Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Müdürlerinin Kuantum Liderlik Düzeylerinin İncelenmesi: Mardin İli Örneği

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 40 - 52, 30.04.2024
https://doi.org/10.63046/ijms.1445278

Öz

Bu çalışma, öğretmenlerin görüşlerine dayanarak, okul müdürlerinin kuantum liderlik yetkinliklerinin gerçekleştirme düzeylerini belirlemeyi amaçlamaktadır. 2023-2024 akademik yılında, Mardin’de görevli 470 öğretmen, bu çalışmanın örneklem grubunu teşkil etmektedir. Fakat kontrol maddesini 94 kişi yanlış olarak cevapladığından bu formlar değerlendirimediği için geriye kalan 376 form ile veriler analiz edilmiştir. Araştırmada, nicel bir araştırma yöntemi olan anket tekniği kullanılmıştır. Anket formu, iki bölüme ayrılmıştır: İlk kısımda katılımcıların demografik özellikleri yer alırken, ikinci kısım Konan ve Mermer, 2021 tarafından oluşturulan "Kuantum Liderlik Ölçeği"ne ayrılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına, okul müdürlerinin kuantum liderlik davranışlarını gösterme düzeylerine göre öğretmenlerin okul müdürlerinin kuantum liderlik yetkinliklerine genel olarak pozitif bir bakış açısıyla yaklaştıklarını belirtmektedir. Araştırma sonuçları, öğretmenlerin kuantum liderlik davranışları hakkındaki görüşlerinde, öğretim kademesi, cinsiyet, eğitim seviyesi ve görev ünvanı gibi değişkenler açısından belirgin bir fark bulunmadığını göstermiştir. Ancak, mesleki deneyim ve mevcut okul müdürüyle çalışma süresi gibi faktörlerde anlamlı farklılıklar saptanmıştır. 0-5 yıl ve 16 yıl veya daha fazla mesleki tecrübeye sahip öğretmenler arasındaki karşılaştırmada, 0-5 yıl tecrübeye sahip öğretmenlerin, kuantum liderlik düzeyleri konusunda daha olumlu görüş bildirdikleri tespit edilmiştir. Aynı zamanda, 11-15 yıl ve 16 yıl veya daha fazla tecrübeye sahip öğretmenler arasındaki karşılaştırmada ise, 11-15 yıl tecrübeye sahip öğretmenlerin lehine bir farklılık olduğu ve bu grup öğretmenlerin, kuantum liderlik düzeyleri konusunda daha yüksek katılım gösterdikleri görülmüştür. Mevcut müdürle çalışma süresine göre öğretmenler karşılaştırıldığında, 1 yıldan daha kısa süre mevcut müdürle çalışmış öğretmenlerin, müdürlerin kuantum liderlik düzeylerini 3-4 yıl ve 5 yıldan daha fazla çalışanlara göre daha olumlu değerlendirdikleri görülmüştür.

