Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uzaktan Eğitim Sürecinde Özel Hayatın ve Sınıfın Mahremiyetine İlişkin Öğretmen Görüşleri

Yıl 2022, , 1 - 15, 08.04.2022
https://doi.org/10.52848/ijls.1056030

Öz

COVID-19 salgını yaşamın birçok alanını olduğu kadar eğitimi de yakından etkilemiştir. Eğitim ortamları, kullanılan materyaller, öğrenci-öğretmen davranışları gibi birçok alanda farklılıklara neden olmuştur. Yaşanan değişimler bireysel hak ve özgürlüklerin ihlalini de beraberin de getirmiştir. Bu araştırmanın amacı, yaşanan değişimle birlikte canlı dersler esnasında ve sonrasında ortaya çıkan mahremiyet ihlallerine ilişkin öğretmen görüşlerinin ortaya konulmasıdır. Bu araştırma, nitel araştırma yaklaşımlardan biri olan fenomenolojik desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, 2020-2021 eğitim öğretim yılında Ankara ili Etimesgut ilçesinde devlet okulunda çalışan dokuz ortaokul öğretmeninden oluşmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak elde edilmiştir. Veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda ders esnasında kameranın kullanılması, derse dışardan müdahalelerin olması, farklı kişilerin derse izinsiz katılmaları, öğretmenlerin uygun olmayan zamanlarda aranması ve öğretmenin kişisel bilgilerinin farklı kişilerle paylaşılması, öğretmenin ve sınıfın mahremiyetini ihlal eden durumlar olarak ifade edilmiştir.

