BibTex RIS Kaynak Göster

APPAREL MANUFACTURING MARKET STRUCTURE AND CONCENTRATION RATIO: A CASE STUDY ON TURKEY’S TOP 500 INDUSTRIAL COMPANIES

Yıl 2016, , 21 - 37, 01.12.2016
https://doi.org/10.17130/ijmeb.20161224223

Öz

The aim of this study CRN CR4 and CR8 , using the Herfindahl-Hirschman Index and the entropy is to analyze the degree of concentration of the Turkish clothing industry. Based on ISIC Rev.3 classification operating in Turkey first among the 500 largest industrial companies and garment manufacturing market, sales revenue of the companies were analyzed. Data set used in the study covers the period 1995-2014. According to the results of CR4 analysis period the concentration was somestimes higher and sometimes lower. According to the analysis concentration ratio CR8, except 2002 and 2003, came always high, especially the global economic crisis has led to the sector move away from the industry’s competitive structure. According to HHI analysis results the degree of concentration of firms operating in the clothing sector have taken place in the range of 468 to 1357, the low concentration levels until 2008, while after 2008 was found the concentration is moderate

Kaynakça

  • Acemoğlu, D., & Linn, J.(2003). Market size in innovation: Theory and evidence from the pharmaceutical industry. National Bureau of Economic Research, w10038.
  • Aktaş, E., & Yurdakul, O. (2001). The analysis of flour mill industry in Turkey. Munich Personal RePec Archive, 1-15.
  • Alüftekin, N., Yüksel, Ö., Taş, A., Çakar, G., & Bayraktar, F. (2012). Küresel krizden çıkışta kümelenme modeli: Tekstil ve hazır giyim sektörü örneği. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 5(10), 1-19.
  • Cortes, B. S. (1998). Trends in industrial concentration in Japan, 1983-92. International Review of Applied Economics, 12(2), 271-281.
  • Çetin, A. C. (2006). Türk tekstil sektörü ve türk tekstil firmalarının etkinlik düzeylerinin belirlenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, 8(2), 255-278.
  • Durukan, T. & Hamurcu, Ç. (2009). Mobil iletişimde pazar yoğunlaşması. Journal of Black Sea Studies, 6(22), 75-86.
  • Fedderke, J., & Szalontai, G. (2009). Industry concentration in South African manufacturing industry: Trends and consequences 1972–96. Economic Modelling, 26(1), 241-250.
  • Grabowski, H. (2002). Patents, innovation and access to new pharmaceuticals. Journal of International Economic Law, 5(4), 849-860.
  • Günalp, B. (2011). Türk imalat endüstrilerinde yoğunlaşma oranlarının belirleyenleri: Bir dinamik panel veri analizi. Sosyoekonomi, 14(14), 23-50.
  • Güneş, M., Köse, A., & Yeldan, E. (1997). Input-output tablosu sektör tasnifine göre Türkiye imalat sanayiinde yoğunlaşma eğilimleri 1985-1993. Ekonomik Yaklasim, 8(26), 33-47.
  • Günlü, A. (2011). Çiğ süt pazarlanmasında süt sanayi işletmelerinde firma yoğunlaşma oranlarının araştırılması: Burdur ili örneği. Kafkas Universitesi Veteriner Fakultesi Dergisi, 17(1), 101-106.
  • Hatırlı, S. A., & Önder, K. (2010). Reel döviz kurundaki değişkenliğin Türkiye’nin tekstil ve konfeksiyon ihracatı üzerine etkisinin araştırılması. Anadolu University Journal of Social Sciences, 10(2), 41-54.
  • Hexter, J. L., & Snow, J. W. (1970). An entropy measure of relative aggregate concentration. Southern Economic Journal, 239-243.
  • http://www.iso.org.tr/Sites/1/content/500-buyuk-liste.html?j=5024132 (Erişim: 10.03.2016)
  • Kaynak, S., & Ari, Y. O. (2011). Türk Otomotiv Sektöründe Yoğunlaşma: Binek ve Hafif Ticari Araçlar Üzerine Bir Uygulama. Ekonomik Yaklaşım, 22(80), 39-58.
  • Koç, A. A., Bölük, G., & Aşçi, S. (2008). Gıda güvenliği ve kalite standartlarının gıda imalat sanayinde yoğunlaşmaya etkisi. Akdeniz University Faculty of Economics & Administrative Sciences Faculty Journal, 8(16), 83-115.
