BibTex RIS Kaynak Göster

COMPABILITY TO INTERNATIONAL EDUCATION STANDARD 2 CONTENT OF PROFESSIONAL ACCOUNTING EDUCATION PROGRAM: A CASE OF SAKARYA UNIVERSITY

Yıl 2016, ICAFR 16 Özel Sayısı, 319 - 338, 01.10.2016

Öz

Today Accounting Standarts have been used in most countries as a result of globalization. Besides this, it has been reasoned that global education standarts should be developed also in accounting education and accounting class which is given should be done within the scope of these standarts. The International Accoutin Education Standarts which was formed for this goal has developed standarts about various subjects in accounting education. In this research, the accounting education given in the Business, Political Science and Law Faculties. Sakarya University was observed within the scope of International Accounting Education Standarts. The faculties of Business Management faculty, Economy, Political Sciences and Law which have the legal right to give 'Independent Accountant and Financial Advisor Certificate' for those to work professional were participated in the research.The 13 departments of Sakarya University which have the right to take this certificate were investigated in terms of UMES 2 standart. As a result, among the 13 departments, it was concluded that BUsiness Management Department has the most proper education curriculum for the standarts.

Kaynakça

  • Alkan, G. (2015). İşletmelerin Önlisans Muhasebe Eğitiminden Beklentileri: İzmir’de Bir Araştırma. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 17(1), 137-158.
  • Çubukçu, S. (2012). Uluslararası Muhasebe Eğitimi Standartları Komitesi Düzenlemeleri Çerçevesinde Etik Eğitimine İlişkin Durum Analizi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 12(1). 103-116.
  • Çalıyurt, K.T. (2007). Accounting Ethics Education in Turkish Public Universities. Social Responsibility Journal. 3(4). 74-80.
  • Daştan, A. ve U.Bellikli. (2016). Türkiye’de Muhasebe Eğitiminin “IEPS 2: Muhasebe Meslek Mensupları için Bilgi Teknolojileri” Kapsamında Değerlendirilmesi. TİSK Akademi.11 (21).173-193.
  • Gürdal, K. ve Doğan, M. (2014). Muhasebe Stajyerlerinin Profili Üzerine Bir Araştırma. Muhasebe ve Denetime Bakış, 13(41), 1-16.
  • Hacırüstemoğlu, R. (2009). Türkiye’de Muhasebe Eğitimi İçin On Yıllık Hedefler. MÖDAV, 3, 19-31.
  • Hacıhasanoğlu, T., Karaca, N. ve Ş.D.Demirci. (2012). Lisans Düzeyinde Verilen Muhasebe Eğitiminin Uluslararası Eğitim Standartları Açısından Değerlendirilmesi: Devlet Üniversitelerinde Araştırma. 1.International Symposium on Accounting and Finance. Gaziantep/Türkiye. 31 Mayıs-2 Haziran.
  • International Education Standart 2: Content Of Professional Accounting Education Programs (2005). International Federation of Accountants. www.ifac.org . Erişim Tarihi: 10 Mart 2016.
  • International Federation of Accountants, www.ifac.org. Erişim Tarihi: 11.04.2016
  • Kaplanoğlu, E. (2014). Muhasebe Stajyerlerinin Meslek Mensuplarından Ve Meslek Örgütlerinden Beklentileri: Manisa İli Araştırması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28(4), 265-284.
  • Needles Jr, B.E. (2008). International Education Standards (IES): Issues of Implementation A Report on the Third IAAER Globalization Roundtable, Accounting Education, 17(1),69-79, DOI: 10.1080/09639280802095206
  • Needles Jr, B. E. (2010) Accounting Education: The Impact of Globalization, Accounting Education, 19(6), 601-605, DOI: 10.1080/09639284.2010.501578
  • Özbirecikli, M. (2007). Ana Hatlarıyla IFAC Muhasebeci Eğitimi Standartları, MUFAD. 2007 Ocak. 73-80.
  • The International Accounting Education Standards Board, www.iaesb.org . Erişim Tarihi: 11.04.2016
  • Sakarya Üniversitesi Elektronik Bilgi Sistemi, www.ebs.sakarya.edu.tr ,Erişim Tarihi: 20.03.2016
  • Saville, H. (2007) International Education Standards for Professional Accountants (IESs), Accounting Education, 16(1), 107-113, DOI: 10.1080/09639280601180829
  • St. Pierre, K., Wilson, R.,Ravenscroft, S.,Rebele, J.(2009). The Role Of Accounting Education Research İn Our Discipline-An Editorial. Issues in Accounting Education. 24(2), 123-130.
  • Subaşı, Ş. ve Erol Fidan, M. (2015). Muhasebe Meslek Mensubu Adaylarının Etik Eğitimi Görüşleri. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 17(3), 667–700.
  • Uyar, S. (2008). Uluslararası Eğitim Standartları (IES) ve Akdeniz Üniversitesi’nde Muhasebe Eğitimi. MÖDAV. 2008/1. 79-107.
  • Zaif, F ve Ayanoğlu, Y. (2007). Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 9(1), 115–136.
  • Sayılı Serbest Muhasebeci Malî Müşavirlik Ve Yeminli Malî Müşavirlik Kanunu (1989). Resmi Gazete: 20194. 01/06/1989.
  • Sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik Ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun (2008). Resmi Gazete: 26948. 10/07/2008.

