Brand equity is a valuable and intangible phenomenon which gains favor to the establishments. Most of the establishments desire to have a high ordered brand to minimise the possible product failure and spread out their brand. On the other hand, thanks to the high ordered brand equity by having benefits of their former usages, the consumers can make their next purschase with an inner peace. Brand experience and hedonic feelings of the consumers may be leading in arising a high ordered brand equity. Besides, influential advertising campaigns give shape to the perception of the brand quality and influence the consumer. With this study it is aimed to research brand awareness, perceived quality, brand loyalty and hedonic feelings of brand experience and perceived advertising expenses. According to the results of the analysis carried out, brand experinces effects hedonic feelings and brand awareness. Besides, hedonic feelins effects brand loyalty
Consumer Behaviors Brand Equity Hedonic Emotions Perceived Advertising Spendings
Marka değeri işletmelere birçok fayda sağlayan değerli ve soyut bir olgudur. Çoğu işletme, muhtemel ürün başarısızlığını azaltmak ve markasını yaymak için yüksek değere sahip bir markasının olmasını istemektedir. Tüketiciler ise geçmiş kullanımlarından elde ettikleri fayda ile oluşturdukları yüksek marka değeri sayesinde sonraki satın alımlarını güven içerisinde gerçekleştirmektedir. Yüksek marka değerinin oluşmasında ise marka deneyimi ve tüketicinin hedonik duyguları yönlendirici olabilmektedir. Ayrıca, etkili reklam kampanyaları markanın kalite algısını şekillendirmekte ve tüketiciyi etkilemektedir. Araştırmada marka deneyimi ve algılanan reklam harcamalarının, marka farkındalığı, algılanan kalite, marka bağlılığı ve henonik duygulara etkisini araştırmak amaçlanmıştır. Yapılan analizler sonucunda modelin saha ve sektör açısından uygun olduğu, marka deneyiminin marka farkındalığı ve hedonik duyguları etkilediği, hedonik duygularında marka bağlılığı üzerinde etkisi olduğu belirlenmiştir.
Tüketici Davranışları Marka Değeri Hedonik Tüketim Algılanan Reklam Harcamaları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 12 Sayı: 30 |