In the study, it was aimed to examine student views on the effectiveness of master's programmes without thesis in educational administration. The study group of the research, which was conducted with the case study design, one of the qualitative research methods, consisted of 22 participants determined by the maximum diversity sampling technique of the purposive sampling method among the students of the master's program without thesis in educational administration.. The opinions obtained through semi-structured interview form were analysed by content analysis method. In the study, it was foundedd that the participants preferred the master's program in educational administration without thesis mostly for the purpose of providing a qualitative increase in the profession, expert teaching, making a career and self-development; that the master's program in educational administration without thesis provides theoretical and practical contributions on issues such as studies in the field of educational administration, educational systems, recognition of educational administration, knowledge and legal rights, discussion of problems in the field, change, experience, different perspectives and individual differences; the program generally meets the expectations of the students at a good level; however, it was concluded that the implementation phase of the program should be improved, the courses should be taught and updated by combining theory and practice in order to increase the functionality of the program.
Graduate Education Educational Administration Student Opinions Qualitative Research
Araştırmada, eğitim yönetimi tezsiz yüksek lisans programlarının etkililiğine ilişkin öğrenci görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni ile gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubu, eğitim yönetimi tezsiz yüksek lisans programı öğrenciler arasından amaçlı örnekleme yönteminin maksimum çeşitlilik örnekleme tekniği ile belirlenen 22 katılımcıdan oluşturmuştur. Yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilen görüşler, içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmada, katılımcıların eğitim yönetimi tezsiz yüksek lisans programını daha çok meslekte niteliksel artış sağlama, uzman öğretmenlik, kariyer yapma ve kendini geliştirme amacıyla tercih ettikleri; eğitim yönetimi tezsiz yüksek lisans programının eğitim yönetimi alanındaki çalışmalar, eğitim sistemleri, eğitim yönetimini tanıma, bilgi birikimi ve yasal haklar, alandaki sorunları tartışma, değişim, deneyim, farklı bakış açısı ve bireysel farklılıklar gibi konularda teorik ve uygulamalı katkılar sağladığı; programın öğrencilerin beklentilerini genel olarak iyi düzeyde karşıladığı; ancak programın uygulama aşamasının geliştirilmesi gerektiği, programın işlevselliğinin artırması için derslerin teori ve pratiğin birleşerek işlenmesi ve güncellenmesi gerektiği sonuçlarına ulaşılmıştır.
Lisansüstü Eğitim Eğitim Yönetimi Öğrenci Görüşleri Nitel Araştırma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 29 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 1 |
International Journal of Mardin Studies Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.