BibTex RIS Kaynak Göster

STRUCTURING A MODEL ON ESTABLISMENT OF DISTRIBUTION STRATEGY: CASE STUDY ON A TURKISH FIRM

Yıl 2006, Cilt: 2 Sayı: 4, 123 - 145, 01.12.2006

Öz

In an establishing a distribution strategy, development in various transportation infrastructure i.e. construction of new roads, investing more on the infrastructure of railways and see transportation , advantages and disadvantages of changes in alternative petroleum products used in transportation because of the changes in the tax on the products, economic and political mobility in the region are a few examples of external environmental factors restricting or providing new opportunity. Firms need to develop a new strategy in the area that they have a strong competitive advantage to get benefits from the new existing opportunities. At the same time, they need to develop new defensive strategies in the area that they have competitive disadvantages to protect themselves from the possible threat or attacks. When we take a close look at the internal and external environmental analysis in determining the strategies, it is rather important to determine systematic, methodical, right and reliable target base distribution cost, one of the main variables in determining the right strategies. In this study, using a linear programming model, product distribution cost of firms is minimized to reach competitive advantage and to determine systematic, methodical, right and reliable target base distribution cost

Kaynakça

  • Balakrishnan, Anantaram, Harihara P. Natarajan and Michael S. Pangburn (2000), “Optimizing Delivery Fees For a Network of Distributors”, Manufacturing and Service Operations Management , Vol. 2, No. 3, pp. 297-316.
  • Chen, Mingyuan and Weimin Wang (1997), “A Linear Programming Model for Integrated Steel Production and Distribution Planning”, International Journal of Operations and Production Management, Vol. 17, No. 6, pp. 592-610.
  • Durhan, A.C. and J.R. Sexton (1996), “Spatial Competition Uniform Pricing and Transportation Efficiency in the California Processing”, American Journal of Agricultural Economics, Vol. 78, Issue. 1, p. 115.
  • Ergülen, Ahmet (2005), “İşletmelerin Dağıtım Stratejilerinin Oluşturulması Modeli: Dağıtım Koşullarının Ağır Olduğu Türkiye deki Doğu ve Kuzey İlleri Üzerine Örnek Bir Uygulama”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 19, Sayı 1, Nisan, ss. 325-342.
  • Groebner, D. F. (1985), Business Statistic, Second Edition, A Bell and Howell Company, Ohio.
  • Rigss, J.L. (1975), Introduction to Management Operation Research and Management Science, Mc Graw-Hill Book Company, New York.
  • Stapleton, D.M., J. B. Hana and D. Markussen (2003), “Marketing Strategy Optimization: Using Linear Programming to Establish an Optimal Marketing Mixture”, American Business Review.

DAĞITIM STRATEJİLERİNİN OLUŞTURULMASINA YÖNELİK MODEL OLUŞTURMA: BİR TÜRK FİRMASI ÜZERİNE ÖRNEK UYGULAMA

Yıl 2006, Cilt: 2 Sayı: 4, 123 - 145, 01.12.2006

Öz

Dağıtım stratejilerinin oluşturulması bazında ulaşım altyapısındaki gelişmeler Türkiye’de son zamanlardaki yeni yol yapımları, demir ve deniz ve hava yollarının daha cazip hale getirilmeye çalışılması gibi , alternatif yakıt fiyatlarındaki ve/veya vergilerindeki değişiklikler sonucu oluşabilecek yakıt bazındaki avantajlar/dezavantajlar, oluşturulacak güzergahtaki güvenlik, bölgedeki ekonomik hareketlilik, siyasi hareketlilik, vb. gibi konular fırsat ve tehditleri oluşturabilecek dış çevre analizine ait yalnızca birkaç örnektir. Firma, rekabet üstünlüğü olan alanlarda varolan veya olası fırsatları değerlendirecek ve aynı zamanda zayıf olduğu alanlarda varolan veya olası tehdit ve saldırılardan kendisini koruyacak savunma stratejileri geliştirmelidir. Strateji belirlenmesine yönelik gerek iç ve gerekse dış çevre analizine yakından bakıldığında, doğru stratejilerin belirlenmesine esas teşkil edecek temel verilerden biri olan güzergah bazlı dağıtım maliyetlerinin sistematik, metodolojik, doğru ve güvenilir olarak temin edilebilmesi son derece önemlidir. Bu çalışmada; işletmeler için rekabet üstünlüğü sağlamak, güzergah bazlı dağıtım maliyetlerini sistematik, doğru ve güvenilir olarak tayin etmek amacıyla Tamsayılı Doğrusal Programlama TDP modeliyle ürün dağıtım maliyetlerinin minimizasyonu yapılmıştır.

Kaynakça

  • Balakrishnan, Anantaram, Harihara P. Natarajan and Michael S. Pangburn (2000), “Optimizing Delivery Fees For a Network of Distributors”, Manufacturing and Service Operations Management , Vol. 2, No. 3, pp. 297-316.
  • Chen, Mingyuan and Weimin Wang (1997), “A Linear Programming Model for Integrated Steel Production and Distribution Planning”, International Journal of Operations and Production Management, Vol. 17, No. 6, pp. 592-610.
  • Durhan, A.C. and J.R. Sexton (1996), “Spatial Competition Uniform Pricing and Transportation Efficiency in the California Processing”, American Journal of Agricultural Economics, Vol. 78, Issue. 1, p. 115.
  • Ergülen, Ahmet (2005), “İşletmelerin Dağıtım Stratejilerinin Oluşturulması Modeli: Dağıtım Koşullarının Ağır Olduğu Türkiye deki Doğu ve Kuzey İlleri Üzerine Örnek Bir Uygulama”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 19, Sayı 1, Nisan, ss. 325-342.
  • Groebner, D. F. (1985), Business Statistic, Second Edition, A Bell and Howell Company, Ohio.
  • Rigss, J.L. (1975), Introduction to Management Operation Research and Management Science, Mc Graw-Hill Book Company, New York.
  • Stapleton, D.M., J. B. Hana and D. Markussen (2003), “Marketing Strategy Optimization: Using Linear Programming to Establish an Optimal Marketing Mixture”, American Business Review.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ahmet Ergülen Bu kişi benim

Halim Kazan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 2 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Ergülen, A., & Kazan, H. (2006). DAĞITIM STRATEJİLERİNİN OLUŞTURULMASINA YÖNELİK MODEL OLUŞTURMA: BİR TÜRK FİRMASI ÜZERİNE ÖRNEK UYGULAMA. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 2(4), 123-145.