Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçe Öğretmen Adaylarının Bilim Algısı

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 3, 36 - 49, 30.09.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.45442

Öz

Bu araştırmayla Türkçe öğretmen adaylarının bilim algısının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda
39’u kadın, 14’ü erkek olmak üzere 53 Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı öğrencisine yarı yapılandırılmış görüşme
formu uygulanmıştır. Bu formda öğretmen adaylarının bilime ilişkin algılarının niteliğinin belirlenmesine yönelik
9 soru bulunmaktadır. Bu bağlamda elde edilen sonuçlar şu şekilde ifade edilebilir. Katılımcılar, Türk bilim insanı
denildiğinde akıllarına ilk gelen isimleri sırasıyla Aziz Sancar, İlber Ortaylı ve Halil İnalcık olarak yazmışlardır.
Öğretmen adayları tarafından bilimin “uzaya, ağaca, çınara, kartopuna, yabancı dile ve galaksiye” benzetildiği
görülmüştür. Araştırmada katılımcılardan bilim denilince zihinlerinde oluşan çağrışımlara ilişkin resimler
yapmaları da istenmiştir. Bu resimlere bakıldığında teknolojik ürünlerin, laboratuvarlar ve laboratuvar
malzemelerinin daha çok çizildiği görülmüştür. Ayrıca katılımcılar bir bilim insanı olsalar sırasıyla tıp, uzay ve
eğitim alanında çalışmak istediklerini ifade etmişlerdir. Bununla birlikte Türkçe öğretmeni adaylarının yarıdan
fazlasının kendisini bilimsel olarak değerlendirmediği, Türkiye’de bilime önem verilmediğini düşündükleri
anlaşılmaktadır. Öğretmen adaylarının dünya ülkeleri arasında Amerika ve Japonya’yı en üst iki sırada bilimsel
olarak değerlendirdikleri görülmüştür.

Kaynakça

  • Akcay, B. (2011). Turkish elementary and secondary students' views about science and scientist. AsiaPacific Forum on Science Learning and Teaching. 12 (1), 1-11. Barman, Charles, R. (1996). How do students really view science and scientist? Science and Children. 34(1),30-33.
  • Bartoszeck, A. B. & Bartoszeck, F. K. (2017). Brazilian primary and secondary school pupils´ perception of science and scientists. European Journal of Educational Research, 6(1), 29-40. doi: 10.12973/eujer.6.1.29
  • Bloor, M &Wood, F. (2006) Key words in qualitative methods: A vocabulary of research concepts. London: Sage.
  • Bora, N., Arslan, O., & Çakıroğlu, J. (2006). Lise öğrencilerinin bilim ve bilim insanı hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(31), 32-44

The Science Perception of Turkish Teacher Candidates

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 3, 36 - 49, 30.09.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.45442

Öz

It was aimed that determine the science perception of Turkish teacher candidates with this research. For this
purpose, a semi-structured interview form was applied to 53 Turkish Language Education students, 39 of whom
were women and 14 were men. There were 9 questions in the semi-form in order to find out the quality of preservice teachers’ perceptions of science. Meanwhile the results obtained can be expressed as follows. The
participants wrote the first names that came to mind when Turkish scientists were mentioned, as Aziz Sancar, İlber
Ortaylı and Halil İnalcık respectively. It was observed by the teacher candidates that science is compared to “space,
tree, plane, snowball, foreign language and galaxy”. In the research, the participants were also asked to draw
pictures about connotations formed in their minds when science is mentioned. Looking at these pictures, it was
seen that technological products, laboratories and laboratory materials were drawn more. In addition, the
participants stated that they would like to work in medicine, space and education respectively, if they were a
scientist. However itself as the scientific evaluation of more than half of Turkish teacher candidates, it is understood
to consider whether emphasis on science in Turkey. It has been observed that teacher candidates evaluate USA and
Japan scientifically in the top two ranks among the countries of the world.

Kaynakça

  • Akcay, B. (2011). Turkish elementary and secondary students' views about science and scientist. AsiaPacific Forum on Science Learning and Teaching. 12 (1), 1-11. Barman, Charles, R. (1996). How do students really view science and scientist? Science and Children. 34(1),30-33.
  • Bartoszeck, A. B. & Bartoszeck, F. K. (2017). Brazilian primary and secondary school pupils´ perception of science and scientists. European Journal of Educational Research, 6(1), 29-40. doi: 10.12973/eujer.6.1.29
  • Bloor, M &Wood, F. (2006) Key words in qualitative methods: A vocabulary of research concepts. London: Sage.
  • Bora, N., Arslan, O., & Çakıroğlu, J. (2006). Lise öğrencilerinin bilim ve bilim insanı hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(31), 32-44
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mustafa Türkyılmaz

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Türkyılmaz, M. (2020). Türkçe Öğretmen Adaylarının Bilim Algısı. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 8(3), 36-49. https://doi.org/10.29228/ijlet.45442