BibTex RIS Kaynak Göster

RESEARCHING THE BEHAVIOURS OF THE UNIVERSITY STUDENTS REGARDING SOCIAL NETWORKING BY TECHNOLOGY ACCEPTANCE MODEL

Yıl 2016, Cilt: 12 Sayı: 27, 67 - 82, 01.01.2016
https://doi.org/10.17130/10.17130/ijmeb.2016.12.27.962

Öz

By this study it is aimed to find out the attitudes regarding social networking and the factors affect the behaviours of the university students by the help of Technology Acceptance Model TAM . To this end a survey conducted to 354 students attending Eskisehir Osmangazi University in April 2015. Structural Equation Model SEM used for the analyse of the data in order to reveal the relationship of the attitudes of university students regarding social networking and to evalaute the harmony of the model. As the result of the analyse of Structural Equation Model it is concluded that the perceived usefulness and perceived ease of use positively affect the attitude towards behaviour, the attitude towards behavior positively affects the intention towards behaviour and the intention towards behavior also positively affects the use social networking

Kaynakça

  • Ajjan, H. & Hartshorne, R. (2008). Inverstigating faculty decisions to adopt web 2.0 technologies: Theory and empirical tests. The Internet and Higher Education,11(2), 71- 80.
  • Akar, E. (2010). Sanal toplulukların bir türlü olarak sosyal ağ siteleri- Bir pazarlama iletişimi kanalı olarak işleyişi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1), 107-122.
  • Akça, Y. & Özer, G. (2012). Teknoloji kabul modelinin kuramsal kaynak planlaması uygulamalarında kullanılması. Business and Economics Research Journal, 3(2), 79-96.
  • Akyazı, E. & Ünal, A.T. (2013). İletişim fakültesi öğrencilerinin amaç, benimseme, yalnızlık düzeyi ilişkisi bağlamında sosyal ağları kullanımı. Global Media Journal Turkish Edition, 6(3), 1-24.
  • Bayraktutan, G., Binark, M., Çomu, T., Doğu, B., İslamoğlu, G. & Aydemir, A.T. (2012). Sosyal medyada 2011 genel seçimleri: Nicel-nitel ara yüzey incelemesi. Selçuk İletişim Dergisi, 7(3), 15-16.
  • Boysan, M. (2006). Çok örneklemli yapısal eşitlik modelleri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Cop, R. & Oyan, D. (2010). Küçük yerleşim yerlerindeki tüketicilerin internetten ürün satın alma davranışları üzerine bir uygulama. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi,3(1), 98-115.
  • Cudeck, R., Toitt D.S. & Sörbom, D. (2000). Structural equation modeling: Present and future. (First Edition). Lincolnwood: Scientific Software International Inc.
  • Chu, S. & Kim, Y. (2011). Determinants of consumer engagament in electronic world of mouth. Journal of Advertising Research, 30(1), 47-75.
  • Davis, F.D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13, 319-339.
  • Davis, F.D., Bagozzi, R.P. & Warshaw, P.R. (1989). User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models. Management Science, 35(8), 982-1003.
  • Dikener, O. (2010). İnternet reklamcılığında web tasarımı. Konya: Aybil Yayıncılık.
  • Ellison, N.B., Steinfield, C. & Lampe, C. (2007). The benefits of facebook “friends:” Social capital and college student’s use of online social network sites. Journal of Computer Mediated Communication, 12(4), 1143-1168.
  • Fischbein, M. & Ajzen, I. (1975). Belief attitude, intention and behavior. An introduction to theory and research, reading. MA: Addison- Wesley Publishing Company.
  • Göker, G., Demir, M. & Doğan, A. (2010). Ağ toplumunda sosyalleşme ve paylaşım: Facebook üzerine ampirik bir araştırma. e-Journal of New World Sciences Academy, 5(2), 183- 206.
  • Güler, E. & Mutlu, M.E. (2013). Akademik personelin akademik sosyal ağları kullanım düzeyi: Anadolu üniversitesi örneği. Journal of Research in Education and Teaching, 2(2), 72- 77.
