Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yönetsel Etkinlikte Katılımcılığın Rolü ve Çalışan Özelliklerinin Etkisi Üzerine Araştırma

Yıl 2021, , 53 - 70, 30.09.2021
https://doi.org/10.29064/ijma.955775

Öz

Etkin yönetim için yönetim tarzları içinde katılımcı yönetim yaklaşımı ön plana çıkmaktadır. Literatüre göre katılımcı yönetim, yönetsel etkinliğe olumlu etki etmektedir. Ancak katılımcılık konusunda aşırı gidilirse veya uygun yöntemler belirlenmez ise katılımcılıktan fayda elde edilemediği ifade edilmektedir. Bu çalışmada, Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumu Kastamonu İl Koordinatörlüğü’nde, katılımcı yönetimin başarı ile uygulanıp uygulanmadığını ve yönetsel etkinliğe faydası olup olmadığını kurum personelinin gözlem ve algılarına dayalı olarak analiz etmek amaçlanmıştır. Analiz sonucunda katılımcı yönetimin fiilen uygulandığı ve yönetsel etkinlik üzerinde pozitif yönlü ve anlamlı bir etki oluşturduğu belirlenmiştir. Katılımcı yönetim ve yönetsel etkinlik algılarında cinsiyete göre değişme olmadığı, yaşa göre kısmen, görev tipine göre ise belirgin bir farklılaşma olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuca göre, örgütlerin katılımcı yönetimi kendi yapılarına uygun şekilde, personelin görev ve sorumluluklarına uygun olarak ve genç personeli ihmal etmeden gerçekleştirmesi yönetsel etkinliği artıracaktır.

