Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Place And İmportance Of Literary Texts İn Today's Children's Magazines

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 4, 267 - 281, 30.12.2022
https://doi.org/10.29228/ijlet.62469

Öz

Magazines are one of the mass media equipment that purpose to furnish kids with fun learning, questioning and systematic wondering skills alternatively than their academic and informational roles. it is of essential significance to examine the magazines in which young people have the probability to stumble upon a variety of text types such as poems, testimonies and essays in terms of kid's literature. The scope of the literary genres and the dominant subject matters in the journals Araştırmacı Çocuk, Bilge Çocuk, Bilim Çocuk and Mavi Kırlangıç had been examined. In terms of the fields of undertaking of these magazines, opinions had been made in terms of language and literature primarily based on the presept of being convenient for children. As a consequence of these evaluations, it has been concluded that the informational text type is dominant in the journals, as nicely as the theme of the children's world.

Kaynakça

  • Albayrak, A. (2013). Çocuğa Saygılı Medya Anlayışı (Psiko-Teolojik Eleştirel Yaklaşım). Yavuzer H.& Şirin M. R. (Ed.), I. Türkiye Çocuk ve Medya Kongresi Bildiriler Kitabı, içinde 1, s. 199-206. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Araştırmacı Çocuk (2022). (46), İstanbul: Araştırmacı Çocuk Merkezi.
  • Asutay, H. (2007). İnternet ile Yeni Medyalarda Çocuk ve Gençlik Yazını. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (2), 138-147.
  • Aydın, M., Çelikpala, M., Yeldan, E., Güvenç, M., Zaim, O. Z., Hawks, B. B., Sokullu, E. C., Yıldırım, K.,
  • Ayhan, B., Çoban, M. K. & Kaya, S. (2022). Kantitatif Araştırma Raporu: Türkiye Siyasal Sosyal Eğilimler Araştırması 2021, İstanbul, Kadir Has Üniversitesi Türkiye Çalışmaları Grubu, Akademetre ve Global Akademi.
  • Bilge Çocuk (2022). (65), İstanbul: Turkuvaz Haberleşme ve Yayıncılık.
  • Bilim Çocuk (2022). (290), Ankara: Başak Matbaacılık.
  • Çocuk, H.E. (2013). Çocuk Yazınında ‘Bilgilendirici Metin’ Olarak ‘Köşe Yazısı’. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (11), s.143-165.
  • Enginün, İ. (2012). Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları 1. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Kıymaz, M. S. & Nurlu M. (2016). Türkiye Çocuk Dergisinde Çocuk Eğitimi Amaçlı Tarihsel Metinler ve Düşünce Örgüsü. Turkish Studies- İnternational Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11 (3), s. 1527-1540.
  • Mavi Kırlangıç (2022). (264), İstanbul: Turkuvaz Haberleşme ve Yayıncılık.
  • Milliyet. (2022). Küçürek Hikâye Nedir?. 21, Mart 2022 tarihinde https://www.milliyet.com.tr/egitim/kucurek-minimal-hikaye-nedir-nasil-yazilir-kucurekoykunun-ozellikleri-nelerdir-6474163 adresinden alındı.
  • Oğuzkan, A. F. (1979). Yerli ve Yabancı Yazarlardan Örneklerle Çocuk Edebiyatı. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Sever, S. (2012). Çocuk ve Edebiyat. İzmir: Tudem.
  • Şahbaz, N. K. (2008). Çocuk Edebiyatında İhmal Edilmiş Bir Edebi Tür: Deneme. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (15), 189-203.
  • Şimşek, T. (2005). Çocuk Edebiyatı. Konya: Suna Yayınları.
  • Şirin, M. R. (2015). Televizyon Çocuk ve Aile (Yeni Çocukluğun Medya Sarmalı). İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Şirin, M. R. (2016). Edebiyat ve Çocuk Edebiyatı Edebiyatın Amacı ve İşlevi. Türk Dili Dergisi, 110 (780), 12-31.
  • TUBİTAK. (2022). Genel Tanıtım. 15 Şubat, 2022 tarihinde https://bilimcocuk.tubitak.gov.tr/bizitaniyin/genel-tanitim adresinden alındı.
  • TUİK. (2021) 27 Aralık, 2021 tarihinde https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Yazili-Medya-veUluslararasi-Standart-Kitap-Numarasi-Istatistikleri-2020-37204 adresinden alındı.
  • Turhan, O., Baş, B. & Karaca Turhan, F. (2021). Türk Çocuk Edebiyatında Tema: Kitap Katalogları Üzerine Bir İnceleme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, (52), 31-58.
  • Yalçın, A. & Aytaş, G. (2012). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yalçın, A. & Aytaş, G. (2017). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yıldırım, İ.O. & Şener, H. (2021). Eski Harfli Çocuk Dergilerinden Resimli Dünya Dergisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (47), 69-91

Günümüz Çocuk Dergilerinde Edebi Metinlerin Yeri ve Önemi

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 4, 267 - 281, 30.12.2022
https://doi.org/10.29228/ijlet.62469

