Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Contribution Of Students To The Economy In Higher Education Island: The Case Of Eastern Mediterranean University

Yıl 2021, Cilt: 17 Sayı: 4, 1008 - 1029, 31.12.2021
https://doi.org/10.17130/ijmeb.789235

Öz

The aim of this study is to investigate the contribution of students to the economy in the Turkish Republic of Northern Cyprus who are advancing with the vision of being an island of Education. For this purpose, monthly income and expenditure of students studying at Eastern Mediterranean University were observed. The survey method was used as a data collection tool due to the ease of obtaining standard data and detailed analysis. The sample group of the study consisted of 524 students who were selected from among the students enrolled at Eastern Mediterranean University by simple random sampling method. Excel and SPSS 20 programs were used to analyze the collected data and statistical analyses were carried out in accordance with the purpose of the study to obtain accurate results. In addition to the numerical differences in the expenditure items of the female and male students, the statistical differences were analyzed using independent sample t-tests. Accordıng to the results, it was determined that the most expenditure items were food, housing and transportation expenditures, respectively. As a result, the annual contribution of 524 students to the island economy was estimated at approximately 2.4 million TL. At the end of the study, recommendations are made to local government, policy makers, the public, investors and operators depending on the findings.

Teşekkür

Aileme

Kaynakça

  • Akçakanat, T., Çarıkçı, İ., & Dulupçu, M. A. (2010). Üniversite öğrencilerinin bulundukları il merkezine ekonomik katkıları ve harcama eğilimleri: Isparta 2003-2009 yılları örneği.SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 165-178.
  • Arap Kavili, S. (2010). Türkiye yeni üniversitelerine kavuşurken: Türkiye'de yeni üniversiteler ve kuruluş gerekçeleri.
  • Atik, H. (1999). The characteristics of the information economy. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(3), 120-140.
  • Bakanlığı, K. (2013). İllerin ve bölgelerin sosyo-ekonomik gelişmişlik sıralaması araştırması (SEGE-2011). Bölgesel Gelişme ve Yapısal Uyum Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Bilginoğlu, M. A., Atik, H., Türker, O., Pamuk, Y., & Düzgün, R. (2002). Erciyes Üniversitesi'nin Kayseri ilinin ekonomik, sosyal ve kültürel yapısına etkileri. Erciyes Üniversitesi.
  • Brock, W. A. (1980). Asset pricing in an economy with production: a “selective” survey of recent work on asset-pricing models. In Dynamic optimization and mathematical economics (pp. 5-29). Springer, Boston, MA.
  • Büyükdoğan, B., Afşar, B., & Gedik, H. Üniversite öğrencilerinin öğrenim gördükleri şehire ekonomik katkıları: KTO Karatay Üniversitesi örneği.
  • Cicioğlu, H. (1983). Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti ve Eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 16(2), 209-224.
  • Çalışkan, Ş., & Demir, F. (2013). Celal Bayar Üniversitesi Köprübaşı Meslek Yüksek Okulu öğrenci harcamalarının bileşimi ve ilçe ekonomisindeki yeri. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 357-371.
  • Dalğar, H., Tunç, H. & Kaya, M. (2009). Bölgesel kalkınmada yükseköğretim kurumlarının rolü ve bucak örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl:1, Sayı:1, Güz (s.39-50)
  • Devlet Planlama Örgütü, 2019, Retrieved from www.devplan.org
  • Ekinci, C. E. (2009). Türkiye’de yükseköğretimde öğrenci harcama ve maliyetleri. Eğitim ve Bilim, 34(154).
  • Ergün, E. (2003). AK Ü. Bolvadin Meslek Yüksekokulu’nun Bolvadin’in sosyo-kültürel yapısına ve ekonomisine katkıları. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İİ BF Dergisi, CV, S, 1, 63-78.
