BibTex RIS Kaynak Göster

EMOTIONAL LABOR: A CONTENT ANALYSIS ON PRE-SCHOOL TEACHERS

Yıl 2018, Cilt: 14 Sayı: 4, 1167 - 1181, 01.09.2018
https://doi.org/10.17130/ijmeb.2018445675

Öz

In today’s conditions, human element has become an indispensable actor of working life. This is an unquestionable truth. Because, employees provide the success and sustainability of institutions. Therefore, the managers should now adopt the understanding that “I can be successful in any circumstance, that I can grasp the pleasantness of the employee”. One of the concepts emerging as the product of this understanding is “emotional labor”. The opinions of pre-school teachers, who are a very demanding profession, about emotional labor are evaluated in this study. In this context, a deep interview has been conducted with 16 teachers working in a pre-school educational institution in Ankara. The data has been subjected to content analysis. Preschool teachers’ views on emotional labor have examined under the categories of “emotion management, emotional contradiction, behavior patterns, role playing, emotion suppression, reality in behavior, positive impression”

Kaynakça

  • Akçay, C., & Çoruk, A. (2012). Çalışma yaşamında duygular ve yönetimi: Kavramsal bir inceleme. Eğitimde Politika Analizi Dergisi, 1(1), 3-25.
  • Ashforth, B. E., & Humphrey, R. H. (1993). Emotional labor in service roles: The influence of identity. Academy of Management Review, 18(1), 88-115.
  • Aslan, Ş., & Çaldağ, M. A. (2011). Duygusal emek davranışları. İçinde Ö. Yeniçeri, Y. Demirel (ed.), Yönetimde birey ve örgüt odaklı davranışlar. Bursa: Ekin Basım Yayın.
  • Barutçugil, İ. (2002). Organizasyonlarda duyguların yönetimi. Birinci Baskı, İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Basım, H. N., & Beğenirbaş, M. (2012). Çalışma yaşamında duygusal emek: Bir ölçek uyarlama çalışması. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 77-90.
  • Brotheridge, C. M., & Grandey, A. A. (2002). Emotional labor and burnout: Comparing two perspectives of people work. Journal of Vocational Behavior, 60(1), 17-39.
  • Chu, K. H. L. (2002). The effects of emotional labor on employee work outcomes (Doctoral Dissertation). Virginia Polytechnic Institute and State University.
  • Chu, K. H. L. & Murrmann, S. K. (2006). Development and validation of the hospitality emotional labor scale. Tourism Management, 27(6), 1181-1191.
  • Gabriel, A. S., Cheshin, A., Moran, C. M., & Van Kleef, G. A. (2016). Enhancing emotional performance and customer service through human resources practices: A systems perspective. Human Resource Management Review, 26(1), 14-24.
  • Grandey, A. A. (2000). Emotional regulation in the workplace: A new way to conceptualize emotional labor. Journal of Occupational Health Psychology, 5(1), 95-110.
  • Güngör, M. (2009). Duygusal emek kavramı: Süreci ve sonuçları. Kamu-İş Dergisi, 11(1), 167-182.
  • Hochschild, A. R. (1979). Emotion work, feeling rules, and social structure. American Journal of Sociology, 85(3), 551-575.
  • Hochschild, A. R. (1983). The managed heart: commercialization of human feeling. Twentieth Anniversary Edition With a New Afterword, Berkeley: University of California Press.
  • Johnson, B., & Christensen L. (2004). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
  • Kart, E. (2011). Bir duygu yönetimi süreci olarak duygusal emeğin çalışanlar üzerindeki etkisi. Çalışma ve Toplum, 3(30), 215-230.
  • Krueger, R. (2000). A focus groups: A practical guide for applied research. Thousand Oakz, CA: Sage Publications.
  • Kothari, C. R. (2004). Research methodology: Methods and techniques. New Age International (P) Limited, New Delhi: Publishers (India).
  • Kuzel, A. J. (1992). Sampling in qualitative inquiry. In B. F. Crabtrree, W. L. Miller (Eds.), Doing qualitative research (pp. 33-45). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Langford, B. E., Schoenfeld, G., & Izzo, G. (2002). Nominal grouping sessions vs. Focus groups. Qualitative Market Research: An International Journal, 5(1), 58-70.
  • Morgan, D. L. (1997). Focus groups as qualitative research. Qualitative research methods series. 16. Thousand Oaks. CA: Sage Publications.
  • Morris, J. A., & Feldman, D. C. (1996). The dimensions, antecedents, and consequences of emotional labor. Academy of Management Review, 21(4), 986-1010.
  • Oral, A. G. L., & Köse, S. (2011). Hekimlerin duygusal emek kullanımı ile iş doyumu ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkiler üzerinde bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2).
  • Özkan, G. (2011). Duygusal emek gerektiren mesleklerde örgütsel iletişim doyumunun duygusal emeğe bağlı iş doyumuna etkisi: Çağrı merkezlerinde bir uygulama örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özkaplan, N. (2009). Duygusal emek ve kadın işi/erkek işi. Çalışma ve Toplum, 2(21), 15-23.
  • Robbins, S.P., & Langton, N. (2005). Fundamenals of organizational behaviour. İkinci Kanada Baskısı, Toronto: Pearson Prentice Hall. Toronto/U.S.A.
  • Seçer, H. Ş. (2005). Çalışma yaşamında duygular ve duygusal emek: Sosyoloji, psikoloji ve örgüt teorisi açısından bir değerlendirme. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 50.
  • Seçer, H. Ş. (2012). Duygusal emek: Teorik yaklaşımlar, işleyiş ve sonuçları. İçinde A. Keser, G. Yılmaz, S. Yürür (ed.), Çalışma yaşamında davranış: Güncel yaklaşımlar. 2. Baskı, Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Topateş, H., & Kalfa, A. (2009). Yeni çalışma ilişkileri bağlamında örgütsel yurttaşlık ve duygusal emek. Uluslararası Sosyal Haklar Sempozyumu Bildiriler. Ankara: Belediye- İş Sendikası Yayını, 423-431.
  • Töremen, F., & Çankaya, İ. (2008). Yönetimde etkili bir yaklaşım: Duygu yönetimi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 1(1).
  • Wharton, A. S. (2009). The sociology of emotional labor. Annual Review of Sociology, 35, 147-165.
  • Wolkwitz, C. (2006). Bodies at work. London: Sage Publications.
  • Yang, F. H., & Chang, C. C. (2008). Emotional labour, job satisfaction and organizational commitment amongst clinical nurses: A questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies, 45(6), 879-887.
  • Yıldız, F. Z. (2017). Duygusal emek ve yabancılaşma ilişkisi: Kabin memurları örneği (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.

