Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Digital Technologies and Children: The Role of Information Technologies in Early and Middle Age

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 17, 26 - 37, 28.02.2025

Öz

Information technologies, which have become an inevitable part of our age; While learning processes are effective on children's basic skills such as language, mathematics and problem solving, they also have significant effects on social skills. However, it should not be ignored that despite the potential of these interactive learning experiences provided by technology to increase children's motivation, excessive and uncontrolled use can lead to social isolation, distraction and many other negative consequences. In addition, the importance of training children with the necessary knowledge and skills to navigate digital environments safely is increasing day by day. In this context, the study in question examines the integration of information technologies into early and middle childhood education and the effects of this integration on children's cognitive and social development. The study in question aims to develop applicable recommendations for parents and educators by addressing both the benefits and challenges of using technology in education. The study also aims to support children in establishing a healthy and balanced relationship with technology and to increase the development of both their academic and social skills. In this process, the main objective of the research was determined as providing solutions to the difficulties faced by parents and educators and ensuring that technology is used effectively and balancedly in the education of children.

Kaynakça

  • Aral, N. (2022). Dijital dünyada çocuk olmak. TRT Akademi, 7(16). 1134-1153. https://doi.org/10.37679/trta.1181774
  • Ardıç, E., ve Altun, A. (2017). Dijital çağın öğreneni. International Journal of New Approaches in Social Studies, 1(1), 12-30.
  • Atan, F., ve Kocasaraç, H. (2022). Dijital öğrenme-öğretme araçları. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1-17.
  • Atay A., T., ve Sarısakaloğlu, A. (2016). Sosyal medya ve çocuklar: Düşük kullanım düşük risk. A. Büyükaslan, ve A. M. Kırık (Ed.), Sosyal Medya Araştırmaları (s. 189-210) içinde. İstanbul: Çizgi Kitapevi
  • Berson, I. R. ve Berson M. J. (2010). Introduction to High Tech Tots Childhood in a Dijital World. I. R. Berson ve M. J. Berson (Ed.), High-Tech Tots: Childhood in a Digital World (s. 1-4) içinde.
  • Bostancı, M. (2023). Dijital dünyada ebeveynlik. TRT Akademi, 08(19), 982-991.
  • Çakar Çelik, Ö. (2022). Dijital çağ ve nesiller üzerine güncel yaklaşımlar. B. Gezer Şen (Ed.), Dijital Eğitim ve Toplum (s. 9-32) içinde. İstanbul: Efe Akademi Yayınları
  • Çelik, O.(2022). Dijital dünyada eğitim. Ç. Berber Çelik ve O. Çelik (Ed.), Farklı Disiplinlerin Bakış Açısıyla Dijital Dünyada Çocuk (s. 51-80) içinde. İstanbul: Eğitim Yayınevi.
  • Dalkıran, Ö. (2019). Ağ kuşağının bilgi davranışı. İstanbul: Hiperyayın.
  • Dönmezer, İ. (2009). Ailede iletişim ve etkileşim. Ankara: Hegem Yayınları.
  • Donohue, C. (2017). Introduction. C. Donohue (Ed.), Family Engagement in The Digital Age. C. Donohue (s. 1-14) içinde. United Kingdom: Routledge.
  • Karagiannidou, E. (2017). Children’s technological learning journeys. L. Arnott (Ed.), Digital Technologies and Learning in The Early Years (s. 20-31) içinde. Sage Publications.
  • Kaya, S. (2021). Dijital Kimlik. İstanbul: Efe Akademi Yayınları.
  • Korkmaz, D. (2022). Postmodern çağda Z kuşağının dijital okuryazarlık sorunu. Ankara: Nobel Bilimsel.
  • Lynn, G. T., ve Johnson, C. C. (2018). Ekran bağımlılığı. (F. Yolaçan, Çev.) İstanbul: Destek Yayınları.
  • Öztekin, A. (2021). Dijital uçurumun pandemi dönemi uzaktan eğitimdeki görünümü: Erciyes üniversitesi iletişim Fakültesi öğrencileri üzerine bir inceleme. M. Temel ve Ö. F. Koçak (Ed.), Dijital Çağda İletişim, Kültür ve Medya (s. 11-42) içinde. İstanbul: Çizgi Kitapevi.
  • Saljö, R. (2017). Apps and learning: A sociocultural perspective. N. Kucirova ve G. Falloon (Ed.), Apps, Technology and Younger Learners (s. 3-13) içinde. London: Routledge.
  • Tuik.gov.tr. (2024). Çocuklarda bilişim teknolojileri kullanım araştırması. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Cocuklarda-Bilisim-Teknolojileri-Kullanim-Arastirmasi-2021-
  • Tunca, Ö. Ö. (2023). Gençlerde internet bağımlılığı: Anne-baba tutumları: Okul öncesi dönem ve kişilik özelliklerinin bağımlılığa etkisi. İstanbul: Eğitim Yayınevi.
  • Ünal, F. P. (2022). Erken çocukluk döneminde dijital bağımlılığın alanyazın değerlendirilmesi. Uygulamada Eğitim ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1), 62-77.
  • Willoughby, T. ve Wood, E. (2008). Informal Learning With Technologies: Opportunities and Challenges. T. Willoughby ve E. Wood (Ed.), Children’s Learning in a Dijital World (s. 9-14) içinde. USA: Blackwell Publishing.

