Bu çalışmanın amacı lise
öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarının genel görünümünü ortaya koymak ve
öğrencilere ait cinsiyet, okul türü, sınıf seviyesi, eğitimlerine devam
ettikleri alan, yaş, ileride hedefledikleri meslek alanı, anne ve babanın eğitim
seviyesi gibi değişkenlerin çevreye yönelik tutumları üzerindeki etkisini
araştırmaktır. Araştırmaya Batı Karadeniz bölgesindeki orta ölçekli bir ilden,
beş farklı okula ait toplam 1085 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada
veri toplama aracı olarak Uzun, Gilbertson, Keleş ve Ratinen (2019) tarafından
güncellenen “Çevresel Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçme aracının faktör
yapısının bu araştırmanın örnekleminde doğrulanıp doğrulanmadığını belirlemek
amacıyla Doğrulayıcı Faktör Analizi yapılmış, ölçme aracının araştırmanın
verileriyle iyi bir uyum sergilediği görülmüştür. Kolmogrov Smirnov testi
neticesinde verilerin normal dağılmadığı belirlenmiş, bu nedenle verilerin
analizinde Mann Whitney U ve Kruskal – Wallis Testleri kullanılmıştır. Sonuç
olarak öğrencilerin çevreye yönelik tutumlarına ait görünümlerinin “orta”
seviyede olduğu, kız öğrencilerin erkek öğrencilere oranla tutumlarının daha
yüksek olduğu, 9 ve 12. Sınıflarda yer alan öğrencilerin 10 ve 11. Sınıflara
oranla tutumlarının daha yüksek olduğu, 14 yaş grubuna ait öğrencilerin diğer
yaş gruplarına oranla tutumlarının daha yüksek olduğu, yabancı dil alanındaki
öğrencilerin fen, tm ve diğer alanlara oranla tutumlarının yüksek olduğu,
ileride mühendislik alanında meslek sahibi olmak isteyen öğrencilerin
tutumlarının diğer meslek alanlarına göre çok düşük olduğu, annesi üniversite,
babası ortaokul mezunu öğrencilerin tutumlarının diğerlerine oranla daha yüksek
olduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 1 |
International Journal of Field Educatİon (IJOFE)
ISSN: 2149-3030