Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examining Student Perspectives on the Effectiveness of Non-Thesis Master's Programs in Educational Management: A Case Study of Mardin Artuklu University

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 7 - 24, 30.04.2024
https://doi.org/10.63046/ijms.1444868

Öz

In the study, it was aimed to examine student views on the effectiveness of master's programmes without thesis in educational administration. The study group of the research, which was conducted with the case study design, one of the qualitative research methods, consisted of 22 participants determined by the maximum diversity sampling technique of the purposive sampling method among the students of the master's program without thesis in educational administration.. The opinions obtained through semi-structured interview form were analysed by content analysis method. In the study, it was foundedd that the participants preferred the master's program in educational administration without thesis mostly for the purpose of providing a qualitative increase in the profession, expert teaching, making a career and self-development; that the master's program in educational administration without thesis provides theoretical and practical contributions on issues such as studies in the field of educational administration, educational systems, recognition of educational administration, knowledge and legal rights, discussion of problems in the field, change, experience, different perspectives and individual differences; the program generally meets the expectations of the students at a good level; however, it was concluded that the implementation phase of the program should be improved, the courses should be taught and updated by combining theory and practice in order to increase the functionality of the program.

Kaynakça

  • Alhas, A. (2006). Lisansüstü Eğitim Yapmakta Olan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin Lisansüstü Eğitime Bakış Açıları, Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi EBE.
  • Aslanargun, E. (2003). Postmodernizm ve Bir İnsan Bilimi Olarak Eğitim Yönetimi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 50, 195-212.
  • Bağlıbel, M. ve Arslan, M. C. (2014). Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Tezsiz Yüksek Lisans Programına İlişkin Mezun Görüşleri: Gaziantep Üniversitesi Örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences. 13(4), 1079-1095.
  • Bozan, M. (2012). Lisansüstü Eğitimde Nitelik Arayışları, Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 4(2), 177-187.
  • Günay, E. (2004). Eğitim Kurumlarına Yönetici Seçme, Yetiştirme ve Atamaya İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Ankara ili örneği), Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi EBE.
  • Gürbüz, B. (2018). Evren Örneklem Ankara Üniversitesi Açık Ders Malzemesi.
  • https://acikders.ankara.edu.tr/course/view.php?id=14 (Erişim Tarihi: 01.06.2023).
  • Kahraman, Ü. ve Tok, T. (2016). Eğitim Yönetimi Denetimi Planlaması ve Ekonomisi Lisansüstü Öğrencilerinin Aldıkları Eğitim Hakkındaki Görüşleri, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 147-164.
  • Karaman, S. ve Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 94-114.
  • Koşar, D., Er, E. ve Kılınç, A. (2020). Öğretmenlerin Lisansüstü Öğrenim Görme Nedenleri: Nitel Bir Araştırma, E-Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (MAKÜ), (53). s.370-392.
  • Kilmen, S. (2007). Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavının ve Lisans Diploma Notunun Yüksek Lisans Başarısı Yordama Gücü, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 176-189.
  • MEB Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_05/30113919_2023_YILI_OYRETMENLYK_KARYYER_BASAMAKLARINDA_YLERLEMEYE_YLYYKYN_BYLGYLENDYRME.pdf 26.03.2024 tarihinde 08.57 de sitesinden alınmıştır.
  • Öktem, Ü. (2005). Fenomenoloji ve Edmund Husserl'de apaçıklık (Evidenz) problemi, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi 45(1) 27-55.
  • Sönmez, V. (1994). Eğitim Felsefesi (3. baskı). Pegem Yayıncılık.
  • Subaşı, M. ve Okumuş, K. (2017). Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2),419-426.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan E. A. (2001). Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller İçin İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri, Epsilon Yayınları.
  • Tekindal, M. ve Uğuz, A. Ş. (2020). Nitel Araştırma Yöntemi Olarak Fenomenolojik Yaklaşımın Kapsamı ve Sürecine Yönelik Bir Derleme, Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153-182.
  • Turgut, O. V. (2022). Eğitim Yönetimi Alanında Lisansüstü Eğitim Alan Mezunların Eğitim Yönetimi Programına İlişkin Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale: Pamukkale Üniversitesi EBE.
  • Yağız, A. ve Bozkurt, A. T. (2022). Eğitim Yöneticisi ve Öğretmenlerin Eğitim Yönetimi Alanında Tezsiz Yüksek Lisans Yapma Nedenlerinin İncelenmesi, ISPEC International Journal of Social Sciences & Humanities, 6, 260-276.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık.
  • Yoğun, M. S. (2020). Sürekli Mesleki Gelişim Programında Akran Koçluğu Yoluyla Ders Gözleminin Analizi: Öğretmenlerin Mesleki Gelişim Algıları, Etkililik ve Geri Bildirim Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi EBE.

