Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Dönem Çocukların Ebeveynleri Arasındaki Paylaşımların Okul Öncesi Eğitime Katılım Açısından İncelenmesi

Yıl 2019, , 42 - 56, 28.05.2019
https://doi.org/10.32570/ijofe.508044

Öz

Bu araştırma, okul öncesi dönemde çocuğu bulunan ve çocuğunu herhangi
bir okul öncesi eğitim kurumuna göndermeyen ebeveynlerin, çocuğunu bir okul
öncesi eğitim kurumuna gönderen ebeveynlerle olan paylaşımlarının okul öncesi
eğitime katılım çerçevesinde incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu
amaçla araştırmaya, yaşları 39 ila 63 ay arasında değişen çocuğu olan ve
çocuğunu herhangi bir okul öncesi eğitim kurumuna göndermeyen 16 ebeveyn
katılmıştır.   Katılımcıların belirlenmesinde Kartopu Örneklem yöntemi kullanılmış
olup, ebeveynlerin referansları belirleyici olmuştur. Araştırmaya katılan
ebeveynlerle birebir görüşmeler gerçekleştirilmiş olup görüşmelerde araştırmacı
tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış bir görüşme formu kullanılmıştır. Görüşmeler
yalnızca yazılı olarak kayıt altına alınmıştır. Elde edilen veriler Özetleyici İçerik Analizi yönteminden
yararlanılmıştır. Veriler 3 farklı araştırmacı tarafından analiz edilmiş olup
ebeveynlerin cevapları her bir görüşme sorusu için değişmekle beraber çeşitli
kategorilere yerleştirilmiştir. Puanlayıcılar arası güvenirlik katsayısı .78
olarak bulunmuştur. Araştırmanın sonucunda çocuğunu herhangi bir okul öncesi
eğitim kurumuna göndermeyen ve gönderen ebeveynlerin çeşitli paylaşımlarda bulundukları,
bu paylaşımları sırasında okul öncesi eğitimle ilgili çeşitli konuları ele
aldıkları, ebeveynlerin çocuklarını gönderme konusunda bazı korku ve
tereddütlerinin olduğu, çocuğunu gönderen ebeveynlerin göndermeyen ebeveynlere
bazı tavsiyelerde bulunduğu, yapılan paylaşımların çocuğunu gönderip göndermeme
düşüncesi üzerinde çeşitli şekillerde etkisinin olduğu, çocuklarını
göndermeleri durumunda çeşitli olumlu sonuçlarının olacağına inandıkları ortaya
çıkmıştır. Ortaya çıkan sonuçlar ışığında aile eğitimi ve toplum temelli
uygulamalar çerçevesinde bazı önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Aktaş-Arnas, Y. (2002). Velilerin okul öncesi eğitime ve okul öncesi eğitim kurumlarına yönelik tutumları. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 10(10). 24-36.
  • Bayrak, S. ve Köksal, O. (2017). Ebeveynlerin okul öncesi eğitimden beklentilerinin incelenmesi (Elazığ ili örneği). Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(45), 547-557.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational Research: Planning Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. (4.Baskı). Pearson: Boston.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design. Qualitative and quantitative approach. Thousand Oaks: Sage.
  • Çalık, C. (2007). Okul-Çevre İlişkisinin Okul Geliştirmedeki Rolü: Kavramsal Bir Çözümleme. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 27(3). 123-139.
  • Hsieh, H. F., ve Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277-1288.
  • Kan, A. (2013). Ölçme Araçlarından Bulunması Gereken Nitelikler. İçinde Atılgan, H. (Ed.) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. (6. Baskı). Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Küçükturan, A. G. ve Altun A., Akbaba-Altun, S. (2013). Türkiye’de okul öncesi eğitimin geliştirilmesine yönelik uygulamalar. The Journal of Academic Social Studies. 6(7). 783-801. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS1847.
  • MEB. [Milli Eğitim Bakanlığı]. (2013a). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: MEB.
  • MEB. [Milli Eğitim Bakanlığı]. (2013b). Toplum temelli erken çocukluk hizmetleri sunumu kılavuzu. Unicef Türkiye Ofisi: Ankara.
  • MEB. [Milli Eğitim Bakanlığı]. (2013c). Okul öncesi eğitimi ihtiyaç analizi raporu. Unicef Türkiye Ofisi: Ankara.
  • MEB. [Milli Eğitim Bakanlığı]. (2013d). 0-36 aylık çocuklar için eğitim programı. Ankara; MEB.
  • Özen-Altınkaynak, Ş. ve Yanıklar, C. (2014) Anne ve babaların Okul Öncesi Eğitime Devam Eden Çocuklarının Gelişimine Yönelik Beklentileri, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 36. 56-72.
  • Rapport, F. (2010). Summative analysis: A qualitative method for social science and health research, International Journal of Qualitative Methods, 9(3), 270-290.
  • Saçkes, M. (2013). Erken Çocukluk Eğitiminde Önem Verilmesi Gereken Gelişimsel Alanlar: Anne-Baba ve Öğretmen Önceliklerinin Karşılaştırılması, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 13(3). 1675-1690. DOI: 10.12738/estp.2013.3.1634
  • Sharp, C. ve Davis, C. (1997). Parents’ Views of Pre-School: Quality Matters. NFER [National Foundation for educational research]. Slough. Berkshire.
  • Şimşek, Z. C. ve İvrendi, A. (2014). Ebeveynlerin Okul Öncesi Eğitim Kurumlarından Beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 29(2). 56-72.
  • Topaç, N., Yaman, Y., Ogurlu, Ü. ve lgar, L. (2012). Okul Öncesi Dönem Çocuğu Olan Ailelerin Okul Öncesi Eğitim kurumu Seçerken Göz Önünde Bulundurdukları Ölçütlerin İncelenmesi. Cyprus New Trends on Global Education Conference. Kuzey Kıbrıs.
  • UNICEF. [Birleşmiş Milletler Uluslararası Çocuklara Acil Yardım Fonu]. (2012). Okul dışındaki çocuklar küresel gelişimi: Türkiye ülke raporu. UNICEF.
  • Yeşilyurt, Z. C. (2011). Çocukları anaokuluna devam eden ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarından beklentileri ve kurumların bu beklentileri karşılama durumları. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Pamukkale Üniversitesi).

