The aim of this research is to examine consumer behavior related to internet banking. In this study, it was investigated whether consumer behaviors related to internet banking are different according to gender, age, marital status, educational status, working area and income level. The research was conducted with the participation of 590 people. In the research, the use of internet banking behavior scale. The data were analyzed using frequency, percent, mean, standard deviation, t-test for independent groups and Anova. The results obtained in the research are as follows. It has been determined that the consumer behaviors related to internet banking use differ according to gender and the male participants’ use of internet banking behaviors are significantly higher than female participants. Consumption behavior related to the use of internet banking has been determined not to differ according to age, education, marital status, working area and income status
Bu araştırmanın amacı internet bankacılığı kullanımına ilişkin tüketici davranışlarının incelemesidir. Bu amaçla, internet bankacılığı kullanımına ilişkin tüketici davranışlarının cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim durumu, çalışma alanı ve gelir düzeyine göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırma 590 kişinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada internet bankacılığı kullanımı davranışları ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, ortalama, standart sapma, bağımsız gruplar t-testi ve Anova kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlar şu şekildedir: İnternet bankacılığı kullanımına ilişkin tüketici davranışlarının cinsiyete göre farklılaştığı, erkek katılımcıların internet bankacılığı kullanımı davranışlarının kadın katılımcılara göre anlamlı şekilde yüksek olduğu belirlenmiştir. İnternet bankacılığı kullanımına ilişkin tüketici davranışlarının yaş, eğitim, medeni durum, çalışma alanı ve gelir durumuna göre farklılaşmadığı belirlenmiştir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 15 Sayı: 4 |