Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçeyi İkinci Dil Olarak Öğrenen Uluslararası Öğrencilerin Konuşma Kaygıları Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 1, 112 - 123, 30.03.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.40420

Öz

Bu çalışmada yurtdışından ülkemize gelmiş ve Türkçe öğrenen uluslararası üniversite öğrencilerinin konuşma kaygıları
incelenmiştir. Betimsel tarama modelindeki bu çalışmada, Türkçe öğrenen uluslararası öğrencilerdeki konuşma kaygısını
ölçmek amacıyla Sınıf Kaygısı Ölçeği’nden uyarlanan Yabancı Dil Konuşma Kaygısı Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmada yabancı
dil olarak Türkçe öğrenen bireylerin konuşma kaygıları kişisel, eğitsel ve çevresel boyutlarda incelenmiştir. Bunun yanı sıra
toplam ölçek puanlarından yola çıkılarak öğrencilerin kaygı düzeyleri ve kaygı sebepleri tespit edilmiştir. Ayrıca boyutların ve
tüm ölçeğin, cinsiyet, milliyet, kur düzeyi, öğrenim görülen bölüm ve üniversite değişkenleri ile ilişkisi incelenmiştir. Bu
çalışma Türkiye’de 11 farklı üniversitede eğitim gören farklı kurlarda ve farklı bölümlerde eğitim gören 680 uluslararası öğrenci
ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmadan elde edilen veriler SPSS 20.0 programı ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre
yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin genel olarak konuşma kaygı düzeylerinin düşük olduğu göze çarpmaktadır. En
düşük Türkçe konuşma kaygısı yaşayan öğrencilerin Orta Asya ülkelerinden geldikleri bulgusuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra
en yüksek konuşma kaygısı yaşayan öğrencilerin Uzakdoğu ülkelerinden gelen öğrenciler olduğu görülmektedir.

Kaynakça

  • Boylu, E. ve Çangal, Ö. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Bosna-Hersekli öğrencilerin konuşma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(1),349-368.
  • Gündüz, O. (2009). Konuşma eğitimi. Kırkkılıç, A. ve Akyol, H. (Editör). İlköğretimde Türkçe Öğretimi (2. Baskı). içinde(s. 93-133). Ankara: Pegem Akademi.
  • Horwitz, E. K.,Horwitz, M. B. veCope, J. (1986). Foreign language classroom anxiety. The Modern Language Journal, 70(2), 125-132.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Öztürk, G. (2012). Foreign Language SpeakingAnxietyandLearnerMotivaion: A Case Study At A TurkishStateUniversity. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Rashid, A.W. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Afgan öğrencilerin konuşma kaygılarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Sallabaş, M. E. (2012). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin konuşma kaygılarının değerlendirilmesi. TurkishStudies, 7(3),2199-2218.

Speaking Anxiety of International Students Learning Turkish as a Second Language

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 1, 112 - 123, 30.03.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.40420

Öz

In this study, the speaking anxiety of international university students who came to our country from abroad and learning
Turkish were examined. In this descriptive survey model, a foreign language speaking anxiety scale adapted from the class
anxiety scale was used to measure speaking anxiety among international students learning Turkish. In this study, speech
anxiety of individuals learning Turkish as a foreign language was examined in personal, educational and environmental
dimensions. In addition, students' anxiety levels and causes of anxiety were determined from the total scale scores. In addition,
the relationship between the dimensions and the whole scale with the variables of gender, nationality, course level, department
of study and university were examined. This study was conducted in 11 different universities in different currencies and with
680 international students studying different departments in Turkey. The data obtained from the study were analyzed with
SPSS 20.0 program. According to the findings, it is observed that the students who learn Turkish as a foreign language generally
have low speaking anxiety levels. It was found that the students who had the lowest Turkish speaking anxiety were from
Central Asian countries. In addition, it is seen that the students who have the highest speaking anxiety are from the Far East
countries.

Kaynakça

  • Boylu, E. ve Çangal, Ö. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Bosna-Hersekli öğrencilerin konuşma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(1),349-368.
  • Gündüz, O. (2009). Konuşma eğitimi. Kırkkılıç, A. ve Akyol, H. (Editör). İlköğretimde Türkçe Öğretimi (2. Baskı). içinde(s. 93-133). Ankara: Pegem Akademi.
  • Horwitz, E. K.,Horwitz, M. B. veCope, J. (1986). Foreign language classroom anxiety. The Modern Language Journal, 70(2), 125-132.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Öztürk, G. (2012). Foreign Language SpeakingAnxietyandLearnerMotivaion: A Case Study At A TurkishStateUniversity. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Rashid, A.W. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Afgan öğrencilerin konuşma kaygılarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Sallabaş, M. E. (2012). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin konuşma kaygılarının değerlendirilmesi. TurkishStudies, 7(3),2199-2218.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Enes Malik Solak

Fatih Yılmaz

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Solak, E. M., & Yılmaz, F. (2020). Türkçeyi İkinci Dil Olarak Öğrenen Uluslararası Öğrencilerin Konuşma Kaygıları Üzerine Bir İnceleme. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 8(1), 112-123. https://doi.org/10.29228/ijlet.40420