Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL MÜDÜRLERİNİN SAHİP OLDUĞU OKUL LİDERLİĞİ STANDARTLARINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN ALGILARI

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 58 - 68, 06.04.2020

Öz

Bu araştırmanın amacı okul müdürlerinin sahip olduğu okul liderliği standartlarına ilişkin ilkokullarda ve
ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin algılarını belirlemektir. Bu araştırmada kullanılmak üzere ISLLC
standartları ve alanyazında yapılmış çalışmalar sentezlenerek bir anket hazırlanmıştır. Araştırmanın verileri,
2012-2013 eğitim öğretim yılında Eskişehir merkezde görev yapan 406 ilkokul ve ortaokul öğretmeninden elde
edilmiştir. Ankete katılan öğretmenlerin büyük çoğunluğu 60 maddelik anketin 48 maddesine kısmen
katıldıklarını belirtmiştir. Bunun yanında öğretmenler anketin 12 maddesine katıldıklarını ifade etmişlerdir. En
düşük ortalamaya sahip maddeye göre öğretmenler, müdürlerini motive etme konusunda kısmen yeterli
görmektedir. En yüksek ortalamaya sahip maddeye göre ise öğretmenler üstlerine karşı okul müdürlerini saygılı
bulmaktadır. Araştırma sonucunda okul müdürlerinin liderlik standartlarına ilişkin öğretmenlerin algılarının
yeterince yüksek olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aras, N. (2013). Okul müdürlerinin sahip olduğu okul liderliği standartlarına ilişkin öğretmen algıları. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osman Gazi Üniversitesi, Eskişehir. Beytekin, F. (2004). İlköğretim okul müdürleri için eğitim liderliği standartlarının araştırılması (Yayınlamamış yüksek lisans tezi). Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Bursalıoğlu, Z. (1998). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış (11. Baskı). Ankara: Pegem Özel Eğitim Hizmetleri.
  • Çelik, S. & Hamedoğlu, M. A. (2019). Sosyal bir sistem ve örgüt olarak okul. Ş.Ş. Erçetin (Ed.), Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi içinde (s.39-59). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Erçetin, Ş. Ş. (2000). Liderlik sarmalında vizyon (Genişletilmiş 2. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Erçetin, Ş. Ş. & Açıkalın, Ş. N. (2020). Bilimsel araştırmalarda temel yaklaşımlar araştırma modelleri ve desenleri. Ş. Ş. Erçetin (Ed. ), Araştırma teknikleri içinde (s. 29-47). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Güngör, H. F. (2001). İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik standartlarına ilişkin eğitimcilerin görüşleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Hord, S. M. (1992). Facilitative leadership: The Imperative for Change. Southwest Educational Development Lab., Austin, TX.
  • ISLLC. (2008). Educational leadership policy standarts. Washington D.C: The Council of Chief State School Officers (CCSSO).
  • Jehue, R. J. (2000). Development of a measure for assessing military leaders’ chance facilitator styles (Yayınlanmamış doktora tezi). The University of Northern Colorado, Colorado.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2010). Okul Yöneticileri ve Öğretmenler için Okul Temelli Mesleki Gelişim Kılavuzu. Erişim: http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_11/06153206_otmg_ kYlavuz.pdf, 25.02.2020.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2019). 2023 Vizyon Belgesi. http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf , 21.02.2020.
  • Potas, N. & Ok, M. A. (2020). Örnekleme yöntemleri. Ş.Ş. Erçetin (Ed.), Araştırma teknikleri içinde (s. 143-162). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Şişman, M. (2019). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Türk Dil Kurumu (2020). Büyük Türkçe sözlük. Erişim: https://sozluk.gov.tr/, 20.02.2020.
  • Quilici, S. B., & Joki, R. (2012). Investigating roles of online school principals.Journal of Research on Technology in Education, 44(2), 141-160.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nazlı Aras

Yayımlanma Tarihi 6 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 23 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aras, N. (2020). OKUL MÜDÜRLERİNİN SAHİP OLDUĞU OKUL LİDERLİĞİ STANDARTLARINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN ALGILARI. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram Ve Uygulama, 3(1), 58-68.