BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Öğrenci Çalışma Kitaplarının Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programındaki Beceriler Açısından İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 106 - 119, 01.08.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı, Sosyal Bilgiler öğrenci çalışma kitaplarındaki etkinliklerin, Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında yer alan beceriler açısından incelenmesini hedeflemektedir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (5-7. sınıflar) ve Milli Eğitim yayınevine ait 2014 basımlı Sosyal Bilgiler Öğrenci Çalışma Kitapları (5-7. sınıflar) oluşturmaktadır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma, Sosyal Bilgiler Dersi Programında yer alan beceriler ile Sosyal Bilgiler öğrenci çalışma kitaplarındaki etkinliklerin doküman yöntemiyle taranması şeklinde yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda, becerilerin tüm etkinlikler içerisinde dengeli bir dağılım göstermediği ve ortak becerilere daha fazla yer verildiği, derse özgü becerilere ise daha yer az yer verildiği saptanmıştır. Ayrıca öğrenci çalışma kitaplarında yer alan etkinliklerde, becerilerin kendi içerisinde tüm sınıflar düzeyinde düzenli bir artış veya azalış göstermediği görülmüştür.

Kaynakça

  • Bulut, B. ve Taşkıran, C. (2014).Altıncı sınıf sosyal bilgiler programındaki kazanımların zihinsel beceriler açısından incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2 (2), 1-13.
  • Barlas, B. (2015). Hayat bilgisi dersi kazanımlarının ortak ve derse özgü beceriler kazandırmadaki etkililiğinin öretmen görüşlerine dayalı olarak belirlenmesi. Yüksek lisans tezi, Çanakkale On sekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Başol, S., Ünal, F., Azer, H., Yıldız, A. ve Evirgen, Ö. F. (2014). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğrenci Çalışma Kitabı 5. Ankara: Başak Matbaacılık.
  • Çelikkaya, T. (2011). Sosyal bilgiler programında yer alan becerilerin kazandırılma düzeyi: öğretmen görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi.19 (3), 969-990.
  • Çetin Ö. (2014). Temel becerilerin geliştirilmesi açısından ilköğretim ikinci kademede türkçe eğitimi, Çanakkale On sekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Doğan, H. (2014). İlkokul programında yer alan ortak temel becerilerin öğrenci çalışma kitaplarında bulunan etkinliklerde yer alma düzeyleri. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Gelen, İ. (2011). Sosyal bilgiler programındaki düşünme ile ilgili bazı ortak becerilerin kazanılma düzeyinin belirlenmesi. On dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 30 (1), 83-106.
  • Hayırsever, F. ve Kısakürek, M. A. (2014). Sosyal bilgiler ders kitabının, ilköğretim programında kazandırılması hedeflenen beceriler açısından değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi. 4 (8), 23-42.
  • Hayırsever, F. (2010). Sosyal bilgiler ders, öğretmen kılavuz ve öğrenci çalışma kitaplarının sosyal bilgiler öğretim programında kazandırılması hedeflenen temel beceriler açısından değerlendirilmesi. Doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hezen, E. (2009). İlköğretim 1-5. sınıflar türkçe dersi öğretim programı ve Kılavuzu’nun ögeleri öğretim programı ve Kılavuzu’nda yer alan temel becerileri geliştirmeye uygunluğu. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hotaman, D. (2006). 2005-2006 Yılında uygulanmaya konulan ilköğretim programının kazandırmayı öngördüğü temel becerilerin öğretmen, veli ve öğrenci algıları doğrultusunda değerlendirilmesi. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kan, A. Ü. (2006).Yeni ilköğretim programında öngörülen temel becerileri kazanmada beşinci sınıf sosyal bilgiler ve Türkçe derslerinin etkilerine ilişkin öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi (diyarbakır ili örneği ). Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Komisyon, (2014a). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğrenci Çalışma Kitabı 7. Ankara: Saray Matbaacılık.
  • Komisyon, (2014b). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğrenci Çalışma Kitabı 6. Ankara: Saray Matbaacılık.
  • Mutluer, C. (2013). Turkish studies - ınternational periodical for the
  • languages. Literature and History of Turkish or Turkic. 8 (7), 355-362.
  • Özatalay, H. (2007). “İlköğretim I. kademe türkçe öğretim programında öğrencilere kazandırılması hedeflenen temel becerilerin ders kitaplarında kullanılmasına ilişkin durum çalışması. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Semerci, N. ve Yanpar Yelken, T. (2010) .İlköğretim programlarındaki ortak
  • temel becerilere ilişkin öğretmen görüşleri (elazığ ili örneği). Temmuz, 7 2015 http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:IdYeKhB6zVAJ:web.firat.edu.tr/daum/docs
  • Temizkan, M. (2014). Ortaokul türkçe ders kitaplarının türkçe dersi öğretim programındaki temel beceriler açısından incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 2 (1), 49-72.
  • Uysal, O. (2014). Ortaöğretim türk edebiyatı ders kitaplarının temel beceriler açısından incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yaşar, F. Ö. (2013). Ortaokul (5, 6, 7 ve 8. sınıf) Türkçe ders kitaplarının temel beceriler açısından incelenmesi. Doktora tezi, Çanakkale On sekiz Mart üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 106 - 119, 01.08.2017

