Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Research on Determining the Entrepreneurship Tendencies of Associate Degree Students

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 12, 198 - 217, 25.09.2022
https://doi.org/10.29064/ijma.1132168

Öz

The importance of entrepreneurs, which are indispensable building blocks of national economies, is increasing day by day. In this direction, universities provide valuable contributions to the process with the education they give. University students can be considered as potential entrepreneurs. This study is carried out to determine the entrepreneurial tendencies of students in associate degree programs of universities. The sample group of the research consists of students at Adıyaman University, Vocational School of Social Sciences. In this study, in which the quantitative research method is used, the explanatory research technique is utilized. Questionnaire method is used to collect data. The questionnaire form used in the study consists of two parts. In the first part, there are 8 questions to determine the demographic characteristics of the students participating in the survey. In the second part, the "Entrepreneurship for University Students" scale developed by Yılmaz and Sünbül (2009) for university students is used in order to reveal the entrepreneurial tendency of the participants. SPSS 22.00 statistical analysis program is used for the analysis of the data. Exploratory factor analysis, reliability analysis, frequency analysis, independent sample t-test and one-way analysis of variance are applied to the obtained data. Considering the findings of the study, it is concluded that the sub-dimensions of entrepreneurial tendency (self-confidence, locus of control, using opportunities, innovativeness, risk taking, desire to succeed) in terms of demographic variables do not reveal a significant difference on the entrepreneurial tendency of the participants.