Kaynakça

  • Acar, A. (2003). Stratejik Yönetim ve Kamuda Uygulanan Stratejiler. Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 3(6), 1-15.
  • Ak, M. (2017). Örgütsel Etkililiği Oluşturan Unsurların Katılımcı Yönetim Boyutu Açısından Değerlendirilmesi. International Journal of Academic Value Studies, 3(17), 165-18.
  • Akalın, G. & Dilek, S. (2007). Belirsizlik altında Firma Kararlarının İncelenmesi. Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 23(2), 45-61.
  • Akçay, P. (2019). Okul Yöneticilerinin Algılanan Yönetim Tarzlarının Değerler Çerçevesinde İncelenmesi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19-32.
  • Akor, P. U. (2014). Influence of Autocratic Leadership Style on the Job Performance of Academic Librarians in Benue State. Journal of Educational and Social Research MCSER Publishing, 4(7), 148-152
  • Akpoviroro, K. S., Bolarinwa, K. I. & Owotutu, S. O. (2018). Effect of Participative Leadership Style On Employee’s Productivity. International Journal Economic Behavior, 8, 47-60.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya Kitapevi.
  • Back P., Rosing K., Kraft P. S., Dickler T. A. & Bausch A. (2020). Ceos’ Temporal Focus, Firm Strategic Change and Performance: Insights From a Paradox Perspective, European Management Journal, doi: https://doi.org/10.1016/j.emj.2020.04.009
  • Bağce, H. E. (2014). Halkla İlişkiler ve Vatandaş Odaklı Katılımcı Yerel Yönetim, İnsan&İnsan Bilim Kültür Sanat ve Düşünce Dergisi, 1.
  • Bakan, İ. (2004). Yöneticiler İçin Başarı Stratejileri. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Bakan, İ. & Büyükbeşe, T. (2004). Örgütsel İletişim İle İş Tatmini Unsurları Arasındaki İlişkiler: Akademik Örgütler İçin Bir Alan Araştırması. Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 7, 1-30.
  • Başar, P. (2017). Katılımcı Yönetimin İş Doyumu Üzerine Etkisi: Akademik Personel Üzerinde Bir Araştırma. JEBPIR, 3(1), 1-34.
  • Bernardes, A., Cummings, G., Martinez Évora, Y. D. & Gabriel, C. S. (2012). Framing The Difficulties Resulting From Implementing A Participatory Management Model In A Public Hospital. Rev. Latino-Am. Enfermagem, 20(6):1142-1151.
  • Bernardes, A., Cummings, G., Gabriel, C. S., Martinez Évora, Y. D., Gomes Maziero V. & Coleman-Miller G. (2014). Implementation of A Participatory Management Model: Analysis From A Political Perspective. Journal of Nursing Management, DOI: 10.1111/jonm.12232
  • Bożek, A. (2015). Positive Psychological Capital Concept: A Critical Analysis in the Context of Participatory Management. Management and Business Administration. Central Europe, 23(3/2015), 19–31.
  • Bozkurt Bostancı, A., Akçadağ, T., Kahraman, Ü. & Tosun, A. (2016). Okulların DNA Profili ile Okul İçi Politik Davranışlar Arasındaki İlişki. Journal of Human Sciences, 13(3), 5693-5705.
  • Bulut, Y. & Kurt, Z. (2016). Participation of Municipal Bureaucracy in Decisionmaking Process in Hatay Metropolitan Municipality Administration, BJSS Balkan Journal of Social Sciences International Congress of Management Economy And Policy, 850-859.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (21. Baskı). Ankara: Pagem Akademi.
  • Cappelli, P., & Neumark, D. (2001). Do High-Performance Work Practices Improve Establishment-Level Outcomes? Industrial and Labor Relations Review, 54(4), 737–775.
  • Cheung, M. FY. & Wu, W. (2011). Participatory Management and Employee Work Outcomes: The Moderating Role Of Supervisor–Subordinate Guanxi. Asia Pacific Journal of Human Resources, 49(3) 344–364.
  • Dess, G. G., Lumpkin, G. T., Eisner, A. B. & McNamara, G. (2014). Strategic Management: Text and Cases (7. Baskı). New York: McGraw-Hill Education.