Kaynakça

  • Akour, A., Ala’a, B., Barakat, M., Kanj, R., Fakhouri, H. N., Malkawi, A., & Musleh, G. (2020). The impact of the COVID-19 pandemic and emergency distance teaching on the psychological status of university teachers: a cross-sectional study in Jordan. The American Journal of Tropical Medicine and Hygiene, 103(6), 2391.
  • Akipek, J. Akıntürk, T., & Karaman A. (2009). Türk medeni hukuku: başlangıç hükümleri-kişiler hukuku. İstanbul: Beta Basımevi.
  • Aksoy, H. H. (2007, 25 Temmuz). Öğrenciyi ve öğretmeni olumsuz etkiler. Evrensel Gazetesi. Erişim adresi: https://www.evrensel.net/haber/240469/renciyi-ve-retmeni-olumsuz-etkiler
  • Al Lily, A. E., Ismail, A. F., Abunasser, F. M., & Alqahtani, R. H. A. (2020). Distance education as a response to pandemics: Coronavirus and Arab culture. Technology in Society, 63, 101317.
  • Assunção Flores, M., & Gago, M. (2020). Teacher education in times of COVID-19 pandemic in Portugal: national, institutional and pedagogical responses. Journal of Education for Teaching, 46(4), 507-516.
  • Arslan Öncü, G. (2019). Özel yaşama ve aile yaşamına saygı hakkı. İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi ve Anayasa, Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Kapsamında Bir İnceleme, 3, 23-53.
  • Baker, C., Wuest, J., & Stern, P. N. (1992). Method slurring: the grounded theory/phenomenology example. Journal of Advanced Nursing, 17(11), 1355-1360.
  • Bakioğlu, B., & Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 109-129.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (COVID-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Choudhury, P.R. (2020, 4 September). Teachers have to ‘handle’ parents too during online classes. Erişim Adresi: https://news.careers360.com/teachers-have-handle-parents-too-during-online-classes
  • Dural, M., & Öğüz, T. (2004). Türk özel hukuku cilt II kişiler hukuku. İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • Hillman, S., Hillman, A., Neustaedter, C., & Pang, C. (2019, May). " I have a life" teacher communication & management outside the classroom. In Extended Abstracts of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 1-6).
  • Horn, I. S. (2008). The inherent interdependence of teachers. Phi Delta Kappan, 89(10), 751-754.
  • Huddleston, L. (2020, 18 May). Maintaining work-life balance during the pandemic. Erişim Adresi: https://www.edutopia.org/article/maintaining-work-life-balance-during-pandemic
  • Imber, M., & Geel, T. V. (2010). A teacher’s guide to education law. (4th Edition). NewYork: Taylor & Francis.
  • İşman, A. (2008). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Jarke, J., & Breiter, A. (2019). The datafication of education. Learning, Media and Technology, 44(1), 1-6.
  • Johnson, J. L. (2003). Distance education: The complete guide to design, delivery, and improvement. New York: Teachers College Press.
  • Johnson, S. (2020, 26 August). On or off? California schools weigh webcam concerns during distance learning. Erişim Adresi: https://edsource.org/2020/on-or-off-california-schools-weigh-webcam-concerns-during-distance-learning/638984
  • Kaufmann, R., & Lane, D. (2014). Examining communication privacy management in the middle school classroom: Perceived gains and consequences. Educational Research, 56(1), 13-27. Karakaş, M. (2020). COVID-19 salgınının çok boyutlu sosyolojisi ve yeni normal meselesi. İstanbul University Journal of Sociology, 40(1), 541-573.
  • Keegan, D. (1980). On defining distance education. Distance Education, 1(1), 13–36. doi:10.1080/0158791800010102 Kıral, B., & Kepenekci, Y. K. (2017). Opinions of the class teachers towards “privacy” and its violation. Eurasian Journal of Educational Research, 17(71), 21-40.
  • Korkmaz, A. (2014). İnsan hakları bağlamında özel hayatın gizliliği ve korunması. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2014(3), 99-103.
  • Kozar, O. (2016). Perceptions of webcam use by experienced online teachers and learners: A seeming disconnect between research and practice. Computer Assisted Language Learning, 29(4), 779-789.
  • Kümbetoğlu, B. (2012). Sosyolojide ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık. Linowes, D. F., & Spencer, R. C. (1990). Privacy: the workplace issue of the'90s. John Marshall Law Review, 23(4), 591-620.
  • Linowes, D. F., & Spencer, R. C. (1996). Privacy in the workplace in perspective. Human Resource Management Review, 6(3), 165-181.
  • Linowes, D. F., & Spencer, R. C. (1997). How employers handle employee personal information: Report of a recent survey. Employee Rights and Employment Policy Journal 1(1), 153-172.
  • Little, J. (1990). The persistence of privacy: Autonomy and initiative in teachers. Teachers college record, 91(4), 509-536. Lune, H., & Berg, B. L. (2017). Qualitative research methods for the social sciences. Boston: Pearson.
  • Mawdsley, R. D. (2004). School board control over education and a teacher's right to privacy. Saint Louis University Public Law Review. 23, 609-633.
  • MEB. (2020). Uzaktan eğitim için uydu frekans ve yayın platformları bilgileri. Erişim Adresi: http://www.meb.gov.tr/uzaktan-egitim-icin-uydu-frekans-ve-yayin-platformlari-bilgileri/haber/20565/tr
  • Miller, S. (2003). Analysis of phenomenological data generated with children as research participants. Nurse Researcher, 10(4).68-82.
  • Moore, M. G., & Keegan, D. (1993). Theoretical principles of distance education. Theoretical Principles of Distance Education, 22-39.
  • Sari, T., & Nayır, F., (2020). Challenges in distance education during the (COVID-19) pandemic period. Qualitative Research in Education, 9(3), 328-360.
  • Schlosser, C. A., & Anderson, M. L. (1994). Distance education: review of the literature. AECT Publication Sales, 1025 Vermont Ave., NW, Ste. 820, Washington, DC 20005-3547.
  • Settersten Jr, R. A., Bernardi, L., Härkönen, J., Antonucci, T. C., Dykstra, P. A., Heckhausen, J., ... & Thomson, E. (2020). Understanding the effects of COVID-19 through a life course lens. Advances in Life Course Research, 100360. Spencer, R. C., & Hoffman, D. H. (2001, September). Protecting teachers' privacy rights. In The Educational Forum (Vol. 65, No. 3, pp. 214-220). Taylor & Francis Group.
  • Şen, E. (1996). Devlet ve kitle iletişim araçları karşısında özel hayatın gizliliği ve korunması. İstanbul: Kazancı Kitap.
  • Taşkın, P. (2014). Ortaöğretim okulları öğrencilerine yönelik disiplin düzenleme ve uygulamalarının çocukların temel hak ve özgürlükleri bağlamında değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı. (2020). COVID 19 dönemi TEGV çocukları uzaktan eğitim durum değerlendirme raporu. Erişim Tarihi: 10.03.2021 Erişim Adresi: https://tegv.org/dosyalar/covid-19-donemi-uzaktan-egitim-durum-degerlendirme-raporu.pdf
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan eğitim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yüksel M. (2003). Mahremiyet hakkı ve sosyo-tarihsel gelişimi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi. 58(1), 181–213.
  • Zevkliler, A. (2000). Medeni hukuk. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Zittleman, K., & Sadker, D. M. (2015). Teachers, schools and society: a brief introduction to education. McGraw-Hill Higher Education.