  • Erkekoğlu, H. (2000). Bölge üniversitelerinin yerel ekonomiye katkıları: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Örneği. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (16), 211-229.
  • Garrido-Yserte, R., & Gallo-Rivera, M. T. (2010). The impact of the university upon local economy: three methods to estimate demand-side effects. The Annals of Regional Science, 44(1), 39.
  • Görkemli, H. N. (2009). Selçuk Üniversitesi’nin Konya kent ekonomisine etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (22), 169-186.
  • Gümüş, N., & Ekiz, N. (2017). Üniversite öğrencilerinin tüketim harcamalarının şehir ekonomisine katkısının belirlenmesi: Kastamonu ilinde bir araştırma. Kastamonu University Journal of Economics & Administrative Sciences Faculty, 17(3).
  • Hampton, M. P. (1994). Treasure islands or fools gold? Can and should small island economies copy Jersey?. World Development, 22(2), 237-250.
  • Huggins, R., & Cooke, P. (1997). The economic impact of Cardiff University: innovation, learning and job generation. GeoJournal, 41(4), 325-337.
  • İş, E., Balcı, S., & Kayan, M. S. Mardin Artuklu Üniversitesi Öğrenci Profili ve Harcama Analizi.
  • Jalan, B. (Ed.). (1982). Problems and policies in small economies. Taylor & Francis.
  • Kaşlı, M. ve Serel, A. (2008) Üniversite öğrenci harcamalarının analizi ve bölge ekonomilerine katkılarını belirlemeye yönelik bir araştırma, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 15(2), ss. 99-113.
  • Lewis-Beck, M. S. (1990). Economics and elections: The major Western democracies. University of Michigan press
  • Martin, B., & Etzkowitz, H. (2000). The origin and evolution of the university species. Organisation of mode, 2.
  • Mavruk, C., Karlılar, S., & Kıral, G. Çukurova Üniversitesi öğrenci harcamalarının analizi. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(2), 361-376.
  • Newlands, D. (2003). The role of universities in regional development. In ERSA Congress (pp. 27-30).
  • Özyaba, M. (1999). Kentsel gelişmede üniversitenin rolü: Uludağ Üniversitesi ve Bursa. UMED Uludağ Üniversitesi Mezunlar Derneği, 3, 4-5.
  • Ricci, L. A. (1999). Economic geography and comparative advantage: Agglomeration versus specialization. European Economic Review, 43(2), 357-377.
  • Selçuk, G. N. (2012). Atatürk Üniversitesi öğrencilerinin harcamalarının analizi ve Erzurum ekonomisine katkısı. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(3), 317-330.
  • Tavoletti, E. (2007). Assessing the regional economic impact of higher education institutions: an application to the University of Cardiff. Transition Studies Review, 14(3), 507-522.
  • TC Yardım Heyeti Başkanlığı (2019), 2019 Yılı Faaliyet Raporu, Lefkoşa.
  • Tösten, R., Çenberlitaş, İ., & Gökoğlan, K. (2013). Dicle Üniversitesi öğrencilerinin harcama analizi ve Diyarbakır ekonomisine katkısı. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 90-114.
  • Tösten, R., Kanık, S., & Kayan, M. S. (2016). Siirt Üniversitesi öğrenci profili ve harcama analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6-7), 41-58.
  • Tugay, O. & Başgül, N. (2005). “Üniversite öğrencilerinin yöre ekonomisine katkıları: Burdur’da bir araştırma”. I. Burdur Sempozyumu 16-19 Kasım 2005, ss 1020-1031
  • Tuğcu, C. T. (2003). Üniversitelerin yerel ekonomik faaliyet hacmine katkıları: Nevşehir örneği. Erişim Tarihi, 8, 2013.
  • Yaylalı, M , Özer, H , Di̇lek, Ö . (2011). Selçuk Üniversitesi Seydişehir Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Gelir-Harcama İlişkisi ve Meslek Yüksekokulunun İlçe Ekonomisine Katkısı . Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi , 7 (13) , 1-13 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ijmeb/issue/54852/751128
  • YODAK (2019), Yükseköğretim Kurumları Denetleme ve Akreditasyon Kurulu 2018 Faaliyet raporu. Lefkosa

YÜKSEK ÖĞRETİM ADASI’NDA ÖĞRENCİLERİN EKONOMİYE KATKILARI: DOĞU AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2021, Cilt: 17 Sayı: 4, 1008 - 1029, 31.12.2021
https://doi.org/10.17130/ijmeb.789235

