Öz
Bu araştırmanın amacı ilköğretim okulu öğretmenlerinin düşünme stillerine ilişkin görüşlerini saptanmasıdır. Araştırmanın evrenini, Bolu İli Göynük ve Mudurnu İlçelerindeki 15 ilköğretim okulu ve bu okullarda görev yapan 190 öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırmada evrenin tamamına ulaşıldığı için örneklem alma yoluna gidilmemiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak hazırlanan ölçme aracı iki bölümden oluşmuştur. Birinci bölümde, öğretmenlerin kişisel bilgilerini toplamaya yönelik sorular; ikinci bölümde, düşünme stillerini saptamak amacıyla kullanılan Sternberg ve Wagner (1988) tarafından geliştirilen ve Fer (2005) tarafından geçerliği ve güvenirliği yapılan “Düşünme Stilleri Envanteri” yer almıştır.
Araştırmada aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır.
- Kişisel bilgilere ilişkin; Araştırmaya katılan öğretmenlerin % 55,3’ü bayan, % 44,7’si baydır. Öğretmenlerin % 70’i 20 – 30 yaş grubunda yer almakta, % 80,1’i 1 – 10 yıllık mesleki kıdeme sahip durumdadırlar. Öğretmenlerin % 48,4’ü sınıf öğretmeni ve %51,6’sı branş öğretmenidir.
- İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenler; en yüksek Özerk Düşünme Stilini ( =4,251) “Her zaman”, en düşük Eşdeğerci Düşünme Stilini ( =3,126) “Bazen” ve diğer düşünme stillerini “Çoğunlukla” benimsemektedirler.
- İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin düşünme stilleri dağılımına ilişkin görüşlerine cinsiyet değişkenine bakıldığında yalnız Kuralsız Düşünme Stilinde (P=0.039;) anlamlı bir fark görülmektedir. Yaş ve mesleki kıdem değişkenine bakıldığında öğretmenler arasında anlamlı bir fark bulunmamaktadır. İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin düşünme stilleri dağılımına ilişkin görüşlerine sınıf ve branş değişkenine bakıldığında yalnız İçe Dönük Düşünme Stilinde (P=0.026;) anlamlı bir fark bulunmaktadır.