Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Current Developments In German Language Teaching Undergraduate Program

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 3, 21 - 42, 30.09.2021
https://doi.org/10.29228/ijlet.52202

Öz

Rapid developments in today’s world necessitate the transformation and changes in the teaching profession, as it does in many occupational groups. One of the points where the transformations and developments have reflected is the German language teaching undergraduate program which is applied for the training of German language teachers. Therefore, this study concentrated on the question of current developments regarding the German language teaching undergraduate program which is implemented during German language teacher training. In this context, the study addressed changes in the German language teaching undergraduate program in 2018 and later by using the document analysis method and focused on the association of these changes with developments in the teacher training process. In the study which used docement analysis as a research method was concluded that the German language teaching undergraduate program which was put into practice in 2018, brought some innovations and criticisms, the purpose of the CoHE (Councel of Higher Education) delegated its authority was eliminated the existing criticisms and introduced innovation to the program creation process. It was also stated that current perspectives such as costructivist theory and the Bologna process were effective in program changes in recent years. It was emphasized that skills such as lifelong learning, critical thinking and accessing information should be gained to German language teacher candidates with the implementation of the program.

Kaynakça

  • Atanur Baskan, G. (2001). Öğretmenlik Mesleği ve Öğretmen Yetiştirmede Yeniden Yapılanma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 16-25.
  • Atanur Baskan, G., Aydın, A. ve Madden, T. (2006). Türkiye’deki Öğretmen Yetiştirme Sistemine Karşılaştırmalı Bir Bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (1), 35-42.
  • Aziz, A. (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri (7.baskı.). Ankara: Nobel.
  • Balcı, T. (1991). Der Fremdsprachenunterricht in der Türkei-Methodische und lerntheoretische Überlegungen. Ankaraner Beiträge zur Germanistik (S.133-139).
  • Bülbül, M. (2021). Eğitim ve Felsefe İlişkisi Üzerine. Turkish Studies-Social Sciences, 16(2), 485-502.
  • Darancık, Y. ve Uslu, D. (2016). Almanca Öğretmenliği Bölümlerinde Verilen Formasyon ve Alan Derslerinin İlk ve Ortaöğretime Uygunluğu. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4 (26), 218-240.
  • Demirel, Ö. (2011). Eğitimde Program Geliştirme (16. baskı.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Erdem, E. ve Demirel, Ö. (2002). Program Geliştirmede Yapılandırmacı Yaklaşım. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 81-87.
  • Erişkon Cangil, B. (2003). Evrensel Değerler Işığında Ülkemizde Yabancı Dil Öğretmenlerinin Yetiştirimi. A. Çağlar ve E. Yılmaz (Ed.), 2000’li Yıllarda Lise Eğitimine Çağdaş Yaklaşımlar Sempozyumu Bildiri Metinleri İçinde, 8-9 Haziran 2002 İstanbul (s.283-290).
  • Eryılmaz, S. ve Uluyol, Ç. (2015). 21. Yüzyıl Becerileri Işığında FATİH Projesi Değerlendirmesi. GEFAD/GUJGEF, 35(2), 209-229.
  • Güleç, İ., Çelik, S. ve Demirhan, B. (2012). Yaşam Boyu Öğrenme Nedir? Kavram ve Kapsamı Üzerine Bir Değerlendirme. Sakarya University Journal of Education, 2 (3), 34-48.
  • Gündoğdu, M. (2007). Almanca Öğretiminin Temel İlkeleri. İstanbul: Kare Yayınları. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-YetistirmeLisans-Programlari/Almanca_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf. (Erişim Tarihi: 27.08.2020).