DUYGUSAL EMEK: OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİ ÜZERİNE BİR İÇERİK ANALİZİ

Yıl 2018, Cilt: 14 Sayı: 4, 1167 - 1181, 01.09.2018
https://doi.org/10.17130/ijmeb.2018445675

Öz

Günümüz koşullarında insan unsurunun çalışma yaşamının vazgeçilmez aktörü olduğu tartışmasız bir gerçek haline gelmiştir. Kurumların başarıları ve sürdürülebilirliği artık çalışanların elindedir. Dolayısıyla, kurum yöneticileri de artık “her koşulda başarılı olabilirim yeter ki çalışanımı hoş tutmasını bileyim” anlayışını benimsemelidir. Gelinen bu noktada yönetici-çalışan ilişkilerinin sonucu olarak ortaya çıkan kavramlardan biri de “duygusal emek” tir. Duygusal emek konusunu inceleyen bu çalışma da, fiili anlamda çok emek isteyen bir meslek olan okul öncesi öğretmenlerinin duygusal anlamda emek hakkındaki görüşlerini değerlendirmek amaçlanmıştır. Bu bağlamda, Ankara da bulunan bir okul öncesi eğitim kamu kurumunda görev yapan 16 öğretmene derinlikli mülakat uygulanmıştır. Mülakat sonucu elde edilene verilere içerik analizi yapılmıştır. Okul öncesi öğretmenlerin duygusal emeğe yönelik görüşleri “duygu yönetimi, duygusal çelişki, davranış kalıpları, rol oynama, duyguların bastırılması, davranışta gerçeklik, olumlu izlenim” kategorileri altında incelenmiştir.

