AKILLI TURİZM DESTİNASYONLARINDAKİ OTELLERİN KAREKOD KULLANIMI: İSTANBUL SMART BEYOĞLU ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
Yıl 2020,
Cilt: 16 Sayı: 3, 675 - 690, 13.10.2020
Enver Şimşek
Hasan Cinnioğlu
Öz
Bu çalışmanın temel amacı akıllı turizm destinasyonu uygulamalarından biri olan Smart Beyoğlu
projesi kapsamındaki otel işletmelerinin karekod uygulamasını hangi alanlarında kullandıklarını
belirlemek ve uygulamanın olumlu ve olumsuz yönlerini ortaya çıkarmaktır. Bu amacı gerçekleştirmek için,
karekod uygulamasını kullanan sekiz otel yöneticisi ile yarı yapılandırılmış görüşme tekniği uygulanarak
veriler elde edilmiştir. Elde edilen bu verilerin analizinde ise betimsel analiz tekniği kullanılmıştır.
Yapılan analizler neticesinde Smart Beyoğlu projesinin henüz etkin bir şekilde kullanılmadığı, karekod
uygulamalarının ise otel işletmelerinde çoğunlukla tanıtım broşürlerinde ve tüketici memnuniyetini
sağlamak amacıyla kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte araştırmada karekod uygulaması;
hızlı, kolay ve maliyetinin düşük olması açısından büyük bir avantaj olarak görülürken; kullanımının
henüz yaygınlaşmamış olması da bu uygulamanın olumsuz tarafı olarak tespit edilmiştir.
Kaynakça
- Abby, A. S., Norlia, G., & Latifah, A. L. (2014). Embedding or codes in the teaching and learning process.
Seminar Kebangsaan Pembelajaran Sepanjang Hayat. 1-12.
- Acartürk, C. (2012). Barkod teknolojilerinin eğitimde kullanımı: Bilişsel bilimler çerçevesinde bir
değerlendirme. Akademik Bilişim’12 - XIV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri 1-3 Şubat,
Uşak Üniversitesi, 117-122.
- Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010), Sosyal bilimlerde araştırma
yöntemleri spss uygulamalı. 6. Baskı, Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
- Asare, D., & Asare, I. T. (2015). The effective use of quick response (qr) code as a marketing tool.
International Journal of Education and Social Science, 2(12), 67-73.
- Ashford, R. (2010). Qr codes and academic libraries: Reaching mobile users. College & Research
Libraries News, 71(10), 526-530.
- Barrionuevo, J.M., Berrone, P., & Ricart, J. E. (2012). Smart cities, sustainable progress. IESE Insight,
Vol. 14, 50-57.
- Bengshir, T. K. (2017). Smart Beyoğlu İstanbul/Turkey, http://we-gov.org/wp-content/uploads/2017/11/
Smart-Beyoglu.pdf 1-18, (Erişim Tarihi 29.11.2019).
- Bayrak Meydanoğlu, E. S. (2013). QR code: An interactive mobile advertising tool. International Journal
of Business and Social Research (IJBSR), Volume 3, No.9, September, 26-32.
- Bozkurt, A., Karadeniz, A., & Erdoğdu, E. (2018). Açık ve uzaktan öğrenme sisteminde karekod
kullanımı: Açıköğretim ders kitapları örneği. AJIT-e: Online Academic Journal of Information
Technology, Winter, Vol: 9, Num: 30, 105-120.
- Buhalis, D., & Amaranggana, A. (2014). Smart tourism destinations. Information and Communication
Technologies in Tourism, 553-564.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma
yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Cinnioğlu, H., & Demirdelen, D. (2018). Kare kodların (qr code) restoran işletmelerinde kullanımının
belirlenmesi: İstanbul örneği. VII. Ulusal III. Uluslararası Doğu Akdeniz Turizm Sempozyumu,
Bildiriler Kitabı, 100-108.
- Cinnioğlu, H. (2019). Determining the use of qr (quick response) codes in hotels. Global Review of
Research in Tourism, Hospitality and Leisure Management, An Online International (Double-
Blind) Refereed Research Journal (ISSN: 2311-3189) Vol: 5 Issue: 1, 700-714.