Öz

Kaynakça

  • Bulut, B. ve Taşkıran, C. (2014).Altıncı sınıf sosyal bilgiler programındaki kazanımların zihinsel beceriler açısından incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2 (2), 1-13.
  • Barlas, B. (2015). Hayat bilgisi dersi kazanımlarının ortak ve derse özgü beceriler kazandırmadaki etkililiğinin öretmen görüşlerine dayalı olarak belirlenmesi. Yüksek lisans tezi, Çanakkale On sekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Başol, S., Ünal, F., Azer, H., Yıldız, A. ve Evirgen, Ö. F. (2014). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğrenci Çalışma Kitabı 5. Ankara: Başak Matbaacılık.
  • Çelikkaya, T. (2011). Sosyal bilgiler programında yer alan becerilerin kazandırılma düzeyi: öğretmen görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi.19 (3), 969-990.
  • Çetin Ö. (2014). Temel becerilerin geliştirilmesi açısından ilköğretim ikinci kademede türkçe eğitimi, Çanakkale On sekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Doğan, H. (2014). İlkokul programında yer alan ortak temel becerilerin öğrenci çalışma kitaplarında bulunan etkinliklerde yer alma düzeyleri. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Gelen, İ. (2011). Sosyal bilgiler programındaki düşünme ile ilgili bazı ortak becerilerin kazanılma düzeyinin belirlenmesi. On dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 30 (1), 83-106.
  • Hayırsever, F. ve Kısakürek, M. A. (2014). Sosyal bilgiler ders kitabının, ilköğretim programında kazandırılması hedeflenen beceriler açısından değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi. 4 (8), 23-42.
  • Hayırsever, F. (2010). Sosyal bilgiler ders, öğretmen kılavuz ve öğrenci çalışma kitaplarının sosyal bilgiler öğretim programında kazandırılması hedeflenen temel beceriler açısından değerlendirilmesi. Doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hezen, E. (2009). İlköğretim 1-5. sınıflar türkçe dersi öğretim programı ve Kılavuzu’nun ögeleri öğretim programı ve Kılavuzu’nda yer alan temel becerileri geliştirmeye uygunluğu. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hotaman, D. (2006). 2005-2006 Yılında uygulanmaya konulan ilköğretim programının kazandırmayı öngördüğü temel becerilerin öğretmen, veli ve öğrenci algıları doğrultusunda değerlendirilmesi. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kan, A. Ü. (2006).Yeni ilköğretim programında öngörülen temel becerileri kazanmada beşinci sınıf sosyal bilgiler ve Türkçe derslerinin etkilerine ilişkin öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi (diyarbakır ili örneği ). Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Komisyon, (2014a). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğrenci Çalışma Kitabı 7. Ankara: Saray Matbaacılık.
  • Komisyon, (2014b). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğrenci Çalışma Kitabı 6. Ankara: Saray Matbaacılık.
  • Mutluer, C. (2013). Turkish studies - ınternational periodical for the
  • languages. Literature and History of Turkish or Turkic. 8 (7), 355-362.
  • Özatalay, H. (2007). “İlköğretim I. kademe türkçe öğretim programında öğrencilere kazandırılması hedeflenen temel becerilerin ders kitaplarında kullanılmasına ilişkin durum çalışması. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Semerci, N. ve Yanpar Yelken, T. (2010) .İlköğretim programlarındaki ortak
  • temel becerilere ilişkin öğretmen görüşleri (elazığ ili örneği). Temmuz, 7 2015 http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:IdYeKhB6zVAJ:web.firat.edu.tr/daum/docs
  • Temizkan, M. (2014). Ortaokul türkçe ders kitaplarının türkçe dersi öğretim programındaki temel beceriler açısından incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 2 (1), 49-72.
  • Uysal, O. (2014). Ortaöğretim türk edebiyatı ders kitaplarının temel beceriler açısından incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yaşar, F. Ö. (2013). Ortaokul (5, 6, 7 ve 8. sınıf) Türkçe ders kitaplarının temel beceriler açısından incelenmesi. Doktora tezi, Çanakkale On sekiz Mart üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Aydemir

Kadir Adamaz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aydemir, M., & Adamaz, K. (2017). Sosyal Bilgiler Öğrenci Çalışma Kitaplarının Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programındaki Beceriler Açısından İncelenmesi. International Journal of Field Education, 3(1), 106-119.

       

                         International Journal of Field Educatİon (IJOFE)

                                                      ISSN: 2149-3030