Kaynakça

  • Akçay, C., & Çoruk, A. (2012). Çalışma yaşamında duygular ve yönetimi: Kavramsal bir inceleme. Eğitimde Politika Analizi Dergisi, 1(1), 3-25.
  • Ashforth, B. E., & Humphrey, R. H. (1993). Emotional labor in service roles: The influence of identity. Academy of Management Review, 18(1), 88-115.
  • Aslan, Ş., & Çaldağ, M. A. (2011). Duygusal emek davranışları. İçinde Ö. Yeniçeri, Y. Demirel (ed.), Yönetimde birey ve örgüt odaklı davranışlar. Bursa: Ekin Basım Yayın.
  • Barutçugil, İ. (2002). Organizasyonlarda duyguların yönetimi. Birinci Baskı, İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Basım, H. N., & Beğenirbaş, M. (2012). Çalışma yaşamında duygusal emek: Bir ölçek uyarlama çalışması. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 77-90.
  • Brotheridge, C. M., & Grandey, A. A. (2002). Emotional labor and burnout: Comparing two perspectives of people work. Journal of Vocational Behavior, 60(1), 17-39.
  • Chu, K. H. L. (2002). The effects of emotional labor on employee work outcomes (Doctoral Dissertation). Virginia Polytechnic Institute and State University.
  • Chu, K. H. L. & Murrmann, S. K. (2006). Development and validation of the hospitality emotional labor scale. Tourism Management, 27(6), 1181-1191.
  • Gabriel, A. S., Cheshin, A., Moran, C. M., & Van Kleef, G. A. (2016). Enhancing emotional performance and customer service through human resources practices: A systems perspective. Human Resource Management Review, 26(1), 14-24.
  • Grandey, A. A. (2000). Emotional regulation in the workplace: A new way to conceptualize emotional labor. Journal of Occupational Health Psychology, 5(1), 95-110.
  • Güngör, M. (2009). Duygusal emek kavramı: Süreci ve sonuçları. Kamu-İş Dergisi, 11(1), 167-182.
  • Hochschild, A. R. (1979). Emotion work, feeling rules, and social structure. American Journal of Sociology, 85(3), 551-575.
  • Hochschild, A. R. (1983). The managed heart: commercialization of human feeling. Twentieth Anniversary Edition With a New Afterword, Berkeley: University of California Press.
  • Johnson, B., & Christensen L. (2004). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
  • Kart, E. (2011). Bir duygu yönetimi süreci olarak duygusal emeğin çalışanlar üzerindeki etkisi. Çalışma ve Toplum, 3(30), 215-230.
  • Krueger, R. (2000). A focus groups: A practical guide for applied research. Thousand Oakz, CA: Sage Publications.
  • Kothari, C. R. (2004). Research methodology: Methods and techniques. New Age International (P) Limited, New Delhi: Publishers (India).
  • Kuzel, A. J. (1992). Sampling in qualitative inquiry. In B. F. Crabtrree, W. L. Miller (Eds.), Doing qualitative research (pp. 33-45). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Langford, B. E., Schoenfeld, G., & Izzo, G. (2002). Nominal grouping sessions vs. Focus groups. Qualitative Market Research: An International Journal, 5(1), 58-70.
  • Morgan, D. L. (1997). Focus groups as qualitative research. Qualitative research methods series. 16. Thousand Oaks. CA: Sage Publications.
  • Morris, J. A., & Feldman, D. C. (1996). The dimensions, antecedents, and consequences of emotional labor. Academy of Management Review, 21(4), 986-1010.
  • Oral, A. G. L., & Köse, S. (2011). Hekimlerin duygusal emek kullanımı ile iş doyumu ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkiler üzerinde bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2).
  • Özkan, G. (2011). Duygusal emek gerektiren mesleklerde örgütsel iletişim doyumunun duygusal emeğe bağlı iş doyumuna etkisi: Çağrı merkezlerinde bir uygulama örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özkaplan, N. (2009). Duygusal emek ve kadın işi/erkek işi. Çalışma ve Toplum, 2(21), 15-23.
  • Robbins, S.P., & Langton, N. (2005). Fundamenals of organizational behaviour. İkinci Kanada Baskısı, Toronto: Pearson Prentice Hall. Toronto/U.S.A.
  • Seçer, H. Ş. (2005). Çalışma yaşamında duygular ve duygusal emek: Sosyoloji, psikoloji ve örgüt teorisi açısından bir değerlendirme. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 50.
  • Seçer, H. Ş. (2012). Duygusal emek: Teorik yaklaşımlar, işleyiş ve sonuçları. İçinde A. Keser, G. Yılmaz, S. Yürür (ed.), Çalışma yaşamında davranış: Güncel yaklaşımlar. 2. Baskı, Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Topateş, H., & Kalfa, A. (2009). Yeni çalışma ilişkileri bağlamında örgütsel yurttaşlık ve duygusal emek. Uluslararası Sosyal Haklar Sempozyumu Bildiriler. Ankara: Belediye- İş Sendikası Yayını, 423-431.
  • Töremen, F., & Çankaya, İ. (2008). Yönetimde etkili bir yaklaşım: Duygu yönetimi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 1(1).
  • Wharton, A. S. (2009). The sociology of emotional labor. Annual Review of Sociology, 35, 147-165.
  • Wolkwitz, C. (2006). Bodies at work. London: Sage Publications.
  • Yang, F. H., & Chang, C. C. (2008). Emotional labour, job satisfaction and organizational commitment amongst clinical nurses: A questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies, 45(6), 879-887.
  • Yıldız, F. Z. (2017). Duygusal emek ve yabancılaşma ilişkisi: Kabin memurları örneği (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Halime Göktaş Kulualp Bu kişi benim

Ömer Sarı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Göktaş Kulualp, H., & Sarı, Ö. (2018). DUYGUSAL EMEK: OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİ ÜZERİNE BİR İÇERİK ANALİZİ. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 14(4), 1167-1181. https://doi.org/10.17130/ijmeb.2018445675