Geçmişi Orta Asya’ya kadar uzanan
Türk işleme sanatı Osmanlı İmparatorluğu döneminde en parlak devrini yaşamış ve
bir saray sanatı olarak zirve noktasına kadar ulaşmıştır. Bu dönemde işleme;
saray ve saray dışı olmak üzere iki ana çevrede üretilmiştir. Saray
atölyelerinde ustalar tarafından, saray dışında ise çarşı ve evlerde üstün
nitelikte işlemeler yapılmıştır. İşlemenin bir bakıma merkezi görevini
üstlenmiş olan saray atölyelerinde İmparatorluğun dört bir yanından gelen
zanaatkârlar dönemin zevk ve anlayışına göre işlemeler yapmıştır. Bugün müze ya
da özel koleksiyonlarda yer alan bu eserler nitelik ve kalite bakımından
dönemin ihtişamına tanıklık eder niteliktedir. Ancak Türk işlemelerinin yapılan
araştırmalarda çoğunlukla teknik, renk, desen ve
kompozisyon özellikleri bakımından incelendiği, kenar süsleme tekniklerinin ise detaylı bir biçimde ele alınmadığı
düşünülmektedir. Üstelik kordonla yapılan kenar
süslemelerinin farklı gruplandırmalar altında yer alması kavram kargaşası
yarattığı için konuya açıklık getirmesi adına çalışma önem arz etmektedir.
Bu çalışma
tarama modeline dayalı betimsel bir araştırmadır. Çalışmada Osmanlı
İmparatorluğu dönemi işleme örneklerinde kordonla yapılan kenar süslemeleri, kullanılan
süsleme özellikleri ve uygulama tekniği açısından dört grup altında
sınıflandırılmıştır. Çalışmaya kaynak oluşturan eserler çeşitli müze ve antikacıların
koleksiyonlarında yer alan orijinal niteliklere sahip ürünlerdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 4 |
Bibtex | @sanat ve edebiyat { ijoeec423003, journal = {International Journal of Eurasian Education and Culture}, issn = {2602-4047}, address = {ijoeec@gmail.com}, publisher = {Kadir ULUSOY}, year = {2018}, volume = {3}, number = {4}, pages = {33 - 43}, title = {OSMANLI İMPARATORLUĞU DÖNEMİ İŞLEMELERİNDE KORDONLA YAPILAN KENAR SÜSLEMELERİNİN İNCELENMESİ}, key = {cite}, author = {Can, Mine} } |
APA | Can, M. (2018). OSMANLI İMPARATORLUĞU DÖNEMİ İŞLEMELERİNDE KORDONLA YAPILAN KENAR SÜSLEMELERİNİN İNCELENMESİ . International Journal of Eurasian Education and Culture , 3 (4) , 33-43 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijoeec/issue/37148/423003 |
MLA | Can, M. "OSMANLI İMPARATORLUĞU DÖNEMİ İŞLEMELERİNDE KORDONLA YAPILAN KENAR SÜSLEMELERİNİN İNCELENMESİ" . International Journal of Eurasian Education and Culture 3 (2018 ): 33-43 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijoeec/issue/37148/423003> |
Chicago | Can, M. "OSMANLI İMPARATORLUĞU DÖNEMİ İŞLEMELERİNDE KORDONLA YAPILAN KENAR SÜSLEMELERİNİN İNCELENMESİ". International Journal of Eurasian Education and Culture 3 (2018 ): 33-43 |
RIS | TY - JOUR T1 - OSMANLI İMPARATORLUĞU DÖNEMİ İŞLEMELERİNDE KORDONLA YAPILAN KENAR SÜSLEMELERİNİN İNCELENMESİ AU - MineCan Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - DO - T2 - International Journal of Eurasian Education and Culture JF - Journal JO - JOR SP - 33 EP - 43 VL - 3 IS - 4 SN - 2602-4047- M3 - UR - Y2 - 2018 ER - |
EndNote | %0 International Journal of Eurasian Education and Culture OSMANLI İMPARATORLUĞU DÖNEMİ İŞLEMELERİNDE KORDONLA YAPILAN KENAR SÜSLEMELERİNİN İNCELENMESİ %A Mine Can %T OSMANLI İMPARATORLUĞU DÖNEMİ İŞLEMELERİNDE KORDONLA YAPILAN KENAR SÜSLEMELERİNİN İNCELENMESİ %D 2018 %J International Journal of Eurasian Education and Culture %P 2602-4047- %V 3 %N 4 %R %U |
ISNAD | Can, Mine . "OSMANLI İMPARATORLUĞU DÖNEMİ İŞLEMELERİNDE KORDONLA YAPILAN KENAR SÜSLEMELERİNİN İNCELENMESİ". International Journal of Eurasian Education and Culture 3 / 4 (Nisan 2018): 33-43 . |
AMA | Can M. OSMANLI İMPARATORLUĞU DÖNEMİ İŞLEMELERİNDE KORDONLA YAPILAN KENAR SÜSLEMELERİNİN İNCELENMESİ. International Journal of Eurasian Education and Culture. 2018; 3(4): 33-43. |
Vancouver | Can M. OSMANLI İMPARATORLUĞU DÖNEMİ İŞLEMELERİNDE KORDONLA YAPILAN KENAR SÜSLEMELERİNİN İNCELENMESİ. International Journal of Eurasian Education and Culture. 2018; 3(4): 33-43. |
IEEE | M. Can , "OSMANLI İMPARATORLUĞU DÖNEMİ İŞLEMELERİNDE KORDONLA YAPILAN KENAR SÜSLEMELERİNİN İNCELENMESİ", International Journal of Eurasian Education and Culture, c. 3, sayı. 4, ss. 33-43, Nis. 2018 |