Kaynakça

  • Akkaya, T.D., Yıldız, E.ve Koldere A.Y. (2015). Üniversite öğrencilerinin girişimci kişilik özelliklerinin değerlendirilmesi Yalova Meslek Yüksekokulu öğrencilerine yönelik bir uygulama, Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 4(8), 108-122.
  • Akpınar, F. ve Alkış, H. (2019). Duygusal zeka ve girişimcilik eğilimi: Adıyaman Üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (32), 341-379.
  • Akyurt, N. (2018). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin belirlenmesi: Sağlık örneği. Medical Sciences, 13(2), 43-57.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri Analizi El Kitabı, Ankara, Pegema Yayıncılık.
  • Chen, C. C., Greene, P. G. and Crick, A. (1998). Does entrepreneurial self-efficacy distinguish entrepreneurs from managers?, Journal of Business Venturing, 13(4), 295-316.
  • Çöğürcü, İ. (2016). İktisadi doktrinlerde geçmişten günümüze girişimciliğin önemi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35), 65-80.
  • Demiryürek, K. ve Demir, H. (2018). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin belirlenmesi: OMÜ ziraat fakültesi örneği, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Tarım ve Doğa Dergisi, 21, 168-176.
  • Doğaner, M. ve Altunoğlu, A. E. (2010). Adnan Menderes Üniversitesi Nazilli iktisadi ve idari bilimler fakültesi işletme bölümü öğrencilerinin girişimcilik eğilimleri, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2), 103-110.
  • Ekici, E. ve Turan, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimi: planlanmış davranışlar teorisi ve girişimcilik eğitiminin rolü, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(1), 201-215.
  • Eren, A. S. (2016). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi öğrencilerinin girişimcilik özelliklerinin belirlenmesine yönelik nicel bir araştırma, Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 5(1), 97-128.
  • Eroğlu, Ş.G. ve Avcı, U. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimleri Üzerine Boylamsal Bir Araştırma, İşletme Araştırmaları Dergisi, 13 (4), 3607-3621.
  • Gümül, F., Çalık, A. ve Kurt, H. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini incelemeye yönelik bir araştırma, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 91-107.
  • Gümüşoğlu, Ş. ve Karaöz, B. (2014). Tarihsel süreçte girişimcilik: Muğla örneği, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 97-118.
  • Güreşçi, E. (2014). Girişimcilik eğilimi üzerine bir araştırma: İspir Hamza Polat MYO örneği, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 9(1), 23-38.
  • Gürol, Y. ve Atsan, N. (2006). Entrepreneurial Characteristics Amongst University Students Some Insides for Entrepreneurship Education and Training in Turkey. Education + Training, 48(1), 25-38.
  • Hancıoğlu, Y. ve Tekin, E. (2018). Genç girişimci adaylarının girişimcilik eğilimlerinin değerlendirilmesi: Uygulamalı girişimcilik kampüsü üzerine bir araştırma, Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 8 (1), 213-246.
  • İnce, F. (2018). Z kuşağının girişimcilik eğilimi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (32), 105-113.
  • İşcan, Ö. F. ve Kaygın, E. (2011). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 443-462.
  • Karcıoğlu, F. ve Kaygın, E. (2013).Girişimcilik sürecinde dönüştürücü liderlik anlayışı: Otomotiv sektöründe bir uygulama, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27(3): 1-20.
  • Korkmaz, O. (2012). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma: Bülent Ecevit Üniversitesi örneği, Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(2), 209-226.
  • Mirza, Ş. ve Dağdeviren, İ.E. (2016). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinin Belirlenmesine Yönelik Eşme Meslek Yüksekokulunda Bir Araştırma, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (29/5), 82-105.
  • Ören, D. Ve Biçkes, Y. (2011). Kişilik özelliklerinin girişimcilik potansiyeli üzerindeki etkileri (Nevşehir’deki yükseköğrenim öğrencileri üzerinde yapılan bir araştırma), Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(3) , 67-86.
  • Özgüner, Z., Özgüner, M.ve Özdemir, A. (2017). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin çeşitli demografik değişkenler bağlamında değerlendirilmesi, Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 391-403.
  • Özler, N. D. E., Giderler, C. ve Baran, H. (2017). Öz yeterlilik ve kontrol odağının bireylerin girişimcilik niyeti üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik bir araştırma, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 13(13), 736-747.
  • Patir, S. ve Karahan, M. (2010). Girişimcilik eğitimi ve üniversite öğrencilerinin girişimcilik profillerinin belirlenmesine yönelik bir alan araştırması, Business and Economics Research Journal, 1(2), 27-44.
  • Perktaş, E. (2020). Dünya’da ve Türkiye’de Geçmişten Bugüne Girişimciliğin Gelişimi, Çora, H. and Mikail, E.H. (Ed.), Yönetim ve Girişimcilik, Ankara, İksad Yayınevi, 121-144.
  • Salik, N. ve Kaygın, E. (2016). Demografik değişkenler açısından üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin belirlenmesi: Kafkas Üniversitesi örneği, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 145-162.
  • Saygın, M. ve Bekmezci, M. (2019). Mersin ilinde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimleri: Devlet ve vakıf üniversitesi karşılaştırması, Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 108-123.
  • Seçgin, Y. (2020), Girişimcilik eğitiminin girişimcilik eğilimi üzerine etkisi: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma, Business & Management Studies: An International Journal (BMIJ), 8(1), 803-827.
  • Tekin, M. (2009). Girişimcilik, Konya, Güney Ofset Matbaacılık.
  • Türkmen, M. ve İşbilir, U. (2014). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin sosyo-demografik özellikler açısından incelenmesi, CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(2), 18-28.
  • Uluyol, O. (2013). Öğrencilerin girişimcilik eğilimlerinin belirlenmesi: Gölbaşı Meslek Yüksekokulu örneği, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (15), 349-372.
  • Wang, K.C. and Wong, P.K. (2004). Entrepreneurial interest of university students in Singapore, Technovation 24, 163–172.
  • Yılmaz, E. ve Sünbül, A.M. (2009). Üniversite Öğrencilerine Yönelik Girişimcilik Ölçeğinin Geliştirilmesi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 195-203.
  • Yüksel, H., Cevher, E. ve Yüksel, M. (2015). Öğrencilerin girişimci kişilik özellikleri ile girişimcilik eğilimleri üzerine bir araştırma, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(1), 143-156.

Önlisans Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 12, 198 - 217, 25.09.2022
https://doi.org/10.29064/ijma.1132168