  • Kostakoğlu, S. F. (2015). İnternet servis sağlayıcıları piyasasına yönelik yoğunlaşma analizi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 11(25), 129-140.
  • Levy, R. (1999). The pharmaceutical industry: A discussion of competitive and antitrust issues in an environment of change. DIANE Publishing.
  • Lotfi, F. H., & Fallahnejad, R. (2010). Imprecise Shannon’s entropy and multi attribute decision making. Entropy, 12(1), 53-62.
  • Matsumoto, A., Merlone, U., & Szidarovszky, F. (2012). Some notes on applying the Herfindahl–Hirschman Index. Applied Economics Letters, 19(2), 181-184.
  • Matthes, F. C., Poetzsch, S., & Grashoff, K. (2005). Power generation market concentration in Europe 1996-2005. An empirical analysis. Okoinstitut, Berlin.
  • Nolan, E., Santos, P. & Shi, G. (2012, August). Market concentration and productivity in the United States corn sector: 2002-2009. Annual Meeting, Agricultural and Applied Economics Association, Seattle: Washington
  • Nordas, HK. (2004). The global textile and clothing ındustry post the agreement on textiles and clothing. WTO, Discussion Paper.
  • Parkin, M. (2003). Economics. Sixth Edition, Pearson Education, New York: Addison Wesley World Student Series.
  • Pehlivanoğlu, F. & Tekçe, E. (2013). Türkiye elektrik enerjisi piyasasında Herfindahl- Hirschman ve Crm endeksleri ile yoğunlaşma analizi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 363-385.
  • Polat, Ç. (2007). Yoğunlaşma ve piyasa yapısı ilişkisi çerçevesinde Türk çimento sektörünün yapısal analizi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 97–116.
  • Pryor, F. L. (2002). News from the monopoly front: Changes in industrial concentration, 1992– 1997. Review of Industrial Organization, 20, 183-185.
  • Roberts, P. W. (1999). Product innovation, product–market competition and persistent profitability in the U.S. pharmaceutical industry. Strategic Management Journal, 20, 655–670.
  • Rotwein, E. (1976). Economic concentration and monopoly in Japan - a second view. The Journal of Asian Studies, 36(1), 57-77.
  • Sarıcam, C., Kalaoglu, F. & Polat, S. (2014). Hazır giyim sektörü senaryoları için aktör ı̇lişkilerinin mactor yöntemiyle ı̇ncelenmesi, Tekstil ve Mühendis, 21(93), 24-32.
  • Shannon, C. E. (1948). A mathematical theory of communication. Mathematical Reviews (MathSciNet), MR10, 133e.
  • Silk, A. J. & King, C. (2008). Concentration levels in the US advertising and marketing services industry: Myth vs. Reality. Harvard Business School Marketing Unit Working Paper, (09-044).
  • Sung, N. (2014). Market consentration and competition in OECD mobile telecominications markets. Applied Economics, 46(25), 3037-3048.
  • Şahin, D. (2015). Tekstil sektöründe endüstri-içi ticaretin analizi: Türkiye ve Çin örneği. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 3(1), 1-9.
  • Taru, V. B., & Lawal, H. (2011). Concentration in the north eastern Nigeria’s yam market: A Gini Coefficient Analysis. Agro-Science, 10(2), 49-57.
  • TURKSTAT (2010). Newsletter.
  • TÜİK (2016, Ocak) Dış Ticaret İstatistikleri.
  • TÜİK, NACE (2015). Rev.2 - Altılı Ekonomik Faaliyet Sınıflaması.
  • Ulaş, D., Özer, A., & Koçak, A. (2005). Hazır giyim sektörü için yön haritası: Örnek olay incelemeleri. 10. Ulusal Pazarlama Kongresi-Doğu Akdeniz Üniversitesi.
  • Ünsal, M. E. (2014). Mikro iktisat. 10. Baskı, Ankara: Bigbang Yayınları.
  • Yayar, R., & Çoban, M. N. (2012). ISO 500 firmalarının etkinliklerinin ölçülmesinde veri zarflama analizi yaklaşımı: Dokuma ve giyim eşya sanayi. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2), 165-180.
  • Yolaç, S. (2005). Türk imalat sanayinde yoğunlaşma. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 50, 1088-1100.
  • Yupıng, L. (2010). The concentration ratio of china construction ındustry market. Management and Service Science (MASS) 2010 International Conference, Wuhan, China.