Teachers’ Opinions about Privacy of Teachers and Classroom during Distance Educa

Yıl 2022, , 1 - 15, 08.04.2022
https://doi.org/10.52848/ijls.1056030

Öz

The COVID -19 pandemic has closely affected education as well as many parts of life. It has caused differences in many areas such as educational environments, materials used, and student-teacher behaviors. The changes that have experienced have also brought about a violation of individual rights and freedoms. The purpose of this research is to reveal the opinions of teachers about the violation of the privacy during and after online lessons during distance education. This research was carried out using phenomenological pattern, which is one of the qualitative research approaches. The study group consists of nine secondary school teachers working in a public school in the Etimesgut district of Ankara province in 2020-2021 academic year. The data were obtained using semi-structured interview forms. The data were analyzed by descriptive analysis method. As a result of research, using the camera during the lesson, outside interference in the lesson, participation of different people in the lesson without permission, calling teachers at inappropriate times, sharing teacher's personal information by different people were expressed as situations that violate the privacy of the teacher and the classroom.

Kaynakça

  • Akour, A., Ala’a, B., Barakat, M., Kanj, R., Fakhouri, H. N., Malkawi, A., & Musleh, G. (2020). The impact of the COVID-19 pandemic and emergency distance teaching on the psychological status of university teachers: a cross-sectional study in Jordan. The American Journal of Tropical Medicine and Hygiene, 103(6), 2391.
  • Akipek, J. Akıntürk, T., & Karaman A. (2009). Türk medeni hukuku: başlangıç hükümleri-kişiler hukuku. İstanbul: Beta Basımevi.
  • Aksoy, H. H. (2007, 25 Temmuz). Öğrenciyi ve öğretmeni olumsuz etkiler. Evrensel Gazetesi. Erişim adresi: https://www.evrensel.net/haber/240469/renciyi-ve-retmeni-olumsuz-etkiler
  • Al Lily, A. E., Ismail, A. F., Abunasser, F. M., & Alqahtani, R. H. A. (2020). Distance education as a response to pandemics: Coronavirus and Arab culture. Technology in Society, 63, 101317.
  • Assunção Flores, M., & Gago, M. (2020). Teacher education in times of COVID-19 pandemic in Portugal: national, institutional and pedagogical responses. Journal of Education for Teaching, 46(4), 507-516.
  • Arslan Öncü, G. (2019). Özel yaşama ve aile yaşamına saygı hakkı. İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi ve Anayasa, Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Kapsamında Bir İnceleme, 3, 23-53.
  • Baker, C., Wuest, J., & Stern, P. N. (1992). Method slurring: the grounded theory/phenomenology example. Journal of Advanced Nursing, 17(11), 1355-1360.
  • Bakioğlu, B., & Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 109-129.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (COVID-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Choudhury, P.R. (2020, 4 September). Teachers have to ‘handle’ parents too during online classes. Erişim Adresi: https://news.careers360.com/teachers-have-handle-parents-too-during-online-classes
  • Dural, M., & Öğüz, T. (2004). Türk özel hukuku cilt II kişiler hukuku. İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • Hillman, S., Hillman, A., Neustaedter, C., & Pang, C. (2019, May). " I have a life" teacher communication & management outside the classroom. In Extended Abstracts of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 1-6).
  • Horn, I. S. (2008). The inherent interdependence of teachers. Phi Delta Kappan, 89(10), 751-754.
  • Huddleston, L. (2020, 18 May). Maintaining work-life balance during the pandemic. Erişim Adresi: https://www.edutopia.org/article/maintaining-work-life-balance-during-pandemic
  • Imber, M., & Geel, T. V. (2010). A teacher’s guide to education law. (4th Edition). NewYork: Taylor & Francis.
  • İşman, A. (2008). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Jarke, J., & Breiter, A. (2019). The datafication of education. Learning, Media and Technology, 44(1), 1-6.
  • Johnson, J. L. (2003). Distance education: The complete guide to design, delivery, and improvement. New York: Teachers College Press.
  • Johnson, S. (2020, 26 August). On or off? California schools weigh webcam concerns during distance learning. Erişim Adresi: https://edsource.org/2020/on-or-off-california-schools-weigh-webcam-concerns-during-distance-learning/638984