Öz

Ülke ekonomilerinin olmazsa olmaz yapı taşlarından olan girişimcilerin önemi her geçen gün artmaktadır. Bu doğrultuda üniversiteler vermiş oldukları eğitim ile sürece değerli katkılar sunmaktadır. Üniversite öğrencileri potansiyel birer girişimci adayı olarak değerlendirilebilir. Bu çalışma, üniversitelerin önlisans programlarında öğrenim görmekte olan öğrencilerin girişimcilik eğilimlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu Adıyaman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu’ nda öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Nicel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışmada, açıklayıcı araştırma tekniğinden yararlanılmıştır. Veri toplamak üzere anket yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada kullanılan anket formu iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde ankete katılan öğrencilerin demografik özelliklerini belirlemeye yönelik 8 soru yer almaktadır. İkinci bölümde ise katılımcıların girişimcilik eğilimini ortaya çıkarmak amacıyla Yılmaz ve Sünbül’ün (2009) üniversite öğrencilerine yönelik geliştirmiş olduğu “Üniversite Öğrencilerine Yönelik Girişimcilik” ölçeğinden faydalanılmıştır. Verilerin analizi için SPSS 22.00 istatistik analiz programı kullanılmıştır. Elde edilen verilere keşfedici faktör analizi, güvenilirlik analizi, frekans analizi, bağımsız örneklem t testi ve tek yönlü varyans analizleri uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında, demografik değişkenler açısından girişimcilik eğilimi alt boyutlarının (özgüven, kontrol odağı, fırsatları kullanma, yenilikçilik, risk alma, başarma arzusu), katılımcıların girişimcilik eğilimi üzerine anlamlı bir farklılık ortaya çıkarmadığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Akkaya, T.D., Yıldız, E.ve Koldere A.Y. (2015). Üniversite öğrencilerinin girişimci kişilik özelliklerinin değerlendirilmesi Yalova Meslek Yüksekokulu öğrencilerine yönelik bir uygulama, Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 4(8), 108-122.
  • Akpınar, F. ve Alkış, H. (2019). Duygusal zeka ve girişimcilik eğilimi: Adıyaman Üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (32), 341-379.
  • Akyurt, N. (2018). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin belirlenmesi: Sağlık örneği. Medical Sciences, 13(2), 43-57.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri Analizi El Kitabı, Ankara, Pegema Yayıncılık.
  • Chen, C. C., Greene, P. G. and Crick, A. (1998). Does entrepreneurial self-efficacy distinguish entrepreneurs from managers?, Journal of Business Venturing, 13(4), 295-316.
  • Çöğürcü, İ. (2016). İktisadi doktrinlerde geçmişten günümüze girişimciliğin önemi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35), 65-80.
  • Demiryürek, K. ve Demir, H. (2018). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin belirlenmesi: OMÜ ziraat fakültesi örneği, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Tarım ve Doğa Dergisi, 21, 168-176.
  • Doğaner, M. ve Altunoğlu, A. E. (2010). Adnan Menderes Üniversitesi Nazilli iktisadi ve idari bilimler fakültesi işletme bölümü öğrencilerinin girişimcilik eğilimleri, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2), 103-110.
  • Ekici, E. ve Turan, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimi: planlanmış davranışlar teorisi ve girişimcilik eğitiminin rolü, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(1), 201-215.
  • Eren, A. S. (2016). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi öğrencilerinin girişimcilik özelliklerinin belirlenmesine yönelik nicel bir araştırma, Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 5(1), 97-128.
  • Eroğlu, Ş.G. ve Avcı, U. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimleri Üzerine Boylamsal Bir Araştırma, İşletme Araştırmaları Dergisi, 13 (4), 3607-3621.
  • Gümül, F., Çalık, A. ve Kurt, H. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini incelemeye yönelik bir araştırma, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 91-107.
  • Gümüşoğlu, Ş. ve Karaöz, B. (2014). Tarihsel süreçte girişimcilik: Muğla örneği, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 97-118.
  • Güreşçi, E. (2014). Girişimcilik eğilimi üzerine bir araştırma: İspir Hamza Polat MYO örneği, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 9(1), 23-38.
  • Gürol, Y. ve Atsan, N. (2006). Entrepreneurial Characteristics Amongst University Students Some Insides for Entrepreneurship Education and Training in Turkey. Education + Training, 48(1), 25-38.
  • Hancıoğlu, Y. ve Tekin, E. (2018). Genç girişimci adaylarının girişimcilik eğilimlerinin değerlendirilmesi: Uygulamalı girişimcilik kampüsü üzerine bir araştırma, Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 8 (1), 213-246.