ULUSLARARASI MUHASEBE EĞİTİM STANDARDI 2 MUHASEBE EĞİTİM PROGRAMLARININ İÇERİĞİNE UYUM: SAKARYA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2016, ICAFR 16 Özel Sayısı, 319 - 338, 01.10.2016

Öz

Küreselleşmenin neticesinde ortaya çıkan muhasebe standartları günümüzde pek çok ülkede kullanılmaktadır. Bunun yanı sıra muhasebe eğitiminde de küresel eğitim standartlarının geliştirilmesi ve verilen muhasebe eğitiminin de küresel düzeyde bu standartlar çerçevesinde yapılmasına kanaat getirilmiştir. Bu amaçla oluşturulan Uluslararası Muhasebe Eğitim Standartları UMESı çeşitli konularda muhasebe eğitiminde standartlar geliştirmiştir. Yapılan bu çalışma Sakarya Üniversitesinde İşletme, Siyasal Bilgiler ve Hukuk Fakültelerinde verilen muhasebe eğitiminin Uluslararası Muhasebe Eğitim Standartları kapsamında incelenmesine yer verilmiştir. Çalışmada Türkiye’de muhasebecilik mesleğini profesyonel düzeyde yapmak için gerekli olan Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik SMMM belgesini kanunen alma hakkı bulunan İşletme, İktisat, Siyasal Bilgiler ve Hukuk Fakültesinde bulunan bölümler çalışmaya konu edilmiştir. Çalışmada Sakarya Üniversitesi’nde belge almaya hakkı bulunan 13 bölüm UMES 2 standardı kapsamında incelenmiştir. Sonuç olarak 13 bölüm arasında standarda en uygun ders müfredatına sahip olan bölümün İşletme Bölümü olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Alkan, G. (2015). İşletmelerin Önlisans Muhasebe Eğitiminden Beklentileri: İzmir’de Bir Araştırma. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 17(1), 137-158.
  • Çubukçu, S. (2012). Uluslararası Muhasebe Eğitimi Standartları Komitesi Düzenlemeleri Çerçevesinde Etik Eğitimine İlişkin Durum Analizi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 12(1). 103-116.
  • Çalıyurt, K.T. (2007). Accounting Ethics Education in Turkish Public Universities. Social Responsibility Journal. 3(4). 74-80.
  • Daştan, A. ve U.Bellikli. (2016). Türkiye’de Muhasebe Eğitiminin “IEPS 2: Muhasebe Meslek Mensupları için Bilgi Teknolojileri” Kapsamında Değerlendirilmesi. TİSK Akademi.11 (21).173-193.
  • Gürdal, K. ve Doğan, M. (2014). Muhasebe Stajyerlerinin Profili Üzerine Bir Araştırma. Muhasebe ve Denetime Bakış, 13(41), 1-16.
  • Hacırüstemoğlu, R. (2009). Türkiye’de Muhasebe Eğitimi İçin On Yıllık Hedefler. MÖDAV, 3, 19-31.
  • Hacıhasanoğlu, T., Karaca, N. ve Ş.D.Demirci. (2012). Lisans Düzeyinde Verilen Muhasebe Eğitiminin Uluslararası Eğitim Standartları Açısından Değerlendirilmesi: Devlet Üniversitelerinde Araştırma. 1.International Symposium on Accounting and Finance. Gaziantep/Türkiye. 31 Mayıs-2 Haziran.