GİYİM EŞYASI İMALATI PİYASA YAPISI VE YOĞUNLAŞMA ORANI: TÜRKİYE’NİN İLK 500 SANAYİ KURULUŞU ÜZERİNE BİR UYGULAMA

Yıl 2016, , 21 - 37, 01.12.2016
https://doi.org/10.17130/ijmeb.20161224223

Öz

Bu çalışmanın amacı CRn CR4 ve CR8 , Herfindahl-Hirschman ve Entropi İndekslerini kullanarak Türk giyim sektöründeki yoğunlaşma düzeyini analiz etmektir. ISIC Rev.3 sınıflaması temel alınarak Türkiye’nin birinci en büyük 500 sanayi kuruluşu arasında yer alan ve giyim eşyaları imalatı piyasasında faaliyet gösteren firmaların satış gelirleri analiz edilmiştir. Çalışmada kullanılan veri seti 1995-2014 yıllarını kapsamaktadır. CR4 analiz sonucuna göre yoğunlaşma kimi dönemlerde düşük kimi dönemlerde yüksek bulunmuştur. CR8 analizine göre yoğunlaşma oranı 2002 ve 2003 yılları dışında hep yüksek çıkmış özellikle küresel ekonomik kriz, sektörün rekabetçi yapıdan uzaklaşmasına neden olmuştur. HHI analiz sonucuna göre ise giyim sektöründe faaliyet gösteren firmaların yoğunlaşma düzeyi 468 ile 1357 aralığında yer almış, 2008 yılına kadar düşük yoğunlaşma düzeyi geçerli iken 2008 yılından sonra ise orta düzey bir yoğunlaşma bulunmuştur.