- Cohen, B. (2015). Dr. BoydCohen at brussels smart city summit: 3 generations of smartcities. Erişim
Tarihi 21.11.2019,http://smartcities.i-ambiente.es/?q=blogs/dr-boydcohen-brussels-smart-citysummit-
3-generationssmartcities.
- Coleman, J. (2011). Qr codes: What are they and why should you care?. Kansas Library Association
College and University Libraries Section Proceedings, 1(1-3), 16-23.
- Couto, R., Leal, J., Costa, P. M., & Galvao, T. (2015). Exploring ticketing approaches using mobile
technologies: Qr codes. NFC and BLE, IEEE 18th International Conference on Intelligent
Transportation Systems, 7-12.
- Cox, S., & Shiffler, R. (2014). Extent of qr code adoption by consumers. Internation Journal of Business,
Humanities and Technology, 4(6), 1-4.
- Çelik, P., & Topsakal, Y. (2017). Akıllı turizm destinasyonları: Antalya destinasyonunun akıllı turizm
uygulamalarının incelenmesi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi/ Journal of Travel and
Hospitality Management, 14 (3), 2017, 149-166.
- Dominguez, C.D., Hernandez, R.M., Talavera, A.S., & Lopez, E.P. (2015). Strategic determinants in the
theoretical framework of the smart islands: The case of the island of el hierro. t-Forum Global
Conference: Tourism Intelligence in Action, Naples, Italy, 1-28.
- Dou, X., & Li, H. (2008). Creative use of qr codes in consumer communication. International Journal of
Mobile Marketing, 3, 61–67.
- Emek, M. (2012). Usage of qr code in tourism industry. 6th World Conference for Graduate Research in
Tourism, Hospitality and Leisure. 24 - 29 April, Fethiye, Turkey. 1-9.
- Edith Burke, M., O’Callaghan, S., & Quigley, M. (2013). The business of digital storytelling: Augmenting
information systems with qr code. Journal of Systems and Information Technology, 15 (4), 347-
367.
- Enginkaya, E., & Perker, B. (2018). Mobil pazarlamada qr kod uygulamaları. Social Sciences Studies
Journal, 4 (13), 190-201.
- Mahrous, T., & Al-Azab, M.R. (2016). Evaluation of the tourist acceptance of quick response (qr) code:
Using technology acceptance model. Minia Journal of Tourism and Hospitality Research, 1 (2),
December, 49-74.
- Fino, Eulalia., R., Gutiérrez, J.M., Fernandez, M. D. M., & Davara, E. A. (2013). Interactive tourist guide:
Connecting web 2.0, augmented reality and qr codes. 2013 International Conference on Virtual
and Augmented Reality in Education, Procedia Computer Science 25, 338 – 344.
- Gao, B.W., & Lai, I.K.W. (2015). The effects of transaction-specific satisfactions and integrated
satisfaction on customer loyalty. Int. J. Hosp. Manag., 44, 38–47.
- Goula, J. (2012). How hotels are using qr codes to provide improved customer experiences. Web: Erişim
Tarihi: 03.12.2019, http://www.qrcodepress.com/how-hotels-are-using-qr-codes-to-provideimproved-
customerexperiences/856515/
- Heck, S., & Rogers, M. (2014). Are you ready for the resource revolution? Q&A with Stefan Heck,
McKinsey Quarterly, Erişim Tarihi 19.12.2019, https://www.scmr.com/article/are_you_ready_
for_a_resource_revolution_qa_with_stefan_heck e.t.
- Hall, R. E., (2000). The vision of a smart city (No. BNL-67902; 04042). Brookhaven National Lab.,
Upton, NY (US). 1-6.
- Hollands, R. G. (2008). Will the real smart city please stand up?. Intelligent, Progressive Or
Entrepreneurial? City, 12(3), 303-320.
- Hoon Lee, J., Phaal, R., & Lee, S. (2013). An integrated service-device-technology roadmap for smart
city development. Technological Forecasting & Social Change, 80, 286-306.
- Hossain, Md, S., Zhou, X., & Rahman, Mst, F. (2018). Examining the impact of qr codes on purchase
intention and customer satisfaction on the basis of perceived flow. International Journal of
Engineering Business Management, 10, 1–11.
