Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Development Of Socıal Studıes Teachers’ Self-Confıdence For Teachıng Scale

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 70 - 82, 31.12.2018
https://doi.org/10.32570/ijofe.449077

Öz

In this research, it was aimed to develop
"Self-confidence towards Teaching" Scale that can be used in
determining the self-confidence of social studies teachers. First of all, the
related literature was examined and scale items were prepared. The scale was
organized as 5-point Likert type. A total of 12 items were written at first,
but the number was reduced to 9 items in line with the opinions of the experts.
After examining the face validity of the scale, the language and
understandability of each item was examined using face-to-face interviews with
five teachers. The scale was given to 269 teachers to determine the reliability
and the construct validity of the scale. The maximum likelihood method and the
exploratory factor analysis were used to determine the construct validity of
the scale. As a result of the analysis, it was determined that the scale has
only one factor structure and that all items works. For the inner consistency
of the scale, reliability levels (Cronbach’s Alpha) were high and all items
were discriminatory.

Kaynakça

  • Altıntaş, E. (2015). Kuramdan Uygulamaya Özgüven. Ankara: Nobel Yayınları.Akın, A. (2007). Öz-Güven ölçeğinin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri, Abü Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2): 165-175
  • Andrew S (1998). Self-efficacy as a predictor of academic performance in science. Journal of Advenced Nursing, 27:596-603.
  • Bacanlı, H. (2005). Eğitim Psikolojisi (24.Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The Exercise of Control. New York: Freeman.
  • Bıkmaz, F. H. (2004). Sınıf öğretmenlerinin fen öğretiminde öz yeterlilik inancı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 161(28.04).
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Büyüköztürk, Ş., Şekercioğlu, G. ve Çokluk, O. (2014). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İsta¬tistik: SPSS ve LISREL Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.Brophy, J. E. and Good, T. L. (1986). Teacher Behavior and Student Achievement. In M. C. Wittrock (Ed.), Handbook of Research on Teaching. New York: Macmillan. pp. 328-375.Coopersmith, S. (1967). Self-Esteem Theory. Self-Esteem Institute. San Fancisco: Freeman.
  • Cramer, R.J., Neal, T. and Brodsky, S.L. (2009). Self-efficacy and Confidence: Theoretical Distinctions and İmplications For trial Consultation. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 61(4), 319.Çapa, Y., Çakıroğlu, J., & Sarıkaya, H. (2005). Öğretmen özyeterlik ölçeği Türkçe uyarlamasının geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 30(137).
  • Dempo, M. and Gibson, S. ( 1985). Teacher's Sense of Efficacy: an Improvement Factor in School Improvement, The Elementary School Journal, 86 ( 2), 173- 184. Dilekli, Y., & Tezci, E. (2016). The relationship among teachers’ classroom practices for teaching thinking skills, teachers’ self-efficacy towards teaching thinking skills and teachers’ teaching styles. Thinking Skills and Creativity, 21, 144-151.
  • Ferreros, M.L. (2011). Sarıl Bana Anne: Çocukluk ve İlk Gençlik Çağında Özgüvenin Gelişimi (Çev. D. D. Köseoğlu). İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık.Franken, R.E. (1988). Human motivation (Second Ed.), Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing CompanyGömleksiz, M.N. ve Cüro, E. (2011). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Yer Alan Değerlere İlişkin Öğrenci Tutumlarının Değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 95-134.Günalp, A. (2007). Farklı anne baba tutumlarının okul öncesi eğitim çağındaki çocukların özgüven duygusunun gelişimine etkisi (Aksaray ili örneği). Yayınlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Grundy, S.E.(1993). The confidence scale and psychometric characteristics. Nurse Educator 18(1), 6-19
  • Hambly, K. (2013). Özgüven (Çev. B. Bıçakçı). İstanbul: Rota Yayınları.
  • Harway, V. ve McMurray, N. (1994). Shelf-Effiacy: a means of identifingproblems in nursingeducations and careerprogress. İnternational Journal NursingStudies, 471-485.
  • Kafadar, T., Akengin, H . (2016). 6 ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Kavramına İlişkin Metaforları. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 2 (1), 33-50. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ijofe/issue/28469/303433
  • Karademir, N. (2015). Fen edebiyat fakültesi coğrafya bölümü öğrencilerinin özgüven algıları. http://dergipark. gov. tr/ksusbd, 12(1).