  • Diebig, M., Bormann, C.K. & Rowold, J. (2016). A double-edged sword: Relationship between full-range leadership behaviors and followers’hair cortisol level. The Leadership Quarterly, 27, 1-7.
  • Eren, E. (2010). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Eren, E. (1993). Yönetim Psikolojisi, 4.Baskı, İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Gedik, M. & Üstüner, Aytaç (2019). Öğretmenlerin Örgütsel Sinizm Düzeylerine Algıladıkları Müdür Yönetim Tarzının Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 37, 53-68.
  • Gökalp, S. A. (2018). Katılımcı Yönetim Anlayışı ve İLKSAN. Türkiye Siyaset Bilimi Dergisi, 1(2), 67-86
  • Kalaycı, Ş. (2014). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • Karaçetin, M. & Akbaş, L. (2019) Yönetimin Yeni Yüzü: Z Kuşağının Yönetim Tarzı Algısı Üzerine Bir Araştırma. AVRASYA Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), 239 – 255.
  • Kocher, M. G., Pogrebna, G. & Sutter, M. (2013). Other-Regarding Preferences and Management Styles. Journal of Economic Behavior & Organization, 88, 109– 132.
  • Lewin, K., Lippitt, R. & White, R. K. (1939). Patterns of Agressive Behavior in Experimentally Created “Social Climates”. The Journal of Social Psychology, S. P. S. S. I. Bulletin, 10, 271-279.
  • Mellizo, P., Carpenter, J. & Matthews, P. H. (2017). Ceding control: an experimental analysis of participatory management. Springer JEL Economic Science Association, doi: 10.1007/s40881-017-0034-1,1-13.
  • Robbins, S. P., Decenzo, D. A. & Coulter, M. (2013). Yönetimin Esasları (Çev. Ed. A. Öğüt). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Sabuncuoğlu, Z. & Tüz, M. (1998). Örgütsel Psikoloji. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Sarıer, Y. & Uysal, Ş. (2020). Ortaöğretim Kurumlarında Yönetime Katılım: Okul Paydaşlarının Görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi, 10(3), 950-965.
  • Sevinç, B. (2014). Strateji Kavramı ve Örgütlerde Bir Yönetim İlkesi Olarak Kullanılması, Türk İdare Dergisi, 479, 213-242.
  • Şimşek, M. Ş. & Çelik, A. (2018). Yönetim ve Organizasyon (20. Baskı). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics. Boston: Pearson.
  • Taş, A., Çelik K. ve Tomul, E. (2007). Yenilenen İlköğretim Programının Uygulandığı İlköğretim Okullarındaki Yöneticilerin Liderlik Tarzları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 85-98.
  • Tazin, S. N. M. & Yaakop, S. H. (2015). Strategic Management of Public Relations in Slope Development: Case study in Malaysia. Elsevier Procedia - Social and Behavioral Sciences, 168, 302 – 310.
  • Ulutaş, M. (2011). Katılımcı Yönetimin Örgütsel Bağlılık Ve Yaratıcılığa Etkisi: İmalat Sektöründe Bir Uygulama. SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 593-615.
  • Üstüner, M. (2016). Algılanan Müdür Yönetim Tarzı Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 22(3), 429-457.
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal Bilimlerde Faktör Analizi ve Geçerlilik: Keşfedici ve Doğrulayıcı Faktör Analizlerinin Kullanılması, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 74-85.
  • Yılmaz, M. (2016). Okul Yöneticilerinin Yönetim Tarzlarının Sosyo-Demografik Faktörleri Bağlamında İncelenmesi: Kadın Yöneticiler Üzerinde Bir Araştırma. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 5(15).
  • Yörük, D. & Dündar S. (2011). Türkiye’deki Yerel Yöneticilerin Benimsedikleri Liderlik Tarzlarına Göre Boyun Eğici Davranışlarının İncelenmesi, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 25, 1.
  • Yükçü, S. & Atağan, G. (2009). Etkinlik, Etkililik ve Verimlilik Kavramlarının Yarattığı Karışıklık, Erzurum: Atatürk Üniversitesi İİBF Dergisi, 23(4), 8.

