BibTex RIS Kaynak Göster

INDICATING THE RELATIONSHIP BETWEEN THE BRAND LOYALTY AND CONSUMER TRUST

Yıl 2013, , 239 - 258, 01.05.2013
https://doi.org/10.11122/ijmeb.2013.9.19.345

Öz

The study aims to determine the relationship between brand loyalty and brand trust of consumers, a field work has been carried out with consumers, living in Karabük and Safranbolu, within the context of theoretical informations, got at the end of literature search. The study covered 450 subjects in March and April for the year 2012, but 384 of them is suitable for the stud1 y. The data collected through the questionnaire were analyzed through Statistical parsel programme; percentage, frequency, t Test for independent sample and Anova analysis with sole factor, Tukey test and correlation analysis were used. In conclusion, there is a relationship between brand trust and brand loyalty of consumers participated in the survey. Nevertheless, it is determined that brand trust does not differ according to the demographic variables such as gender, resident zone and income level; brand trust differs with respect to marital ststus, age, spending level, education level, and profession. Besides, brand loyalty does not differ with respect to demographic variables such as gender, resident zone and income level but brand loyalty differs according to marital status, age, spending level, education level and profession

Kaynakça

  • Aksoy, R. (2006). Bir pazarlama değeri olarak güven ve tüketicilerin elektronik pazarlara yönelik güven tutumları. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 79–90.
  • Aktuğlu I. K., & Temel, A. (2006). Tüketiciler markaları nasıl tercih ediyor? Kamu sektörü çalışanlarının giysi markalarını tercihini etkileyen faktörlere yönelik bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, (15), 43–59.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, SPSS uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Anwar, A., Gulzar , A., Sohail, F. & Akram, S. (2011). Impact of brand ımage, trust and affect on consumer brand extensıon attitude: the mediatıng role of brand loyality. International Journal of Economics and Management Sciences, 1(5), 73-79.
  • Bozkurt, İ. (2006). İletişim odaklı pazarlama: tüketiciden müşteri yaratmak. İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
  • Büte, M. (2011). Etik iklim, örgütsel güven ve bireysel performans arasındaki ilişki. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 25(1), 171–192.
  • Bylthe, J. (2001). Pazarlama ilkeleri (Çev. Yavuz Odabaşı). İstanbul: Bilim Teknik Yayın Evi.
  • Çabuk, S. & Demirci O. F. (2008). Marka karakteristikleri ile marka ve üretici firmaya duyulan güven arasındaki ilişkilerin belirlenmesi: Çukurova Üniversitesi ölçeğinde bir araştırma. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1). 103–116.
  • Çifci, S. (2006). Marka ve marka sadakati üniversite öğrencilerinin kot pantolon marka tercihleri ve marka sadakatleri ile ilgili bir araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Demir, Ş. Ş. ve Kozak M. (2011). Turizmde tüketici davranışları modelini oluşturan aşamalar arasındaki ilişki. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22(1), 19–34.
  • Durmaz, Y. & Bahar (Oruç), R. (2011). Tüketicilerin satın alma davranışı üzerine sosyolojik faktörlerin etkisinin incelenmesine yönelik bir çalışma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(37), 60–77.
  • Erbaş, A. (2006). Marka sadakatinin tüketici satın alma davranışına etkileri; ayakkabı sektöründe klasik ayakkabı kullanıcıları üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erciş, A., Yapraklı, Ş. & Can, P. (2009). Güçlü ve güçsüz markalarda marka bilgisi, marka ilişkileri ve satın alma davranışları arasındaki farklılıkların incelenmesi. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, 26(1), 157–190.