  • International Education Standart 2: Content Of Professional Accounting Education Programs (2005). International Federation of Accountants. www.ifac.org . Erişim Tarihi: 10 Mart 2016.
  • International Federation of Accountants, www.ifac.org. Erişim Tarihi: 11.04.2016
  • Kaplanoğlu, E. (2014). Muhasebe Stajyerlerinin Meslek Mensuplarından Ve Meslek Örgütlerinden Beklentileri: Manisa İli Araştırması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28(4), 265-284.
  • Needles Jr, B.E. (2008). International Education Standards (IES): Issues of Implementation A Report on the Third IAAER Globalization Roundtable, Accounting Education, 17(1),69-79, DOI: 10.1080/09639280802095206
  • Needles Jr, B. E. (2010) Accounting Education: The Impact of Globalization, Accounting Education, 19(6), 601-605, DOI: 10.1080/09639284.2010.501578
  • Özbirecikli, M. (2007). Ana Hatlarıyla IFAC Muhasebeci Eğitimi Standartları, MUFAD. 2007 Ocak. 73-80.
  • The International Accounting Education Standards Board, www.iaesb.org . Erişim Tarihi: 11.04.2016
  • Sakarya Üniversitesi Elektronik Bilgi Sistemi, www.ebs.sakarya.edu.tr ,Erişim Tarihi: 20.03.2016
  • Saville, H. (2007) International Education Standards for Professional Accountants (IESs), Accounting Education, 16(1), 107-113, DOI: 10.1080/09639280601180829
  • St. Pierre, K., Wilson, R.,Ravenscroft, S.,Rebele, J.(2009). The Role Of Accounting Education Research İn Our Discipline-An Editorial. Issues in Accounting Education. 24(2), 123-130.
  • Subaşı, Ş. ve Erol Fidan, M. (2015). Muhasebe Meslek Mensubu Adaylarının Etik Eğitimi Görüşleri. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 17(3), 667–700.
  • Uyar, S. (2008). Uluslararası Eğitim Standartları (IES) ve Akdeniz Üniversitesi’nde Muhasebe Eğitimi. MÖDAV. 2008/1. 79-107.
  • Zaif, F ve Ayanoğlu, Y. (2007). Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 9(1), 115–136.
  • Sayılı Serbest Muhasebeci Malî Müşavirlik Ve Yeminli Malî Müşavirlik Kanunu (1989). Resmi Gazete: 20194. 01/06/1989.
  • Sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik Ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun (2008). Resmi Gazete: 26948. 10/07/2008.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ahmet Vecdi Can Bu kişi benim

Şuayyip Doğuş Demirci

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 ICAFR 16 Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Can, A. V., & Demirci, Ş. D. (2016). ULUSLARARASI MUHASEBE EĞİTİM STANDARDI 2 MUHASEBE EĞİTİM PROGRAMLARININ İÇERİĞİNE UYUM: SAKARYA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 12(12), 319-338.