Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 17 - 28, 16.04.2021

Öz

This study was inspired by a study conducted in 1997 that attempts to determine the motivation of women to manage and to determine the level of motivation of school administrators to manage in terms of gender variable in the education system. According to the results of the study conducted in 1997 with the administrators of the schools in different districts of Ankara, it was found that male administrators were more motivated to manage. This study conducted in 2017 gave similar results to the results of the study conducted in 1997, although 20 years have passed. In this context, no change has been made to ensure that female managers are motivated to exist in management. It is necessary to start working as soon as possible to increase the motivation level of women, who are as many as men in education staff, against being involved in the management staff of education. For this reason, it is necessary to determine the policies in a way to increase the presence of women in the field of management, to get rid of the perceptions of motherhood, housewife, being a wife, which are at the forefront of gender roles specific to women, and the reasons for the low level of motivation against the management, which is seen in women, should be investigated further. Otherwise, it seems that women will not be able to take managerial positions even after many years have passed.

Kaynakça

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 13,343-361.
  • Alican, F., & Çelik, A. (2017). Orta öğretimde görev yapan kadın öğretmenlerin yöneticilik taleplerini etkileyen faktörlere ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 911-926.
  • Arıkan, S. (2003). Kadın yöneticilerin liderlik davranışları ve bankacılık sektöründe bir uygulama. Gazi Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Dergisi, 1/2003, 1-20.
  • Aslan, M., & Doğan, S. (2020). Dışsal motivasyon, içsel motivasyon ve performans etkileşimine kuramsal bir bakış. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 11(26), 291-301.
  • Aydın, M. (2013). Çağdaş eğitim denetimi (7. Basım). İstanbul: Hatiboğlu Yayınevi.
  • Bayrak, S., & Mohan, Y. (2001). Erkek yöneticilerin çalışma yaşamı ve liderlik davranışları açısından kadın yöneticileri algılama tarzları. Amme İdaresi Dergisi, 34(2),89-114.
  • Çelikten, M. (2004). Okul müdürü koltuğundaki kadınlar: Kayseri ili örneği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 91-118.
  • Demir, M. K., & Arı, E. (2013). Öğretmen adaylarının akademik güdülenme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(3), 265-279.
  • Erçetin, Ş. Ş. (1997). Acaba kadınlar yönetmeye istekli değil mi?. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. Sayı:3, 17-32.
  • Erçetin, Ş.Ş., & Açıkalın, Ş.N. (2020). Bilimsel araştırmalarda temel yaklaşımlar araştırma modelleri ve desenleri. Ş.Ş. Erçetin (Ed.). Araştırma teknikleri (s. 29-49) içinde. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Eren, E. (2004). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi (8. Baskı). İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Ertürk, M. (1995). İşletmelerde yönetim ve organizasyon. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • İnandı, Y. (2009). Kadın öğretmenlerin kariyer geliştirme engelleri, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 77-96.
  • Karakuş, H. (2016). Delik boru: Türkiye’deki akademisyen kadınlar üzerine bir analiz, The Journal of Academic Social Science Studies, Number: 53, 533-556.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi (31. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kelecioğlu, H. (1992). Güdülenme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 175–181.
  • Korkmaz, H. (2014). Yönetim kademelerinde kadına yönelik cinsiyet ayrımcılığı ve cam tavan sendromu. The Journal of Academic Social Science, 2(5), 1-14.
  • Kula, S., & Çakar, B., (2015). Maslow İhtiyaçlar Hiyerarşisi bağlamında toplumda bireylerin güvenlik algısı ve yaşam doyumu arasındaki ilişki. Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 6(12), 191-210.
  • Lai, R.E. (2011). Motivation: A literature review. Person Research’s Report.
  • Lorber, J. (1994). Paradoxes of gender. ABD: Yale University Press.
  • Mızrahi, R., & Aracı, H. (2010). Kadın yöneticiler ve cam tavan sendromu üzerine bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1), 149-156.
  • Onaran, O. (1981). Çalışma yaşamında güdülenme kuramları. Ankara Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları No: 470, Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Özbezek, D. (2018). Liderlik etme motivasyonu üzerine kuramsal bir araştırma. Social Mentality and Researcher Thinkers Journal,4 (14), 1276-1288.
  • Özcan, F. (1999). Milli eğitimin bürokratik yapılanmasında cinsiyetçilik. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Pınarcıoğlu, Ş. (2017). Eril siyasette kadın temsili (mi?). Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 7(1),12-24.
  • Platon. (2017). Devlet (Çev: Eyüboğlu, S. & Cimcoz, M. A.). İş Bankası Kültür Yayınları: Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Polatcan, M., & Cansoy, R. (2020) Liderlik etme motivasyonu ölçeğinin türk kültürüne uyarlanması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9 (2), 1263-1288.
  • Redman, B.T., (2012). Üst yönetimde kadın temsili: Avrupa Birliği ve Türkiye'deki gelişmeler. Erişim:http://www.tusiad.org/bilgi-merkezi/fikir-ureten-fabrikadan/ust-yonetimde kadintemsili--avrupa-birligi-ve-turkiyedeki-gelismeler, 22.11.2017.
  • Robbins, S. P. (1993). Organizational behavior (6th Ed.). Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
  • Ruble, T.L., Cohen, R., & Ruble, D.N. (1984). Sex stereotypes. American Behavioral Scienist, 27(3), 339-356.
  • Tevrüz, S. (1999). Endüstri ve örgüt psikolojisi. Türk Psikologları Derneği Yayınları, Ankara.
  • Şahin, A. (2004). Yönetim kuramları ve motivasyon ilişkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:11, 523-547.
  • Şahin, F. (2012). Büyük adam düşüncesinden liderlikte özellikler kuramına kavramsal bir bakış. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 13(1), 141-162.
  • Uzun, G. (2004). Kadın yöneticileri motive ve demotive eden faktörlerin tespitine yönelik bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • The Corporate Gender Gap Report. (2010). Erişim: http://www3.weforum.org/docs/WEF_GenderGap_CorporateReport_2010.pdf, 01/01/2018.
  • TUİK. (2017). Erişim: https://tuikweb.tuik.gov.tr/PreTabloArama.do?metod=search&araType=vt, 30/11/2017.
  • TUİK. (2020). Erişim: https://tuikweb.tuik.gov.tr/PreTabloArama.do?metod=search&araType=vt, 30/11/2020.