  • https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/egitim-fak%C3%BCltelerine-yetki-devri.aspx (Erişim Tarihi: 01.07.2021).
  • Kılıç Özmen, Z. (2019). 2018 Sınıf Öğretmenliği Lisans Programının Değerlendirilmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9 (2), 521-548.
  • Kınsız, M. (1996). Yükseköğretimde Yabancı Dil Geliştirme Programları ve Sorunları. Tagungsbeiträge des V. türkischen Germanistik-Symposiums.1-2 Juni 1995 -Eskişehir (s.108-118).
  • Kızılçaoğlu, A. (2005). Eğitim Fakültelerinde Yeniden Yapılandırma Sürecine İlişkin Eleştiriler ve Öneriler. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (14), 132-140.
  • Özbek, Y. (1991). Vorschläge zur Vereinheitlichung der germanistischen Magister- und Promotionsstudiengänge in der Türkei, Ankaraner Beiträge zur Germanistik (s.43-49).
  • Özbek, Y. (2004). Sağlıklı Eğitim Sağlıklı Toplum. Konya: Çizgi.
  • Özcan, M. (2011). Bilgi Çağında Öğretmen Eğitimi, Nitelikleri ve Gücü. Ankara: Önka.
  • Özdemir, A.Y. (2021). 2018 Yılında Uygulamaya Konulan Almanca Öğretmenliği Lisans Programının Değerlendirilmesi. G. Gürçay (Ed.), Karadeniz 6. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi Bildiri Metinleri İçinde, 5-6 Haziran 2021 Sinop (s.98-112). UBAK.
  • Polat, T. ve Tapan, N. (2013). Almanca Öğretmeni Yetiştirme Süreci Üzerine Düşünceler. In: S. Uysal Ünalan, N. Tanış Polat, M. T. Öncü (Hrsg.),Von Generation zu Generation: Germanistik-Festschrift für Kasım Eğit zum 65. Geburtstag (S.255-260). İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Sakarya Maden, S. (2011). Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi Işığında Türkiye’deki Almanca Öğretmenlerinin Yetiştirim Sürecine Bir Bakış. A. O. Öztürk, Z. Gümüş, N. Dellal Akpınar (Ed.), Alman Dili Edebiyatı ve Kültürü Üzerine Araştırmalar Prof. Dr. Hüseyin Salihoğlu Armağanı İçinde (s.151-171). Ankara: Barış Kitap.
  • Tanrıkulu, L. ve Gül, H. S. (2020). Türkçe, İngilizce ve Almanca Eğitiminde Kullanılan Teknolojik Ürünlerin Karşılaştırılması. In: T. Balcı, A. O. Öztürk ve M. Aksöz (Ed.), Schriften zur Sprache und
  • Literatur IV (s.227-242). London&İstanbul: Ijopec Publication.
  • Tapan, N. (1993). 20. Yüzyıl Almanca Öğretiminde Yöntem Arayışları. Alman Dili ve Edebiyatı Dergisi, 8, 191-206.
  • Tapan, N. (2001). Eğitimde Yeniden Yapılanma Çerçevesinde Almanca Öğretmenlerinin Yetiştirim Sürecine Eleştirel Bir Bakış. Alman Dili ve Edebiyatı Dergisi, 13, 41-56.
  • Ulubey, Ö. ve Başaran, S. (2019). 2018 Öğretmen Yetiştirme Lisans Programlarının Değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 9(2), 263-300.
  • Uslu, Z. (2006). Almanca Öğretmenliği Lisans Programına İlişkin Öğrenci Görüşleri Işığında 2006-2007 Öğretim Yılında Yapılan Değişikliklerin Değerlendirilmesi-Dicle Üniversitesi Örneği. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2(32), 169-185.
  • Yaman, İ. (2018). 2006 ve 2018 İngilizce Öğretmenliği Lisans Programları Üzerine Karşılaştırmalı Bir Değerlendirme. EKEV Akademi Dergisi, 22 (76), 149-164.
  • Yılmaz, M., Yener, Y. ve Yılmaz, B. (2021). 2007 ve 2018 Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması ve Yeni Programa Öneriler. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 918-932.
  • YÖK. (2007). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/egitim-fakultesi-ogretmenyetistirme-lisans-programlari.pdf (Erişim Tarihi: 27.08.2020).
  • YÖK. (2010). Yükseköğretimde Yeniden Yapılanma: 6 Soruda Bologna Süreci Uygulamaları. https://uluslararasi.yok.gov.tr/Documents/yay%C4%B1nlar/yuksekogretimde_yeniden_yapi lanma_66_soruda_bologna_2010.pdf (Erişim Tarihi: 07.07.2021).

