Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FİRMALARIN REKABETÇİ POZİSYON ALGILARI İNOVASYON DÜZEYİ ALGILARI ÜZERİNDE FARKLILIK OLUŞTURUR MU? BİR ALAN ARAŞTIRMASI

Yıl 2023, , 561 - 587, 29.09.2023
https://doi.org/10.17130/ijmeb.1205644

Öz

Today, it is an accepted fact that the way for businesses to be competitive under the hard conditions they are in is possible through innovation. Thanks to innovation, it is possible to respond to technological developments and changes and increase competitive. This article aims to test whether there is a meaningful difference between the perception of competitive position and innovation level. To determine 225 businesses located in the İnegöl district of Bursa and members of the IMOS association constitute the research universe. The sample frame is 384 business owners and managers taking place in these businesses. Data were collected using face-to-face survey technique. The data obtained as a result of the survey were tested with factor, reliability, frequency, correlation, T-Test and ANOVA analyzes using SPSS. As a result of the analyzes made, the perceptions of the product, strategy, process and market innovation, which are the sub-dimensions of the innovation level variable, show significant differences according to the companies' entry into the market as first movers and followers, their competitiveness and branding levels.

Kaynakça

  • Adıgüzel, M. (2011). Bilgi toplumu ve küreselleşme bağlamında küresel rekabet ortamı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Aktan, Ç. C. & Vural, İ. Y. (2004). Rekabet gücü ve Türkiye, Türkiye’nin endüstriyel ve ulusal rekabet gücü. Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu, Rekabet Dizisi, 1-25.
  • Asian Productivity Organization (APO). (2021). Productivity, innovation, and competitiveness: Diagnostic for APO member economies. Japan: Tokyo.
  • Bakan, İ. & Sezer, B. (2020). Pazara ilk giren mi yoksa takipçi olarak ikinci giren mi olmak? Pazara giriş sırasının avantajları ve rekabet üzerindeki önemi. BMIJ, 8(1), 502-518.
  • Bayat, M. (2011). Uluslararası Ticarette Rekabet Gücü Elde Etmede Küçük ve Orta Boy İşletmelerin Rolü ve Önemi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 567-575.
  • Colnam, A. (2009). The future of innovation is transforming the future of mankind. (Ed.: Bettina von Stamm and Anna Trifilova), England: Cower Publishing Limited.
  • Çağlayan, Y. (2020). Şirketleri inovasyon lideri yapan beş özellik. Harward Business Review Türkiye, https://hbrturkiye.com/blog/sirketleri-inovasyon-lideri-yapan-bes-ozellik, (Erişim Tarihi: 24 Mayıs 2023).
  • Dirsehan, T. (2016). Bu yaz Rio’dan rekabet adına aklımızda kalanlar. Harward Business Review Türkiye, https://hbrturkiye.com/blog/bu-yaz-rio-dan-rekabet-adina-aklimizda-kalanlar, (Erişim Tarihi: 24 Mayıs 2023).
  • Doğan, E. (2016). The effect of innovation on competitiveness. Ekonometri ve İstatistik, 24, 60-81.
  • Eckert, B. & Jenlins, N. (2015). Culture efforts:12 strategies for organizational change practitioners & executive leadership, demystifying innovation, New & Improved, LLC.
  • Elçi, Ş., Karataylı, İ. & Karaata, S. (2008). Bölgesel inovasyon merkezleri: Türkiye için bir model önerisi. TÜSİAD-T, 12, 477s.
  • Eren, A. S. (2016). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi öğrencilerinin girişimcilik özelliklerinin belirlenmesine yönelik nicel bir araştırma. Girişimcilik ve İnovasyon Yönetimi Dergisi, 5(1), 97-128.
  • Farida, I. & Setiawan, D. (2022). Business strategies and competitive advantage: The role of performance and innovation. J. Open Innov. Technol. Mark. Complex, 8(163), 1-16.
  • Franco, M. (2020). Entrepreneurship, competitiveness and innovation. Sustainability, 12(6576), 1-5. European Commission. (2022). EU regional competitiveness index. https://ec.europa.eu/regional_policy/ sources/work/rci_2022/eu-rci2_0-2022_en.pdf, (Erişim Tarihi: 23 Mayıs 2023).
  • Global Innovation Index (GII). (2022). This year’s special GII theme looks to the future of innovation driven growth, and asks: Is stagnation here to stay, or are we about to enter a new era, where innovation waves reinvigorate economic growth and productivity globally? https://www.wipo. int/edocs/pubdocs/en/wipo-pub-2000-2022-section5-en-special-theme-global-innovation-index2022-15th-edition.pdf, (Erişim Tarihi: 23 Mayıs 2023).
  • Gunday, G., Ulusoy, G., Kilic, K. & Alpkan, L. (2011). Effects of innovation types on firm performance. Int. J. Production Economics, 133, 662-676.
  • Güler, S. (2005). İstanbul’daki beş yıldızlı otel restoranlarının rekabet stratejilerinin belirlenmesine yönelik bir uygulama. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Turizm ve Otel İşletmeciliği Yüksek Okulu Yayınları.
  • Güngören, M. & Orhan, F. (2013). Sağlık hizmetleri sektörünün rekabetçilik analizi: 5 güç modeli çerçevesinde Ankara ilinde bir uygulama. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 201-218.
  • Gürpınar, K. & Döven, M. S. (2007). Stratejik yönetim perspektifinden Türk mobilya sektörünün rekabet durumunun analizi ve değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, IX, 173-190.
  • Hancıoğlu, Y. & Yeşilaydın, G. (2016). Stratejik yönetimde yeni bir rekabet yaklaşımı: Stratejik inovasyon. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 12(29), 105-124.
  • Henard, D. & Szymanski, D. (2001). Why some new products are more successful than others. Journal of Marketing Research, 38(3), 362-75.
  • Huang, X. (2023). The roles of competition on innovation efficiency and firm performance: Evidence from the Chinese manufacturing industry. European research on management and business economics 29 (100201), 1-10.
  • Işık, M. (2018). İnovasyon kültürünün hizmet inovasyonu performansına etkisi: Bitlis ili hizmet sektöründe bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 32(2), 351-366.
  • Kahraman, K. (2018). İnegöl mobilya tarihi. Bursa: İnegöl Marangozcular ve Mobilyacılar Odası.
  • Kayış, A. (2018). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. (Ed. Ş. Kalaycı). 9. Baskı, Ankara: Dinamik Akademi.
  • Kazınguvu, N. (2016). Strategic innovation in management of small and medium–sized manufacturing companies in Rwanda, East Africa research papers in business. Entrepreneurship and Management, EARP-BEM,1-14.
  • Kohn, S. (2009). The future innovation is in our hand. (Ed. B. V. Stamm and A. Trifilova), England: The Future of Innovation, Cower Publishing Limited.
  • Kopel, M. & Löffler, C. (2007). Commitment, first-mover and second-mover advantage. Discussion Paper Series In Economics And Management, Discussion Paper No: 07-02.
  • Külter, B. & Demirgüneş, K. (2006). Değer temelli pazarlama (Finansal boyut ve müşteri boyutu). İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(2), 327-342.
  • La Falce, J.L., De Muylder, C. F. & Santos, M. F. (2020). Competitiveness: Theoretical reflections and relation with innovation. Revista Horizontes Interdisciplinares da Gestão, 4(2), 1-21.
  • Lin, C.Y. & Chen, M.Y. (2007). Does innovation lead to performance? An empirical study of SMEs in Taiwan. Management Research News, 30, 115–132.
  • Nakata, C. & Sivakumar, K. (1997). Emerging market conditions and their impact on first mover advantages: An integrative review. International Market Review, 14(6), 461-485.
  • Nonaka, I. & Takeuchi, H. (1995). The knowledge company: How Japanese companies create the dynamics of innovation. New York: Oxford University Press.
  • OECD, (2017), The Global Competitiveness Report 2016–2017, https://www3.weforum.org/docs/ GCR20162017/05FullReport/TheGlobalCompetitivenessReport2016-2017_FINAL.pdf, (Erişim Tarihi, 21 Mayıs 2023).
  • Örücü, E., Kılıç, R. & Savaş, A. (2011). KOBİ’lerde inovasyon stratejileri ve inovasyon yapmayı etkileyen faktörler: Bir uygulama. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 12(1), 58-73.
  • Özdevecioğlu, M. & Biçkes, D. M. (2012). Örgütsel öğrenme ve inovasyon ilişkisi: Büyük ölçekli işletmelerde bir araştırma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 0(39), 19-45.
  • Porter, M. E. (1990). Competitive advantage; creating and sustaining superior performance. March-April, New York: The Free Press.
  • Porter, M. E. (2008). The five competitive forces that shape strategy. Harvard Business Review, 86, 25-40.
  • Roger, E. M. (1995). Diffusion of innovations. Fifth Edition, New York: Free Press.
  • Sammut-Bonnici, T. & Channon, D. F. (2015). First mover advantage. International Management, 12, 1–2.
  • Sarıdoğan, E. (2010). Mikroekonomi ve makroekonomi düzeyinde küresel rekabet gücünü etkileyen faktörler ve stratejiler. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • Silver, I., Kelly, B. A. & Small, D. A. (2021). Selfless first movers and self-interested followers: Order of entry signals purity of motive in pursuit of the greater good. Journal of Consumer Psychology, 31(3), 501–517.
  • Suarez, F. F. & Lanzolla, G. (2005). The half-truth of first-mover advantage. Harvard Business Review, April(1), 121-127.
  • Şahin, L. (2017). İşletmelerde stratejik eğitim yönetimi-kılavuz model. Bursa: Sentez Yayıncılık.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tekin, M. & Ömürbek, N. (2004). Küresel rekabet ortamında teknolojik işbirliği ve otomotiv sektörü uygulamaları, Ankara: Günay Ofset.
  • Ticaret Bakanlığı, (2021), Mobilya Sektörü Raporu, https://ticaret.gov.tr/ data/5b87000813b8761450e18d7b/Mobilya%20Sekt%C3%B6r%20Raporu%202021.pdf, (Erişim Tarihi, 3 Mayıs 2022).
  • Ülgen, H. & Mirze, S. K. (2013). İşletmelerde stratejik yönetim. İstanbul: Arıkan Basım Yayım Dağıtım. Weerawardena, J. (2003). Exploring The role of market learning capability in competitive strategy. European Journal of Marketing, 37(3/4), 407-429.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemler. Eskişehir: Seçkin Yayıncılık.
  • Zamantılı Nayır, D. (2007). Advantages of followers in emerging markets. Öneri, 7(28), 159-166.
  • Zheng, Y. (2010). The discussion of first mover advantage in the Chinese hotel industry. UNLV Theses, Dissertations, Professional Papers, and Capstones, 644.

A FİELD RESEARCH: IS THERE A DİFFERENCE İN FİRMS PERCEPTİONS’ COMPETİTİVE POSİTİON AND INNOVATİON LEVEL?

Yıl 2023, , 561 - 587, 29.09.2023
https://doi.org/10.17130/ijmeb.1205644

Öz

Today, it is an accepted fact that the way for businesses to be competitive under the hard conditions they are in is possible through innovation. Thanks to innovation, it is possible to respond to technological developments and changes and increase competitive. This article aims to test whether there is a meaningful difference between the perception of competitive position and innovation level. To determine 225 businesses located in the İnegöl district of Bursa and members of the IMOS association constitute the research universe. The sample frame is 384 business owners and managers taking place in these businesses. Data were collected using face-to-face survey technique. The data obtained as a result of the survey were tested with factor, reliability, frequency, correlation, T-Test and ANOVA analyzes using SPSS. As a result of the analyzes made, the perceptions of the product, strategy, process and market innovation, which are the sub-dimensions of the innovation level variable, show significant differences according to the companies' entry into the market as first movers and followers, their competitiveness and branding levels.

Kaynakça

  • Adıgüzel, M. (2011). Bilgi toplumu ve küreselleşme bağlamında küresel rekabet ortamı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Aktan, Ç. C. & Vural, İ. Y. (2004). Rekabet gücü ve Türkiye, Türkiye’nin endüstriyel ve ulusal rekabet gücü. Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu, Rekabet Dizisi, 1-25.
  • Asian Productivity Organization (APO). (2021). Productivity, innovation, and competitiveness: Diagnostic for APO member economies. Japan: Tokyo.
  • Bakan, İ. & Sezer, B. (2020). Pazara ilk giren mi yoksa takipçi olarak ikinci giren mi olmak? Pazara giriş sırasının avantajları ve rekabet üzerindeki önemi. BMIJ, 8(1), 502-518.
  • Bayat, M. (2011). Uluslararası Ticarette Rekabet Gücü Elde Etmede Küçük ve Orta Boy İşletmelerin Rolü ve Önemi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 567-575.
  • Colnam, A. (2009). The future of innovation is transforming the future of mankind. (Ed.: Bettina von Stamm and Anna Trifilova), England: Cower Publishing Limited.
  • Çağlayan, Y. (2020). Şirketleri inovasyon lideri yapan beş özellik. Harward Business Review Türkiye, https://hbrturkiye.com/blog/sirketleri-inovasyon-lideri-yapan-bes-ozellik, (Erişim Tarihi: 24 Mayıs 2023).
  • Dirsehan, T. (2016). Bu yaz Rio’dan rekabet adına aklımızda kalanlar. Harward Business Review Türkiye, https://hbrturkiye.com/blog/bu-yaz-rio-dan-rekabet-adina-aklimizda-kalanlar, (Erişim Tarihi: 24 Mayıs 2023).
  • Doğan, E. (2016). The effect of innovation on competitiveness. Ekonometri ve İstatistik, 24, 60-81.
  • Eckert, B. & Jenlins, N. (2015). Culture efforts:12 strategies for organizational change practitioners & executive leadership, demystifying innovation, New & Improved, LLC.
  • Elçi, Ş., Karataylı, İ. & Karaata, S. (2008). Bölgesel inovasyon merkezleri: Türkiye için bir model önerisi. TÜSİAD-T, 12, 477s.
  • Eren, A. S. (2016). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi öğrencilerinin girişimcilik özelliklerinin belirlenmesine yönelik nicel bir araştırma. Girişimcilik ve İnovasyon Yönetimi Dergisi, 5(1), 97-128.
  • Farida, I. & Setiawan, D. (2022). Business strategies and competitive advantage: The role of performance and innovation. J. Open Innov. Technol. Mark. Complex, 8(163), 1-16.
  • Franco, M. (2020). Entrepreneurship, competitiveness and innovation. Sustainability, 12(6576), 1-5. European Commission. (2022). EU regional competitiveness index. https://ec.europa.eu/regional_policy/ sources/work/rci_2022/eu-rci2_0-2022_en.pdf, (Erişim Tarihi: 23 Mayıs 2023).
  • Global Innovation Index (GII). (2022). This year’s special GII theme looks to the future of innovation driven growth, and asks: Is stagnation here to stay, or are we about to enter a new era, where innovation waves reinvigorate economic growth and productivity globally? https://www.wipo. int/edocs/pubdocs/en/wipo-pub-2000-2022-section5-en-special-theme-global-innovation-index2022-15th-edition.pdf, (Erişim Tarihi: 23 Mayıs 2023).
  • Gunday, G., Ulusoy, G., Kilic, K. & Alpkan, L. (2011). Effects of innovation types on firm performance. Int. J. Production Economics, 133, 662-676.
  • Güler, S. (2005). İstanbul’daki beş yıldızlı otel restoranlarının rekabet stratejilerinin belirlenmesine yönelik bir uygulama. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Turizm ve Otel İşletmeciliği Yüksek Okulu Yayınları.
  • Güngören, M. & Orhan, F. (2013). Sağlık hizmetleri sektörünün rekabetçilik analizi: 5 güç modeli çerçevesinde Ankara ilinde bir uygulama. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 201-218.
  • Gürpınar, K. & Döven, M. S. (2007). Stratejik yönetim perspektifinden Türk mobilya sektörünün rekabet durumunun analizi ve değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, IX, 173-190.
  • Hancıoğlu, Y. & Yeşilaydın, G. (2016). Stratejik yönetimde yeni bir rekabet yaklaşımı: Stratejik inovasyon. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 12(29), 105-124.
  • Henard, D. & Szymanski, D. (2001). Why some new products are more successful than others. Journal of Marketing Research, 38(3), 362-75.
  • Huang, X. (2023). The roles of competition on innovation efficiency and firm performance: Evidence from the Chinese manufacturing industry. European research on management and business economics 29 (100201), 1-10.
  • Işık, M. (2018). İnovasyon kültürünün hizmet inovasyonu performansına etkisi: Bitlis ili hizmet sektöründe bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 32(2), 351-366.
  • Kahraman, K. (2018). İnegöl mobilya tarihi. Bursa: İnegöl Marangozcular ve Mobilyacılar Odası.
  • Kayış, A. (2018). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. (Ed. Ş. Kalaycı). 9. Baskı, Ankara: Dinamik Akademi.
  • Kazınguvu, N. (2016). Strategic innovation in management of small and medium–sized manufacturing companies in Rwanda, East Africa research papers in business. Entrepreneurship and Management, EARP-BEM,1-14.
  • Kohn, S. (2009). The future innovation is in our hand. (Ed. B. V. Stamm and A. Trifilova), England: The Future of Innovation, Cower Publishing Limited.
  • Kopel, M. & Löffler, C. (2007). Commitment, first-mover and second-mover advantage. Discussion Paper Series In Economics And Management, Discussion Paper No: 07-02.
  • Külter, B. & Demirgüneş, K. (2006). Değer temelli pazarlama (Finansal boyut ve müşteri boyutu). İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(2), 327-342.
  • La Falce, J.L., De Muylder, C. F. & Santos, M. F. (2020). Competitiveness: Theoretical reflections and relation with innovation. Revista Horizontes Interdisciplinares da Gestão, 4(2), 1-21.
  • Lin, C.Y. & Chen, M.Y. (2007). Does innovation lead to performance? An empirical study of SMEs in Taiwan. Management Research News, 30, 115–132.
  • Nakata, C. & Sivakumar, K. (1997). Emerging market conditions and their impact on first mover advantages: An integrative review. International Market Review, 14(6), 461-485.
  • Nonaka, I. & Takeuchi, H. (1995). The knowledge company: How Japanese companies create the dynamics of innovation. New York: Oxford University Press.
  • OECD, (2017), The Global Competitiveness Report 2016–2017, https://www3.weforum.org/docs/ GCR20162017/05FullReport/TheGlobalCompetitivenessReport2016-2017_FINAL.pdf, (Erişim Tarihi, 21 Mayıs 2023).
  • Örücü, E., Kılıç, R. & Savaş, A. (2011). KOBİ’lerde inovasyon stratejileri ve inovasyon yapmayı etkileyen faktörler: Bir uygulama. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 12(1), 58-73.
  • Özdevecioğlu, M. & Biçkes, D. M. (2012). Örgütsel öğrenme ve inovasyon ilişkisi: Büyük ölçekli işletmelerde bir araştırma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 0(39), 19-45.
  • Porter, M. E. (1990). Competitive advantage; creating and sustaining superior performance. March-April, New York: The Free Press.
  • Porter, M. E. (2008). The five competitive forces that shape strategy. Harvard Business Review, 86, 25-40.
  • Roger, E. M. (1995). Diffusion of innovations. Fifth Edition, New York: Free Press.
  • Sammut-Bonnici, T. & Channon, D. F. (2015). First mover advantage. International Management, 12, 1–2.
  • Sarıdoğan, E. (2010). Mikroekonomi ve makroekonomi düzeyinde küresel rekabet gücünü etkileyen faktörler ve stratejiler. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • Silver, I., Kelly, B. A. & Small, D. A. (2021). Selfless first movers and self-interested followers: Order of entry signals purity of motive in pursuit of the greater good. Journal of Consumer Psychology, 31(3), 501–517.
  • Suarez, F. F. & Lanzolla, G. (2005). The half-truth of first-mover advantage. Harvard Business Review, April(1), 121-127.
  • Şahin, L. (2017). İşletmelerde stratejik eğitim yönetimi-kılavuz model. Bursa: Sentez Yayıncılık.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tekin, M. & Ömürbek, N. (2004). Küresel rekabet ortamında teknolojik işbirliği ve otomotiv sektörü uygulamaları, Ankara: Günay Ofset.
  • Ticaret Bakanlığı, (2021), Mobilya Sektörü Raporu, https://ticaret.gov.tr/ data/5b87000813b8761450e18d7b/Mobilya%20Sekt%C3%B6r%20Raporu%202021.pdf, (Erişim Tarihi, 3 Mayıs 2022).
  • Ülgen, H. & Mirze, S. K. (2013). İşletmelerde stratejik yönetim. İstanbul: Arıkan Basım Yayım Dağıtım. Weerawardena, J. (2003). Exploring The role of market learning capability in competitive strategy. European Journal of Marketing, 37(3/4), 407-429.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemler. Eskişehir: Seçkin Yayıncılık.
  • Zamantılı Nayır, D. (2007). Advantages of followers in emerging markets. Öneri, 7(28), 159-166.
  • Zheng, Y. (2010). The discussion of first mover advantage in the Chinese hotel industry. UNLV Theses, Dissertations, Professional Papers, and Capstones, 644.
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İsmail Bakan 0000-0001-8644-8778

Buket Sezer 0000-0002-2060-3330

Erken Görünüm Tarihi 26 Eylül 2023
Yayımlanma Tarihi 29 Eylül 2023
Gönderilme Tarihi 13 Aralık 2022
Kabul Tarihi 6 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Bakan, İ., & Sezer, B. (2023). FİRMALARIN REKABETÇİ POZİSYON ALGILARI İNOVASYON DÜZEYİ ALGILARI ÜZERİNDE FARKLILIK OLUŞTURUR MU? BİR ALAN ARAŞTIRMASI. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 19(3), 561-587. https://doi.org/10.17130/ijmeb.1205644