Kaynakça

  • Bass, B. M., ve Riggio, R. E. (2006). Transformational leadership (2nd ed.). Psychology Press.
  • Burkus, D. (2014). The myths of creativity. San Francisco: Published by JosseyBass.
  • Çiçek, S., ve Erkasap, A. (2023). VUCA Dünyası ve Kuantum Liderlik İlişkisi Üzerine Bir Çalışma. Eklektik Sosyal Bilimler Dergisi. 1(1), 49-79.
  • Dağlı, A., ve Ağalday, B. (2018). Okul Müdürlerinin Paternalist Liderlik Davranışlarının İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 17(66), 518-534. https://doi.org/10.17755/esosder.341663
  • Değirmenci, M. ve Utku, Ş. (2000). Yönetim ve Örgüt Yapısına Kuantum Mekaniği Açısından Bir Bakış, Doğuş Üniversitesi Dergisi. 1(2), 76-83.
  • Erçetin, Ş.Ş., ve Kamacı, M.C. (2008). Quantum Leadership Paradigm. World Applied Sciences Journal. 3(6), 865-868.
  • Erçetin, Ş. Ş., Çevik, M. S., ve Çelik, M. (2018). Okul Müdürlerinin Kuantum Liderlik Davranışlarını Gerçekleştirme Düzeyleri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama. 1(2), 109-124.
  • Ertürk, A. (2018). Çağdaş Liderlik Yaklaşımları: Hizmetkar Liderlik, Ruhsal Liderlik, Kuantum Liderlik. In N. Güçlü & S. Koşar (Eds.), Eğitim Yönetiminde Liderlik: Teori, Araştırma ve Uygulama (s. 143-180). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Ertürk Kayman, E. A. (2008). Türkiye’deki mesleki eğitim ve öğretimin güçlendirilmesi projesi (megep) içindeki yaygınlaştırıcı okul yöneticilerinin, kuantum liderlik davranışlarını gerçekleştirme düzeyleri (Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Fris, J., and Lazaridou. A. (2006). An additional way of thinking about organizational life and leadership. The Quantum Perspective. Canadian Journal of Educational Administration and Policy. 8: 1-29.
  • Hallinger, P. (2018). Leadership for learning revisited. School Leadership & Management. 38(1), 5-21. Haris, I., Afdaliah, Budiman, A., Haris, K. (2016). Exploring quantum perspective in school leadership: a review of effective principal leadership in the changing nature of school management. International Journal of Social Sciences & Educational Studies. 2(4), 38-53.
  • İş, E., ve Balcı, S. (2017). Okul Müdürlerinin (İlkokul-Ortaokul-Lise) Hizmetkâr Liderlik Davranış Boyutlarının Öğretmen Algılarına Göre Değerlendirilmesi. Journal of International Social Research. 10(50), 517-529.
  • Konan, N., ve Mermer, S. (2021). Kuantum Liderlik Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. E Uluslararası Pedandragoji Dergisi (e-upad). 1(1), 74-86. https://trdoi.org/10.27579808/e-ijpa.13
  • Karasar, N. (2023). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (38. baskı) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Keskinkılıç Kara, S. B. (2013). Yeni Bilim ve Liderlik. Akademik Bakış Dergisi. 34: 1-13.
  • Kosa, G. (2020). Yöneticilerin Kuantum Liderlik Düzeylerinin İncelenmesi Üzerine Nitel Bir Araştırma. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi. 9(2), 916-926.
  • Kozikoğlu, İ. ve Küçük, B. A. (2020). the investigation of the relationship between teachers’ creative thinking tendencies and individual ınnovativeness characteristics. Journal of Education and Future. 17, 25-37.
  • Lewis, D., & Wigen, J. (2017). Quantum leadership: Advancing innovation, transforming health care (3rd ed.). Sigma Theta Tau. Management Review. 26(1), 59-68.
  • Northouse, P. G. (2018). Leadership: Theory and Practice. SAGE Publications.
  • Orhon, G. (2014). Yaratıcılık: Nörofizyolojik, Felsefi ve Eğitsel Temeller. Ankara: Pegem.
  • Özgenel, M. ve Çetin, M. (2017). Marmara Yaratıcı Düşünme Eğilimleri Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 46, 113-132.
  • Ruelle, D. (2014). Rastlantı ve Kaos, (Çev: D. Yurtören). İstanbul: Say Yayınları.
  • Shelton, D. (2011). Quantum Leadership: Creating Sustainable Value in Health Care. CRC Press.
  • Sullivan, T. J. (1999). Leadingpeople in a chaoticworld. Journal of Educational Administration. 37(5), 408-423.
  • Taşdelen, M. ve Polay, T.Y. (2015). Organizational development and quantum organizations. International J. Soc. Sci. & Education. 5(4), 570-579.
  • Turan, A. (2017). Kuantum Liderlik: Geleneksel ve Modern Liderlik Anlayışlarının Bir Analizi. İş Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk Dergisi. 2(2), 109-124.
  • Turan, S ve Özkan, M. (2023). Uygulamalı Okul Liderliği. Asos Yayınları, Elazığ.
  • Yasin, M., Mustamin., Mohd, T. L. (2013). Principalcompetenciesandtheachievement of nationaleducationstandard in ındonesia. International Journal of Humanities and Socil Science Invention. 2(8), 31-36.
  • Yücebalkan, B. (2020). “Kuantum Liderlik ile Kuantum Paradigmasının İlişkisi”, International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal.) 6(34): 1357-1366

