BibTex RIS Kaynak Göster

CONSUMER BEHAVIOR ANALYSIS RELATED TO THE USE OF INTERNET BANKING IN TURKEY

Yıl 2019, Cilt: 15 Sayı: 4, 1236 - 1256, 01.12.2019
https://doi.org/10.17130/ijmeb.2019456407

Öz

The aim of this research is to examine consumer behavior related to internet banking. In this study, it was investigated whether consumer behaviors related to internet banking are different according to gender, age, marital status, educational status, working area and income level. The research was conducted with the participation of 590 people. In the research, the use of internet banking behavior scale. The data were analyzed using frequency, percent, mean, standard deviation, t-test for independent groups and Anova. The results obtained in the research are as follows. It has been determined that the consumer behaviors related to internet banking use differ according to gender and the male participants’ use of internet banking behaviors are significantly higher than female participants. Consumption behavior related to the use of internet banking has been determined not to differ according to age, education, marital status, working area and income status

Kaynakça

  • Aksoy, R. (2018). E-pazarlama. Ankara: Seçkin Kitabevi.
  • Armağan, E. & Temel, E. (2016). Türkiye’de internet bankacılığı kullanımında demografik faktörlerin tüketici algısına etkisi üzerine ampirik bir çalışma. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (14), 411-436.
  • Arslan, T. R. & Kaya, F. (2016). İnternet bankacılığında müşterilerin banka tercihlerine etki eden faktörler: Bolu ilinde kamu çalışanları üzerine bir araştıma. Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 15 (8), 423-449.
  • Barışık, S. & Temel, H. (2007). İnternet bankacılığı kullanımında güvenlik unsurlarının bilinirliği (anket uygulamasına dayalı spss çözümlemesi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 136-160.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2. Baskı, Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Çakmak, A. Ç., Güneşer, M. T. & Terzi, H. (2011). Bankaların müşterilerine sunduğu internet bankacılığı hizmetinin müşteriler tarafından değerlendirilmesi: Karabük şehir merkezinde uygulama. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31 (1), 1-30.
  • Çelik, B. (2018). Elektronik bankacılık nedir? Erişim Tarihi: 01.04.2019, https://www.muhendisbeyinler. net/elektronik-bankacilik-nedir/
  • Gülmez, M. & Kitapçı, O. (2006). İnternet bankacılığı ve müşteri davranışları: Cumhuriyet Üniversitesi akademik ve idari personeline yönelik bir uygulama. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2 (7), 83-100.
  • İlter, B., Saatçıoğlu, Ö. & Kuruoğlu, E. (2009). Who uses internet banking in Turkey and why? European& Mediterranean Conference on IS, 1-18.
  • Kaya, F. & Arslan, T.R. (2015). İnternet bankacılığında müşterilerin banka tercihlerine etki eden faktörler. Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 15 (8), 423-449.
  • Pala, E. & Kartal, B. (2010). Banka müşterilerinin internet bankacılığı ile ilgili tutumlarına yönelik bir pilot araştırma. Celal Bayar Üniversitesi İİBF Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 2 (17), 43-61.
  • Polatoğlu, V. N. & Ekin, S. (2001). An empirical investigation of Turkish consumers’ acceptance of internet banking services. Interneational Journal of Bank Marketing, 19 (4), 156-165.
  • Şıker, P. (2011). Müşterinin internet bankacılığını benimsemelerine yönelik keşifsel bir araştırma. IUYD, 2 (2), 35-50.
  • TBB (2019). Bankalarımız 2018. Erişim Tarihi: 22.05.2019, https://www.tbb.org.tr/Content/Upload/ istatistikiraporlar/ekler/1151/Bankalarimiz2018.pdf
  • TBB (2019). Dijital, İnternet ve Mobil Bankacılık İstatistikleri Aralık 2018 verileri. Erişim Tarihi: 26.05.2019, https://www.tbb.org.tr/Content/Upload/istatistikiraporlar/ekler/1108/Dijital-Internet- Mobil_Bankacilik_Istatistikleri-Aralik_2018.pdf
  • UBAK (2013). 11. Ulaştırma, denizcilik ve haberleşme şurası sonuç bildirgesi. Ankara: UBAK Yayınları No: 1-40.
  • Uzundağ, Ş. (2013). Türkiye’de internet bankacılığının gelişimi ve internet bankacılığına ilişkin tüketici davranışları analizi. (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi), Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Yapraklı, Ş. & Yılmaz, M.K. (2008). İnternet bankacılığı hizmeti kullanıcılarının hizmet kalitesi algılarının tatmin ve bağlılık düzeyleri üzerindeki etkisi. Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 1 (24), 137- 161.
  • Yıldırım, F. (2011). Türkiye’de internet bankacılığı ürünleri üzerine pazar trend analizi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 ( 19 ), 129-141.
  • Yurttadur, M. & Süzen, E. (2016). Türkiye’de banka müşterilerinin internet bankacılığına yaklaşımlarının incelenmesi üzerine bir uygulama. İstanbul Gelişim Üniversitesi Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 1 (8), 9.