Öz

Uygulanan bu çalışmada eğitim adası olma vizyonuyla ilerleyen Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde öğrenim gören öğrencilerin ekonomiye olan katkıları araştırılması amaçlanmıştır. Bu amaçla, Doğu Akdeniz Üniversitesi’nde öğrenim gören öğrencilerin aylık gelir ve harcamalarını gözlemlenmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak standart veriler elde etmek ve detaylı analiz edebilme kolaylığı nedeniyle anket yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu Doğu Akdeniz Üniversitesi’nde kayıtlı öğrenciler arasından basit rastgele örnekleme yöntemiyle seçilen 524 öğrenci oluşturmaktadır. Toplanan veriler analiz edilmek üzere Excel ve SPSS 20 programları kullanılmış ve çalışmanın amacına uygun olarak istatistiksel analizler yapılarak doğru sonuçlar elde edilmeye çalışılmıştır. Kadın ve erkek öğrencilerin harcama kalemlerinde rakamsal farklılıkların yanında istatistiksel açıdan farklılığın olup olmadığı bağımsız iki grup t-testi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; en fazla harcama kalemlerinin sırasıyla gıda, barınma ve ulaşım harcamaları olduğu tespit edilmiştir. Uygulanan anket sonucunda 524 öğrencinin ada ekonomisine olan yıllık katkısı yaklaşık 2,4 milyon TL olarak hesaplanmıştır. Araştırmanın sonunda bulgulara bağlı olarak yerel yönetime, politika yapıcılara, halka, yatırımcılara ve işletmecilere öneriler sunulmaktadır.