1997’DEN BU YANA NE DEĞİŞTİ ACABA KADINLAR YÖNETMEK İSTEMİYOR MU?

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 17 - 28, 16.04.2021

Öz

Bu çalışma, 1997 yılında yapılmış ve kadınların yönetmeye karşı motivasyon durumunu belirlemeye çalışan bir çalışmadan esinlenerek, eğitim sisteminde okul yöneticilerinin cinsiyet değişkeni açısından yönetmeye ne düzeyde güdülendiklerini tespit etmek amacı ile yapılmıştır. 1997 yılında yapılmış olan çalışmada Ankara ilinin farklı ilçelerinde bulunan okulların yöneticileri ile yapılan çalışma sonuçlarına göre, erkek yöneticilerin yönetmeye karşı daha fazla güdülendikleri tespit edilmiştir. 2017 yılında yapılan bu çalışma, aradan 20 yıl geçmiş olmasına rağmen 1997 yılında yapılmış olan çalışma sonuçları ile benzer sonuçlar vermiştir. Bu bağlamda bakıldığında, kadın yöneticilerin yönetimde var olmaya karşı güdülenmelerini sağlayacak bir değişim ortaya konulamamıştır. Eğitim kadrolarında erkekler kadar var olan kadınların, eğitimin yönetim kadrolarında yer almaya karşı güdülenme düzeylerinin artırılması için çalışmalar yapılmasına bir an önce başlanması gerekmektedir. Bu nedenle kadınların yönetim alanındaki varlıklarını artıracak şekilde politikalarının belirlenmesi, kadına özgü toplumsal cinsiyet rollerinde öncelikli sıralarda yer alan annelik, ev hanımlığı, eş olma algılarından toplumun sıyrılması, kadınlarda görülme düzeyi düşük olan yönetmeye karşı motivasyon düşüklüğünün nedenlerinin daha fazla araştırması gerekmektedir. Aksi takdirde aradan çok uzun yıllar geçse dahi kadınlar yönetsel konumlara gelemeyecek gibi görünmektedir.

Kaynakça

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 13,343-361.
  • Alican, F., & Çelik, A. (2017). Orta öğretimde görev yapan kadın öğretmenlerin yöneticilik taleplerini etkileyen faktörlere ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 911-926.
  • Arıkan, S. (2003). Kadın yöneticilerin liderlik davranışları ve bankacılık sektöründe bir uygulama. Gazi Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Dergisi, 1/2003, 1-20.
  • Aslan, M., & Doğan, S. (2020). Dışsal motivasyon, içsel motivasyon ve performans etkileşimine kuramsal bir bakış. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 11(26), 291-301.
  • Aydın, M. (2013). Çağdaş eğitim denetimi (7. Basım). İstanbul: Hatiboğlu Yayınevi.
  • Bayrak, S., & Mohan, Y. (2001). Erkek yöneticilerin çalışma yaşamı ve liderlik davranışları açısından kadın yöneticileri algılama tarzları. Amme İdaresi Dergisi, 34(2),89-114.
  • Çelikten, M. (2004). Okul müdürü koltuğundaki kadınlar: Kayseri ili örneği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 91-118.
  • Demir, M. K., & Arı, E. (2013). Öğretmen adaylarının akademik güdülenme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(3), 265-279.
  • Erçetin, Ş. Ş. (1997). Acaba kadınlar yönetmeye istekli değil mi?. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. Sayı:3, 17-32.
  • Erçetin, Ş.Ş., & Açıkalın, Ş.N. (2020). Bilimsel araştırmalarda temel yaklaşımlar araştırma modelleri ve desenleri. Ş.Ş. Erçetin (Ed.). Araştırma teknikleri (s. 29-49) içinde. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Eren, E. (2004). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi (8. Baskı). İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Ertürk, M. (1995). İşletmelerde yönetim ve organizasyon. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • İnandı, Y. (2009). Kadın öğretmenlerin kariyer geliştirme engelleri, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 77-96.
  • Karakuş, H. (2016). Delik boru: Türkiye’deki akademisyen kadınlar üzerine bir analiz, The Journal of Academic Social Science Studies, Number: 53, 533-556.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi (31. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kelecioğlu, H. (1992). Güdülenme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 175–181.
  • Korkmaz, H. (2014). Yönetim kademelerinde kadına yönelik cinsiyet ayrımcılığı ve cam tavan sendromu. The Journal of Academic Social Science, 2(5), 1-14.
  • Kula, S., & Çakar, B., (2015). Maslow İhtiyaçlar Hiyerarşisi bağlamında toplumda bireylerin güvenlik algısı ve yaşam doyumu arasındaki ilişki. Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 6(12), 191-210.
  • Lai, R.E. (2011). Motivation: A literature review. Person Research’s Report.
  • Lorber, J. (1994). Paradoxes of gender. ABD: Yale University Press.
  • Mızrahi, R., & Aracı, H. (2010). Kadın yöneticiler ve cam tavan sendromu üzerine bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1), 149-156.
  • Onaran, O. (1981). Çalışma yaşamında güdülenme kuramları. Ankara Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları No: 470, Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Özbezek, D. (2018). Liderlik etme motivasyonu üzerine kuramsal bir araştırma. Social Mentality and Researcher Thinkers Journal,4 (14), 1276-1288.
  • Özcan, F. (1999). Milli eğitimin bürokratik yapılanmasında cinsiyetçilik. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Pınarcıoğlu, Ş. (2017). Eril siyasette kadın temsili (mi?). Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 7(1),12-24.
  • Platon. (2017). Devlet (Çev: Eyüboğlu, S. & Cimcoz, M. A.). İş Bankası Kültür Yayınları: Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Polatcan, M., & Cansoy, R. (2020) Liderlik etme motivasyonu ölçeğinin türk kültürüne uyarlanması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9 (2), 1263-1288.
  • Redman, B.T., (2012). Üst yönetimde kadın temsili: Avrupa Birliği ve Türkiye'deki gelişmeler. Erişim:http://www.tusiad.org/bilgi-merkezi/fikir-ureten-fabrikadan/ust-yonetimde kadintemsili--avrupa-birligi-ve-turkiyedeki-gelismeler, 22.11.2017.
  • Robbins, S. P. (1993). Organizational behavior (6th Ed.). Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
  • Ruble, T.L., Cohen, R., & Ruble, D.N. (1984). Sex stereotypes. American Behavioral Scienist, 27(3), 339-356.
  • Tevrüz, S. (1999). Endüstri ve örgüt psikolojisi. Türk Psikologları Derneği Yayınları, Ankara.
  • Şahin, A. (2004). Yönetim kuramları ve motivasyon ilişkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:11, 523-547.
  • Şahin, F. (2012). Büyük adam düşüncesinden liderlikte özellikler kuramına kavramsal bir bakış. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 13(1), 141-162.
  • Uzun, G. (2004). Kadın yöneticileri motive ve demotive eden faktörlerin tespitine yönelik bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • The Corporate Gender Gap Report. (2010). Erişim: http://www3.weforum.org/docs/WEF_GenderGap_CorporateReport_2010.pdf, 01/01/2018.
  • TUİK. (2017). Erişim: https://tuikweb.tuik.gov.tr/PreTabloArama.do?metod=search&araType=vt, 30/11/2017.
  • TUİK. (2020). Erişim: https://tuikweb.tuik.gov.tr/PreTabloArama.do?metod=search&araType=vt, 30/11/2020.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sibel Bozdoğan

Yayımlanma Tarihi 16 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bozdoğan, S. (2021). 1997’DEN BU YANA NE DEĞİŞTİ ACABA KADINLAR YÖNETMEK İSTEMİYOR MU?. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram Ve Uygulama, 4(1), 17-28.