  • Karasar, N. (1991). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. (4.Basım). Ankara: Sanem Matbaacılık
  • Kalaian, H. A. & Freeman, D. J. (1990). Relations between teacher candidates’ self-confidence and educational beliefs. College Student Journal, 23, 296-303.
  • Kelsey R. (2014). Biraz Daha Özgüven Alır Mıydınız?, Çev: Erdemli F.C., Ankara: Kahve Yayınları, Kline, P. (1994). An Easy Guide To Factor Analysis. New York: Routledge.
  • Kyriacou, C. (1998). Effective Teaching in Schools (2nd edn.). Cheltenham: Stanley Thornes Publishers Ltd
  • Lenney E. (1977). Women’s Shelf-Cofidence in achievement settings. Psychological Bulletin 84,1-13
  • Lent, R.W., Brown S.D., Larkin, K.C. (1986). Self-Efficacy in the prediction of academicperformance and perceived careeroptions. Journal of Counseling Pyschology,33, 265-269
  • Lindenfield, G. (1997). Kendine Güvenen Çocuk Yetiştirme (Çev. G. Tümer.). İstanbul: Hyb Yayıncılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (4,5,6 ve 7. Sınıflar). Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları. s.11Otacıoğlu, G. (2008). Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerileri ile Öz Güven Düzeylerini İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8 (3), 893-923.
  • Ortiz M.S. and Hunter T.S. (1993). Developmant of a scale to measure pharmacy student confidence using personal computer. American Journal of Pharmaceutical Education, 57,130-134.
  • Özbey, Ç. (2004). Çocuk Sorunlarına Yapıcı Çözümler. İstanbul, İnkılap Kitabevi
  • Özdamar, K. (2017). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi-1. (5. Baskı) Kaan Kitabevi. Eskişehir.
  • Pajares, F. (2005). Self-Efficacy During Childhood and Adolescence. Implications for Teachers and Parents. In F. Pajares and T. Urdan (Eds.). Self-Efficacy Beliefs of Adolescents, Greenwich, CT, Information Age Publishing, Vol. 5, pp. 339–367.
  • Rogers. C. And Dymond, R. (1954). Pychotcrapy and Personality Change. Chicago, University of Chicago Press.
  • Safran, M. (2008). Sosyal Bilgiler Öğretimine Bakış. B. Tay ve A. Öcal (Ed.), Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Sarıçam, H. ve Güven, M.(2012). Özgüven ve dini tutum. The Journal of Academic Social Science Studies, International Journal of Social Science, 5(7), 573-586.
  • Schunk, D.H. (1985). Shelf-Efficacy and classroomlearning. Psychology in the Schools. 22, 208-223
  • Senemoğlu, N. (2004). Gelişim Öğrenme ve Öğretim (10. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Shrauger J.S ve Schohn M.(1995). Shelf-Confidence in collegestudent: conseptualization measurement and behavioral implications. Assesment, 255-278
  • Şişman, M. (2013). Eğitimde Mükemmellik Anlayışı- Etkili Okullar. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Smıth, G.F. (2002). Thinking Skills: The Question Of Generality. Journal Of Curriculum Studies, 34(6), 659-678.
  • Soner, O. (2000). Aile Uyumu, Öğrenci Özgüveni ve Akademik Başarı Arasındaki İlişkiler. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12, 249-260.
  • Street, C. & Stang, K. K. (2009). In what ways do teacher education courses change teachers' self confidence as writers?. Teacher Education Quarterly, 36(3), 75-94.
  • Stronge, J. H. (2002). Qualities of effective teachers. Association for Supervision and Curriculum Development, Alexandria, Virginia USA.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2007). Using Multivariate Statistics (5th ed.). NewYork: Allyn and Bacon.Tavşancıl, E. (2010). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. (4. Baskı). Ankara: Nobel Yayın dağıtım.
  • Tekin, H. (2000). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Tepe, D., & Demir, K. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin öz-yeterlik inançları ölçeği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Türk Dil Kurumu (TDK) Türkçe Sözlük (2011). Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları (11. Baskı), Ankara
  • Thompson, M. L. & Ellis, J. R. (1984). Identifying and comparing anxieties experienced by male and female secondary student teachers. College Student Journal, 287-295.
  • Tezci, E.(2016). Öğretmenlerin BİT Entegrasyon Yaklaşımlarının Ölçülmesine Yönelik Ölçek Geliştirme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 975-992.
  • Williams, W. M. & Sternberg, R. J. (2002). How parents can maximize children’s cognitive abilities. Handbook of Parenting Volume 5 Practical Issues in Parenting, 168.
  • Wylie, R. (1961). The Self Concept. Lincoln, University of Nebraska Press.Zimmerman, B.J. (2000). Self-efficacy: an essential motive to learn. Contemporary Educational Psychology,25,82-91.

Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Öğretime Yönelik Özgüven Ölçeğinin Geliştirilmesi

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 70 - 82, 31.12.2018
https://doi.org/10.32570/ijofe.449077

Öz

Bu araştırmada sosyal bilgiler
öğretmenlerinin
öğretime
yönelik özgüvenlerinin belirlenmesinde kullanılabilecek “Öğretime Yönelik
Özgüven” ölçeği geliştirilmesi amaçlanmıştır. Öncelikle ilgili literatür
incelenerek ölçek maddeleri hazırlanmıştır. Ölçek, 5’li Likert olarak
düzenlenmiştir. Toplam 12 madde hazırlanan ölçek uzmanların görüşleri
doğrultusunda 9 madde olarak düzenlenmiştir. G
örünüş
geçerliğinin incelenmesinden sonra beş öğretmene yüz yüze uygulayarak her bir
maddenin dil ve anlaşılırlığı incelenmiştir. Güvenirlik ve yapı geçerliğinin
belirlenmesi için 269 öğretmene uygulama yapılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğini
belirlemek için en çok olabilirlik metodu (maximumlikelihood) ile açımlayıcı
faktör analizi yapılmıştır. Analiz
sonucunda ölçeğin tek faktör yapısına sahip olduğu ve tüm maddelerin işler
olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin iç tutarlı bağlamında Cronbach Alpha güvenirlik
düzeylerinin yüksek ve tüm maddelerin ayırt edici olduğu gözlenmiştir.