Kaynakça

  • Akçakanat, T., Çarıkçı, İ., & Dulupçu, M. A. (2010). Üniversite öğrencilerinin bulundukları il merkezine ekonomik katkıları ve harcama eğilimleri: Isparta 2003-2009 yılları örneği.SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 165-178.
  • Arap Kavili, S. (2010). Türkiye yeni üniversitelerine kavuşurken: Türkiye'de yeni üniversiteler ve kuruluş gerekçeleri.
  • Atik, H. (1999). The characteristics of the information economy. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(3), 120-140.
  • Bakanlığı, K. (2013). İllerin ve bölgelerin sosyo-ekonomik gelişmişlik sıralaması araştırması (SEGE-2011). Bölgesel Gelişme ve Yapısal Uyum Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Bilginoğlu, M. A., Atik, H., Türker, O., Pamuk, Y., & Düzgün, R. (2002). Erciyes Üniversitesi'nin Kayseri ilinin ekonomik, sosyal ve kültürel yapısına etkileri. Erciyes Üniversitesi.
  • Brock, W. A. (1980). Asset pricing in an economy with production: a “selective” survey of recent work on asset-pricing models. In Dynamic optimization and mathematical economics (pp. 5-29). Springer, Boston, MA.
  • Büyükdoğan, B., Afşar, B., & Gedik, H. Üniversite öğrencilerinin öğrenim gördükleri şehire ekonomik katkıları: KTO Karatay Üniversitesi örneği.
  • Cicioğlu, H. (1983). Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti ve Eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 16(2), 209-224.
  • Çalışkan, Ş., & Demir, F. (2013). Celal Bayar Üniversitesi Köprübaşı Meslek Yüksek Okulu öğrenci harcamalarının bileşimi ve ilçe ekonomisindeki yeri. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 357-371.
  • Dalğar, H., Tunç, H. & Kaya, M. (2009). Bölgesel kalkınmada yükseköğretim kurumlarının rolü ve bucak örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl:1, Sayı:1, Güz (s.39-50)
  • Devlet Planlama Örgütü, 2019, Retrieved from www.devplan.org
  • Ekinci, C. E. (2009). Türkiye’de yükseköğretimde öğrenci harcama ve maliyetleri. Eğitim ve Bilim, 34(154).
  • Ergün, E. (2003). AK Ü. Bolvadin Meslek Yüksekokulu’nun Bolvadin’in sosyo-kültürel yapısına ve ekonomisine katkıları. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İİ BF Dergisi, CV, S, 1, 63-78.
  • Erkekoğlu, H. (2000). Bölge üniversitelerinin yerel ekonomiye katkıları: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Örneği. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (16), 211-229.
  • Garrido-Yserte, R., & Gallo-Rivera, M. T. (2010). The impact of the university upon local economy: three methods to estimate demand-side effects. The Annals of Regional Science, 44(1), 39.
  • Görkemli, H. N. (2009). Selçuk Üniversitesi’nin Konya kent ekonomisine etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (22), 169-186.
  • Gümüş, N., & Ekiz, N. (2017). Üniversite öğrencilerinin tüketim harcamalarının şehir ekonomisine katkısının belirlenmesi: Kastamonu ilinde bir araştırma. Kastamonu University Journal of Economics & Administrative Sciences Faculty, 17(3).
  • Hampton, M. P. (1994). Treasure islands or fools gold? Can and should small island economies copy Jersey?. World Development, 22(2), 237-250.
  • Huggins, R., & Cooke, P. (1997). The economic impact of Cardiff University: innovation, learning and job generation. GeoJournal, 41(4), 325-337.
  • İş, E., Balcı, S., & Kayan, M. S. Mardin Artuklu Üniversitesi Öğrenci Profili ve Harcama Analizi.
  • Jalan, B. (Ed.). (1982). Problems and policies in small economies. Taylor & Francis.
  • Kaşlı, M. ve Serel, A. (2008) Üniversite öğrenci harcamalarının analizi ve bölge ekonomilerine katkılarını belirlemeye yönelik bir araştırma, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 15(2), ss. 99-113.
  • Lewis-Beck, M. S. (1990). Economics and elections: The major Western democracies. University of Michigan press
  • Martin, B., & Etzkowitz, H. (2000). The origin and evolution of the university species. Organisation of mode, 2.
  • Mavruk, C., Karlılar, S., & Kıral, G. Çukurova Üniversitesi öğrenci harcamalarının analizi. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(2), 361-376.
  • Newlands, D. (2003). The role of universities in regional development. In ERSA Congress (pp. 27-30).
  • Özyaba, M. (1999). Kentsel gelişmede üniversitenin rolü: Uludağ Üniversitesi ve Bursa. UMED Uludağ Üniversitesi Mezunlar Derneği, 3, 4-5.
  • Ricci, L. A. (1999). Economic geography and comparative advantage: Agglomeration versus specialization. European Economic Review, 43(2), 357-377.
  • Selçuk, G. N. (2012). Atatürk Üniversitesi öğrencilerinin harcamalarının analizi ve Erzurum ekonomisine katkısı. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(3), 317-330.
  • Tavoletti, E. (2007). Assessing the regional economic impact of higher education institutions: an application to the University of Cardiff. Transition Studies Review, 14(3), 507-522.
  • TC Yardım Heyeti Başkanlığı (2019), 2019 Yılı Faaliyet Raporu, Lefkoşa.
  • Tösten, R., Çenberlitaş, İ., & Gökoğlan, K. (2013). Dicle Üniversitesi öğrencilerinin harcama analizi ve Diyarbakır ekonomisine katkısı. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 90-114.
  • Tösten, R., Kanık, S., & Kayan, M. S. (2016). Siirt Üniversitesi öğrenci profili ve harcama analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6-7), 41-58.
  • Tugay, O. & Başgül, N. (2005). “Üniversite öğrencilerinin yöre ekonomisine katkıları: Burdur’da bir araştırma”. I. Burdur Sempozyumu 16-19 Kasım 2005, ss 1020-1031
  • Tuğcu, C. T. (2003). Üniversitelerin yerel ekonomik faaliyet hacmine katkıları: Nevşehir örneği. Erişim Tarihi, 8, 2013.
  • Yaylalı, M , Özer, H , Di̇lek, Ö . (2011). Selçuk Üniversitesi Seydişehir Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Gelir-Harcama İlişkisi ve Meslek Yüksekokulunun İlçe Ekonomisine Katkısı . Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi , 7 (13) , 1-13 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ijmeb/issue/54852/751128
  • YODAK (2019), Yükseköğretim Kurumları Denetleme ve Akreditasyon Kurulu 2018 Faaliyet raporu. Lefkosa
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fırat Emir 0000-0002-6377-3794

Naki Erdi Hepyılmaz 0000-0001-6996-5255

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 1 Eylül 2020
Kabul Tarihi 1 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 17 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Emir, F., & Hepyılmaz, N. E. (2021). YÜKSEK ÖĞRETİM ADASI’NDA ÖĞRENCİLERİN EKONOMİYE KATKILARI: DOĞU AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 17(4), 1008-1029. https://doi.org/10.17130/ijmeb.789235