Almanca Öğretmenliği Lisans Programı ile İlgili Güncel Gelişmeler

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 3, 21 - 42, 30.09.2021
https://doi.org/10.29228/ijlet.52202

Öz

Günümüz dünyasında yaşanan hızlı gelişmeler birçok meslek grubunda olduğu gibi öğretmenlik mesleğinde de dönüşüm ve değişimleri zorunlu kılmaktadır. Yaşanan dönüşüm ve değişimlerin yansımasını bulduğu noktalardan birisi Almanca öğretmeni yetiştirimi için uygulanan Almanca öğretmenliği lisans programıdır. Bu gerekçe ile bu çalışmada Almanca öğretmeni yetiştirim sürecinde uygulamaya konulan Almanca öğretmenliği lisans programı ile ilgili güncel gelişmelerin neler olduğu sorusu üzerinde yoğunlaşılmıştır. Bu bağlamda çalışmada 2018 yılında ve sonrasında Almanca öğretmenliği lisans programı ile ilgili yapılan değişiklikler ele alınmış ve bu değişikliklerin öğretmen yetiştirim sürecinde yaşanan gelişmelerle ilişkisi üzerinde durulmuştur. Araştırma yöntemi olarak doküman analizinin kullanıldığı çalışma sonucunda 2018 yılında uygulamaya konulan Almanca öğretmenliği lisans programının birtakım yenilikleri ve eleştirileri beraberinde getirdiği, YÖK’ün yetki devri kararının var olan eleştirileri gidermeye yönelik olduğu ve program oluşturma sürecine yenilik kattığı sonucuna varılmıştır. Ayrıca yapılandırmacı öğrenme kuramı ve Bologna süreci gibi bakış açılarının son yıllarda yaşanan program değişikliklerinde etkili olduğu dile getirilmiştir. Bunun yanında yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme ve bilgiye ulaşma gibi becerilerin programın uygulanması ile Almanca öğretmeni adaylarına kazandırılması gerektiği vurgulanmıştır.