Research on the Role of Participation in Managerial Effectiveness and the Effect of Employee Characteristics

Yıl 2021, , 53 - 70, 30.09.2021
https://doi.org/10.29064/ijma.955775

Öz

For effective management, the participatory management approach comes to the forefront within management styles. According to the literature, participatory management has a positive effect on managerial effectiveness. However, it is stated that if the participation is overdone or the appropriate methods are not determined, the benefit of participation cannot be obtained. This study aimed to analyze whether participatory management has been successfully implemented and whether it benefits administrative effectiveness based on the observations and perceptions of the institution's personnel at the Kastamonu Provincial Coordinatorship of the Agriculture and Rural Development Support Institution. As a result of the analysis, it was determined that participatory management was implemented and had a positive and meaningful effect on managerial effectiveness. It was determined that there was no change in the perceptions of participatory management and managerial effectiveness by gender, and there was a significant differentiation according to age and task type. According to this result, the participatory management of organizations by their structure, in accordance with the duties and responsibilities of the personnel, and without neglecting the young personnel will increase managerial effectiveness.

Kaynakça

  • Acar, A. (2003). Stratejik Yönetim ve Kamuda Uygulanan Stratejiler. Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 3(6), 1-15.
  • Ak, M. (2017). Örgütsel Etkililiği Oluşturan Unsurların Katılımcı Yönetim Boyutu Açısından Değerlendirilmesi. International Journal of Academic Value Studies, 3(17), 165-18.
  • Akalın, G. & Dilek, S. (2007). Belirsizlik altında Firma Kararlarının İncelenmesi. Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 23(2), 45-61.
  • Akçay, P. (2019). Okul Yöneticilerinin Algılanan Yönetim Tarzlarının Değerler Çerçevesinde İncelenmesi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19-32.
  • Akor, P. U. (2014). Influence of Autocratic Leadership Style on the Job Performance of Academic Librarians in Benue State. Journal of Educational and Social Research MCSER Publishing, 4(7), 148-152
  • Akpoviroro, K. S., Bolarinwa, K. I. & Owotutu, S. O. (2018). Effect of Participative Leadership Style On Employee’s Productivity. International Journal Economic Behavior, 8, 47-60.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya Kitapevi.
  • Back P., Rosing K., Kraft P. S., Dickler T. A. & Bausch A. (2020). Ceos’ Temporal Focus, Firm Strategic Change and Performance: Insights From a Paradox Perspective, European Management Journal, doi: https://doi.org/10.1016/j.emj.2020.04.009
  • Bağce, H. E. (2014). Halkla İlişkiler ve Vatandaş Odaklı Katılımcı Yerel Yönetim, İnsan&İnsan Bilim Kültür Sanat ve Düşünce Dergisi, 1.
  • Bakan, İ. (2004). Yöneticiler İçin Başarı Stratejileri. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Bakan, İ. & Büyükbeşe, T. (2004). Örgütsel İletişim İle İş Tatmini Unsurları Arasındaki İlişkiler: Akademik Örgütler İçin Bir Alan Araştırması. Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 7, 1-30.
  • Başar, P. (2017). Katılımcı Yönetimin İş Doyumu Üzerine Etkisi: Akademik Personel Üzerinde Bir Araştırma. JEBPIR, 3(1), 1-34.
  • Bernardes, A., Cummings, G., Martinez Évora, Y. D. & Gabriel, C. S. (2012). Framing The Difficulties Resulting From Implementing A Participatory Management Model In A Public Hospital. Rev. Latino-Am. Enfermagem, 20(6):1142-1151.
  • Bernardes, A., Cummings, G., Gabriel, C. S., Martinez Évora, Y. D., Gomes Maziero V. & Coleman-Miller G. (2014). Implementation of A Participatory Management Model: Analysis From A Political Perspective. Journal of Nursing Management, DOI: 10.1111/jonm.12232
  • Bożek, A. (2015). Positive Psychological Capital Concept: A Critical Analysis in the Context of Participatory Management. Management and Business Administration. Central Europe, 23(3/2015), 19–31.
  • Bozkurt Bostancı, A., Akçadağ, T., Kahraman, Ü. & Tosun, A. (2016). Okulların DNA Profili ile Okul İçi Politik Davranışlar Arasındaki İlişki. Journal of Human Sciences, 13(3), 5693-5705.
  • Bulut, Y. & Kurt, Z. (2016). Participation of Municipal Bureaucracy in Decisionmaking Process in Hatay Metropolitan Municipality Administration, BJSS Balkan Journal of Social Sciences International Congress of Management Economy And Policy, 850-859.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (21. Baskı). Ankara: Pagem Akademi.