Sharings Between Parents of Preschool Age Children: In The Context of Preschool Attendance

Yıl 2019, , 42 - 56, 28.05.2019
https://doi.org/10.32570/ijofe.508044

Öz

The
aim of this study was to investigate sharings between parents of children who
are in preschool educational settings or not, in the context of preschool
attendance. 16 parents whose children are not in a preschool educational
setting, participated this study. Their children were between 39 and
63-month-old. Snowball Sampling Method was
used to select the participants. References given by previous parents were
decisive. Participants were interviewed by using a semi-structured interview
form on preschool attendance which was developed by researcher. Only written
records were taken in the process of interview. Summative Content Analysis was used to analyse the data. Three
different researchers analysed the data to obtain inter-rater reliability. Coefficient
of inter-rater reliability was found to be as 
.78. Participants responds were devided into different
categories for each item. As a result, it was found that, parents whose
children are in a preschool educational setting or not, are sharing something about
preschool education. As another results of this study, parents are discussing
about various themes on preschool education; parents have some fears and
hesitations about the idea of their children’s attending a preschool
educational setting; parents whose children are in a preschool setting give
some advices to parents whose children are not in; sharings between parents
have various potential effects on the idea of children’s attending a preschool
educational setting; parents believe that, some positive outcomes will be
arised, if their children attend a preschool educational setting. Recommondations
were made, in the context of parental education and society.