  • Kaufmann, R., & Lane, D. (2014). Examining communication privacy management in the middle school classroom: Perceived gains and consequences. Educational Research, 56(1), 13-27. Karakaş, M. (2020). COVID-19 salgınının çok boyutlu sosyolojisi ve yeni normal meselesi. İstanbul University Journal of Sociology, 40(1), 541-573.
  • Keegan, D. (1980). On defining distance education. Distance Education, 1(1), 13–36. doi:10.1080/0158791800010102 Kıral, B., & Kepenekci, Y. K. (2017). Opinions of the class teachers towards “privacy” and its violation. Eurasian Journal of Educational Research, 17(71), 21-40.
  • Korkmaz, A. (2014). İnsan hakları bağlamında özel hayatın gizliliği ve korunması. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2014(3), 99-103.
  • Kozar, O. (2016). Perceptions of webcam use by experienced online teachers and learners: A seeming disconnect between research and practice. Computer Assisted Language Learning, 29(4), 779-789.
  • Kümbetoğlu, B. (2012). Sosyolojide ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık. Linowes, D. F., & Spencer, R. C. (1990). Privacy: the workplace issue of the'90s. John Marshall Law Review, 23(4), 591-620.
  • Linowes, D. F., & Spencer, R. C. (1996). Privacy in the workplace in perspective. Human Resource Management Review, 6(3), 165-181.
  • Linowes, D. F., & Spencer, R. C. (1997). How employers handle employee personal information: Report of a recent survey. Employee Rights and Employment Policy Journal 1(1), 153-172.
  • Little, J. (1990). The persistence of privacy: Autonomy and initiative in teachers. Teachers college record, 91(4), 509-536. Lune, H., & Berg, B. L. (2017). Qualitative research methods for the social sciences. Boston: Pearson.
  • Mawdsley, R. D. (2004). School board control over education and a teacher's right to privacy. Saint Louis University Public Law Review. 23, 609-633.
  • MEB. (2020). Uzaktan eğitim için uydu frekans ve yayın platformları bilgileri. Erişim Adresi: http://www.meb.gov.tr/uzaktan-egitim-icin-uydu-frekans-ve-yayin-platformlari-bilgileri/haber/20565/tr
  • Miller, S. (2003). Analysis of phenomenological data generated with children as research participants. Nurse Researcher, 10(4).68-82.
  • Moore, M. G., & Keegan, D. (1993). Theoretical principles of distance education. Theoretical Principles of Distance Education, 22-39.
  • Sari, T., & Nayır, F., (2020). Challenges in distance education during the (COVID-19) pandemic period. Qualitative Research in Education, 9(3), 328-360.
  • Schlosser, C. A., & Anderson, M. L. (1994). Distance education: review of the literature. AECT Publication Sales, 1025 Vermont Ave., NW, Ste. 820, Washington, DC 20005-3547.
  • Settersten Jr, R. A., Bernardi, L., Härkönen, J., Antonucci, T. C., Dykstra, P. A., Heckhausen, J., ... & Thomson, E. (2020). Understanding the effects of COVID-19 through a life course lens. Advances in Life Course Research, 100360. Spencer, R. C., & Hoffman, D. H. (2001, September). Protecting teachers' privacy rights. In The Educational Forum (Vol. 65, No. 3, pp. 214-220). Taylor & Francis Group.
  • Şen, E. (1996). Devlet ve kitle iletişim araçları karşısında özel hayatın gizliliği ve korunması. İstanbul: Kazancı Kitap.
  • Taşkın, P. (2014). Ortaöğretim okulları öğrencilerine yönelik disiplin düzenleme ve uygulamalarının çocukların temel hak ve özgürlükleri bağlamında değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı. (2020). COVID 19 dönemi TEGV çocukları uzaktan eğitim durum değerlendirme raporu. Erişim Tarihi: 10.03.2021 Erişim Adresi: https://tegv.org/dosyalar/covid-19-donemi-uzaktan-egitim-durum-degerlendirme-raporu.pdf
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan eğitim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yüksel M. (2003). Mahremiyet hakkı ve sosyo-tarihsel gelişimi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi. 58(1), 181–213.
  • Zevkliler, A. (2000). Medeni hukuk. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Zittleman, K., & Sadker, D. M. (2015). Teachers, schools and society: a brief introduction to education. McGraw-Hill Higher Education.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burcu Altınsoy 0000-0002-2128-1580

Seher Erdoğan 0000-0001-6268-8267

Yayımlanma Tarihi 8 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 10 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Altınsoy, B., & Erdoğan, S. (2022). Uzaktan Eğitim Sürecinde Özel Hayatın ve Sınıfın Mahremiyetine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram Ve Uygulama, 5(1), 1-15. https://doi.org/10.52848/ijls.1056030