Kaynakça

  • Acemoğlu, D., & Linn, J.(2003). Market size in innovation: Theory and evidence from the pharmaceutical industry. National Bureau of Economic Research, w10038.
  • Aktaş, E., & Yurdakul, O. (2001). The analysis of flour mill industry in Turkey. Munich Personal RePec Archive, 1-15.
  • Alüftekin, N., Yüksel, Ö., Taş, A., Çakar, G., & Bayraktar, F. (2012). Küresel krizden çıkışta kümelenme modeli: Tekstil ve hazır giyim sektörü örneği. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 5(10), 1-19.
  • Cortes, B. S. (1998). Trends in industrial concentration in Japan, 1983-92. International Review of Applied Economics, 12(2), 271-281.
  • Çetin, A. C. (2006). Türk tekstil sektörü ve türk tekstil firmalarının etkinlik düzeylerinin belirlenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, 8(2), 255-278.
  • Durukan, T. & Hamurcu, Ç. (2009). Mobil iletişimde pazar yoğunlaşması. Journal of Black Sea Studies, 6(22), 75-86.
  • Fedderke, J., & Szalontai, G. (2009). Industry concentration in South African manufacturing industry: Trends and consequences 1972–96. Economic Modelling, 26(1), 241-250.
  • Grabowski, H. (2002). Patents, innovation and access to new pharmaceuticals. Journal of International Economic Law, 5(4), 849-860.
  • Günalp, B. (2011). Türk imalat endüstrilerinde yoğunlaşma oranlarının belirleyenleri: Bir dinamik panel veri analizi. Sosyoekonomi, 14(14), 23-50.
  • Güneş, M., Köse, A., & Yeldan, E. (1997). Input-output tablosu sektör tasnifine göre Türkiye imalat sanayiinde yoğunlaşma eğilimleri 1985-1993. Ekonomik Yaklasim, 8(26), 33-47.
  • Günlü, A. (2011). Çiğ süt pazarlanmasında süt sanayi işletmelerinde firma yoğunlaşma oranlarının araştırılması: Burdur ili örneği. Kafkas Universitesi Veteriner Fakultesi Dergisi, 17(1), 101-106.
  • Hatırlı, S. A., & Önder, K. (2010). Reel döviz kurundaki değişkenliğin Türkiye’nin tekstil ve konfeksiyon ihracatı üzerine etkisinin araştırılması. Anadolu University Journal of Social Sciences, 10(2), 41-54.
  • Hexter, J. L., & Snow, J. W. (1970). An entropy measure of relative aggregate concentration. Southern Economic Journal, 239-243.
  • http://www.iso.org.tr/Sites/1/content/500-buyuk-liste.html?j=5024132 (Erişim: 10.03.2016)
  • Kaynak, S., & Ari, Y. O. (2011). Türk Otomotiv Sektöründe Yoğunlaşma: Binek ve Hafif Ticari Araçlar Üzerine Bir Uygulama. Ekonomik Yaklaşım, 22(80), 39-58.
  • Koç, A. A., Bölük, G., & Aşçi, S. (2008). Gıda güvenliği ve kalite standartlarının gıda imalat sanayinde yoğunlaşmaya etkisi. Akdeniz University Faculty of Economics & Administrative Sciences Faculty Journal, 8(16), 83-115.
  • Kostakoğlu, S. F. (2015). İnternet servis sağlayıcıları piyasasına yönelik yoğunlaşma analizi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 11(25), 129-140.
  • Levy, R. (1999). The pharmaceutical industry: A discussion of competitive and antitrust issues in an environment of change. DIANE Publishing.
  • Lotfi, F. H., & Fallahnejad, R. (2010). Imprecise Shannon’s entropy and multi attribute decision making. Entropy, 12(1), 53-62.
  • Matsumoto, A., Merlone, U., & Szidarovszky, F. (2012). Some notes on applying the Herfindahl–Hirschman Index. Applied Economics Letters, 19(2), 181-184.
  • Matthes, F. C., Poetzsch, S., & Grashoff, K. (2005). Power generation market concentration in Europe 1996-2005. An empirical analysis. Okoinstitut, Berlin.
  • Nolan, E., Santos, P. & Shi, G. (2012, August). Market concentration and productivity in the United States corn sector: 2002-2009. Annual Meeting, Agricultural and Applied Economics Association, Seattle: Washington
  • Nordas, HK. (2004). The global textile and clothing ındustry post the agreement on textiles and clothing. WTO, Discussion Paper.
  • Parkin, M. (2003). Economics. Sixth Edition, Pearson Education, New York: Addison Wesley World Student Series.
  • Pehlivanoğlu, F. & Tekçe, E. (2013). Türkiye elektrik enerjisi piyasasında Herfindahl- Hirschman ve Crm endeksleri ile yoğunlaşma analizi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 363-385.
  • Polat, Ç. (2007). Yoğunlaşma ve piyasa yapısı ilişkisi çerçevesinde Türk çimento sektörünün yapısal analizi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 97–116.
  • Pryor, F. L. (2002). News from the monopoly front: Changes in industrial concentration, 1992– 1997. Review of Industrial Organization, 20, 183-185.
  • Roberts, P. W. (1999). Product innovation, product–market competition and persistent profitability in the U.S. pharmaceutical industry. Strategic Management Journal, 20, 655–670.
  • Rotwein, E. (1976). Economic concentration and monopoly in Japan - a second view. The Journal of Asian Studies, 36(1), 57-77.
  • Sarıcam, C., Kalaoglu, F. & Polat, S. (2014). Hazır giyim sektörü senaryoları için aktör ı̇lişkilerinin mactor yöntemiyle ı̇ncelenmesi, Tekstil ve Mühendis, 21(93), 24-32.
  • Shannon, C. E. (1948). A mathematical theory of communication. Mathematical Reviews (MathSciNet), MR10, 133e.
  • Silk, A. J. & King, C. (2008). Concentration levels in the US advertising and marketing services industry: Myth vs. Reality. Harvard Business School Marketing Unit Working Paper, (09-044).
  • Sung, N. (2014). Market consentration and competition in OECD mobile telecominications markets. Applied Economics, 46(25), 3037-3048.
  • Şahin, D. (2015). Tekstil sektöründe endüstri-içi ticaretin analizi: Türkiye ve Çin örneği. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 3(1), 1-9.
  • Taru, V. B., & Lawal, H. (2011). Concentration in the north eastern Nigeria’s yam market: A Gini Coefficient Analysis. Agro-Science, 10(2), 49-57.
  • TURKSTAT (2010). Newsletter.
  • TÜİK (2016, Ocak) Dış Ticaret İstatistikleri.
  • TÜİK, NACE (2015). Rev.2 - Altılı Ekonomik Faaliyet Sınıflaması.
  • Ulaş, D., Özer, A., & Koçak, A. (2005). Hazır giyim sektörü için yön haritası: Örnek olay incelemeleri. 10. Ulusal Pazarlama Kongresi-Doğu Akdeniz Üniversitesi.
  • Ünsal, M. E. (2014). Mikro iktisat. 10. Baskı, Ankara: Bigbang Yayınları.
  • Yayar, R., & Çoban, M. N. (2012). ISO 500 firmalarının etkinliklerinin ölçülmesinde veri zarflama analizi yaklaşımı: Dokuma ve giyim eşya sanayi. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2), 165-180.
  • Yolaç, S. (2005). Türk imalat sanayinde yoğunlaşma. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 50, 1088-1100.
  • Yupıng, L. (2010). The concentration ratio of china construction ındustry market. Management and Service Science (MASS) 2010 International Conference, Wuhan, China.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Selahattin Kaynak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

APA Kaynak, S. (2016). GİYİM EŞYASI İMALATI PİYASA YAPISI VE YOĞUNLAŞMA ORANI: TÜRKİYE’NİN İLK 500 SANAYİ KURULUŞU ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 12(30), 21-37. https://doi.org/10.17130/ijmeb.20161224223