Bu
araştırmada, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sorgulama becerilerinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, sosyal
bilgiler öğretmen adayları açısından; sorgulama becerilerini etkileyen faktörler,
sorgulamanın önemi, sorgulama becerilerine sahip bireylerin özellikleri ve sorgulama
sürecinde karşılaştıkları problemler bireysel, eğitimsel ve toplumsal açıdan
incelenerek ele alınmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır.
Bu doğrultuda öğretmen adaylarının görüşlerini belirlemek amacıyla yarı
yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak, elde edilen veriler içerik
analizi ile değerlendirilmiştir.
Araştırmanın
çalışma grubunu Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Sosyal
Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim görmekte olan 12 kız, 11 erkek
toplam 23 gönüllü öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Araştırma
sonucunda elde edilen bulgulara göre; adayların
kavramın tanımı için verdiği ifadeler; bilgi edinme, bilginin doğruluğu ve
bilgiyi değerlendirme boyutlarında anlam içermektedir. Sorgulama becerilerini öğretmen adayları
çoğunlukla yeterli bulduğu bulmaktadır. Sorgulama becerilerini etkileyen en
önemli faktörler; bireysel ve toplumsal faktörler, aile, toplum, çevre, okul ve
eğitim sistemidir. Sorgulama becerilerine sahip olma bireylerin kişisel
eksikliklerini tespit edip düzeltebilmelerini, önyargı ve tereddütlerini
ortadan kaldırabilmelerini, özgüvenlerinin gelişmesini, karakter kazanmalarını
ve hayatlarını daha anlamlı bir şekilde geçirmelerini sağlamaktadır. Sorgulama
becerileri toplumsal açıdan eleştirel bakabilme, empati kurma, kalıp yargıları
sorgulayabilme, araştırmaya yönelme açısından önemlidir. Güncel olayların takip
edilmesi ve soru sormanın etkin rolü bulunmaktadır. Öğretmenlerin öğrencileri sorgulama
sürecine dâhil etmek için pedagojik yaklaşımlarınının da önemli bir unsur
olduğu ifade edilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2 |
International Journal of Field Educatİon (IJOFE)
ISSN: 2149-3030