  • İşlek, M.S. (2012). Sosyal medyanın tüketici davranışlarına etkileri: Türkiye’deki sosyal medya kullanıcıları üzerine bir araştırma (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • İşman, A. & Hamutoğlu, N.B. (2013). Sosyal ağların eğitim-öğretim sürecinde kullanılması ile ilgili karma öğrenme öğrencilerinin görüşleri: Sakarya üniversitesi örneği. International Journal of New Trends in Arts, Sports&Science Education, 2(3), 61-67.
  • Kazançoğlu, İ., Üstündağlı, E. & Baybars, M. (2012). Tüketicilerin sosyal ağ sitelerindeki reklamlara yönelik tutumlarının satın alma davranışları üzerine etkisi: Facebook örneği. International Journal of Economic and Administrative Studies, 8, 159-182.
  • Kline, R.B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (Second Edition). NY: Guilford Publications, Inc.
  • Kim, H-S., Jeong, O.R. & Lee, S.B. (2010). On social web sites. Information Systems, 35(2), 215-236.
  • Koç, M. & Karabatak, M. (2012). Sosyal ağların öğrenciler üzerindeki etkisinin incelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy, 7 (1), 155-164.
  • Kwon, K.H., Moon, S- II. & Stefanone, M.A. (2014). Unspeaking on facebook? Testing network effects on self-censorship of political expressions in social network sites. Quality &Quantity, 49(4), 1417-1435.
  • Legris, P., Ingham, I. & Collerette, P. (2003). Why do people use information technology? A critical review of the technology acceptance model. Information Management, 40(3), 191-204.
  • Moon, Ji-W. & Kim, Y.G. (2001). Extending the TAM for a world-wide-web context. Information and Management, 38(4), 217-230.
  • Ofcom Office of Communications (2008). Social networking a quantitative and qualitative research report into attitudes, behaviors and use. Research Document, Publication Date: 2 April 2008.
  • Özer, G., Murat, Ö. & Aktaş, S. (2010). Muhasebecilerin bilgi teknolojisi kullanımının teknoloji kabul modeli (TKM) ile incelenmesi. Journal of Yasar University, 3278-3293.
  • Öztürk, E. (2014). Sosyal ağlar ve e-paylaşım: Kalitatif bir analiz. Journal of Yasar University, 9(36), 6261-6380.
  • Öztürk, M. (2011). Sosyal ağların üniversite öğrencileri üzerindeki olumlu ve olumsuz etkileri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Sayımer, İ. (2008). Sanal ortamda halkla ilişkiler. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Schermelleh-Engel, K., Mossbrugger, H. &Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Test of significance and descriptive goodness-of –fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z. & Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim Dergisi, 7(4), 24-32.
  • Tektaş, N. (2014). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağları kullanımlarına yönelik bir araştırma. Journal of History School, 17, 851-870.
  • TÜİK. (2014). Girişimlerde bilişim teknolojisi araştırması. Sayı: 16197. Erişim Tarihi: 15.07.2015. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=16197.
  • Wang, S.S., Moon, S.S., Kwon, K.H., Evans, C.A. & Stefanone, M.A. (2010). Face off: Implications of visual cues on initiating friendship on facebook. Computers in Human Behaviour, 26(2), 226-234.
  • Wright, C. (2001). Children and technology: Issues, challenges and opportunities. Childhood Education, 78(1), 37-41.
  • Vural, Z.B.A. & Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya : Ege üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma. Journal of Yasar University, 20(5), 3348- 3382.
  • Yağmurlu, A. (2011). Kamu yönetiminde halkla ilişkiler ve sosyal medya. Selçuk İletişim Dergisi, 7(1), 5-15.
  • Yılmaz, V. & Çelik, E.H. (2013). LISREL 9.1 ile yapısal eşitlik modellemesi. Temel kavramlar- uygulamalar-programlama. Anı Yayıncılık, Yenilenmiş 2. Baskı, 25-238.
  • Yu, Jun (2006). Marketing to chinese consumers on the internet. Marketing Intelligence & Planning, 24 (4), 380-392.