Examining the Quantum Leadership Levels of School Principals: The Case of Mardin Province

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 40 - 52, 30.04.2024
https://doi.org/10.63046/ijms.1445278

Öz

This study aims to determine the realization levels of school principals' quantum leadership competencies, based on teachers' opinions. 470 teachers working in Mardin in the 2023-2024 academic year constitute the sample group of this study. However, since 94 people answered the control item incorrectly, these forms could not be evaluated, and the data was analyzed with the remaining 376 forms. In the research, survey technique, which is a quantitative research method, was used. The survey form is divided into two parts: The first part contains the demographic characteristics of the participants, while the second part is devoted to the "Quantum Leadership Scale" created by Konan and Mermer, 2021. The results of the research indicate that teachers generally approach the quantum leadership competencies of school principals with a positive perspective, according to the level of school principals' display of quantum leadership behaviors. The research results showed that there was no significant difference in teachers' opinions about quantum leadership behaviors in terms of variables such as education level, gender, education level and job title. However, significant differences were found in factors such as professional experience and length of time working with the current school principal. In the comparison between teachers with 0-5 years and 16 years or more of professional experience, it was determined that teachers with 0-5 years of experience expressed more positive opinions about quantum leadership levels. At the same time, in the comparison between teachers with 11-15 years of experience and 16 years or more of experience, it was seen that there was a difference in favor of teachers with 11-15 years of experience and that this group of teachers showed higher participation in quantum leadership levels. When teachers were compared according to the length of time they worked with the current principal, it was seen that teachers who had worked with the current principal for less than 1 year evaluated the quantum leadership levels of the principals more positively than those who had worked with the current principal for 3-4 years and more than 5 years.