Dijital Teknolojiler ve Çocuk: Bilişim Teknolojilerinin Erken ve Orta Yaş Dönemindeki Rolü

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 17, 26 - 37, 28.02.2025

Öz

Çağımızın kaçınılmaz bir parçası haline gelen bilişim teknolojileri; öğrenme süreçleri, çocukların dil, matematik ve problem çözme gibi temel becerileri üzerinde etkili olmakla beraber, aynı zamanda sosyal beceriler üzerinde de önemli etkilere sahip olmaktadır. Ancak, teknolojinin sağladığı bu interaktif öğrenme deneyimlerinin, çocukların motivasyonunu artırma potansiyeline rağmen, aşırı ve kontrolsüz kullanımının sosyal izolasyon, dikkat dağınıklığı ve diğer pek çok olumsuz sonuca yol açabildiği göz ardı edilmemelidir. Ayrıca günümüzde, çocukların dijital ortamlarda güvenli bir şekilde gezinebilmeleri için gerekli bilgi ve becerilerin eğitiminin önemi de her geçen gün artmaktadır. Bu bağlamda söz konusu çalışma, bilişim teknolojilerinin erken ve orta çocukluk eğitimine entegrasyonunu ve bu entegrasyonun çocukların bilişsel ve sosyal gelişimine olan etkilerini incelemektir. Söz konusu inceleme, teknolojinin eğitimde kullanımının hem faydalarını hem de karşılaşılan zorlukları ele alarak, ebeveynler ve eğitimciler için uygulanabilir öneriler geliştirmeyi hedeflemektedir. Çalışma aynı zamanda, çocukların teknolojiyle sağlıklı ve dengeli bir ilişki kurmalarını desteklemek ve onların hem akademik hem de sosyal becerilerinin gelişimini yükseltmeyi amaçlamaktadır. Bu süreçte, ebeveyn ve eğitimcilerin karşılaştıkları zorluklara çözüm önerileri sunarak, teknolojinin çocukların eğitiminde etkin ve dengeli bir şekilde kullanılmasını sağlamak ise araştırmanın temel hedefi olarak belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aral, N. (2022). Dijital dünyada çocuk olmak. TRT Akademi, 7(16). 1134-1153. https://doi.org/10.37679/trta.1181774
  • Ardıç, E., ve Altun, A. (2017). Dijital çağın öğreneni. International Journal of New Approaches in Social Studies, 1(1), 12-30.
  • Atan, F., ve Kocasaraç, H. (2022). Dijital öğrenme-öğretme araçları. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1-17.
  • Atay A., T., ve Sarısakaloğlu, A. (2016). Sosyal medya ve çocuklar: Düşük kullanım düşük risk. A. Büyükaslan, ve A. M. Kırık (Ed.), Sosyal Medya Araştırmaları (s. 189-210) içinde. İstanbul: Çizgi Kitapevi
  • Berson, I. R. ve Berson M. J. (2010). Introduction to High Tech Tots Childhood in a Dijital World. I. R. Berson ve M. J. Berson (Ed.), High-Tech Tots: Childhood in a Digital World (s. 1-4) içinde.
  • Bostancı, M. (2023). Dijital dünyada ebeveynlik. TRT Akademi, 08(19), 982-991.
  • Çakar Çelik, Ö. (2022). Dijital çağ ve nesiller üzerine güncel yaklaşımlar. B. Gezer Şen (Ed.), Dijital Eğitim ve Toplum (s. 9-32) içinde. İstanbul: Efe Akademi Yayınları
  • Çelik, O.(2022). Dijital dünyada eğitim. Ç. Berber Çelik ve O. Çelik (Ed.), Farklı Disiplinlerin Bakış Açısıyla Dijital Dünyada Çocuk (s. 51-80) içinde. İstanbul: Eğitim Yayınevi.
  • Dalkıran, Ö. (2019). Ağ kuşağının bilgi davranışı. İstanbul: Hiperyayın.