Kaynakça

  • Atanur Baskan, G. (2001). Öğretmenlik Mesleği ve Öğretmen Yetiştirmede Yeniden Yapılanma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 16-25.
  • Atanur Baskan, G., Aydın, A. ve Madden, T. (2006). Türkiye’deki Öğretmen Yetiştirme Sistemine Karşılaştırmalı Bir Bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (1), 35-42.
  • Aziz, A. (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri (7.baskı.). Ankara: Nobel.
  • Balcı, T. (1991). Der Fremdsprachenunterricht in der Türkei-Methodische und lerntheoretische Überlegungen. Ankaraner Beiträge zur Germanistik (S.133-139).
  • Bülbül, M. (2021). Eğitim ve Felsefe İlişkisi Üzerine. Turkish Studies-Social Sciences, 16(2), 485-502.
  • Darancık, Y. ve Uslu, D. (2016). Almanca Öğretmenliği Bölümlerinde Verilen Formasyon ve Alan Derslerinin İlk ve Ortaöğretime Uygunluğu. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4 (26), 218-240.
  • Demirel, Ö. (2011). Eğitimde Program Geliştirme (16. baskı.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Erdem, E. ve Demirel, Ö. (2002). Program Geliştirmede Yapılandırmacı Yaklaşım. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 81-87.
  • Erişkon Cangil, B. (2003). Evrensel Değerler Işığında Ülkemizde Yabancı Dil Öğretmenlerinin Yetiştirimi. A. Çağlar ve E. Yılmaz (Ed.), 2000’li Yıllarda Lise Eğitimine Çağdaş Yaklaşımlar Sempozyumu Bildiri Metinleri İçinde, 8-9 Haziran 2002 İstanbul (s.283-290).
  • Eryılmaz, S. ve Uluyol, Ç. (2015). 21. Yüzyıl Becerileri Işığında FATİH Projesi Değerlendirmesi. GEFAD/GUJGEF, 35(2), 209-229.
  • Güleç, İ., Çelik, S. ve Demirhan, B. (2012). Yaşam Boyu Öğrenme Nedir? Kavram ve Kapsamı Üzerine Bir Değerlendirme. Sakarya University Journal of Education, 2 (3), 34-48.
  • Gündoğdu, M. (2007). Almanca Öğretiminin Temel İlkeleri. İstanbul: Kare Yayınları. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-YetistirmeLisans-Programlari/Almanca_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf. (Erişim Tarihi: 27.08.2020).
  • https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/egitim-fak%C3%BCltelerine-yetki-devri.aspx (Erişim Tarihi: 01.07.2021).
  • Kılıç Özmen, Z. (2019). 2018 Sınıf Öğretmenliği Lisans Programının Değerlendirilmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9 (2), 521-548.
  • Kınsız, M. (1996). Yükseköğretimde Yabancı Dil Geliştirme Programları ve Sorunları. Tagungsbeiträge des V. türkischen Germanistik-Symposiums.1-2 Juni 1995 -Eskişehir (s.108-118).
  • Kızılçaoğlu, A. (2005). Eğitim Fakültelerinde Yeniden Yapılandırma Sürecine İlişkin Eleştiriler ve Öneriler. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (14), 132-140.
  • Özbek, Y. (1991). Vorschläge zur Vereinheitlichung der germanistischen Magister- und Promotionsstudiengänge in der Türkei, Ankaraner Beiträge zur Germanistik (s.43-49).
  • Özbek, Y. (2004). Sağlıklı Eğitim Sağlıklı Toplum. Konya: Çizgi.
  • Özcan, M. (2011). Bilgi Çağında Öğretmen Eğitimi, Nitelikleri ve Gücü. Ankara: Önka.
  • Özdemir, A.Y. (2021). 2018 Yılında Uygulamaya Konulan Almanca Öğretmenliği Lisans Programının Değerlendirilmesi. G. Gürçay (Ed.), Karadeniz 6. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi Bildiri Metinleri İçinde, 5-6 Haziran 2021 Sinop (s.98-112). UBAK.
  • Polat, T. ve Tapan, N. (2013). Almanca Öğretmeni Yetiştirme Süreci Üzerine Düşünceler. In: S. Uysal Ünalan, N. Tanış Polat, M. T. Öncü (Hrsg.),Von Generation zu Generation: Germanistik-Festschrift für Kasım Eğit zum 65. Geburtstag (S.255-260). İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Sakarya Maden, S. (2011). Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi Işığında Türkiye’deki Almanca Öğretmenlerinin Yetiştirim Sürecine Bir Bakış. A. O. Öztürk, Z. Gümüş, N. Dellal Akpınar (Ed.), Alman Dili Edebiyatı ve Kültürü Üzerine Araştırmalar Prof. Dr. Hüseyin Salihoğlu Armağanı İçinde (s.151-171). Ankara: Barış Kitap.
  • Tanrıkulu, L. ve Gül, H. S. (2020). Türkçe, İngilizce ve Almanca Eğitiminde Kullanılan Teknolojik Ürünlerin Karşılaştırılması. In: T. Balcı, A. O. Öztürk ve M. Aksöz (Ed.), Schriften zur Sprache und
  • Literatur IV (s.227-242). London&İstanbul: Ijopec Publication.
  • Tapan, N. (1993). 20. Yüzyıl Almanca Öğretiminde Yöntem Arayışları. Alman Dili ve Edebiyatı Dergisi, 8, 191-206.
  • Tapan, N. (2001). Eğitimde Yeniden Yapılanma Çerçevesinde Almanca Öğretmenlerinin Yetiştirim Sürecine Eleştirel Bir Bakış. Alman Dili ve Edebiyatı Dergisi, 13, 41-56.
  • Ulubey, Ö. ve Başaran, S. (2019). 2018 Öğretmen Yetiştirme Lisans Programlarının Değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 9(2), 263-300.
  • Uslu, Z. (2006). Almanca Öğretmenliği Lisans Programına İlişkin Öğrenci Görüşleri Işığında 2006-2007 Öğretim Yılında Yapılan Değişikliklerin Değerlendirilmesi-Dicle Üniversitesi Örneği. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2(32), 169-185.
  • Yaman, İ. (2018). 2006 ve 2018 İngilizce Öğretmenliği Lisans Programları Üzerine Karşılaştırmalı Bir Değerlendirme. EKEV Akademi Dergisi, 22 (76), 149-164.
  • Yılmaz, M., Yener, Y. ve Yılmaz, B. (2021). 2007 ve 2018 Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması ve Yeni Programa Öneriler. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 918-932.
  • YÖK. (2007). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/egitim-fakultesi-ogretmenyetistirme-lisans-programlari.pdf (Erişim Tarihi: 27.08.2020).
  • YÖK. (2010). Yükseköğretimde Yeniden Yapılanma: 6 Soruda Bologna Süreci Uygulamaları. https://uluslararasi.yok.gov.tr/Documents/yay%C4%B1nlar/yuksekogretimde_yeniden_yapi lanma_66_soruda_bologna_2010.pdf (Erişim Tarihi: 07.07.2021).
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dil Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayhan Yavuz Özdemir 0000-0002-2601-2486

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özdemir, A. Y. (2021). Almanca Öğretmenliği Lisans Programı ile İlgili Güncel Gelişmeler. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 9(3), 21-42. https://doi.org/10.29228/ijlet.52202