  • İlban, M. O., Akkılıç, M. E. & Yılmaz, Ö. (2011). Tüketicilerin beyaz eşya satın alma karar sürecinde marka algılarına yönelik bir araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 63–84.
  • İpar, M. S. (2011). Turizmde destinasyon markalaşması ve İstanbul üzerine bir uygulama. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Jin, S.-A A. & Lee, K. M. (2010). The influence of regulatory fit and ınteractivity on brand satistaction and trust in e-health marketing ınside 3d virtual worlds(second life). Cyberpsychology, Behavior, And Social Networking, 13(6), 673–680.
  • Karafakıoğlu, M. (2005). Pazarlama ilkeleri. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Kaş, L. (2012). Herzberg’in içsel ve dışsal motivasyon etmenleri ile iş görenlerin örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki: Belek’teki beş yıldızlı otel işletmelerinde bir uygulama. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Keskin, H. D. & Yıldız, S. (2010). Tüketicilerin marka tercihinde etkili olan faktörler ile marka imajı’nın marka değeri üzerindeki etkileri: Trabzon örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (27), 239–254.
  • Kurtuldu, H. S. (2008). Markalı ürünleri kullananları kullanmayanlardan ayıran faktörler. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (25), 71–88.
  • Lau, G. T. & Lee, S. H. (1999), Consumer’s trust in a brand and the link to brand loyalty. Journal of Market Focused Management, 4, 341-370.
  • Luk, S. T.K. & Yıp, L. S. C. (2008). The moderator effect of monetary sales promotion of the relationship between brand trust and purchase behaviour. Brand Management, 15(6), 452–464.
  • Matzler, K., Grabner-Krauter, S. & Bıdmon, S. (2008). Risk aversion and brand loyalty: the mediating role of brand trust and brand affect. Journal Of Product And Brand Management. 17(3), 154–162.
  • Mohammad, A. A. S. (2012).The effect of brand trust and perceived value in building brand loyalty. International Research Journal of Finance and Economics, 85. 111-126.
  • Robert Jr., L. P., Dennis, A. R. & Hung, Y. T. C. (2009). Individual swift trust and knowledge-based trust in face-to-face and virtual team members. Journal Of Management Information Systems/Fall, 26(2), 241–279.
  • Sağlam Arı, G. & Tunçay, A. (2010). Yöneticiye duyulan güven ve tükenmişlik arasındaki ilişkiler: Ankara’daki devlet hastanelerinde çalışan idari personel üzerinde bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(4), 113–135.
  • Shergill, G. S. & Li, B. (2005). Internet banking-an empirical ınvestigation of a trust and loyalty model for new zeal and banks. Journal of Internet Commerce, 4 (4), 101- 118.
  • Song, Y., Hur, W., & Kim, M. (2012). Brand trust and affect in the luxury brand- customer relationship. Social Behavior And Personality, 40(2), 331-338
  • Stavkova, J., Stejskal, L. & Toufarova, Z. (2008). Factors influencing consumer behaviour. Agric. Econ–Crech, 54(6), 276–284.
  • Şahin, Ö. (2007). Marka sadakatini etkileyen faktörlerin belirlenmesi ve tüketiciler üzerinde bir uygulama. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Yıldız, O. (2006). Gençliğin markaya duyduğu güven marka sadakati ilişkisinin belirlenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Yılmaz, V. (2005). Tüketici memnuniyeti ve ihtiyaçlarının marka sadakatine etkisi: sigara markasına uygulanması. Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 257- 271.
  • Yousaf U., Zulfıqar R., Aslam M., & Altaf, M. (2012). Studying brand loyalty in the cosmetics industry. LogForum, 8 (4), 327-337.
  • Adrese dayalı nüfus sayısı (2011). Erişim Tarihi: 12.03.2012, http://rapor.tuik.gov.tr Uluslararası Standart Meslek Sınıflaması. Erişim Tarihi: 01.04.2012, http://www.tuik.gov.tr