Eğitim Yönetimi Tezsiz Yüksek Lisans Programlarının Etkililiğine İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi (Mardin Artuklu Üniversitesi Örneği)

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 7 - 24, 30.04.2024
https://doi.org/10.63046/ijms.1444868

Öz

Araştırmada, eğitim yönetimi tezsiz yüksek lisans programlarının etkililiğine ilişkin öğrenci görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni ile gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubu, eğitim yönetimi tezsiz yüksek lisans programı öğrenciler arasından amaçlı örnekleme yönteminin maksimum çeşitlilik örnekleme tekniği ile belirlenen 22 katılımcıdan oluşturmuştur. Yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilen görüşler, içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmada, katılımcıların eğitim yönetimi tezsiz yüksek lisans programını daha çok meslekte niteliksel artış sağlama, uzman öğretmenlik, kariyer yapma ve kendini geliştirme amacıyla tercih ettikleri; eğitim yönetimi tezsiz yüksek lisans programının eğitim yönetimi alanındaki çalışmalar, eğitim sistemleri, eğitim yönetimini tanıma, bilgi birikimi ve yasal haklar, alandaki sorunları tartışma, değişim, deneyim, farklı bakış açısı ve bireysel farklılıklar gibi konularda teorik ve uygulamalı katkılar sağladığı; programın öğrencilerin beklentilerini genel olarak iyi düzeyde karşıladığı; ancak programın uygulama aşamasının geliştirilmesi gerektiği, programın işlevselliğinin artırması için derslerin teori ve pratiğin birleşerek işlenmesi ve güncellenmesi gerektiği sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Alhas, A. (2006). Lisansüstü Eğitim Yapmakta Olan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin Lisansüstü Eğitime Bakış Açıları, Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi EBE.
  • Aslanargun, E. (2003). Postmodernizm ve Bir İnsan Bilimi Olarak Eğitim Yönetimi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 50, 195-212.
  • Bağlıbel, M. ve Arslan, M. C. (2014). Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Tezsiz Yüksek Lisans Programına İlişkin Mezun Görüşleri: Gaziantep Üniversitesi Örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences. 13(4), 1079-1095.
  • Bozan, M. (2012). Lisansüstü Eğitimde Nitelik Arayışları, Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 4(2), 177-187.
  • Günay, E. (2004). Eğitim Kurumlarına Yönetici Seçme, Yetiştirme ve Atamaya İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Ankara ili örneği), Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi EBE.
  • Gürbüz, B. (2018). Evren Örneklem Ankara Üniversitesi Açık Ders Malzemesi.
  • https://acikders.ankara.edu.tr/course/view.php?id=14 (Erişim Tarihi: 01.06.2023).
  • Kahraman, Ü. ve Tok, T. (2016). Eğitim Yönetimi Denetimi Planlaması ve Ekonomisi Lisansüstü Öğrencilerinin Aldıkları Eğitim Hakkındaki Görüşleri, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 147-164.
  • Karaman, S. ve Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 94-114.
  • Koşar, D., Er, E. ve Kılınç, A. (2020). Öğretmenlerin Lisansüstü Öğrenim Görme Nedenleri: Nitel Bir Araştırma, E-Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (MAKÜ), (53). s.370-392.
  • Kilmen, S. (2007). Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavının ve Lisans Diploma Notunun Yüksek Lisans Başarısı Yordama Gücü, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 176-189.
  • MEB Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_05/30113919_2023_YILI_OYRETMENLYK_KARYYER_BASAMAKLARINDA_YLERLEMEYE_YLYYKYN_BYLGYLENDYRME.pdf 26.03.2024 tarihinde 08.57 de sitesinden alınmıştır.
  • Öktem, Ü. (2005). Fenomenoloji ve Edmund Husserl'de apaçıklık (Evidenz) problemi, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi 45(1) 27-55.
  • Sönmez, V. (1994). Eğitim Felsefesi (3. baskı). Pegem Yayıncılık.
  • Subaşı, M. ve Okumuş, K. (2017). Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2),419-426.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan E. A. (2001). Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller İçin İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri, Epsilon Yayınları.
  • Tekindal, M. ve Uğuz, A. Ş. (2020). Nitel Araştırma Yöntemi Olarak Fenomenolojik Yaklaşımın Kapsamı ve Sürecine Yönelik Bir Derleme, Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153-182.
  • Turgut, O. V. (2022). Eğitim Yönetimi Alanında Lisansüstü Eğitim Alan Mezunların Eğitim Yönetimi Programına İlişkin Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale: Pamukkale Üniversitesi EBE.
  • Yağız, A. ve Bozkurt, A. T. (2022). Eğitim Yöneticisi ve Öğretmenlerin Eğitim Yönetimi Alanında Tezsiz Yüksek Lisans Yapma Nedenlerinin İncelenmesi, ISPEC International Journal of Social Sciences & Humanities, 6, 260-276.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık.
  • Yoğun, M. S. (2020). Sürekli Mesleki Gelişim Programında Akran Koçluğu Yoluyla Ders Gözleminin Analizi: Öğretmenlerin Mesleki Gelişim Algıları, Etkililik ve Geri Bildirim Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi EBE.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Azize Ceylan Dalkılıç 0009-0005-8109-1163

Ömer Murat Öter 0000-0002-3721-3259

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 29 Şubat 2024
Kabul Tarihi 29 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ceylan Dalkılıç, A., & Öter, Ö. M. (2024). Eğitim Yönetimi Tezsiz Yüksek Lisans Programlarının Etkililiğine İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi (Mardin Artuklu Üniversitesi Örneği). International Journal of Mardin Studies, 5(1), 7-24. https://doi.org/10.63046/ijms.1444868

International Journal of Mardin Studies Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.