  • Dönmezer, İ. (2009). Ailede iletişim ve etkileşim. Ankara: Hegem Yayınları.
  • Donohue, C. (2017). Introduction. C. Donohue (Ed.), Family Engagement in The Digital Age. C. Donohue (s. 1-14) içinde. United Kingdom: Routledge.
  • Karagiannidou, E. (2017). Children’s technological learning journeys. L. Arnott (Ed.), Digital Technologies and Learning in The Early Years (s. 20-31) içinde. Sage Publications.
  • Kaya, S. (2021). Dijital Kimlik. İstanbul: Efe Akademi Yayınları.
  • Korkmaz, D. (2022). Postmodern çağda Z kuşağının dijital okuryazarlık sorunu. Ankara: Nobel Bilimsel.
  • Lynn, G. T., ve Johnson, C. C. (2018). Ekran bağımlılığı. (F. Yolaçan, Çev.) İstanbul: Destek Yayınları.
  • Öztekin, A. (2021). Dijital uçurumun pandemi dönemi uzaktan eğitimdeki görünümü: Erciyes üniversitesi iletişim Fakültesi öğrencileri üzerine bir inceleme. M. Temel ve Ö. F. Koçak (Ed.), Dijital Çağda İletişim, Kültür ve Medya (s. 11-42) içinde. İstanbul: Çizgi Kitapevi.
  • Saljö, R. (2017). Apps and learning: A sociocultural perspective. N. Kucirova ve G. Falloon (Ed.), Apps, Technology and Younger Learners (s. 3-13) içinde. London: Routledge.
  • Tuik.gov.tr. (2024). Çocuklarda bilişim teknolojileri kullanım araştırması. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Cocuklarda-Bilisim-Teknolojileri-Kullanim-Arastirmasi-2021-
  • Tunca, Ö. Ö. (2023). Gençlerde internet bağımlılığı: Anne-baba tutumları: Okul öncesi dönem ve kişilik özelliklerinin bağımlılığa etkisi. İstanbul: Eğitim Yayınevi.
  • Ünal, F. P. (2022). Erken çocukluk döneminde dijital bağımlılığın alanyazın değerlendirilmesi. Uygulamada Eğitim ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1), 62-77.
  • Willoughby, T. ve Wood, E. (2008). Informal Learning With Technologies: Opportunities and Challenges. T. Willoughby ve E. Wood (Ed.), Children’s Learning in a Dijital World (s. 9-14) içinde. USA: Blackwell Publishing.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hacer Filiz 0000-0001-5591-7092

Erken Görünüm Tarihi 26 Şubat 2025
Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2025
Gönderilme Tarihi 14 Şubat 2025
Kabul Tarihi 25 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Filiz, H. (2025). Dijital Teknolojiler ve Çocuk: Bilişim Teknolojilerinin Erken ve Orta Yaş Dönemindeki Rolü. International Journal of Management and Administration, 9(17), 26-37.

Dergide aşağıdaki alanların kapsamına giren nitelikli çalışmalar yayımlanabilir;

İşletme, İktisat, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri, Maliye, Kamu Yönetimi, Uluslararası İlişkiler ve Siyaset Bilimi, Ekonometri, Yönetim Bilişim Sistemleri, Eğitim Yönetimi, Sağlık Yönetimi, Turizm Yönetimi, Havacılık Yönetimi, Denizcilik İşletmeleri Yönetimi, Mühendislik ve Teknoloji Yönetimi, Enerji Yönetimi, Lojistik Yönetimi, Çevre Yönetimi, Medya ve İletişim Yönetimi, Afet Yönetimi, Multidisipliner Yönetim ve Ekonomi Çalışmaları.

 IJMA is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.