Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi 5-6 Yaş Grubu Öğrencilerinin Bireysel Olarak ve Grupla Dinledikleri Klasik ve Dijital Hikâyeleri Anlama Düzeyleri Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 4, 242 - 266, 30.12.2019
https://doi.org/10.29228/ijlet.39835

Öz

Bu araştırmada okul öncesi dönem 5-6 yaş grubu çocukların kendi yaş ve seviyelerine uygun olarak hazırlanmış klasik ve dijital
hikâyeleri bireysel ve grupla dinleme durumlarına göre anlama düzeylerini incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada tarama
modeli kullanılmıştır. 2018-2019 eğitim-öğretim yılında yürütülen araştırmanın çalışma grubunu ana sınıfında öğrenim gören
ve yaşı 60-72 ay arasında olan 50 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada aynı yayınevine ait toplam 4 hikâye kullanılmıştır. 2
klasik hikâye ve 2 dijital hikâye çocuklara 5 hafta boyunca okunarak süreç video ile kayıt altına alınmıştır. Çocukların hikâye
sonrası anlama sorularına verdikleri cevaplar ses kaydına alınarak betimsel analiz yapılmıştır. Grupla ve bireysel hikâye
dinlerken davranışlarının çözümlenmesi için video kayıtlarından yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda çocukların dijital
hikâyeleri anlama sorularından aldıkları toplam puan 9.72 iken, klasik hikâyelerde ise 7.92 şeklinde bulunmuştur. Çocukların
dijital hikâye dinleme sürecine daha çok ilgi duyduğu ve dikkatli dinlediği sonuçlarına ulaşılmıştır. Klasik hikâyelerin bireysel
ve grupla dinleme bakımından incelenmesi sonucunda grup puanları 8.32, bireysel puanlar 7.52 iken; dijital hikâyelerin ise
grup puanları 9.50, bireysel puanlar ise 9.94 şeklindedir. Tablet kullanarak bireysel hikâye dinlemenin çocukların anlama
düzeylerini arttırdığı, grupla hikâye dinlerken birbirlerinden etkilenerek bedensel davranışlarında artış olduğu, bireysel
dinlemelerde daha hareketsiz oldukları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • bidin, M. J. Z., Pour-Mohammadi, M., Souriyavongsa, T., Da, C., & Ong, L. K. (2011). Improving listening comprehension among Malay preschool children using digital stories. International Journal of Humanities and Social Science, 1(14), 159-164.
  • Abiola, L. L. (2014). The effect of digital storytelling on kindergarten pupils’ achievement in moral instruction in basic schools in Oyo State. IOSR Journal of Research & Method in Education, 4(5), 26- 34.
  • Akbulut, M. T., Çiftçi, A. ve Polat, E. E. (2013). Interactive design work with kindergarten children: “bird house” digital presentation and practice. Procedia - Social and Behavioral Sciences 83 ( 2013 ) 362 – 366.
  • Baki, Y. (2015). Dijital öykülerin altıncı sınıf öğrencilerinin yazma sürecine etkisi (Doktora tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir
  • Balaman, F. (2016). Dijital öyküleme'nin üniversite öğrencilerinin demokratik değer yargılarına etkisi: Mustafa Kemal Üniversitesi Örneği. Current Research İn Education, 2(1), 42-52.
  • Bazdaş, F. (2017). Drama temelli dijital hikâye anlatıcılığı programının 6 yaş çocuklarının bazı sosyal becerilerinin gelişimine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.

A Review on Levels of Pre-School 5-6 Age Group Students’ Comprehension of Listening to Classical and Digital Stories Individually and in Groups

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 4, 242 - 266, 30.12.2019
https://doi.org/10.29228/ijlet.39835

Öz

In this research, it is aimed to examine the level of the students’ comprehension questions of classical and digital stories
according to their individual and group listening status. Tthe descriptive survey model, one of the survey models, was used in
this research. The study group consisted of 50 children aged 60-72 months in kindergarten. 4 stories belonging to the same
publisher were used. 2 classical and 2 digital stories were recorded throught 5 weeks. Students' answers to the post-story
comprehension questions were recorded by voice recording and descriptive analysis was done. Video recordings were used to
analyze the behavior of students while listening to stories in groups and individually. As a result of the research, the total score
obtained from the students' comprehension questions of digital stories was 9.72 while it was 7.92 in the classic stories. It was
concluded that the students were more interested in the digital story-listening process and listened carefully. As a result of
examining the classic stories in terms of individual and group listening, group scores were 8.32 and individual scores were 7.52;
and the digital scores of the group were 9.50 and 9.94, respectively. It was concluded that listening to individual stories using
the tablet increased the students' level of comprehension, students were affected by each other while the group was listening to
the story and their physical behavior was increased and they were more immobile during individual listening

Kaynakça

  • bidin, M. J. Z., Pour-Mohammadi, M., Souriyavongsa, T., Da, C., & Ong, L. K. (2011). Improving listening comprehension among Malay preschool children using digital stories. International Journal of Humanities and Social Science, 1(14), 159-164.
  • Abiola, L. L. (2014). The effect of digital storytelling on kindergarten pupils’ achievement in moral instruction in basic schools in Oyo State. IOSR Journal of Research & Method in Education, 4(5), 26- 34.
  • Akbulut, M. T., Çiftçi, A. ve Polat, E. E. (2013). Interactive design work with kindergarten children: “bird house” digital presentation and practice. Procedia - Social and Behavioral Sciences 83 ( 2013 ) 362 – 366.
  • Baki, Y. (2015). Dijital öykülerin altıncı sınıf öğrencilerinin yazma sürecine etkisi (Doktora tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir
  • Balaman, F. (2016). Dijital öyküleme'nin üniversite öğrencilerinin demokratik değer yargılarına etkisi: Mustafa Kemal Üniversitesi Örneği. Current Research İn Education, 2(1), 42-52.
  • Bazdaş, F. (2017). Drama temelli dijital hikâye anlatıcılığı programının 6 yaş çocuklarının bazı sosyal becerilerinin gelişimine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Meryem Sinem Aydın Bu kişi benim

Esra Ekinci Çelikpazu

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Aydın, M. S., & Ekinci Çelikpazu, E. (2019). Okul Öncesi 5-6 Yaş Grubu Öğrencilerinin Bireysel Olarak ve Grupla Dinledikleri Klasik ve Dijital Hikâyeleri Anlama Düzeyleri Üzerine Bir İnceleme. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 7(4), 242-266. https://doi.org/10.29228/ijlet.39835