Kaynakça

  • Aktaş-Arnas, Y. (2002). Velilerin okul öncesi eğitime ve okul öncesi eğitim kurumlarına yönelik tutumları. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 10(10). 24-36.
  • Bayrak, S. ve Köksal, O. (2017). Ebeveynlerin okul öncesi eğitimden beklentilerinin incelenmesi (Elazığ ili örneği). Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(45), 547-557.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational Research: Planning Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. (4.Baskı). Pearson: Boston.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design. Qualitative and quantitative approach. Thousand Oaks: Sage.
  • Çalık, C. (2007). Okul-Çevre İlişkisinin Okul Geliştirmedeki Rolü: Kavramsal Bir Çözümleme. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 27(3). 123-139.
  • Hsieh, H. F., ve Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277-1288.
  • Kan, A. (2013). Ölçme Araçlarından Bulunması Gereken Nitelikler. İçinde Atılgan, H. (Ed.) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. (6. Baskı). Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Küçükturan, A. G. ve Altun A., Akbaba-Altun, S. (2013). Türkiye’de okul öncesi eğitimin geliştirilmesine yönelik uygulamalar. The Journal of Academic Social Studies. 6(7). 783-801. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS1847.
  • MEB. [Milli Eğitim Bakanlığı]. (2013a). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: MEB.
  • MEB. [Milli Eğitim Bakanlığı]. (2013b). Toplum temelli erken çocukluk hizmetleri sunumu kılavuzu. Unicef Türkiye Ofisi: Ankara.
  • MEB. [Milli Eğitim Bakanlığı]. (2013c). Okul öncesi eğitimi ihtiyaç analizi raporu. Unicef Türkiye Ofisi: Ankara.
  • MEB. [Milli Eğitim Bakanlığı]. (2013d). 0-36 aylık çocuklar için eğitim programı. Ankara; MEB.
  • Özen-Altınkaynak, Ş. ve Yanıklar, C. (2014) Anne ve babaların Okul Öncesi Eğitime Devam Eden Çocuklarının Gelişimine Yönelik Beklentileri, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 36. 56-72.
  • Rapport, F. (2010). Summative analysis: A qualitative method for social science and health research, International Journal of Qualitative Methods, 9(3), 270-290.
  • Saçkes, M. (2013). Erken Çocukluk Eğitiminde Önem Verilmesi Gereken Gelişimsel Alanlar: Anne-Baba ve Öğretmen Önceliklerinin Karşılaştırılması, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 13(3). 1675-1690. DOI: 10.12738/estp.2013.3.1634
  • Sharp, C. ve Davis, C. (1997). Parents’ Views of Pre-School: Quality Matters. NFER [National Foundation for educational research]. Slough. Berkshire.
  • Şimşek, Z. C. ve İvrendi, A. (2014). Ebeveynlerin Okul Öncesi Eğitim Kurumlarından Beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 29(2). 56-72.
  • Topaç, N., Yaman, Y., Ogurlu, Ü. ve lgar, L. (2012). Okul Öncesi Dönem Çocuğu Olan Ailelerin Okul Öncesi Eğitim kurumu Seçerken Göz Önünde Bulundurdukları Ölçütlerin İncelenmesi. Cyprus New Trends on Global Education Conference. Kuzey Kıbrıs.
  • UNICEF. [Birleşmiş Milletler Uluslararası Çocuklara Acil Yardım Fonu]. (2012). Okul dışındaki çocuklar küresel gelişimi: Türkiye ülke raporu. UNICEF.
  • Yeşilyurt, Z. C. (2011). Çocukları anaokuluna devam eden ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarından beklentileri ve kurumların bu beklentileri karşılama durumları. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Pamukkale Üniversitesi).
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Halil İbrahim Korkmaz

Yayımlanma Tarihi 28 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Korkmaz, H. İ. (2019). Okul Öncesi Dönem Çocukların Ebeveynleri Arasındaki Paylaşımların Okul Öncesi Eğitime Katılım Açısından İncelenmesi. International Journal of Field Education, 5(1), 42-56. https://doi.org/10.32570/ijofe.508044