  • İnce, F. (2018). Z kuşağının girişimcilik eğilimi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (32), 105-113.
  • İşcan, Ö. F. ve Kaygın, E. (2011). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 443-462.
  • Karcıoğlu, F. ve Kaygın, E. (2013).Girişimcilik sürecinde dönüştürücü liderlik anlayışı: Otomotiv sektöründe bir uygulama, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27(3): 1-20.
  • Korkmaz, O. (2012). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma: Bülent Ecevit Üniversitesi örneği, Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(2), 209-226.
  • Mirza, Ş. ve Dağdeviren, İ.E. (2016). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinin Belirlenmesine Yönelik Eşme Meslek Yüksekokulunda Bir Araştırma, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (29/5), 82-105.
  • Ören, D. Ve Biçkes, Y. (2011). Kişilik özelliklerinin girişimcilik potansiyeli üzerindeki etkileri (Nevşehir’deki yükseköğrenim öğrencileri üzerinde yapılan bir araştırma), Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(3) , 67-86.
  • Özgüner, Z., Özgüner, M.ve Özdemir, A. (2017). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin çeşitli demografik değişkenler bağlamında değerlendirilmesi, Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 391-403.
  • Özler, N. D. E., Giderler, C. ve Baran, H. (2017). Öz yeterlilik ve kontrol odağının bireylerin girişimcilik niyeti üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik bir araştırma, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 13(13), 736-747.
  • Patir, S. ve Karahan, M. (2010). Girişimcilik eğitimi ve üniversite öğrencilerinin girişimcilik profillerinin belirlenmesine yönelik bir alan araştırması, Business and Economics Research Journal, 1(2), 27-44.
  • Perktaş, E. (2020). Dünya’da ve Türkiye’de Geçmişten Bugüne Girişimciliğin Gelişimi, Çora, H. and Mikail, E.H. (Ed.), Yönetim ve Girişimcilik, Ankara, İksad Yayınevi, 121-144.
  • Salik, N. ve Kaygın, E. (2016). Demografik değişkenler açısından üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin belirlenmesi: Kafkas Üniversitesi örneği, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 145-162.
  • Saygın, M. ve Bekmezci, M. (2019). Mersin ilinde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimleri: Devlet ve vakıf üniversitesi karşılaştırması, Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 108-123.
  • Seçgin, Y. (2020), Girişimcilik eğitiminin girişimcilik eğilimi üzerine etkisi: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma, Business & Management Studies: An International Journal (BMIJ), 8(1), 803-827.
  • Tekin, M. (2009). Girişimcilik, Konya, Güney Ofset Matbaacılık.
  • Türkmen, M. ve İşbilir, U. (2014). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin sosyo-demografik özellikler açısından incelenmesi, CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(2), 18-28.
  • Uluyol, O. (2013). Öğrencilerin girişimcilik eğilimlerinin belirlenmesi: Gölbaşı Meslek Yüksekokulu örneği, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (15), 349-372.
  • Wang, K.C. and Wong, P.K. (2004). Entrepreneurial interest of university students in Singapore, Technovation 24, 163–172.
  • Yılmaz, E. ve Sünbül, A.M. (2009). Üniversite Öğrencilerine Yönelik Girişimcilik Ölçeğinin Geliştirilmesi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 195-203.
  • Yüksel, H., Cevher, E. ve Yüksel, M. (2015). Öğrencilerin girişimci kişilik özellikleri ile girişimcilik eğilimleri üzerine bir araştırma, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(1), 143-156.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Erkan Perktaş 0000-0003-3080-2808

Yayımlanma Tarihi 25 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 17 Haziran 2022
Kabul Tarihi 12 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Perktaş, E. (2022). Önlisans Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. International Journal of Management and Administration, 6(12), 198-217. https://doi.org/10.29064/ijma.1132168

Dergide aşağıdaki alanların kapsamına giren nitelikli çalışmalar yayımlanabilir;

İşletme, İktisat, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri, Maliye, Kamu Yönetimi ve Siyaset Bilimi, Ekonometri, Yönetim Bilişim Sistemleri, Eğitim Yönetimi, Sağlık Yönetimi, Turizm Yönetimi, Havacılık Yönetimi, Denizcilik İşletmeleri Yönetimi, Mühendislik ve Teknoloji Yönetimi, Enerji Yönetimi, Lojistik Yönetimi, Çevre Yönetimi, Medya ve İletişim Yönetimi, Afet Yönetimi, Multidisipliner Yönetim ve Ekonomi Çalışmaları.

 IJMA is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.