Öz

Dergiler, eğitici ve bilgilendirici işlevlerinden ziyade çocuklara eğlenerek öğrenmeyi, sorgulayarak araştırmayı ve sistematik düşünme becerilerini kazandırabilmeyi amaç edinen kitle iletişim araçlarından biridir. Çocukların küçük yaşlarda şiir, öykü, deneme gibi çeşitli metin türleriyle karşılaşma imkanı bulduğu dergilerin çocuk edebiyatı açısından incelenmesi hayati önem taşımaktadır. Araştırmacı Çocuk, Bilge Çocuk, Bilim Çocuk ve Mavi Kırlangıç dergilerinde tespit edilen edebi türlerin ve hakim olan temaların kapsam genişliği irdelenmiştir. Bu dergilerin faaliyet alanları bakımından çocuğa görelik ilkesi temel alınarak dil ve edebiyat açısından değerlendirmelerde bulunulmuştur. Bu değerlendirmeler neticesinde, dergilerde bilgilendirici metin türünün baskın olmasının yanı sıra çocuk dünyasına ait temanın da baskın olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Albayrak, A. (2013). Çocuğa Saygılı Medya Anlayışı (Psiko-Teolojik Eleştirel Yaklaşım). Yavuzer H.& Şirin M. R. (Ed.), I. Türkiye Çocuk ve Medya Kongresi Bildiriler Kitabı, içinde 1, s. 199-206. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Araştırmacı Çocuk (2022). (46), İstanbul: Araştırmacı Çocuk Merkezi.
  • Asutay, H. (2007). İnternet ile Yeni Medyalarda Çocuk ve Gençlik Yazını. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (2), 138-147.
  • Aydın, M., Çelikpala, M., Yeldan, E., Güvenç, M., Zaim, O. Z., Hawks, B. B., Sokullu, E. C., Yıldırım, K.,
  • Ayhan, B., Çoban, M. K. & Kaya, S. (2022). Kantitatif Araştırma Raporu: Türkiye Siyasal Sosyal Eğilimler Araştırması 2021, İstanbul, Kadir Has Üniversitesi Türkiye Çalışmaları Grubu, Akademetre ve Global Akademi.
  • Bilge Çocuk (2022). (65), İstanbul: Turkuvaz Haberleşme ve Yayıncılık.
  • Bilim Çocuk (2022). (290), Ankara: Başak Matbaacılık.
  • Çocuk, H.E. (2013). Çocuk Yazınında ‘Bilgilendirici Metin’ Olarak ‘Köşe Yazısı’. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (11), s.143-165.
  • Enginün, İ. (2012). Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları 1. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Kıymaz, M. S. & Nurlu M. (2016). Türkiye Çocuk Dergisinde Çocuk Eğitimi Amaçlı Tarihsel Metinler ve Düşünce Örgüsü. Turkish Studies- İnternational Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11 (3), s. 1527-1540.
  • Mavi Kırlangıç (2022). (264), İstanbul: Turkuvaz Haberleşme ve Yayıncılık.
  • Milliyet. (2022). Küçürek Hikâye Nedir?. 21, Mart 2022 tarihinde https://www.milliyet.com.tr/egitim/kucurek-minimal-hikaye-nedir-nasil-yazilir-kucurekoykunun-ozellikleri-nelerdir-6474163 adresinden alındı.
  • Oğuzkan, A. F. (1979). Yerli ve Yabancı Yazarlardan Örneklerle Çocuk Edebiyatı. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Sever, S. (2012). Çocuk ve Edebiyat. İzmir: Tudem.
  • Şahbaz, N. K. (2008). Çocuk Edebiyatında İhmal Edilmiş Bir Edebi Tür: Deneme. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (15), 189-203.
  • Şimşek, T. (2005). Çocuk Edebiyatı. Konya: Suna Yayınları.
  • Şirin, M. R. (2015). Televizyon Çocuk ve Aile (Yeni Çocukluğun Medya Sarmalı). İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Şirin, M. R. (2016). Edebiyat ve Çocuk Edebiyatı Edebiyatın Amacı ve İşlevi. Türk Dili Dergisi, 110 (780), 12-31.
  • TUBİTAK. (2022). Genel Tanıtım. 15 Şubat, 2022 tarihinde https://bilimcocuk.tubitak.gov.tr/bizitaniyin/genel-tanitim adresinden alındı.
  • TUİK. (2021) 27 Aralık, 2021 tarihinde https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Yazili-Medya-veUluslararasi-Standart-Kitap-Numarasi-Istatistikleri-2020-37204 adresinden alındı.
  • Turhan, O., Baş, B. & Karaca Turhan, F. (2021). Türk Çocuk Edebiyatında Tema: Kitap Katalogları Üzerine Bir İnceleme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, (52), 31-58.
  • Yalçın, A. & Aytaş, G. (2012). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yalçın, A. & Aytaş, G. (2017). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yıldırım, İ.O. & Şener, H. (2021). Eski Harfli Çocuk Dergilerinden Resimli Dünya Dergisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (47), 69-91
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nuray Karakaya 0000-0002-2406-1065

Kübra Akın Bu kişi benim 0000-0003-2490-7646

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Karakaya, N., & Akın, K. (2022). Günümüz Çocuk Dergilerinde Edebi Metinlerin Yeri ve Önemi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 10(4), 267-281. https://doi.org/10.29228/ijlet.62469