  • Cappelli, P., & Neumark, D. (2001). Do High-Performance Work Practices Improve Establishment-Level Outcomes? Industrial and Labor Relations Review, 54(4), 737–775.
  • Cheung, M. FY. & Wu, W. (2011). Participatory Management and Employee Work Outcomes: The Moderating Role Of Supervisor–Subordinate Guanxi. Asia Pacific Journal of Human Resources, 49(3) 344–364.
  • Dess, G. G., Lumpkin, G. T., Eisner, A. B. & McNamara, G. (2014). Strategic Management: Text and Cases (7. Baskı). New York: McGraw-Hill Education.
  • Diebig, M., Bormann, C.K. & Rowold, J. (2016). A double-edged sword: Relationship between full-range leadership behaviors and followers’hair cortisol level. The Leadership Quarterly, 27, 1-7.
  • Eren, E. (2010). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Eren, E. (1993). Yönetim Psikolojisi, 4.Baskı, İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Gedik, M. & Üstüner, Aytaç (2019). Öğretmenlerin Örgütsel Sinizm Düzeylerine Algıladıkları Müdür Yönetim Tarzının Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 37, 53-68.
  • Gökalp, S. A. (2018). Katılımcı Yönetim Anlayışı ve İLKSAN. Türkiye Siyaset Bilimi Dergisi, 1(2), 67-86
  • Kalaycı, Ş. (2014). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • Karaçetin, M. & Akbaş, L. (2019) Yönetimin Yeni Yüzü: Z Kuşağının Yönetim Tarzı Algısı Üzerine Bir Araştırma. AVRASYA Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), 239 – 255.
  • Kocher, M. G., Pogrebna, G. & Sutter, M. (2013). Other-Regarding Preferences and Management Styles. Journal of Economic Behavior & Organization, 88, 109– 132.
  • Lewin, K., Lippitt, R. & White, R. K. (1939). Patterns of Agressive Behavior in Experimentally Created “Social Climates”. The Journal of Social Psychology, S. P. S. S. I. Bulletin, 10, 271-279.
  • Mellizo, P., Carpenter, J. & Matthews, P. H. (2017). Ceding control: an experimental analysis of participatory management. Springer JEL Economic Science Association, doi: 10.1007/s40881-017-0034-1,1-13.
  • Robbins, S. P., Decenzo, D. A. & Coulter, M. (2013). Yönetimin Esasları (Çev. Ed. A. Öğüt). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Sabuncuoğlu, Z. & Tüz, M. (1998). Örgütsel Psikoloji. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Sarıer, Y. & Uysal, Ş. (2020). Ortaöğretim Kurumlarında Yönetime Katılım: Okul Paydaşlarının Görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi, 10(3), 950-965.
  • Sevinç, B. (2014). Strateji Kavramı ve Örgütlerde Bir Yönetim İlkesi Olarak Kullanılması, Türk İdare Dergisi, 479, 213-242.
  • Şimşek, M. Ş. & Çelik, A. (2018). Yönetim ve Organizasyon (20. Baskı). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics. Boston: Pearson.
  • Taş, A., Çelik K. ve Tomul, E. (2007). Yenilenen İlköğretim Programının Uygulandığı İlköğretim Okullarındaki Yöneticilerin Liderlik Tarzları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 85-98.
  • Tazin, S. N. M. & Yaakop, S. H. (2015). Strategic Management of Public Relations in Slope Development: Case study in Malaysia. Elsevier Procedia - Social and Behavioral Sciences, 168, 302 – 310.
  • Ulutaş, M. (2011). Katılımcı Yönetimin Örgütsel Bağlılık Ve Yaratıcılığa Etkisi: İmalat Sektöründe Bir Uygulama. SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 593-615.
  • Üstüner, M. (2016). Algılanan Müdür Yönetim Tarzı Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 22(3), 429-457.
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal Bilimlerde Faktör Analizi ve Geçerlilik: Keşfedici ve Doğrulayıcı Faktör Analizlerinin Kullanılması, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 74-85.
  • Yılmaz, M. (2016). Okul Yöneticilerinin Yönetim Tarzlarının Sosyo-Demografik Faktörleri Bağlamında İncelenmesi: Kadın Yöneticiler Üzerinde Bir Araştırma. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 5(15).
  • Yörük, D. & Dündar S. (2011). Türkiye’deki Yerel Yöneticilerin Benimsedikleri Liderlik Tarzlarına Göre Boyun Eğici Davranışlarının İncelenmesi, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 25, 1.
  • Yükçü, S. & Atağan, G. (2009). Etkinlik, Etkililik ve Verimlilik Kavramlarının Yarattığı Karışıklık, Erzurum: Atatürk Üniversitesi İİBF Dergisi, 23(4), 8.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Abdullah Karakaya 0000-0002-3214-6771

Eniz Gökçek 0000-0003-1074-7944

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 22 Haziran 2021
Kabul Tarihi 25 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Karakaya, A., & Gökçek, E. (2021). Yönetsel Etkinlikte Katılımcılığın Rolü ve Çalışan Özelliklerinin Etkisi Üzerine Araştırma. International Journal of Management and Administration, 5(10), 53-70. https://doi.org/10.29064/ijma.955775