Bu araştırma, 5. Sınıf öğrencilerinin ve ilköğretim kurumlarının 5. sınıflarında görev yapan Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin uygulanmakta olan Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’ na ilişkin görüşlerine dayalı program değerlendirmeyi amaçlamıştır. Hem nitel hem de nicel verilerin elde edildiği bu çalışma karma yöntem olarak tasarlanmıştır. Manisa ilinde görev yapan 12 sosyal bilgiler öğretmeninden görüşme formu aracılığıyla elde edilen nitel veriler, içerik analizi ile çözümlenmiş, bu çözümlemeleri desteklemek üzere betimsel analizlerden yararlanılmıştır. Manisa ilindeki 4 farklı okuldaki toplam 9 sınıfın 233 öğrencisinden anket aracılığıyla elde edilen nicel verilerin standart sapma, aritmetik ortalama ve frekans analizleri yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda 5. sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’ nın kazanımlarının öğrenci seviyesine uygun, anlaşılır, beceri ve değerleri geliştirici nitelikte olduğu, konuların 2005 programına göre azaltılarak ciddi değişikliğin olmadığı; öğrenme öğretme sürecinde en çok ders saatinin az oluşundan dolayı etkinliklerin yetişmediği ve sınama durumlarının bu programda eskiye göre daha esnek olduğu ama yine de ders saatinin az ve sınıfların kalabalık oluşundan dolayı sınama durumlarında sıkıntı yaşanıldığı belirlenmiştir. 2005 ve 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Program’ları karşılaştırıldığında, kazanım, içerik, öğrenme-öğretme süreci ve sınama durumları boyutları bakımından belirgin bir farklılık bulunamamıştır. Kazanımların çoğunluğu aynıdır ve içerikte ciddi değişimler söz konusu değildir. 2005 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’ nda her kazanımın nasıl değerlendirileceği ve öğrenme-öğretme süreci hakkında açıklamalar verilirken 2018 programında açıklamaların verilmemiş olması 2018 öğretim programının bir eksikliği olarak değerlendirilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
International Journal of Field Educatİon (IJOFE)
ISSN: 2149-3030