TÜKETİCİLERİN MARKAYA DUYDUĞU GÜVEN VE MARKA BAĞLILIĞI İLİŞKİSİ

Yıl 2013, , 239 - 258, 01.05.2013
https://doi.org/10.11122/ijmeb.2013.9.19.345

Öz

Tüketicilerin markaya duyduğu güven ve marka bağlılıkları arasındaki ilişkiyi açıklamak amacıyla oluşturulan bu çalışmada, literatür taraması sonucunda oluşturulan kuramsal bilgiler ışığında Karabük İl merkezi ile Safranbolu İlçe merkezinde ikamet eden tüketiciler üzerinde bir alan çalışması gerçekleştirilmiştir. Alan araştırmasında; 2012 yılı Mart ve Nisan aylarında, 450 tüketiciye anket uygulanmış ancak 384 anket kullanılabilir düzeyde bulunmuştur. Elde edilen verilerin analizinde, istatistiksel paket programı aracılığıyla; yüzde, frekans, bağımsız örneklemler için t testi ve tek faktörlü Anova analizi, Tukey testi ve Korelasyon analizleri kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, araştırmaya katılan marka tercih eden tüketicilerin markaya duyduğu güven ve marka bağlılığı arasında ilişkinin olduğu saptanmıştır. Bununla birlikte, tüketicilerin demografik özelliklerinden cinsiyet, ikamet ettiği bölge ve gelir düzeylerine göre markaya duyduğu güvenin farklılaşmadığı görülürken; medeni durum, yaş, harcama düzeyi, eğitim düzeyi ve mesleklerine göre markaya duyduğu güvenin farklılaştığı tespit edilmiştir. Ayrıca, tüketicilerin demografik özelliklerinden cinsiyet, ikamet ettikleri bölge ve gelir düzeyine göre marka bağlılığının farklılaşmadığı görülürken; medeni durum, yaş, harcama düzeyi, eğitim düzeyi ve mesleklerine göre marka bağlılığının farklılaştığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aksoy, R. (2006). Bir pazarlama değeri olarak güven ve tüketicilerin elektronik pazarlara yönelik güven tutumları. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 79–90.
  • Aktuğlu I. K., & Temel, A. (2006). Tüketiciler markaları nasıl tercih ediyor? Kamu sektörü çalışanlarının giysi markalarını tercihini etkileyen faktörlere yönelik bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, (15), 43–59.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, SPSS uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Anwar, A., Gulzar , A., Sohail, F. & Akram, S. (2011). Impact of brand ımage, trust and affect on consumer brand extensıon attitude: the mediatıng role of brand loyality. International Journal of Economics and Management Sciences, 1(5), 73-79.
  • Bozkurt, İ. (2006). İletişim odaklı pazarlama: tüketiciden müşteri yaratmak. İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
  • Büte, M. (2011). Etik iklim, örgütsel güven ve bireysel performans arasındaki ilişki. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 25(1), 171–192.
  • Bylthe, J. (2001). Pazarlama ilkeleri (Çev. Yavuz Odabaşı). İstanbul: Bilim Teknik Yayın Evi.
  • Çabuk, S. & Demirci O. F. (2008). Marka karakteristikleri ile marka ve üretici firmaya duyulan güven arasındaki ilişkilerin belirlenmesi: Çukurova Üniversitesi ölçeğinde bir araştırma. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1). 103–116.
  • Çifci, S. (2006). Marka ve marka sadakati üniversite öğrencilerinin kot pantolon marka tercihleri ve marka sadakatleri ile ilgili bir araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Demir, Ş. Ş. ve Kozak M. (2011). Turizmde tüketici davranışları modelini oluşturan aşamalar arasındaki ilişki. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22(1), 19–34.
  • Durmaz, Y. & Bahar (Oruç), R. (2011). Tüketicilerin satın alma davranışı üzerine sosyolojik faktörlerin etkisinin incelenmesine yönelik bir çalışma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(37), 60–77.
  • Erbaş, A. (2006). Marka sadakatinin tüketici satın alma davranışına etkileri; ayakkabı sektöründe klasik ayakkabı kullanıcıları üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erciş, A., Yapraklı, Ş. & Can, P. (2009). Güçlü ve güçsüz markalarda marka bilgisi, marka ilişkileri ve satın alma davranışları arasındaki farklılıkların incelenmesi. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, 26(1), 157–190.
  • İlban, M. O., Akkılıç, M. E. & Yılmaz, Ö. (2011). Tüketicilerin beyaz eşya satın alma karar sürecinde marka algılarına yönelik bir araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 63–84.
