Yapılan bu araştırmanın amacı; marka oluşturma süreci içerisinde tüketicilerin davranışlarının belirlenmesi ve marka kişiliğinin inşası konusunda yapılanların yorumlanması olarak belirlenmiştir. Araştırmada öncelikle marka oluşturma sürecinde tüketici davranışlarının belirlenmesi için tüketici davranışları ve marka kişilik inşası ile ilgili bir anket oluşturularak bu anket İzmir’de yaşayan rastgele 200 katılımcıya uygulanmıştır. Katılımcılara marka kişiliği ölçeği, tüketici davranışları ölçeği ile demografik özellikleri belirleyen soruların bulunduğu bir anket uygulaması yapılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 26 programında t testi, Anova testi ve korelasyon analizi yapılarak, sonuçlar yorumlanmıştır. Cinsiyet ile marka kişiliği boyutlarından samimiyet, coşku, yeterlilik arasında anlamlı bir ilişki bulunduğu, erkek katılımcıların kadın katılımcılara göre markaları samimiyet, coşku ve yeterlilik olarak daha anlamlı görüldüğü; cinsiyet ile çok yönlülük ve sağlamlık arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığı, cinsiyet ile tüketici davranışları arasında anlamlı bir ilişki bulunduğu, erkek katılımcıların kadın katılımcılara göre tüketici davranışlarının daha anlamlı olduğu görülmektedir. Yaş ile marka kişiliği alt boyutları samimiyet, coşku, çok yönlülük ve sağlamlık arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığı; yaş ile yeterlilik alt boyutu arasında anlamlı bir ilişki bulunduğu belirlenmiştir. 17-19 yaş arasındaki katılımcıların diğer yaş grubundakilere göre yeterlilik düzeyinin anlamlı olduğu, katılımcıların yaşları ile tüketici davranışları arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığı görülmektedir. Gelir ile marka kişiliği alt boyutları samimiyet, coşku, yeterlilik, çok yönlülük ve sağlamlık ile tüketici davranışları arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığı tespit edilmiştir. Medeni durum ile marka kişiliği boyutlarından samimiyet, coşku, yeterlilik, çok yönlülük, sağlamlık arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığı; medeni durum ile tüketici davranışları arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığı belirlenmiştir. Katılımcıların bir markayı tercih etmesindeki en önemli özellik ile marka kişiliği alt boyutları samimiyet, coşku, yeterlilik, çok yönlülük ve sağlamlık arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığı, bir markayı tercih etmesindeki en önemli özellik ile tüketici davranışları arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığı tespit edilmiştir. “Son aldığınız ürünün markası sizin için ne kadar önemliydi?” sorusu ile marka kişiliği alt boyutları samimiyet, coşku ve sağlamlık arasında anlamlı bir ilişki bulunduğu, yeterlilik ve çok yönlülük arasında ise anlamlı bir ilişki olmadığı belirlenmiştir. “Son aldığınız ürünün markası sizin için ne kadar önemliydi?” sorusu ile tüketici davranışları arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığı tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda marka oluşum sürecinde tüketici davranışlarının marka kişiliğinde samimiyetten olumlu şekilde etkilendikleri, bu nedenle marka oluşum süreci içerisinde tüketicilerin o markanın samimiyetine inanması durumunun tüketici davranışlarını olumlu yönde etkileyerek, markanın rakipleri arasında iyi bir duruma gelmesini sağlayacağı belirlenmiştir.
Marka Tüketici Davranışları Marka Kişiliği Tüketici Kişilik Marka Sadakati Algısal Marka Değeri.
The aim of this research is to determine the behaviours of consumers in the brand building process and to interpret what has been done about the construction of brand personality. In the research, first of all, a questionnaire about consumer behaviours and brand personality construction was created to determine consumer behaviours in the brand building process and this questionnaire was applied to 200 participants living in Izmir. A questionnaire including brand personality scale, consumer behaviour scale and questions determining demographic characteristics was applied to the participants. The data obtained were analysed by t test, Anova test and correlation analysis in SPSS 26 programme and the results were interpreted. It is seen that there is a significant relationship between gender and brand personality dimensions of sincerity, enthusiasm and competence, and male participants see brands as more meaningful in terms of sincerity, enthusiasm and competence than female participants; there is no significant relationship between gender and versatility and robustness, and there is a significant relationship between gender and consumer behaviours, and male participants have more meaningful consumer behaviours than female participants. There is no significant relationship between age and brand personality sub-dimensions of sincerity, enthusiasm, versatility and robustness; there is a significant relationship between age and competence sub-dimension. It is seen that the competence level of the participants between the ages of 17-19 is significant compared to the participants in the other age group, and there is no significant relationship between the ages of the participants and consumer behaviours. It has been determined that there is no significant relationship between income and brand personality sub-dimensions of sincerity, enthusiasm, competence, versatility and robustness and consumer behaviours. It has been determined that there is no significant relationship between marital status and brand personality dimensions of sincerity, enthusiasm, competence, versatility and robustness; there is no significant relationship between marital status and consumer behaviours. It has been determined that there is no significant relationship between the most important feature of the participants‘ preference for a brand and brand personality sub-dimensions sincerity, enthusiasm, competence, versatility and robustness, and there is no significant relationship between the most important feature of the participants’ preference for a brand and consumer behaviours. It has been determined that there is a significant relationship between the question ‘How important was the brand of the last product you bought for you?’ and brand personality sub-dimensions of sincerity, enthusiasm and robustness, while there is no significant relationship between competence and versatility. It was determined that there was no significant relationship between the question ‘How important was the brand of the last product you bought for you?’ and consumer behaviours. As a result of the research, it has been determined that consumer behaviours are positively affected by sincerity in brand personality in the brand formation process, therefore, the fact that consumers believe in the sincerity of that brand in the brand formation process will positively affect consumer behaviours and ensure that the brand will be in a good position among its competitors.
Brand Consumer behaviour Brand personality Consumer Personality Brand loyalty Perceptual brand equity.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ürün ve Marka Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Şubat 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2025 |
Gönderilme Tarihi | 22 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 26 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 17 |
Dergide aşağıdaki alanların kapsamına giren nitelikli çalışmalar yayımlanabilir;
İşletme, İktisat, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri, Maliye, Kamu Yönetimi, Uluslararası İlişkiler ve Siyaset Bilimi, Ekonometri, Yönetim Bilişim Sistemleri, Eğitim Yönetimi, Sağlık Yönetimi, Turizm Yönetimi, Havacılık Yönetimi, Denizcilik İşletmeleri Yönetimi, Mühendislik ve Teknoloji Yönetimi, Enerji Yönetimi, Lojistik Yönetimi, Çevre Yönetimi, Medya ve İletişim Yönetimi, Afet Yönetimi, Multidisipliner Yönetim ve Ekonomi Çalışmaları.
IJMA is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.