kahramanlarıyla verilmek istenen özelliklerin tespit edilmesi
amacıyla yapılmıştır. Bu araştırma, betimsel tarama modeline uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini 2015-2016
eğitim-öğretim yılında okutulan, Milli Eğitim Bakanlığının önermiş olduğu, ortaokul (5, 6, 7, 8) MEB ve özel yayınlardan oluşmaktadır
ve çalışma evreninin tamamına ulaşılmıştır. Araştırmada verilerin toplanmasında belgesel tarama tekniği kullanılmıştır. Çalışma
verilerin analizinde ise içerik analizi ve frekans analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, Türkçe ders kitaplarında yer alan
hikâyelerin kahraman özellikleri belirlenmiştir. Hikâye ve kahraman sıralamasına bakıldığında ilk iki sırada 5. Sınıf Cem Yayınlarında
11 hikâye ve 15 kahraman, 6. Sınıf MEB yayınlarında ise 7 hikâye ve 10 kahraman yer bulmaktadır. Türkçe ders kitaplarında yer alan
tüm metinlere bakıldığında 29 yazarın birden fazla yayında eserinin olduğu tespit edilmiştir. Ortaokul ders kitaplarında, yer bulan
hikâye kahramanlarının, kahraman özelliklerinin yoğun olmadığı tespit edilmiştir. Yayınlarda bulunan hikâye kahramanlarının
özelliklerine bakıldığında en fazla yer alan özelliğin “azimli” olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Achmet, K. İ., (2005) , Yunanistan’ da (Batı Trakya’da) İki Dilli Eğitim Veren Azınlık Okullarında Türkçe ve Yunanca Öğrenim Gören Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Ve Yazılı Anlatım Becerilerinin Değerlendirilmesi (Doktora Tezi), Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Anabilim Dalı, Ankara Üniversitesi.
  • Akyol, Y., (2015), Ortaokul Sosyal Bilgiler Ders Kitabında Kullanılan Okuma Metinlerinde Yer Alan Değerler, Uluslar arası Eğitim Bilimleri Dergisi, Yıl 2, Sayı 5, s. 194-207.
  • Balay, R.,(2004), Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, cilt 37, sayı 2, sayfa 61-82.
  • Berg, B. L.,Lune, H.,(2015), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Eğitim Yayınevi, Konya, s.75, 380.
  • Hayta, N., Şahin, M. vd., (2003), Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İsmail Terzi Bu kişi benim

Fulya Topçuoğlu Ünal

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Terzi, İ., & Topçuoğlu Ünal, F. (2019). Ortaokul Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Hikâye Kahramanlarının İncelenmesi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 7(1), 222-233.