  • İpar, M. S. (2011). Turizmde destinasyon markalaşması ve İstanbul üzerine bir uygulama. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Jin, S.-A A. & Lee, K. M. (2010). The influence of regulatory fit and ınteractivity on brand satistaction and trust in e-health marketing ınside 3d virtual worlds(second life). Cyberpsychology, Behavior, And Social Networking, 13(6), 673–680.
  • Karafakıoğlu, M. (2005). Pazarlama ilkeleri. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Kaş, L. (2012). Herzberg’in içsel ve dışsal motivasyon etmenleri ile iş görenlerin örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki: Belek’teki beş yıldızlı otel işletmelerinde bir uygulama. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Keskin, H. D. & Yıldız, S. (2010). Tüketicilerin marka tercihinde etkili olan faktörler ile marka imajı’nın marka değeri üzerindeki etkileri: Trabzon örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (27), 239–254.
  • Kurtuldu, H. S. (2008). Markalı ürünleri kullananları kullanmayanlardan ayıran faktörler. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (25), 71–88.
  • Lau, G. T. & Lee, S. H. (1999), Consumer’s trust in a brand and the link to brand loyalty. Journal of Market Focused Management, 4, 341-370.
  • Luk, S. T.K. & Yıp, L. S. C. (2008). The moderator effect of monetary sales promotion of the relationship between brand trust and purchase behaviour. Brand Management, 15(6), 452–464.
  • Matzler, K., Grabner-Krauter, S. & Bıdmon, S. (2008). Risk aversion and brand loyalty: the mediating role of brand trust and brand affect. Journal Of Product And Brand Management. 17(3), 154–162.
  • Mohammad, A. A. S. (2012).The effect of brand trust and perceived value in building brand loyalty. International Research Journal of Finance and Economics, 85. 111-126.
  • Robert Jr., L. P., Dennis, A. R. & Hung, Y. T. C. (2009). Individual swift trust and knowledge-based trust in face-to-face and virtual team members. Journal Of Management Information Systems/Fall, 26(2), 241–279.
  • Sağlam Arı, G. & Tunçay, A. (2010). Yöneticiye duyulan güven ve tükenmişlik arasındaki ilişkiler: Ankara’daki devlet hastanelerinde çalışan idari personel üzerinde bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(4), 113–135.
  • Shergill, G. S. & Li, B. (2005). Internet banking-an empirical ınvestigation of a trust and loyalty model for new zeal and banks. Journal of Internet Commerce, 4 (4), 101- 118.
  • Song, Y., Hur, W., & Kim, M. (2012). Brand trust and affect in the luxury brand- customer relationship. Social Behavior And Personality, 40(2), 331-338
  • Stavkova, J., Stejskal, L. & Toufarova, Z. (2008). Factors influencing consumer behaviour. Agric. Econ–Crech, 54(6), 276–284.
  • Şahin, Ö. (2007). Marka sadakatini etkileyen faktörlerin belirlenmesi ve tüketiciler üzerinde bir uygulama. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Yıldız, O. (2006). Gençliğin markaya duyduğu güven marka sadakati ilişkisinin belirlenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Yılmaz, V. (2005). Tüketici memnuniyeti ve ihtiyaçlarının marka sadakatine etkisi: sigara markasına uygulanması. Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 257- 271.
  • Yousaf U., Zulfıqar R., Aslam M., & Altaf, M. (2012). Studying brand loyalty in the cosmetics industry. LogForum, 8 (4), 327-337.
  • Adrese dayalı nüfus sayısı (2011). Erişim Tarihi: 12.03.2012, http://rapor.tuik.gov.tr Uluslararası Standart Meslek Sınıflaması. Erişim Tarihi: 01.04.2012, http://www.tuik.gov.tr
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ahmet Gürbüz Bu kişi benim

Melek Doğan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013

Kaynak Göster

APA Gürbüz, A., & Doğan, M. (2013). TÜKETİCİLERİN MARKAYA DUYDUĞU GÜVEN VE MARKA BAĞLILIĞI İLİŞKİSİ. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 9(19), 239-258. https://doi.org/10.11122/ijmeb.2013.9.19.345

Cited By








Marka İmajının Marka Sadakatine Etkisi Üzerine Bir Araştırma
Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
https://doi.org/10.47129/bartiniibf.1066590