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL AĞ KULLANIMINA İLİŞKİN DAVRANIŞLARININ TEKNOLOJİ KABUL MODELİ İLE ARAŞTIRILMASI

Yıl 2016, Cilt: 12 Sayı: 27, 67 - 82, 01.01.2016
https://doi.org/10.17130/10.17130/ijmeb.2016.12.27.962

Öz

Çalışmada, üniversite öğrencilerinin sosyal ağ kullanımına ilişkin tutum ve davranışlarını etkileyen faktörleri Teknoloji Kabul Modeli TKM yardımıyla ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amaçla Eskişehir Osmangazi Üniversitesi’nde eğitim gören 354 öğrenciye Nisan 2015’te bir anket uygulanmıştır. Verilerin analizinde, üniversite öğrencilerinin sosyal ağ kullanımına ilişkin tutum ve davranışlarını etkileyen faktörler arasındaki ilişkiyi ortaya koymak ve modelin uyumunu değerlendirmek amacıyla Yapısal Eşitlik Modeli YEM kullanılmıştır. YEM Analizi sonucunda algılanan kullanışlılık, algılanan kullanım kolaylığının davranışa yönelik tutumu pozitif yönde etkilediği, davranışa yönelik tutumun, davranışa yönelik niyeti ve davranışa yönelik niyetin de sosyal ağ kullanma davranışını pozitif yönde etkilediği sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Ajjan, H. & Hartshorne, R. (2008). Inverstigating faculty decisions to adopt web 2.0 technologies: Theory and empirical tests. The Internet and Higher Education,11(2), 71- 80.
  • Akar, E. (2010). Sanal toplulukların bir türlü olarak sosyal ağ siteleri- Bir pazarlama iletişimi kanalı olarak işleyişi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1), 107-122.
  • Akça, Y. & Özer, G. (2012). Teknoloji kabul modelinin kuramsal kaynak planlaması uygulamalarında kullanılması. Business and Economics Research Journal, 3(2), 79-96.
  • Akyazı, E. & Ünal, A.T. (2013). İletişim fakültesi öğrencilerinin amaç, benimseme, yalnızlık düzeyi ilişkisi bağlamında sosyal ağları kullanımı. Global Media Journal Turkish Edition, 6(3), 1-24.
  • Bayraktutan, G., Binark, M., Çomu, T., Doğu, B., İslamoğlu, G. & Aydemir, A.T. (2012). Sosyal medyada 2011 genel seçimleri: Nicel-nitel ara yüzey incelemesi. Selçuk İletişim Dergisi, 7(3), 15-16.
  • Boysan, M. (2006). Çok örneklemli yapısal eşitlik modelleri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Cop, R. & Oyan, D. (2010). Küçük yerleşim yerlerindeki tüketicilerin internetten ürün satın alma davranışları üzerine bir uygulama. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi,3(1), 98-115.
  • Cudeck, R., Toitt D.S. & Sörbom, D. (2000). Structural equation modeling: Present and future. (First Edition). Lincolnwood: Scientific Software International Inc.
  • Chu, S. & Kim, Y. (2011). Determinants of consumer engagament in electronic world of mouth. Journal of Advertising Research, 30(1), 47-75.
  • Davis, F.D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13, 319-339.
  • Davis, F.D., Bagozzi, R.P. & Warshaw, P.R. (1989). User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models. Management Science, 35(8), 982-1003.
  • Dikener, O. (2010). İnternet reklamcılığında web tasarımı. Konya: Aybil Yayıncılık.
  • Ellison, N.B., Steinfield, C. & Lampe, C. (2007). The benefits of facebook “friends:” Social capital and college student’s use of online social network sites. Journal of Computer Mediated Communication, 12(4), 1143-1168.
  • Fischbein, M. & Ajzen, I. (1975). Belief attitude, intention and behavior. An introduction to theory and research, reading. MA: Addison- Wesley Publishing Company.
  • Göker, G., Demir, M. & Doğan, A. (2010). Ağ toplumunda sosyalleşme ve paylaşım: Facebook üzerine ampirik bir araştırma. e-Journal of New World Sciences Academy, 5(2), 183- 206.
  • Güler, E. & Mutlu, M.E. (2013). Akademik personelin akademik sosyal ağları kullanım düzeyi: Anadolu üniversitesi örneği. Journal of Research in Education and Teaching, 2(2), 72- 77.
  • İşlek, M.S. (2012). Sosyal medyanın tüketici davranışlarına etkileri: Türkiye’deki sosyal medya kullanıcıları üzerine bir araştırma (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • İşman, A. & Hamutoğlu, N.B. (2013). Sosyal ağların eğitim-öğretim sürecinde kullanılması ile ilgili karma öğrenme öğrencilerinin görüşleri: Sakarya üniversitesi örneği. International Journal of New Trends in Arts, Sports&Science Education, 2(3), 61-67.