Kaynakça

  • Bass, B. M., ve Riggio, R. E. (2006). Transformational leadership (2nd ed.). Psychology Press.
  • Burkus, D. (2014). The myths of creativity. San Francisco: Published by JosseyBass.
  • Çiçek, S., ve Erkasap, A. (2023). VUCA Dünyası ve Kuantum Liderlik İlişkisi Üzerine Bir Çalışma. Eklektik Sosyal Bilimler Dergisi. 1(1), 49-79.
  • Dağlı, A., ve Ağalday, B. (2018). Okul Müdürlerinin Paternalist Liderlik Davranışlarının İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 17(66), 518-534. https://doi.org/10.17755/esosder.341663
  • Değirmenci, M. ve Utku, Ş. (2000). Yönetim ve Örgüt Yapısına Kuantum Mekaniği Açısından Bir Bakış, Doğuş Üniversitesi Dergisi. 1(2), 76-83.
  • Erçetin, Ş.Ş., ve Kamacı, M.C. (2008). Quantum Leadership Paradigm. World Applied Sciences Journal. 3(6), 865-868.
  • Erçetin, Ş. Ş., Çevik, M. S., ve Çelik, M. (2018). Okul Müdürlerinin Kuantum Liderlik Davranışlarını Gerçekleştirme Düzeyleri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama. 1(2), 109-124.
  • Ertürk, A. (2018). Çağdaş Liderlik Yaklaşımları: Hizmetkar Liderlik, Ruhsal Liderlik, Kuantum Liderlik. In N. Güçlü & S. Koşar (Eds.), Eğitim Yönetiminde Liderlik: Teori, Araştırma ve Uygulama (s. 143-180). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Ertürk Kayman, E. A. (2008). Türkiye’deki mesleki eğitim ve öğretimin güçlendirilmesi projesi (megep) içindeki yaygınlaştırıcı okul yöneticilerinin, kuantum liderlik davranışlarını gerçekleştirme düzeyleri (Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Fris, J., and Lazaridou. A. (2006). An additional way of thinking about organizational life and leadership. The Quantum Perspective. Canadian Journal of Educational Administration and Policy. 8: 1-29.
  • Hallinger, P. (2018). Leadership for learning revisited. School Leadership & Management. 38(1), 5-21. Haris, I., Afdaliah, Budiman, A., Haris, K. (2016). Exploring quantum perspective in school leadership: a review of effective principal leadership in the changing nature of school management. International Journal of Social Sciences & Educational Studies. 2(4), 38-53.
  • İş, E., ve Balcı, S. (2017). Okul Müdürlerinin (İlkokul-Ortaokul-Lise) Hizmetkâr Liderlik Davranış Boyutlarının Öğretmen Algılarına Göre Değerlendirilmesi. Journal of International Social Research. 10(50), 517-529.
  • Konan, N., ve Mermer, S. (2021). Kuantum Liderlik Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. E Uluslararası Pedandragoji Dergisi (e-upad). 1(1), 74-86. https://trdoi.org/10.27579808/e-ijpa.13
  • Karasar, N. (2023). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (38. baskı) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Keskinkılıç Kara, S. B. (2013). Yeni Bilim ve Liderlik. Akademik Bakış Dergisi. 34: 1-13.
  • Kosa, G. (2020). Yöneticilerin Kuantum Liderlik Düzeylerinin İncelenmesi Üzerine Nitel Bir Araştırma. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi. 9(2), 916-926.
  • Kozikoğlu, İ. ve Küçük, B. A. (2020). the investigation of the relationship between teachers’ creative thinking tendencies and individual ınnovativeness characteristics. Journal of Education and Future. 17, 25-37.
  • Lewis, D., & Wigen, J. (2017). Quantum leadership: Advancing innovation, transforming health care (3rd ed.). Sigma Theta Tau. Management Review. 26(1), 59-68.
  • Northouse, P. G. (2018). Leadership: Theory and Practice. SAGE Publications.
  • Orhon, G. (2014). Yaratıcılık: Nörofizyolojik, Felsefi ve Eğitsel Temeller. Ankara: Pegem.
  • Özgenel, M. ve Çetin, M. (2017). Marmara Yaratıcı Düşünme Eğilimleri Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 46, 113-132.
  • Ruelle, D. (2014). Rastlantı ve Kaos, (Çev: D. Yurtören). İstanbul: Say Yayınları.
  • Shelton, D. (2011). Quantum Leadership: Creating Sustainable Value in Health Care. CRC Press.
  • Sullivan, T. J. (1999). Leadingpeople in a chaoticworld. Journal of Educational Administration. 37(5), 408-423.
  • Taşdelen, M. ve Polay, T.Y. (2015). Organizational development and quantum organizations. International J. Soc. Sci. & Education. 5(4), 570-579.
  • Turan, A. (2017). Kuantum Liderlik: Geleneksel ve Modern Liderlik Anlayışlarının Bir Analizi. İş Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk Dergisi. 2(2), 109-124.
  • Turan, S ve Özkan, M. (2023). Uygulamalı Okul Liderliği. Asos Yayınları, Elazığ.
  • Yasin, M., Mustamin., Mohd, T. L. (2013). Principalcompetenciesandtheachievement of nationaleducationstandard in ındonesia. International Journal of Humanities and Socil Science Invention. 2(8), 31-36.
  • Yücebalkan, B. (2020). “Kuantum Liderlik ile Kuantum Paradigmasının İlişkisi”, International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal.) 6(34): 1357-1366
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Halil Karadaş 0000-0003-0855-3702

Rıdvan Isırgan 0009-0000-9845-7073

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 29 Şubat 2024
Kabul Tarihi 25 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karadaş, H., & Isırgan, R. (2024). Okul Müdürlerinin Kuantum Liderlik Düzeylerinin İncelenmesi: Mardin İli Örneği. International Journal of Mardin Studies, 5(1), 40-52. https://doi.org/10.63046/ijms.1445278

International Journal of Mardin Studies Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.