Geçmiş kültürlerde
insanlar sembolik anlatımı yazı diline göre daha sık kullanmışlardır. Kilim ve
halı sanatı diğer el sanatı dallarında olduğu gibi tarihe tanıklık etmiş ve
Türk kültür tarihimizin belgesi olarak günümüze kadar gelmiştir. Bu çalışmanın
amacı “El sanatlarımıza sahip çıkmak, geçmişe sahip çıkmak, geleceğe ışık
tutmaktır” sözüne katkı sağlamak amacıyla ortaokul öğrencilerinin Türk kültür
tarihi açısından halı ve kilim motiflerinin dili hakkındaki görüşlerini
incelemektir. Tarihimizi Bozkır kültüründen günümüze getiren sanat değerlerini
böyle çalışmalarla geleceğe taşımak gerekmektedir. Ortaokul öğrencilerinin
sahip oldukları kültürel görüşlerini incelemenin alan yazınına katkı
sağlayacağı düşünülmektedir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden görüşme
kullanılmıştır. Çalışma grubunu; amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay
ulaşılabilir örneklem oluşturmuştur. Bu kapsamda çalışma grubuna; 65 yedinci ve
32 sekizinci sınıftan olmak üzere 97 öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracında
“halı ve kilim”, “Pazırık halısı” ve bunların motiflerine yönelik hazırlanmış 4
açık uçlu soru kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle
çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, öğrencilerin genel olarak halı ve
kilimle ilgili Türk kültürünü yansıtan, el sanatı, ev eşyası ve insan yaşantısı
ürünü gibi benzer özellikleri benimsedikleri görülmektedir. Pazırık halısı
hakkında pek b*ilgilerinin
olmadığı görülmektedir. Örnek halı ve kilim motiflerini genelde doğru
yorumladıkları görülmüştür.
Türk kültür tarihi, halı –kilim motifleri, Pazırık Halısı, ortaokul öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 4 |
Bibtex | @araştırma makalesi { ijoeec428453, journal = {International Journal of Eurasian Education and Culture}, issn = {2602-4047}, address = {ijoeec@gmail.com}, publisher = {Kadir ULUSOY}, year = {2018}, volume = {3}, number = {4}, pages = {74 - 98}, title = {ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TÜRK KÜLTÜR TARİHİ AÇISINDAN HALI VE KİLİM MOTİFLERİNİN DİLİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ- PAZIRIK HALISI ÖRNEĞİ-}, key = {cite}, author = {Özdemir, Tuğba and Çakmak, Mehmet Ali} } |
APA | Özdemir, T. & Çakmak, M. A. (2018). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TÜRK KÜLTÜR TARİHİ AÇISINDAN HALI VE KİLİM MOTİFLERİNİN DİLİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ- PAZIRIK HALISI ÖRNEĞİ- . International Journal of Eurasian Education and Culture , 3 (4) , 74-98 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijoeec/issue/37148/428453 |
MLA | Özdemir, T. , Çakmak, M. A. "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TÜRK KÜLTÜR TARİHİ AÇISINDAN HALI VE KİLİM MOTİFLERİNİN DİLİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ- PAZIRIK HALISI ÖRNEĞİ-" . International Journal of Eurasian Education and Culture 3 (2018 ): 74-98 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijoeec/issue/37148/428453> |
Chicago | Özdemir, T. , Çakmak, M. A. "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TÜRK KÜLTÜR TARİHİ AÇISINDAN HALI VE KİLİM MOTİFLERİNİN DİLİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ- PAZIRIK HALISI ÖRNEĞİ-". International Journal of Eurasian Education and Culture 3 (2018 ): 74-98 |
RIS | TY - JOUR T1 - ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TÜRK KÜLTÜR TARİHİ AÇISINDAN HALI VE KİLİM MOTİFLERİNİN DİLİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ- PAZIRIK HALISI ÖRNEĞİ- AU - TuğbaÖzdemir, Mehmet AliÇakmak Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - DO - T2 - International Journal of Eurasian Education and Culture JF - Journal JO - JOR SP - 74 EP - 98 VL - 3 IS - 4 SN - 2602-4047- M3 - UR - Y2 - 2018 ER - |
EndNote | %0 International Journal of Eurasian Education and Culture ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TÜRK KÜLTÜR TARİHİ AÇISINDAN HALI VE KİLİM MOTİFLERİNİN DİLİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ- PAZIRIK HALISI ÖRNEĞİ- %A Tuğba Özdemir , Mehmet Ali Çakmak %T ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TÜRK KÜLTÜR TARİHİ AÇISINDAN HALI VE KİLİM MOTİFLERİNİN DİLİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ- PAZIRIK HALISI ÖRNEĞİ- %D 2018 %J International Journal of Eurasian Education and Culture %P 2602-4047- %V 3 %N 4 %R %U |
ISNAD | Özdemir, Tuğba , Çakmak, Mehmet Ali . "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TÜRK KÜLTÜR TARİHİ AÇISINDAN HALI VE KİLİM MOTİFLERİNİN DİLİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ- PAZIRIK HALISI ÖRNEĞİ-". International Journal of Eurasian Education and Culture 3 / 4 (Nisan 2018): 74-98 . |
AMA | Özdemir T. , Çakmak M. A. ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TÜRK KÜLTÜR TARİHİ AÇISINDAN HALI VE KİLİM MOTİFLERİNİN DİLİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ- PAZIRIK HALISI ÖRNEĞİ-. International Journal of Eurasian Education and Culture. 2018; 3(4): 74-98. |
Vancouver | Özdemir T. , Çakmak M. A. ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TÜRK KÜLTÜR TARİHİ AÇISINDAN HALI VE KİLİM MOTİFLERİNİN DİLİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ- PAZIRIK HALISI ÖRNEĞİ-. International Journal of Eurasian Education and Culture. 2018; 3(4): 74-98. |
IEEE | T. Özdemir ve M. A. Çakmak , "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TÜRK KÜLTÜR TARİHİ AÇISINDAN HALI VE KİLİM MOTİFLERİNİN DİLİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ- PAZIRIK HALISI ÖRNEĞİ-", International Journal of Eurasian Education and Culture, c. 3, sayı. 4, ss. 74-98, Nis. 2018 |