  • Kazançoğlu, İ., Üstündağlı, E. & Baybars, M. (2012). Tüketicilerin sosyal ağ sitelerindeki reklamlara yönelik tutumlarının satın alma davranışları üzerine etkisi: Facebook örneği. International Journal of Economic and Administrative Studies, 8, 159-182.
  • Kline, R.B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (Second Edition). NY: Guilford Publications, Inc.
  • Kim, H-S., Jeong, O.R. & Lee, S.B. (2010). On social web sites. Information Systems, 35(2), 215-236.
  • Koç, M. & Karabatak, M. (2012). Sosyal ağların öğrenciler üzerindeki etkisinin incelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy, 7 (1), 155-164.
  • Kwon, K.H., Moon, S- II. & Stefanone, M.A. (2014). Unspeaking on facebook? Testing network effects on self-censorship of political expressions in social network sites. Quality &Quantity, 49(4), 1417-1435.
  • Legris, P., Ingham, I. & Collerette, P. (2003). Why do people use information technology? A critical review of the technology acceptance model. Information Management, 40(3), 191-204.
  • Moon, Ji-W. & Kim, Y.G. (2001). Extending the TAM for a world-wide-web context. Information and Management, 38(4), 217-230.
  • Ofcom Office of Communications (2008). Social networking a quantitative and qualitative research report into attitudes, behaviors and use. Research Document, Publication Date: 2 April 2008.
  • Özer, G., Murat, Ö. & Aktaş, S. (2010). Muhasebecilerin bilgi teknolojisi kullanımının teknoloji kabul modeli (TKM) ile incelenmesi. Journal of Yasar University, 3278-3293.
  • Öztürk, E. (2014). Sosyal ağlar ve e-paylaşım: Kalitatif bir analiz. Journal of Yasar University, 9(36), 6261-6380.
  • Öztürk, M. (2011). Sosyal ağların üniversite öğrencileri üzerindeki olumlu ve olumsuz etkileri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Sayımer, İ. (2008). Sanal ortamda halkla ilişkiler. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Schermelleh-Engel, K., Mossbrugger, H. &Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Test of significance and descriptive goodness-of –fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z. & Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim Dergisi, 7(4), 24-32.
  • Tektaş, N. (2014). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağları kullanımlarına yönelik bir araştırma. Journal of History School, 17, 851-870.
  • TÜİK. (2014). Girişimlerde bilişim teknolojisi araştırması. Sayı: 16197. Erişim Tarihi: 15.07.2015. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=16197.
  • Wang, S.S., Moon, S.S., Kwon, K.H., Evans, C.A. & Stefanone, M.A. (2010). Face off: Implications of visual cues on initiating friendship on facebook. Computers in Human Behaviour, 26(2), 226-234.
  • Wright, C. (2001). Children and technology: Issues, challenges and opportunities. Childhood Education, 78(1), 37-41.
  • Vural, Z.B.A. & Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya : Ege üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma. Journal of Yasar University, 20(5), 3348- 3382.
  • Yağmurlu, A. (2011). Kamu yönetiminde halkla ilişkiler ve sosyal medya. Selçuk İletişim Dergisi, 7(1), 5-15.
  • Yılmaz, V. & Çelik, E.H. (2013). LISREL 9.1 ile yapısal eşitlik modellemesi. Temel kavramlar- uygulamalar-programlama. Anı Yayıncılık, Yenilenmiş 2. Baskı, 25-238.
  • Yu, Jun (2006). Marketing to chinese consumers on the internet. Marketing Intelligence & Planning, 24 (4), 380-392.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Erkan Arı Bu kişi benim

Veysel Yılmaz Bu kişi benim

Rana Bekteş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 12 Sayı: 27

Kaynak Göster

APA Arı, E., Yılmaz, V., & Bekteş, R. (2016). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL AĞ KULLANIMINA İLİŞKİN DAVRANIŞLARININ TEKNOLOJİ KABUL MODELİ İLE ARAŞTIRILMASI. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 12(27), 67-82. https://doi.org/10.17130/10.17130/ijmeb.2016.12.27.962