TÜRKİYE'DE İNTERNET BANKACILIĞI KULLANIMINA İLİŞKİN TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI ANALİZİ

Yıl 2019, Cilt: 15 Sayı: 4, 1236 - 1256, 01.12.2019
https://doi.org/10.17130/ijmeb.2019456407

Öz

Bu araştırmanın amacı internet bankacılığı kullanımına ilişkin tüketici davranışlarının incelemesidir. Bu amaçla, internet bankacılığı kullanımına ilişkin tüketici davranışlarının cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim durumu, çalışma alanı ve gelir düzeyine göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırma 590 kişinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada internet bankacılığı kullanımı davranışları ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, ortalama, standart sapma, bağımsız gruplar t-testi ve Anova kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlar şu şekildedir: İnternet bankacılığı kullanımına ilişkin tüketici davranışlarının cinsiyete göre farklılaştığı, erkek katılımcıların internet bankacılığı kullanımı davranışlarının kadın katılımcılara göre anlamlı şekilde yüksek olduğu belirlenmiştir. İnternet bankacılığı kullanımına ilişkin tüketici davranışlarının yaş, eğitim, medeni durum, çalışma alanı ve gelir durumuna göre farklılaşmadığı belirlenmiştir

Kaynakça

  • Aksoy, R. (2018). E-pazarlama. Ankara: Seçkin Kitabevi.
  • Armağan, E. & Temel, E. (2016). Türkiye’de internet bankacılığı kullanımında demografik faktörlerin tüketici algısına etkisi üzerine ampirik bir çalışma. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (14), 411-436.
  • Arslan, T. R. & Kaya, F. (2016). İnternet bankacılığında müşterilerin banka tercihlerine etki eden faktörler: Bolu ilinde kamu çalışanları üzerine bir araştıma. Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 15 (8), 423-449.
  • Barışık, S. & Temel, H. (2007). İnternet bankacılığı kullanımında güvenlik unsurlarının bilinirliği (anket uygulamasına dayalı spss çözümlemesi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 136-160.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2. Baskı, Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Çakmak, A. Ç., Güneşer, M. T. & Terzi, H. (2011). Bankaların müşterilerine sunduğu internet bankacılığı hizmetinin müşteriler tarafından değerlendirilmesi: Karabük şehir merkezinde uygulama. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31 (1), 1-30.
  • Çelik, B. (2018). Elektronik bankacılık nedir? Erişim Tarihi: 01.04.2019, https://www.muhendisbeyinler. net/elektronik-bankacilik-nedir/
  • Gülmez, M. & Kitapçı, O. (2006). İnternet bankacılığı ve müşteri davranışları: Cumhuriyet Üniversitesi akademik ve idari personeline yönelik bir uygulama. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2 (7), 83-100.
  • İlter, B., Saatçıoğlu, Ö. & Kuruoğlu, E. (2009). Who uses internet banking in Turkey and why? European& Mediterranean Conference on IS, 1-18.
  • Kaya, F. & Arslan, T.R. (2015). İnternet bankacılığında müşterilerin banka tercihlerine etki eden faktörler. Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 15 (8), 423-449.
  • Pala, E. & Kartal, B. (2010). Banka müşterilerinin internet bankacılığı ile ilgili tutumlarına yönelik bir pilot araştırma. Celal Bayar Üniversitesi İİBF Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 2 (17), 43-61.
  • Polatoğlu, V. N. & Ekin, S. (2001). An empirical investigation of Turkish consumers’ acceptance of internet banking services. Interneational Journal of Bank Marketing, 19 (4), 156-165.
  • Şıker, P. (2011). Müşterinin internet bankacılığını benimsemelerine yönelik keşifsel bir araştırma. IUYD, 2 (2), 35-50.
  • TBB (2019). Bankalarımız 2018. Erişim Tarihi: 22.05.2019, https://www.tbb.org.tr/Content/Upload/ istatistikiraporlar/ekler/1151/Bankalarimiz2018.pdf
  • TBB (2019). Dijital, İnternet ve Mobil Bankacılık İstatistikleri Aralık 2018 verileri. Erişim Tarihi: 26.05.2019, https://www.tbb.org.tr/Content/Upload/istatistikiraporlar/ekler/1108/Dijital-Internet- Mobil_Bankacilik_Istatistikleri-Aralik_2018.pdf
  • UBAK (2013). 11. Ulaştırma, denizcilik ve haberleşme şurası sonuç bildirgesi. Ankara: UBAK Yayınları No: 1-40.
  • Uzundağ, Ş. (2013). Türkiye’de internet bankacılığının gelişimi ve internet bankacılığına ilişkin tüketici davranışları analizi. (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi), Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Yapraklı, Ş. & Yılmaz, M.K. (2008). İnternet bankacılığı hizmeti kullanıcılarının hizmet kalitesi algılarının tatmin ve bağlılık düzeyleri üzerindeki etkisi. Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 1 (24), 137- 161.
  • Yıldırım, F. (2011). Türkiye’de internet bankacılığı ürünleri üzerine pazar trend analizi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 ( 19 ), 129-141.
  • Yurttadur, M. & Süzen, E. (2016). Türkiye’de banka müşterilerinin internet bankacılığına yaklaşımlarının incelenmesi üzerine bir uygulama. İstanbul Gelişim Üniversitesi Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 1 (8), 9.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Çağla Nur Özyurt Kaya Bu kişi benim

Ramazan Aksoy Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 15 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Özyurt Kaya, Ç. N., & Aksoy, R. (2019). TÜRKİYE’DE İNTERNET BANKACILIĞI KULLANIMINA İLİŞKİN TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI ANALİZİ. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 15(4), 1236-1256. https://doi.org/10.17130/ijmeb.2019456407