- Huang, X. K., Yuan, J. Z., & Shi, M. Y. (2012). Condition and key issues analysis on the smarter tourism
construction in China. In Multimedia and signal processing, Springer, Berlin, Heidelberg. 444-
450.
- İvanoviç, S., Milojica, V., & Roblek, V. (2016). A holistic approach to innovations in tourism. International
Conference on Economic and Social Studies, 367-380.
- Jasrotia, A., & Gangotia, A. (2018). Smart cities to smart tourism destinations: A review paper. Journal
Of Tourism Intelligence And Smartness, 1 (1), 47-56.
- Kümbetoğlu, B. (2008), Sosyolojide ve antropolojide yöntem ve araştırma. İstanbul: Bağlam Yayınları.
- Law, C., & So, S. (2010). QR codes in education. Journal of Educational Technology Development and
Exchange, 3(1), 85-100.
- Lazaroiu, G.C., & Roscia, M. (2012). Definition methodology for the smart cities model. Energy, 47 (1),
326-332.
- Liao, K.-C., & Lee, W.-H. (2010). A novel user authentication scheme based on. Journal of Networks, 5
(8), 937-941.
- Lou, L., Tian, Z., & Koh, J. (2017). Tourist satisfaction enhancement using mobile qr code payment: An
empirical investigation. Sustainability, 9 (1186), 1-14.
- Markman, A., Javidi, B., & Tehranipoor, M. (2014). Photon-counting security tagging and verification
using optically encoded qr codes. IEEE Photonics Journal, 6 (1).
- Meijer, A., & Bolívar, M. P. R. (2015). Governing the smart city: A review of the literature on smart urban
governance. International Review Of Administrative Sciences. February, 82 (2) 392-408.
- Mil, B., & Dirican, C. (2018). Endüstri 4.0 teknolojileri ve turizme etkileri. Journal of Multidisciplinary
Academic Tourism, 1 (3), 1-9.
Mohammad, S., & Azam, A. (2015). A model for ordering in restaurant based on qr code without presence
of a waiter at the table. International Academic Journal of Innovative Research, 2 (12), 1-9.
- Reischl, C. (2013). Data will drive smart cities’ Medical Tourism Success. Denver: Mercury Advisory
Group.
- Schaffers, H., Komninos, N., Pallot, M., Trousse, B., Nilsson, M., & Oliviera, A., (2011). Smart cities and
the future internet: Towards cooperation frameworks for open innovation. in J. Domingue et al.
(Ed), Future Internet Assembly, LNCS, 6656, 431-446.
- Şimşek, E., & İbiş, S. (2019). Karekod uygulamalarının seyahat acenteleri açısından değerlendirilmesi.
20. Ulusal - 4. Uluslararası Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı, 16-19 Ekim, Eskişehir, 760-767.
- Şimşek, E., & Kızıldemir, Ö. (2019). Restoranlarda karekod kullanımı: Beyoğlu üzerine bir araştırma.
20. Ulusal - 4. Uluslararası Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı, 16-19 Ekim, Eskişehir, 874-880.
- Thayer, C. (2012). Consumer attitudes towards using qr codes in a retail setting. Distinction Papers, 1-24.
- Topsakal, Y. (2018). Akıllı turizm kapsamında engelli dostu mobil hizmetler: Türkiye turizm için öneriler.
Journal of Tourısm Intelligence And Smartness, 1 (1), 1-13.
- Wang, D., Park, S., & Fesenmaier, D.R. (2012). The role of smartphones in mediating the touristic
experience. Journal of Travel Research, 51(4): 371-387.
- Wang, D., Li, X. R., & Li, Y. (2013). China’s “smart tourism destination” initiative: A taste of the servicedominant
logic. Journal of Destination Marketing & Management, 2(2), 59-61.
- Web 1: https://beyoglu.bel.tr/smart-beyoglu-593.html&type=5 (Erişim Tarihi 28.11.2019).
- Yavuz, M. C. (2019). Smart destination: Tourism, innovation, entrepreneurship, challenges. Journal of
Tourism Theory and Research Futourism, 5 (2), 204-211.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin, 3 Baskı, Ankara.
- Zhang, M., Yao, D., & Zhou, Q. (2012). The application and design of qr code in scenic spot’s eticketing
system -A case study of shenzhen happy valley. International Journal of Science and Technology,
2 (12), 817-822.