Kaynakça

  • Altıntaş, E. (2015). Kuramdan Uygulamaya Özgüven. Ankara: Nobel Yayınları.Akın, A. (2007). Öz-Güven ölçeğinin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri, Abü Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2): 165-175
  • Andrew S (1998). Self-efficacy as a predictor of academic performance in science. Journal of Advenced Nursing, 27:596-603.
  • Bacanlı, H. (2005). Eğitim Psikolojisi (24.Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The Exercise of Control. New York: Freeman.
  • Bıkmaz, F. H. (2004). Sınıf öğretmenlerinin fen öğretiminde öz yeterlilik inancı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 161(28.04).
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Büyüköztürk, Ş., Şekercioğlu, G. ve Çokluk, O. (2014). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İsta¬tistik: SPSS ve LISREL Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.Brophy, J. E. and Good, T. L. (1986). Teacher Behavior and Student Achievement. In M. C. Wittrock (Ed.), Handbook of Research on Teaching. New York: Macmillan. pp. 328-375.Coopersmith, S. (1967). Self-Esteem Theory. Self-Esteem Institute. San Fancisco: Freeman.
  • Cramer, R.J., Neal, T. and Brodsky, S.L. (2009). Self-efficacy and Confidence: Theoretical Distinctions and İmplications For trial Consultation. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 61(4), 319.Çapa, Y., Çakıroğlu, J., & Sarıkaya, H. (2005). Öğretmen özyeterlik ölçeği Türkçe uyarlamasının geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 30(137).
  • Dempo, M. and Gibson, S. ( 1985). Teacher's Sense of Efficacy: an Improvement Factor in School Improvement, The Elementary School Journal, 86 ( 2), 173- 184. Dilekli, Y., & Tezci, E. (2016). The relationship among teachers’ classroom practices for teaching thinking skills, teachers’ self-efficacy towards teaching thinking skills and teachers’ teaching styles. Thinking Skills and Creativity, 21, 144-151.
  • Ferreros, M.L. (2011). Sarıl Bana Anne: Çocukluk ve İlk Gençlik Çağında Özgüvenin Gelişimi (Çev. D. D. Köseoğlu). İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık.Franken, R.E. (1988). Human motivation (Second Ed.), Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing CompanyGömleksiz, M.N. ve Cüro, E. (2011). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Yer Alan Değerlere İlişkin Öğrenci Tutumlarının Değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 95-134.Günalp, A. (2007). Farklı anne baba tutumlarının okul öncesi eğitim çağındaki çocukların özgüven duygusunun gelişimine etkisi (Aksaray ili örneği). Yayınlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Grundy, S.E.(1993). The confidence scale and psychometric characteristics. Nurse Educator 18(1), 6-19
  • Hambly, K. (2013). Özgüven (Çev. B. Bıçakçı). İstanbul: Rota Yayınları.
  • Harway, V. ve McMurray, N. (1994). Shelf-Effiacy: a means of identifingproblems in nursingeducations and careerprogress. İnternational Journal NursingStudies, 471-485.
  • Kafadar, T., Akengin, H . (2016). 6 ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Kavramına İlişkin Metaforları. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 2 (1), 33-50. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ijofe/issue/28469/303433
  • Karademir, N. (2015). Fen edebiyat fakültesi coğrafya bölümü öğrencilerinin özgüven algıları. http://dergipark. gov. tr/ksusbd, 12(1).
  • Karasar, N. (1991). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. (4.Basım). Ankara: Sanem Matbaacılık
  • Kalaian, H. A. & Freeman, D. J. (1990). Relations between teacher candidates’ self-confidence and educational beliefs. College Student Journal, 23, 296-303.
  • Kelsey R. (2014). Biraz Daha Özgüven Alır Mıydınız?, Çev: Erdemli F.C., Ankara: Kahve Yayınları, Kline, P. (1994). An Easy Guide To Factor Analysis. New York: Routledge.
  • Kyriacou, C. (1998). Effective Teaching in Schools (2nd edn.). Cheltenham: Stanley Thornes Publishers Ltd
  • Lenney E. (1977). Women’s Shelf-Cofidence in achievement settings. Psychological Bulletin 84,1-13
  • Lent, R.W., Brown S.D., Larkin, K.C. (1986). Self-Efficacy in the prediction of academicperformance and perceived careeroptions. Journal of Counseling Pyschology,33, 265-269
  • Lindenfield, G. (1997). Kendine Güvenen Çocuk Yetiştirme (Çev. G. Tümer.). İstanbul: Hyb Yayıncılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (4,5,6 ve 7. Sınıflar). Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları. s.11Otacıoğlu, G. (2008). Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerileri ile Öz Güven Düzeylerini İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8 (3), 893-923.
  • Ortiz M.S. and Hunter T.S. (1993). Developmant of a scale to measure pharmacy student confidence using personal computer. American Journal of Pharmaceutical Education, 57,130-134.
  • Özbey, Ç. (2004). Çocuk Sorunlarına Yapıcı Çözümler. İstanbul, İnkılap Kitabevi
  • Özdamar, K. (2017). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi-1. (5. Baskı) Kaan Kitabevi. Eskişehir.
  • Pajares, F. (2005). Self-Efficacy During Childhood and Adolescence. Implications for Teachers and Parents. In F. Pajares and T. Urdan (Eds.). Self-Efficacy Beliefs of Adolescents, Greenwich, CT, Information Age Publishing, Vol. 5, pp. 339–367.
  • Rogers. C. And Dymond, R. (1954). Pychotcrapy and Personality Change. Chicago, University of Chicago Press.
  • Safran, M. (2008). Sosyal Bilgiler Öğretimine Bakış. B. Tay ve A. Öcal (Ed.), Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Sarıçam, H. ve Güven, M.(2012). Özgüven ve dini tutum. The Journal of Academic Social Science Studies, International Journal of Social Science, 5(7), 573-586.
  • Schunk, D.H. (1985). Shelf-Efficacy and classroomlearning. Psychology in the Schools. 22, 208-223
  • Senemoğlu, N. (2004). Gelişim Öğrenme ve Öğretim (10. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Shrauger J.S ve Schohn M.(1995). Shelf-Confidence in collegestudent: conseptualization measurement and behavioral implications. Assesment, 255-278
  • Şişman, M. (2013). Eğitimde Mükemmellik Anlayışı- Etkili Okullar. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Smıth, G.F. (2002). Thinking Skills: The Question Of Generality. Journal Of Curriculum Studies, 34(6), 659-678.
  • Soner, O. (2000). Aile Uyumu, Öğrenci Özgüveni ve Akademik Başarı Arasındaki İlişkiler. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12, 249-260.
  • Street, C. & Stang, K. K. (2009). In what ways do teacher education courses change teachers' self confidence as writers?. Teacher Education Quarterly, 36(3), 75-94.
  • Stronge, J. H. (2002). Qualities of effective teachers. Association for Supervision and Curriculum Development, Alexandria, Virginia USA.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2007). Using Multivariate Statistics (5th ed.). NewYork: Allyn and Bacon.Tavşancıl, E. (2010). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. (4. Baskı). Ankara: Nobel Yayın dağıtım.
  • Tekin, H. (2000). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Tepe, D., & Demir, K. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin öz-yeterlik inançları ölçeği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Türk Dil Kurumu (TDK) Türkçe Sözlük (2011). Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları (11. Baskı), Ankara
  • Thompson, M. L. & Ellis, J. R. (1984). Identifying and comparing anxieties experienced by male and female secondary student teachers. College Student Journal, 287-295.
  • Tezci, E.(2016). Öğretmenlerin BİT Entegrasyon Yaklaşımlarının Ölçülmesine Yönelik Ölçek Geliştirme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 975-992.
  • Williams, W. M. & Sternberg, R. J. (2002). How parents can maximize children’s cognitive abilities. Handbook of Parenting Volume 5 Practical Issues in Parenting, 168.
  • Wylie, R. (1961). The Self Concept. Lincoln, University of Nebraska Press.Zimmerman, B.J. (2000). Self-efficacy: an essential motive to learn. Contemporary Educational Psychology,25,82-91.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Uysal

Mehmet Gürol

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uysal, A., & Gürol, M. (2018). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Öğretime Yönelik Özgüven Ölçeğinin Geliştirilmesi. International Journal of Field Education, 4(2), 70-82. https://doi.org/10.32570/ijofe.449077