Belirsizliğin ve karmaşıklığın hâkim olduğu günümüz dünyasında geleneksel yönetim anlayışları artık
sorgulanmaya başlanmıştır. Özellikle 1980 sonrası okula dayalı yönetim yaklaşımının filizlenmesiyle sadece
kendine verilen buyrukları uygulamakla sınırlandırılmış yöneticiler amaç, hedef ve strateji geliştirme konusunda
yetersiz kalmıştır. Bu yüzden eğitim örgütlerine yön verecek liderlere olan ihtiyaç gün geçtikçe artmaktadır. Alan
yazında farklı liderlik tarzları bulunmasına rağmen hızla değişen şartlara karşı küresel ve yerel beklentileri
dengeleyici kapasitesi glokal liderliği eğitimde önemli yere taşımaktadır. Günümüz koşullarına benzer biçimde
çalkantılı bir dönem olarak nitelendirilen II. Meşrutiyet dönemi ve bu dönemde iki defa Millî Eğitim Bakanlığı
yapmış olan Türk eğitim hayatının önemli şahsiyetlerinden Emrullah Efendi’nin liderliği glokal liderlik
çerçevesinde incelenerek geçmiş liderlik deneyimlerinin bugüne ışık tutması amaçlanmıştır. Doküman tarama
yönteminden yararlanılarak tarihsel bir perspektifle gerçekleştirilen bu çalışmayla. Emrullah Efendi’nin eğitim
felsefesinde, yönetim anlayışında ve uygulamalarında glokal özellikler olduğu görülmüştür. Emrullah Efendi’nin
liderlik çözümlemesiyle glokal liderliğin, ülkemiz eğitim sisteminde etkili sonuçlar oluşturabileceği genel
sonucuna ulaşılmıştır.
In today's world where uncertainty and complexity dominate, traditional management approaches have begun to
be questioned. Especially with the burgeoning of school-based management approach after 1980, administrators
who were limited to only applying the commands given to them were insufficient in developing goals, objectives
and strategies, and the need for leaders to guide educational organizations increased day by day. It is thought that
the glocal leadership approach, which adopts a policy that balances the global and local expectations required by
uncertain conditions, has an important place in education. It is aimed to shed light on the past leadership
experiences by examining the leadership of Emrullah Efendi, one of the important figures of Turkish education
life, who served as the Ministry of National Education twice in this period, and the leadership of the Second
Constitutional Monarchy, which was turbulent and uncertain, similar to today's conditions. With this study, which
was carried out with the document analysis method, it was seen that Emrullah Efendi's management approach had
glocal characteristics. With the analysis of past experiences, it has been concluded that glocal leadership can be
effective in our country's education system.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Nisan 2022 |
Gönderilme Tarihi | 30 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |