One of the most critical elements of the economic mindset is perception of competition for individual and society and their attitudes about competition. Theoreticians of liberal economic conception refer to competition as a means of having always positive functions for the economy. With socialist thought has positioned competition outside economic order. Many studies on the Islamic economy position the Islamic economy close to liberal economic understanding. Contrary to popular belief, there are opinions which express that Islamic teachings are close to socialist economic theories. Competition issues in this study, a large part of the population consisting of people of the Islamic faith in Turkey will be discussed in the framework of conservative moral concept. The basic elements of business ethics of those who define themselves as religious/conservative will be examined
Islamic norms Competition Conservative ethics Business ethics Religious employer
İktisadi zihniyetin en kritik unsurlarından birisi de birey ve toplumun rekabet algısı ve rekabet konusundaki tutumlarıdır. Liberal ekonomi anlayışının teorisyenleri rekabeti, ekonomi için daima olumlu işlevlere sahip bir araç olarak ifade etmektedirler. Sosyalist düşünce ise rekabeti ekonomik düzenin dışında konumlandırmıştır. İslam ekonomisi hakkındaki pek çok çalışma, İslam ekonomisini liberal ekonomik anlayışa yakın bir şekilde konumlandırmaktadır. Yaygın kanının aksine, İslam öğretisinin sosyalist ekonomik teorilere yakın olduğunu ifade eden görüşler de mevcuttur. Bu çalışmada rekabet konusu, nüfusunun çok büyük bir kısmını İslam dinine mensup insanların oluşturduğu Türkiye’de, muhafazakâr ahlâk kavramı çerçevesinde ele alınacak olup, kendisini dindar/muhafazakâr olarak tanımlayan kişilerin iş ahlakının temel unsurları irdelenecektir.
İslami normlar Rekabet Muhafazakâr ahlak İş ahlakı Dindar işveren
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |