Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

60-72 Aylık Çocukların Öz Düzenleme Becerileri ve Öğrenme Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2021, , 25 - 39, 30.06.2021
https://doi.org/10.32570/ijofe.847079

Öz

Literatürde öz düzenleme becerileri ve akademik başarı arasındaki ilişkiyi eğitimin farklı kademeleri için inceleyen çalışmalar bulunmakta iken öz düzenleme becerileri ve öğrenme arasındaki ilişkileri inceleyen çalışma göze çarpmamaktadır. Bu boşluğu gidermek üzerine odaklanan bu çalışmada keşfedici ve yordayıcı korelasyon analizleri birlikte kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Okul Öncesi Öğrenme Davranışları Ölçeği ve 4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz Düzenleme Becerileri Ölçeği (Öğretmen Formu) kullanılmıştır. Çalışma grubunu Kastamonu İlinde farklı anaokullarında eğitim almakta olan 60-72 aylık toplam 164 çocuğun oluşturduğu araştırmanın sonuçlarına göre, çocukların öz düzenleme becerileri ile öğrenme davranışları arasında pozitif yönlü korelasyon bulunmuştur. Ayrıca öz düzenleme becerilerinin, öğrenme davranışlarını yordadığı gözlenmiştir. Bu doğrultuda en önemli yordayıcı öz düzenleme faktörünün dikkat alt boyutu olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • Aksoy, A. B., & Tozduman, K. (2017). Çocukların öz düzenleme becerileri ile oyun becerilerinin cinsiyete göre incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 42-455.
  • Appleton, J. J., Christenson, S. L., & Furlong, M. J. (2008). Student engagement with school: Critical conceptual and methodological issues of the construct. Psychology in the Schools, 45, 369–386.
  • Ayvaz, E. (2018). Okul öncesi dönem çocuklarının matematiksel ölçme becerilerinin üstbiliş ve özdüzenleme açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W.H. Freeman.
  • Becker, D. R., Miao, A., Duncan, R., & McClelland, M. M. (2014). Behavioral self-regulation and executive function both predict visuomotor skills and early academic achievement. Early Childhood Research Quarterly, 29(4), 411-424.
  • Berger, A. (2011). Self-regulation: Brain, cognition, and development. Washington, DC, USA: American Psychological Association.
  • Berhenke, A. L. (2013). Motivation, Self-Regulation, and Learning in Preschool. Doctoral dissertation. University of Michigan.
  • Blair, C. (2002). School readiness: Integrating cognition and emotion in a neurobiological conceptualization of children’s functioning at school entry. American Psychologist, 57, 111–127.
  • Blair, C., & Diamond, A. (2008). Biological processes in prevention and intervention: The promotion of self-regulation as a means of preventing school failure. Development and Psychopathology, 20, 899–911.
  • Blair, C., & Razza, R. P. (2007). Relating effortful control, executive function, and false belief understanding to emerging math and literacy ability in kindergarten. Child Development, 78, 647–663.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Chao, J. L., McDermott, P. A., Watkins, M. W., Drogalis, A. R., & Worrell, F. C. (2018). The learning behaviors scale: National standardization in Trinidad and Tobago. International Journal of School & Educational Psychology, 6(1), 35–49.
  • Diamond, A. (2002). Normal development of prefrontal cortex from birth to young adulthood: Cognitive functions, anatomy, and biochemistry. In D.T. Stuss & R.T. Knight (Eds.), Principles of frontal lobe function (pp. 466-503). New York, NY: Oxford University Press.
  • Dobbs, J., Doctoroff, G. L., Fisher, P. H., & Arnold, D. H. (2006). The association between preschool children’s socioemotional functioning and their mathematical skills. Journal of Applied Developmental Psychology, 27(2), 97–108.
  • English, M. C., & Kitsantas, A. (2013). Supporting student self-regulated learning in problem-and project-based learning. Interdisciplinary Journal of Problem based Learning, 7(2), 128-150.
  • Ertürk, H. G. (2013). Öğretmen çocuk etkileşiminin niteliği ile çocukların öz düzenleme becerisi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Flavell, J. H. (1977). Cognitive development. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall.
  • Gündüz, G. (2015). Self-regulation in Turkish preschoolers: relations with family context and socio-emotional competence. Doctoral Dissertation, Koç University Graduate School Of Social Sciences, İstanbul.
  • İvrendi, A., & Erol, A. (2018, Mart). 4-6 yaş çocuklarına yönelik öz düzenleme becerileri ölçeğinin geliştirilmesi. UTEK 2018 Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri. Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Kopp, C. B. (1982). Antecedents of self-regulation: a developmental perspective. Developmental Psychology, 18(2), 199.
  • Kuşdemir Kayıran, B. (2014). Öz düzenleyici öğrenmenin okuduğunu anlamaya yönelik akademik başarı, öz-düzenleme becerileri ve okuma stratejileri üzerindeki etkisi. Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi, Adana.
  • Ladd, G.W., Birch, S.H., & Buhs, E.S. (1999). Children’s social and scholastic lives in kindergarten: Related spheres of influence?. Child Development, 70, 1373-1400.
  • McClelland, M. M., & Cameron, C. E. (2011). Self-regulation and academic achievement in elementary school children. In R. M. Lerner, J. V. Lerner, E. P. Bowers, S. Lewin-Bizan, S. Gestsdottir, & J. B. Urban (Eds.), Thriving in childhood and adolescence: The role of self-regulation processes. New Directions for Child and Adolescent Development, 133, 29–44.
  • McClelland, M. M., Acock, A. C., & Morrison, F. J. (2006). The impact of kindergarten learning-related skills on academic trajectories at the end of elementary school. Early Childhood Research Quarterly, 21, 471–490.
  • McClelland, M. M., Cameron, C. E., Connor, C. M., Farris, C. L., Jewkes, A. M., & Morrison, F. J. (2007). Links between behavioral regulation and preschoolers’ literacy, vocabulary, and math skills. Developmental Psychology, 43(4), 947–959.
  • McClelland, M. M., Morrison, F. J., & Holmes, D. L. (2000). Children at-risk for early academic problems: The role of learning-related social skills. Early Childhood Research Quarterly, 15, 307–329.
  • McClelland, M. M., Ponitz, C. C., Messersmith, E., & Tominey, S. (2010). Self-regulation: The integration of cognition and emotion. In R. M. Lerner (Editor-in-Chief) & W. F. Overton (Vol. Ed.), The handbook of life-span development. Vol. 1: Cognition, neuroscience, methods (pp. 509–553). Hoboken, NJ: Wiley.
  • McDermott, P., Rikoon, S. H., Waterman, C., & Fantuzzo, J. W. (2012). The preschool learning behaviors scale: Dimensionality and external validity in head start. School Psychology Review, 41(1), 66–81.
  • Nesbitt, K. T., Farran, D. C., & Fuhs, M. W. (2015). Executive function skills and academic achievement gains in prekindergarten: Contributions of learning-related behaviors. Developmental Psychology, 51(7), 865–878.
  • Ponitz, C. C., McClelland, M. M., Matthews, J. S., & Morrison, F. J. (2009). A structured observation of behavioral self-regulation and its contribution to kindergarten outcomes. Developmental Psychology, 45, 605–619.
  • Rothbart, M.K., & Hwang, J. (2005). Temperament and the development of competence and motivation. In A. Elliot & C. Dweck (Eds.), Handbook of competence and motivation (pp. 167-184). New York: Guilford Press.
  • Schunk, D. H. (1999). Social-self interaction and achievement behavior. Educational Psychologist, 34, 219–227.
  • Schunk, D. H., & Zimmerman, B. J. (1997). Social origins of self-regulatory competence. Educational Psychologist, 32, 195–208.
  • Sezgin, E. (2016). Çocukların davranışsal öz-düzenleme becerilerine oyun temelli eğitimin etkisinin incelenmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Vardar, A. K., & Arsal, Z. (2014). Öz-düzenleme stratejileri öğretiminin öğrencilerin ingilizce başarılarına ve tutumlarına etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(3), 32-52.
  • Veziroglu-Celik, M., & Acar, I. H. (2018). The association between learning behaviours and social competence of Turkish preschool children. Early Child Development and Care, 190(12), 1844-1854.
  • Wang, T. H. (2011). Developing Web-based assessment strategies for facilitating junior high school students to perform self-regulated learning in an e-Learning environment. Computers & Education, 57(2), 1801-1812.
  • Whitebread, D., & Basilio, M. (2012). The emergence and early development of self-regulation in young children. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 16(1), 15-34.
  • Yıldızlı, H. (2015). Öz düzenlemeli öğrenmenin altıncı sınıf öğrencilerinin matematik başarılarına, tutumlarına ve öz düzenleme becerilerine etkisi. Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Zelazo, P. D., & Müller, U. (2002). Executive function in typical and atypical development. In U. Goswami (Ed.), Handbook of childhood cognitive development (pp. 445–469). Oxford: Blackwell.
  • Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (2008). Motivation: an essential dimension of self-regulated learning. In D. H. Schunk, & B. J. Zimmerman (Eds.), Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and applications (pp. 1-30). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associate.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bahar Gümrükçü Bilgici 0000-0003-2303-7247

Ümit Deniz 0000-0001-5338-8254

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Gümrükçü Bilgici, B., & Deniz, Ü. (2021). 60-72 Aylık Çocukların Öz Düzenleme Becerileri ve Öğrenme Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. International Journal of Field Education, 7(1), 25-39. https://doi.org/10.32570/ijofe.847079

       

                         International Journal of Field Educatİon (IJOFE)

                                                      ISSN: 2149-3030