BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Öğretiminde Müze Kullanımına İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi (Afyonkarahisar Müzeleri)

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 1, 96 - 119, 30.04.2016

Öz

Bu çalışmanın amacı, Sosyal Bilgiler öğretiminde müze kullanımına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerini, öğretmenlerin müze gezisi düzenlemekte yaşadığı sıkıntılar ve öğrencilerin müze gezilerine katılmama nedenlerine ilişkin görüşlerini çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Çalışmanın örneklemini Afyonkarahisar merkez ilköğretim okullarında eğitim gören farklı sosyal ve ekonomik özelliklere sahip müze gezilerine katılan 577 ilköğretim ikinci kademe 6. ,7. ve 8.sınıf öğrencisi, farklı sosyal ve ekonomik özelliklere sahip müze gezilerine katılmayan 423 ilköğretim ikinci kademe 6., 7. ve 8.sınıf öğrencisi ile Afyonkarahisar merkez ilköğretim okullarında görev yapan 65 Sosyal Bilgiler öğretmeni oluşturmuştur. Elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistik, bağımsız örneklemler için t-testi ve tek yönlü varyans analizi (One-WayAnova) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, Kız öğrencilerinin müze gezilerinden beklentilerinin daha fazla olduğu ve 8.sınıf öğrencilerinin müze etkinliklerine daha az katıldıkları görülmüştür. Yılda üç kez ve daha fazla müzeye giden öğrencilerin çoğunun okul gezileriyle ya da öğretmenleriyle müzeleri ziyaret ettikleri ve müze rehberiyle yapılan gezilerin daha verimli geçtiği gözlenmiştir. 11 yıl ve daha fazla kıdem yılına sahip öğretmenlerin ise müze gezilerine daha fazla önem verdikleri ve öğretmenlerin müze gezilerinde yaşadıkları en büyük problemin sınıfların kalabalık olmasından kaynaklandığına dair bulgulara ulaşılmıştır.

 

 

Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler, Müze, Öğretmen, Öğrenci

Kaynakça

  • Akmehmet, T. K. (2008). Müzelerin Tarih Öğretiminde Nesne Merkezli Eğitim Etkinlikleriyle Kullanılması ve İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretimi, Milli Eğitim Dergisi, Sayı 37, No: 180, 50-67.
  • Ataman, A.(Ed.). (2004). Gelişim ve Öğrenme (2.Baskı), Ankara: Gündüz Eğitim ve
  • Yayıncılık.
  • Buyurgan, S. ve Buyurgan, U. (2007). Sanat Eğitimi ve Öğretimi (2.Baskı). Ankara: Pegem A
  • Yayıncılık 2. Baskı Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı (12.Baskı), Ankara: Pegem
  • Akademi Yayınları.
  • Efe, E., Bek, Y. ve Şahin, M. (2000). Spss’te Çözümleri İle İstatistik Yöntemler II,
  • Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Yayınları, No:10, Kahramanmaraş.
  • Filiz, N. (2010). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Müze Kullanımı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans
  • Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Hooper, E.-Greenhill (1999). Müze ve Galeri Eğitimi. Çev. Meltem Örge Evren, Emine Gül
  • Kapçı. Ed. Bekir Onur. Ankara: Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları.
  • Karasar, N.(2007). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koçak, K. S. (2010). İlköğretim Görsel Sanatlar Eğitimi Dersindeki Müze Etkinliklerine
  • Yönelik, Öğrenci, Öğretmen ve Müze Yetkililerinin Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Paykoç, F. ve Baykal S. (2000). Müze Pedagojisi: Kültür, İletişim ve Aktif Öğrenme Ortamı
  • Olarak Müzelerin Etkinliğine İlişkin Bir Çalışma Müzecilikte Yeni Yaklaşımlar Küreselleşme ve Yerelleşme. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Tekin, H. (1993). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme(7.Baskı), Ankara: Yargı Yayınları.
  • Yılmaz, A., Kaya, B. ve Çolak, K. (2009). Panorama 1453 Tarih Müzesi’nin Eğitimsel Değeri
  • ve Müze Hakkındaki Öğrenci Görüşleri. IV.Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi (7-9 Ekim 2009). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Yılmaz, K. ve Şeker, M. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Müze Gezilerine ve Müzelerin
  • Sosyal Bilgiler Öğretiminde Kullanılmasına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi, İstanbul Aydın Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, Cilt 1, Sayı 3, 21-39.
Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 1, 96 - 119, 30.04.2016

Öz

Kaynakça

  • Akmehmet, T. K. (2008). Müzelerin Tarih Öğretiminde Nesne Merkezli Eğitim Etkinlikleriyle Kullanılması ve İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretimi, Milli Eğitim Dergisi, Sayı 37, No: 180, 50-67.
  • Ataman, A.(Ed.). (2004). Gelişim ve Öğrenme (2.Baskı), Ankara: Gündüz Eğitim ve
  • Yayıncılık.
  • Buyurgan, S. ve Buyurgan, U. (2007). Sanat Eğitimi ve Öğretimi (2.Baskı). Ankara: Pegem A
  • Yayıncılık 2. Baskı Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı (12.Baskı), Ankara: Pegem
  • Akademi Yayınları.
  • Efe, E., Bek, Y. ve Şahin, M. (2000). Spss’te Çözümleri İle İstatistik Yöntemler II,
  • Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Yayınları, No:10, Kahramanmaraş.
  • Filiz, N. (2010). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Müze Kullanımı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans
  • Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Hooper, E.-Greenhill (1999). Müze ve Galeri Eğitimi. Çev. Meltem Örge Evren, Emine Gül
  • Kapçı. Ed. Bekir Onur. Ankara: Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları.
  • Karasar, N.(2007). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koçak, K. S. (2010). İlköğretim Görsel Sanatlar Eğitimi Dersindeki Müze Etkinliklerine
  • Yönelik, Öğrenci, Öğretmen ve Müze Yetkililerinin Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Paykoç, F. ve Baykal S. (2000). Müze Pedagojisi: Kültür, İletişim ve Aktif Öğrenme Ortamı
  • Olarak Müzelerin Etkinliğine İlişkin Bir Çalışma Müzecilikte Yeni Yaklaşımlar Küreselleşme ve Yerelleşme. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Tekin, H. (1993). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme(7.Baskı), Ankara: Yargı Yayınları.
  • Yılmaz, A., Kaya, B. ve Çolak, K. (2009). Panorama 1453 Tarih Müzesi’nin Eğitimsel Değeri
  • ve Müze Hakkındaki Öğrenci Görüşleri. IV.Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi (7-9 Ekim 2009). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Yılmaz, K. ve Şeker, M. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Müze Gezilerine ve Müzelerin
  • Sosyal Bilgiler Öğretiminde Kullanılmasına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi, İstanbul Aydın Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, Cilt 1, Sayı 3, 21-39.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yavuz Kısa

Ahmet Ali Gazel

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kısa, Y., & Gazel, A. A. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Müze Kullanımına İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi (Afyonkarahisar Müzeleri). International Journal of Field Education, 2(1), 96-119.

       

                         International Journal of Field Educatİon (IJOFE)

                                                      ISSN: 2149-3030